Och ett citat till.
Citat:
Detta var min stickreplik. "På tal om romaner", sade jag, "så minns du kanske att vi en gång kom överens, du och din man och jag, om att Prousts oslipade mästerverk var en väldig, grotesk saga, en sparrisdröm helt utan kontakt med några tänkbara människor i det historiska Frankrike, ett sexuellt travestissement och en kolossal fars, ett snillets vokabulär och poesi men inget mer än så, orimliga ohövliga värdinnor, låt mig tala till punkt är du snäll, och ännu ohövligare gäster, mekaniska Dostojevskijgräl och Tolstojnyanser av snobbighet som upprepas och utvecklas till det outhärdliga, underbara havslandskap, smältande avenyer, nej, avbryt mig inte, effekter av ljus och skugga som kan tävla med de största engelska skaldernas, en flora av metaforer beskriven - av Cocteau,tror jag - som en hägring av hängande trädgårdar, och - jag är inte färdig än - en absurt mekanisk konstruktion till kärlekshistoria mellan en blond ung skurk (den fiktive Marcel) och en föga övertygande jeune fille med påklistrad barm, Vronskijs (och Ljovins) grova hals och kinder som bakdelen hos en amorin; men - låt mig nu avsluta i bästa sämja - vi hade fel, Sibyl, vi hade fel när vi frånkände vår lille beau ténébreux förmågan att väcka human interest: det finns där, det finns där - kanske i en ganska sjuttonhundratalsk eller rent av sextonhundratalsk tappning, men det finns där. Var snäll och ta en titt, titt och tätt, i den här boken" [räcker fram den], "du hittar ett fint bokmärke i den, inköpt i Frankrike, jag vill att John ska behålla den. Au revoir, Sibyl, jag måste gå nu. Jag tror att min telefon ringer."