2020-08-03, 08:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Icke desto mindre kan RB utreda saken. Och det gjorde dom. Och på förekommen anledning då det påstods att deras penningpolitik ledde till en överprissättning.

FI's åtgärder saknar koppling till vad de säger sig vilja åstadkomma. Det har Prof Lars E.O. Svensson visat.
Dvs FI's åtgärder är rent politiskt betingade. Inte ekonomiskt. Man vill bara lugna en hjärndöd pöbel.
Bostadsprisutvecklingen har de facto bromsat upp rejält och mycket tyder på att det är de skärpta amorteringskraven som är orsaken. Vad Lars O Svensson tycker är helt ointressant, vad FI och RB tycker som är det intressanta.
Citera
2020-08-03, 08:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Men trenderna pekar ju uppåt, hur förklarar du det? E.g. kronkurs, bostadspriser och börsen.

Börsen är mkt nyckfull. Man kan inte ta börsens rörelser för ett kvitto på hur det faktiskt går. Problemet just nu är effekterna av nedstängningen i vår omvärld, som bara skjutit upp problemet istället för att ta tjuren vid hornen från början.

Ju mer det stängs ner desto mer skjuts problemen upp. Och eftersom vi är ett exportberoende land så kommer även vi att drabbas av vår omvärlds idioti, vilket såklart går ut över svenska jobb och därmed även bostadspriserna.
Citera
2020-08-03, 08:29
Medlem
Då kan vi slå fast att en total krasch av bostadsmarknaden enbart kommer att komma vid;
1. Finanskris / kollaps av den svenska kronan.
2. Kraftigt höjda räntor.
3. Slopandet av ränteavdraget.
4. KRAFTIGT ökande av nybyggda hyreslägenheter. Skulle 5000 nya hyreslägenheter dyka upp i Sthlm från ingenstans skulle ingen vilja köpa. Dock inget som kommer att ske då man vill hålla uppe bostadspriserna.
5. Badass virus som utrotar halva planeten.
6. Världskrig.
Citera
2020-08-03, 08:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vad är det för speciellt med den där lägenheten? Du får bättre standard om du renoverar själv då du kan välja ännu högre kvalitet än vad som är standard inom nyproduktion.

Angående lägenheten ovan så ligger den för det första på fel sida valhallavägen, antingen bor man på rätt sida där Östermalm börjar, eller så bor man på Gärdet för att få grönområden utanför porten. Det där är inte ett speciellt bra läge. Sen har vi terassen, enorm insyn och din utsikt är en tråkig fasad.

Såhär vill man ha en riktig terass: https://www.bosthlm.se/1028741/varvsgatan-6-vindslagenhet/fakta insynsskyddad och utsikt över takåsarna.
Ditt exempel är en vindslägenhet och därmed sannolikt helt nybyggd. Det går naturligtvis inte att göra om ens 0.1% av innerstadslägenheterna på samma sätt som den. Jag köper f.ö. inte vindslägenhet med skarpt snedtak, jag har mer pengar än att jag behöver huka mig i hörnen. Så även ditt framgooglade exempel blir slaget av nybyggen som melodislingan med fullhöjd.

Utan att förstå det så avslöjade du din egen bostad och bostadsstandard när du skrev "det är bara att renovera så får man samma standard". Det är det inte. Nybyggen är totalt överlägsna när det gäller finish, funktionalitet, layout, våtrum, terrasser m.m. Äldre lägenheter har andra fördelar.

Märklig sido-diskussion. Att inte acceptera mina högt ställda krav som jag noggrant kan specificera och motivera, utan tro att du kan tala för alla. Fast du uppenbarligen inte ens varit på visning av en ny lägenhet. Gå nu i helgen och sluta sura.
Citera
2020-08-03, 08:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gröndal och Aspudden har alltså priser över 100 000 per kvm på 70-90 kvm? Tjena..
Aspudden är nergånget och med brottslighet. Gröndal är pyttelitet och för pensionärer. Klart de ligger lägre än t.ex Liljeholmskajen i medelpris. Finns nästan ingen som lyx-bosätter sig där.

Här är ett bra diagram:
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Om man sorterar Gröndal i pris/kvm-ordning så ser man att sjölägena faktiskt ger över 100k per kvm:
https://www.booli.se/slutpriser/grondal/874646/?sort=soldSqmPrice

Finns även några få i Aspudden över 100k, det förvånar mig:
https://www.booli.se/slutpriser/aspudden/874661/?objectType=L%C3%A4genhet&sort=soldSqmPrice
Citera
2020-08-03, 08:55
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Den här tråden börjar likna boprisbubbeln-tråden.
Om ni vill diskutera kvm-priser på Skärholmen finns det redan en stor tråd om bostadsbubblan.
Denna tråd är ämnad att diskutera coranapandemin och dess påverkan på bostadsmarknaden.

Var är moderatorn?
Citera
2020-08-03, 08:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning

4. KRAFTIGT ökande av nybyggda hyreslägenheter. Skulle 5000 nya hyreslägenheter dyka upp i Sthlm från ingenstans skulle ingen vilja köpa. Dock inget som kommer att ske då man vill hålla uppe bostadspriserna.

Det här kommer aldrig att hända. Det byggs en hel del hyresrätter, men det är inte nya hyresrätter som folk vill ha främst, utan billiga begagnade. Och sådana finns tyvärr bara i begränsad upplaga.
Citera
2020-08-03, 08:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Den här tråden börjar likna boprisbubbeln-tråden.
Om ni vill diskutera kvm-priser på Skärholmen finns det redan en stor tråd om bostadsbubblan.
Denna tråd är ämnad att diskutera coranapandemin och dess påverkan på bostadsmarknaden.

Var är moderatorn?
Ämnet är ju bostadspriser. Diskussionen är ändå intressant, om han orkar kan han lyfta alla sådana inlägg till den andra tråden.
Citera
2020-08-03, 09:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ämnet är ju bostadspriser. Diskussionen är ändå intressant, om han orkar kan han lyfta alla sådana inlägg till den andra tråden.

Nej, ämnet är hur bostadspriser och bomarknaden påverkas i relation/kontext till pandemin.
Citera
2020-08-03, 17:27
Avslutad
Citat:
Aspudden är nergånget och med brottslighet. Gröndal är pyttelitet och för pensionärer. Klart de ligger lägre än t.ex Liljeholmskajen i medelpris. Finns nästan ingen som lyx-bosätter sig där.

Här är ett bra diagram:
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Om man sorterar Gröndal i pris/kvm-ordning så ser man att sjölägena faktiskt ger över 100k per kvm:
https://www.booli.se/slutpriser/grondal/874646/?sort=soldSqmPrice

Finns även några få i Aspudden över 100k, det förvånar mig:
https://www.booli.se/slutpriser/aspudden/874661/?objectType=L%C3%A4genhet&sort=soldSqmPrice

Pyttelgh på 20 kvm. Jag talade om 70-100 kvm med sjöutsikt som går för 105 000 per kvm. Du hitta inget sådant utanför tullarna. Inte ens i närheten
Citera
2020-08-03, 17:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Och om man vill bo i nybyggt? Det existerar knappt på Söder.

Jag tror du blandar ihop vad du själv tycker och vad "alla" tycker. Ett vanligt misstag. Men alla tycker inte som du. Det finns äldre par, familjer med 5 barn, familjer med en tonårsson, förstagångs-köpar-par med två höga löner, ensamstående miljardärer. Någon av dessa är du. Men inte alla.

Jag kan lätt tänka mig nybyggt på Liljeholmskajen eller gammalt vi Mariatorget. Det är bevis nog på att du har fel om du säger "alla".

Det är klart det finns de som vill på i Liljeholmen, t.ex. folk som bor i ännu mer utsatta förorter. Det är just den spiral jag har beskrivit, alla vill flytta till ett litet bättre område än de bor i idag. Däremot finns det inga rika personer som vill byta ned sig och flytta dit.
Citera
2020-08-03, 18:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag talade om 70-100 kvm med sjöutsikt
Hur många sådana finns det då?

Ett skäl till de höga priserna kan vara att det inte finns så många. Så även som det inte är så många som är intresserade blir det iaf ett högt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in