2021-05-22, 18:58
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webslave
Sartre?

Icke Sartre, men i följande citat kan man kanske få en viss fläkt av föreställningen att helvetet är di andra.

Men Hemming slog ut med armarna och skrek:
– Jag tar tillbaka! Jag förkunnar er sanningen! Hela denna fasans värld är skapad och uppehållen av Satan. Allt som rör sig, är ont. Allt liv kan leva endast genom att mörda. Förbannelse över den som skapade en värld av mord och plåga!

Han svängde ljuset, som nu slocknade, och rusade med framåtböjd överkropp över torget mot biskopen, som lugnt väntade honom. I samma ögonblick kom från processionen två munkar – den ene var den sjuke Petrus Gylta, som ingen sett röra sig annat än stapplande och med förvridet ansikte, den andra var den nyss hemkomne David magister med sitt ärr på halsen och sin käpp i handen – de sprang som ynglingar, passerade lekbrodern Birger fiskare, som också var på väg, och hann fram till galningen, just som han ursinnig slog det långa ljuset i ansiktet på biskopen, vilken stod orörlig och tog emot slagen utan att försöka värja sig. Skrik hördes från åskådarna. Stadens vakt kom tungt klampande. Hemming kämpade mot Petrus Gylta, den gamle sjuke riddaren slog honom tre gånger till marken med höger hand. När han för fjärde gången rusade upp, greps han och fördes bort, skrikande och med fradga om munnen.
– Biskopsdjur! skrek han. Klosterdjur! Helvetets blodiga djurgård, där alla biter alla!
Citera
2021-05-25, 22:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Icke Sartre, men i följande citat kan man kanske få en viss fläkt av föreställningen att helvetet är di andra.

Men Hemming slog ut med armarna och skrek:
– Jag tar tillbaka! Jag förkunnar er sanningen! Hela denna fasans värld är skapad och uppehållen av Satan. Allt som rör sig, är ont. Allt liv kan leva endast genom att mörda. Förbannelse över den som skapade en värld av mord och plåga!

Han svängde ljuset, som nu slocknade, och rusade med framåtböjd överkropp över torget mot biskopen, som lugnt väntade honom. I samma ögonblick kom från processionen två munkar – den ene var den sjuke Petrus Gylta, som ingen sett röra sig annat än stapplande och med förvridet ansikte, den andra var den nyss hemkomne David magister med sitt ärr på halsen och sin käpp i handen – de sprang som ynglingar, passerade lekbrodern Birger fiskare, som också var på väg, och hann fram till galningen, just som han ursinnig slog det långa ljuset i ansiktet på biskopen, vilken stod orörlig och tog emot slagen utan att försöka värja sig. Skrik hördes från åskådarna. Stadens vakt kom tungt klampande. Hemming kämpade mot Petrus Gylta, den gamle sjuke riddaren slog honom tre gånger till marken med höger hand. När han för fjärde gången rusade upp, greps han och fördes bort, skrikande och med fradga om munnen.
– Biskopsdjur! skrek han. Klosterdjur! Helvetets blodiga djurgård, där alla biter alla!

Runeberg
Citera
2021-05-25, 23:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Runeberg

Icke Runeberg, men denne förekommer i titeln på ett annat verk av vår nu sökte författare.

– Vad har den heliga Birgitta egentligen gjort? frågade David magister, när han som vanligt tog sig en promenad i klosterträdgården tillsammans med den långe Petrus Gylta – det var för kallt för att sitta i muren, och bänken var intagen. Vi känner hennes gärningar, och vi har sett, vad som spirat upp ur hennes själ – hon såg in i framtiden, hon talade fruktansvärda ord till världens kungar och till påvarna, hon kom kloster att växa upp runt hela Europa, och i hela Sverige vet vi, att sjuka botats och underverk skett i hennes namn. Men vad ville hon innerst inne?

– Hon ville tukta sitt stolta sinne till ödmjukhet, och hon ville utföra, vad Guds moder befallde henne, svarade Petrus Gylta.

– Ja, svarade David magister. Förvisso. Men kanske ville hon mest något annat, något mycket enkelt. Hon såg, hur de mäktiga kämpade, hur landet slets sönder av folkungarna i oändliga fejder – bror mot bror, son mot far, frände mot frände. Hon greps, tror jag, av en stor leda vid allt manfolk, all manlighet, allt stridande... Hon ville skänka landet och världen en ny anda, en moderlighetens anda. Det var därför hon byggde hela sitt officium kring den heliga Guds moder. Alltför länge hade mänskligheten stirrat sig hänförd och blind på hjältar och riddare och kungar, på arméer i marsch, på segerrika krig och vunna bataljer – och trott, att med allt detta någonting av värde var hemburet som vinning. Men intet vanns! Allt som samlades, förskingrades i nästa ögonblick. Blodet flöt, viljorna drabbade samman, människoverk byggdes – en pust av Guds andedräkt blåste alltsammans över ända. Trött och förtvivlad menade helgonet, att landet skulle kunna byggas på en annan och säkrare grund, om man kunde få människorna att inse, att intet är vunnet med fejder och kraftmätningar.
Citera
2021-05-26, 00:54
Medlem
Citat:
Icke Runeberg, men denne förekommer i titeln på ett annat verk av vår nu sökte författare.

Sven Stolpe?
Citera
2021-05-26, 06:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Sven Stolpe?

Ja! Anade att han skulle ryka nu. Ur vad jag tror var hans sista skönlitterära roman, Fru Birgitta ler (1955), med motiv från svensk reformationstid. – Det bör kanske påpekas att den här "låt oss synda friskt på det att nåden må flöda så mycket rikligare"-attityden som kommer till uttryck i det första citatet förstås inte är Stolpes egen, utan representerar åsikter som han tillskrev den svenska statskyrkan och dess representanter och meningsfränder i samtiden, som Erik Hjalmar Linder och Olov Hartman vilka här får uppträda i 1500-talskostymer.

Över till Banankontrakt!
Citera
2021-05-26, 15:16
Medlem
Citat:
Över till Banankontrakt!

Vi försöker då med det här:

Citat:
Min egen far befann sig under våren 1945 som värnpliktig fänrik vid Kungl Västernorrlands regemente I21. Han var dels posterad i Lappland, dels i Sollefteå. Hans brev till sina föräldrar och systrar i Jönköping berättar nästan inget om kriget eller beredskapen ("en svensk tiger") men desto mer om bekymmer för ekonomi och arbete. Hoppet om en fortsatt militärbana måste efter hand uppges. Efter att ha hankat sig kvar till augusti måste han söka lån för att börja en enklare handels utbildning i Stockholm. Min mor, som han träffat året innan, arbetade som sjukvårdsbiträde vid lasarettet i Sollefteå. Helt tydligt blev det senare lättare för henne att i Stockholm hitta ett nytt okvalificerat vårdjobb. Ogifta kvinnor av låg socialgrupp var givetvis i dåtiden precis som senare tvungna att arbeta för sin försörjning.
Citera
2021-05-26, 18:40
Medlem
webslaves avatar
Torgny Lindgren?
Citera
2021-05-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webslave
Torgny Lindgren?

Nej, men varje gissning belönas med nytt citat:

Citat:
Mina föräldrar gifte sig planenligt den 1 september 1946, en dryg månad före Per Albins frånfälle. Min far hade fullbordat sin handelsutbildning och börjat som bokhållare på en mindre ingenjörsfirma vid Sveavägen. För en person som ursprungligen hade studentexamen och officersutbildning var det en rejäl deklassering. Men tydligen också en syssla som han trivdes med, eftersom han blev kvar i den sortens arbete hela sitt yrkesverksamma liv, trots att de bättre tider som kom framöver borde erbjudit fler möjligheter för en person med hans kunskaper i kombination med den minsta energi eller framåtanda. Å andra sidan, vad vet man egentligen om människors, ens de närmastes, bevekelsegrunder - utöver det faktum att "ingen människa någonsin lever 'ett normalt liv'"?
Citera
2021-05-26, 19:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, men varje gissning belönas med nytt citat:

Letade bland författare födda 1947 och fastnade för Göran Hägg. Om nu texten är självbiografisk.
Citera
2021-05-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Letade bland författare födda 1947 och fastnade för Göran Hägg. Om nu texten är självbiografisk.

Det är riktigt. Citaten är hämtade ur hans Välfärdsåren - Svensk historia 1945-1986, där han förutom att ge en bild av Sverige under de åren också placerar in sin familj och sig själv i skeendet. Det fungerar oväntat bra, tycker jag. Lämnar därmed stafettpinnen vidare.
Citera
2021-05-26, 20:43
Medlem
atts avatar
Citat:
Det är riktigt. Citaten är hämtade ur hans Välfärdsåren - Svensk historia 1945-1986, där han förutom att ge en bild av Sverige under de åren också placerar in sin familj och sig själv i skeendet. Det fungerar oväntat bra, tycker jag. Lämnar därmed stafettpinnen vidare.

Tackar! Nu blir det lyriktajm.

Kod:
NEJ!

Havet säger ett ögonblick
ja till mig, i förbifarten.
                       Och därefter
nej, hundra gånger, tusen . . .
ända intill en hemsk oändlighet.

Nej. Nej! Nej!! Nej!!! För varje gång
starkare, mot natten . . .
                       Så småningom
negationerna samlas, som vågor, 
- nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej! -
och när de förenats med varandra där borta i öster,
ha de blivit till ett omätligt svart, hårt och kallt
nej!
Citera
2021-05-26, 20:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Nu blir det lyriktajm.

Kod:
NEJ!

Havet säger ett ögonblick
ja till mig, i förbifarten.
                       Och därefter
nej, hundra gånger, tusen . . .
ända intill en hemsk oändlighet.

Nej. Nej! Nej!! Nej!!! För varje gång
starkare, mot natten . . .
                       Så småningom
negationerna samlas, som vågor, 
- nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej! -
och när de förenats med varandra där borta i öster,
ha de blivit till ett omätligt svart, hårt och kallt
nej!

Elmer Diktonius på fyllan..? (nä... ...det här är nyare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in