2021-05-18, 09:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
4M låter extremt mycket. Du kan ju bygga ett helt nytt hus för de pengarna.
Du har inte heller bott i villa. Under en 20-30-årsperiod bygger man om hela villan om man vill ha modern standard och inte bor i norrlands inland. Det är 10 gånger dyrare att dra om elledningar eller vvs i ett gammal hus än att nybygga.
Citera
2021-05-18, 09:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har inte heller bott i villa. Under en 20-30-årsperiod bygger man om hela villan om man vill ha modern standard och inte bor i norrlands inland. Det är 10 gånger dyrare att dra om elledningar eller vvs i ett gammal hus än att nybygga.
Jag har inte gett mig på fullständig renovering av ett hus men har försökt göra uppskattning av kostnaderna för att köpa något med behov av renovering. Då har jag inte kommit i närheten av 4M. Beror förstås på hur det ser ut men finns det kabelrör så borde det vara ganska snabbt jobb att byta kablarna i det. Saker har ju en tendens att strula och bli dyrare än vad man tänkt sig. Så jag kanske underskattar vad det kostar. Ett byggbolag uppskattar tex ett fasadbyte till 400k för ett hus på 130kvm boyta. Men det kanske är glädjekalkyl.
Citera
2021-05-18, 09:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har inte gett mig på fullständig renovering av ett hus men har försökt göra uppskattning av kostnaderna för att köpa något med behov av renovering. Då har jag inte kommit i närheten av 4M. Beror förstås på hur det ser ut men finns det kabelrör så borde det vara ganska snabbt jobb att byta kablarna i det. Saker har ju en tendens att strula och bli dyrare än vad man tänkt sig. Så jag kanske underskattar vad det kostar. Ett byggbolag uppskattar tex ett fasadbyte till 400k för ett hus på 130kvm boyta. Men det kanske är glädjekalkyl.
Ja vad kan stämma, mina excel-summerade erfarenheter med 300 fakturor från 50 hantverkare de senaste 10 åren eller dina gissningar.

Mina egna gissningar kring 300 fakturor slutade alltid 100% dyrare än jag trodde. Med min långa erfarenhet.
Citera
2021-05-18, 10:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja vad kan stämma, mina excel-summerade erfarenheter med 300 fakturor från 50 hantverkare de senaste 10 åren eller dina gissningar.

Mina egna gissningar kring 300 fakturor slutade alltid 100% dyrare än jag trodde. Med min långa erfarenhet.
Jag ifrågasätter inte att du har facit. Jag är mest förvånad över resultatet. Du har inte ökat storleken på huset? Hur stor del av jobben har varit höjningar av standard och hur mycket rent underhåll som bara återställer till originalskick?
Citera
2021-05-18, 11:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte att du har facit. Jag är mest förvånad över resultatet. Du har inte ökat storleken på huset? Hur stor del av jobben har varit höjningar av standard och hur mycket rent underhåll som bara återställer till originalskick?
Jo, 1mkr är en tillbyggnad, 1mkr är rivning av garage och byggande av ett större. Så det finns ett stort inslag av standardhöjning också. Men det måste man rimligen räkna med i sin boendekostnad, ingen har längre badkaret i källaren med en metallslang utom oshit och liksom-fb. Om man har det och köket intakt sedan 1960-talet, finns en del sådana, så kan bo mycket billigare än vår familj. Kanske kan man bo i 25 år utan renovering med pedantisk skötsel och låga krav. Men då får man också ganska dåligt betalt när man säljer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 11:21.
Citera
2021-05-18, 11:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du har nog aldrig bott i villa. Jag har lagt ner 4mkr i renoveringskostnader på min villa på 10 år. Med dina ord så har min familj konsumerat upp den.

Berätta, om man köpte en lägenhet 2017 för 4 mkr och säljer den för 3 mkr 2022, vad hade man för kostnad för boendet?

Om man är en zigenare och bajsar på golven inomhus kan det förstås bli så men de flesta gör inte så.
Citera
2021-05-18, 11:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om man är en zigenare och bajsar på golven inomhus kan det förstås bli så men de flesta gör inte så.
Berätta om dina renoveringskostnader de senaste 20 åren på din innerstads-etta längst ner ÖG. Jag är nyfiken. Duschar du i badkaret med stålslang och har grönt kök?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 11:51.
Citera
2021-05-18, 12:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Berätta om dina renoveringskostnader de senaste 20 åren på din innerstads-etta längst ner ÖG. Jag är nyfiken. Duschar du i badkaret med stålslang och har grönt kök?

Du är som vanligt förvirrad, jag har en större BR i innerstan och hade tidigare en villa men har aldrig haft dina renoveringskostnader. Men så bajsade jag inte på golven heller.
Citera
2021-05-18, 12:19
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Jag har inte hört någon seriös person säga att det kommer komma en stor och slutgiltig krasch. Däremot skulle ett prisfall på 20-30% vara fullt möjligt om räntan gick upp. Allt handlar självklart om hur mycket den i sådana fall går upp såklart.

"Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?"

Halverad bostadspriser är synonymt med Total härdsmälta
Prisnedgång med 30% även det katastrof. Hur troligt? Föga. Stick to your day job
Citera
2021-05-18, 12:20
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Jag håller inte med. Det är bubbelförnekare som vi har för många av. Ta nu och köp lite Tesla-aktier, de kan bara gå upp.

Vad har jag för vinning av att förneka något som skulle drabba mig negativt? :S
Citera
2021-05-18, 12:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Vad har jag för vinning av att förneka något som skulle drabba mig negativt? :S
Ett annat sätt att se på saken är att säga vad man tycker och tror. Utan att räkna ut om man har vinst av det eller inte.

Jag tror det finns en bostadsbubbla. Jag motarbetar den. Samtidigt säljer jag min villa för långt över 10Mkr. Känns ändå bra.
Citera
2021-05-18, 12:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du är som vanligt förvirrad, jag har en större BR i innerstan och hade tidigare en villa men har aldrig haft dina renoveringskostnader. Men så bajsade jag inte på golven heller.
Konstigt svar på den enkla frågan Berätta om dina renoveringskostnader. Enkla frågor är helt enkelt inte du.

Påminn mig att jag måste skaffa mig ett liv och sluta läsa dina inlägg på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in