2021-05-17, 20:18
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och vad är ditt svar på den frågan?

Domedagsprofeter har vi tillräckligt många av.
Klart det kommer att komma svackor framöver.
Men det här eviga tjatet om den stora och slutgiltiga kraschen... Börjar likna en godnattsaga

Det är ungefär som att sluta ha slutat röka fyra gånger.
Citera
2021-05-17, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Att bopriserna i SEK har ökat så kraftigt över tid beror till mycket stor del på att penningmängden har ökat kraftigt vilket lett till att varje krona idag är mindre värd än den var tidigare. Jag talar här inte om kortsiktiga prisförändringar utan om längre perioder, dvs årtionden då detta blir mycket mer tydligt.

Säger du det Oshit. Hur kommer det sig då att inte alla andra varor gått upp lika mycket i pris? De handlas vad jag vet med samma valuta.
Du har väldigt starka åsikter trots att du uppenbarligen inte har koll. Dags att sluta kolla YouTube och köpa på dig lite böcker istället?
Senast redigerad av hdsyn 2021-05-17 kl. 20:21.
Citera
2021-05-17, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Domedagsprofeter har vi tillräckligt många av.
Klart det kommer att komma svackor framöver.
Men det här eviga tjatet om den stora och slutgiltiga kraschen... Börjar likna en godnattsaga

Det är ungefär som att sluta ha slutat röka fyra gånger.

Jag har inte hört någon seriös person säga att det kommer komma en stor och slutgiltig krasch. Däremot skulle ett prisfall på 20-30% vara fullt möjligt om räntan gick upp. Allt handlar självklart om hur mycket den i sådana fall går upp såklart.
Citera
2021-05-17, 20:24
Avslutad
Citat:
Att bopriserna i SEK har ökat så kraftigt över tid beror till mycket stor del på att penningmängden har ökat kraftigt vilket lett till att varje krona idag är mindre värd än den var tidigare. Jag talar här inte om kortsiktiga prisförändringar utan om längre perioder, dvs årtionden då detta blir mycket mer tydligt.

Och ”penningmängden” kommer ifrån att folk tar bolån. Och bolånen är reglerade till ett maxtak. Dessutom är dessa pengar bundna till bostäder. Det är därför 1kg nötkött inte drar iväg på samma sätt, alltså obefintlig inflation.

Dessutom finns det många fler faktorer än inflation. Det finns exempelvis väldigt få/inga vettiga alternativ till att köpa bostad. Dessutom är vi idag många fler än för 20 år sedan, speciellt de som är i familjebildningsåldern är extra många.
Citera
2021-05-17, 20:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Säger du det Oshit. Hur kommer det sig då att inte alla andra varor gått upp lika mycket i pris? De handlas vad jag vet med samma valuta.

Varför skulle alla varor förändras lika mycket? Det skulle vara helt absurt att produkter som förändras kraftigt av teknikutveckling har samma prisutveckling som varor som är ändliga som t.ex. mark eller Guld.

Se t.ex. på priset för disk, priset per GB har gått ned kraftigt även om du mäter det med en fiatvaluta eller i t.ex. Guld eftersom vi har haft en extrem teknikutveckling. Detta borde inte vara svårt att förstå och det motsäger inget som jag skrivit.
Citera
2021-05-17, 20:26
Bannlyst
Citat:
Varför skulle alla varor förändras lika mycket? Det skulle vara helt absurt att produkter som förändras kraftigt av teknikutveckling har samma prisutveckling som varor som är ändliga som t.ex. mark eller Guld.

Se t.ex. på priset för disk, priset per GB har gått ned kraftigt även om du mäter det med en fiatvaluta eller i t.ex. Guld eftersom vi har haft en extrem teknikutveckling. Detta borde inte vara svårt att förstå och det motsäger inget som jag skrivit.

Priset per GB har gått ned kraftigt på grund av den tekniska utvecklingen, inte på grund av att valutan minskat i värde.
Citera
2021-05-17, 20:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Priset per GB har gått ned kraftigt på grund av den tekniska utvecklingen, inte på grund av att valutan minskat i värde.

Varför upprepade du det jag skrev, läste du inte det du citerade?
Citera
2021-05-17, 20:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Förstår du varför inflation innebär att centralbankerna höjer räntan?
Om KPI ökar och lägger sig på >2% så kommer RB att höja räntan. Det råder det inget tvivel om. Knappast någon lär invända mot det.

Citat:
Förstår du varför ett höjd ränta skulle innebära ett prisfall på bostäder i Sverige?
Höjd realränta skulle göra det tyngre att pynta för bostäder. Men en real bolåneränte på 1% lär inte göra något.
En snittvilla i Sverige ligger på ca 3 MSEK. Det betyder en kapitalkostnad på 2500 kr/månad, vid 1% realränta. Eller 1250/skalle. Lär inte vara många som ser det som ett hinder?

Men du pratade ju om inflation så då är det väl stillastående realränta du håller dig till.

Om inte realräntan stiger varför skulle bostadspriserna påverkas?
Citera
2021-05-17, 20:32
Bannlyst
Citat:
Varför upprepade du det jag skrev, läste du inte det du citerade?

Därför att det förklarade varför det du skrev tidigare var fel:

Citat:
Att bopriserna i SEK har ökat så kraftigt över tid beror till mycket stor del på att penningmängden har ökat kraftigt vilket lett till att varje krona idag är mindre värd än den var tidigare.

Men jag hoppar ur diskussionen med dig nu, du klarar inte av/vill inte följa logiska resonemang så jag känner bara att jag slösar min tid.
Citera
2021-05-17, 20:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priserna har corona-stigit 20% det senaste halvåret. Det är sjukt mycket och alla som köpt den perioden har fått stigande boendeskostnader med 20%.
Varför skulle de som köpt senaste halvåret fått kostnaderna för renhållning, vatten/avlopp, el, försäkring höjda med 20%. (För egen del har jag inte noterat några ökningar alls).

Är det något som hänt i en fantasivärld du lever in?

Men du är ju matematiker säger du, så du kan väl visa detta.
Citera
2021-05-17, 20:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Därför att det förklarade varför det du skrev tidigare var fel:

Men jag hoppar ur diskussionen med dig nu, du klarar inte av/vill inte följa logiska resonemang så jag känner bara att jag slösar min tid.

Nej du har inte kunnat peka på ett enda fel i mina texter. Att du har skapat en halmgubbe som du angripit har inget med mig att göra.
Citera
2021-05-17, 20:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi har idag bostadsbrist i Sverige,
Hur har du mätt upp det?

När jag tittar på utbudet på hemnet är det inte precis brist jag ser. Skrev du fel och menade överskott?

Citat:
och dessutom ökar den hela tiden eftersom antalet personer som behöver bostad ökar snabbare än det byggs.
När jag tittade senast så nyproducerades det mer än väl för att täcka ökningen av folkmängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in