2021-05-18, 12:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
"Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?"

Halverad bostadspriser är synonymt med Total härdsmälta
Prisnedgång med 30% även det katastrof. Hur troligt? Föga. Stick to your day job
En nedgång med 30% på börsen eller bostadsmarknaden är ett katastrofalt ras som media skulle tala om i veckor. Så det är riktigt att TS tog i lite. Även en nedgång med 10% är klart märkbar och skulle göra många nervösa. Att det skulle stiga 30% trodde nog nästan ingen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 12:42.
Citera
2021-05-18, 12:51
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett annat sätt att se på saken är att säga vad man tycker och tror. Utan att räkna ut om man har vinst av det eller inte.

Jag tror det finns en bostadsbubbla. Jag motarbetar den. Samtidigt säljer jag min villa för långt över 10Mkr. Känns ändå bra.

Okej.... Du skriver i en tråd som förutspår en smärre undergång. Ingenting har hänt. Du säger att jag förnekar något. Jag svarar att det skulle vara mig till belastning att ha fel i frågan och det finns därför ingen rationell anledning av mig att "förneka" bubblan.

Du kanske förväxlat hur en diskussion funkar. Att jag inte håller med dig gör inte mig till en förnekare. Om du däremot vill upplysa mig, med fakta fördelaktigheten, så är du välkommen. Hittills bara skryt om din villa? :S
Citera
2021-05-18, 15:52
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asspudden
Från vilken sida är det där? Helt jäkla galen ränta.

Det var en låg ränta för runt 20-30 år sen.. (vilket inte är så länge sen)
Gick många år med 14-15 %, en period var den uppe mot 25%
Citera
2021-05-18, 16:01
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Produceras mjölk, bröd, och svenskt nötkött i Kina? Lol ok, herr 6000kr-jeans.

Konsumtionsvaror har inte ökat i pris i samma takt som bostäder eftersom för bostäderna har bolånen ökat. Bolånen är en penningmängd för sig, dessa pengar är låsta i bostäder. Alltså har priserna på bostäder ökat för att folk lånat, inte för att folk har mer pengar.

Nej, jag syftade på massproducerade konsumentvaror. Mjölk utvinns i Sverige men har inte blivit mycket dyrare pga att lönerna för arbetare inte gått upp. Även pga teknologiska framsteg.

Ja det är sant att huspriserna gått upp till stor del pga låga räntor. Men jag tror du underskattar rollen inflation har spelat. Det är en kombination av båda.
Citera
2021-05-18, 18:16
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Det var en låg ränta för runt 20-30 år sen.. (vilket inte är så länge sen)
Gick många år med 14-15 %, en period var den uppe mot 25%

Känns som att många inte är medvetna om det här. Det har väl en naturlig förklaring att det finns noll koll på detta iom att det är först nu de som föddes för 20-30år sedan ska börja köpa hus.

Iom att det har varit en verklighet med så höga räntor förr så skulle det säkerligen kunna bli en verklighet igen tänker jag.
Citera
2021-05-18, 18:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du har nog aldrig bott i villa.
Bara i över 30 år. Inne på min 3:e nu.
Av okänd anledning har jag kunnat sälja de jag haft, och få betalt. Skall inte gå enligt Lund-NoGo-zone. Köpeskillingen är en kostnad enligt honom. Dvs försäljningspriser är 0.

Citat:
Jag har lagt ner 4mkr i renoveringskostnader på min villa
Om Huddingevillan som köptes för 4 MSEK och sedan renoverades upp för 4 mille, nu säljs för 8 mille, vad består då bubblan i?

Låter som de stigande priserna bara handlar om fundamenta.

----------------
Är det någon som ser att Lund-NoGo-zone kommer med någon förklaring till hur köpeskillingen kan vara en kostnad. Dvs fastigheten är värdelös när man haft den.
Varför måste vi betala för villor på successionsmarknaden om köpeskillingen är en kostnad?

Den här frågan "Men Lund-NoGo-zone är ju matematiker så vi kan väl be honom räkna ut vad Huddingevillan kostade innehavaren som köpte den för 3 MSEK och säljer den för 8MSEK."
Ser jag inte något svar på heller.
Skumt. Hur kunde Lund-NoGo-zone missa att få med svaret på det?
Senast redigerad av liksom-fb 2021-05-18 kl. 19:27.
Citera
2021-05-18, 18:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Priserna stiger inte mer än att folk är villiga att betala de.
En ganska trivial omständighet som verkar vara obegriplig för er bubbelpladdrare.
Nej, jag kan inte bo i Pajala.
Är det någon som förstår den logik som Lund-NoGo-zone har hittat här?

Det verkar som han menar att priserna stiger mer än vad folk är villiga att betala.
Då skulle inga hus säljas.
Menar han att det är så i Pajala?
Säger han att det är en bostadsbubbla i Pajala?
Citera
2021-05-18, 19:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
4M låter extremt mycket. Du kan ju bygga ett helt nytt hus för de pengarna.
Mina grannar lär vara uppe i den nivån nu. Tog dock bara ca 3 år.
Har stått hantverkar-bilar utanför i rad länge nu. Nej ingen utbyggnad.
Hantverkare kostar. Är nog det enda jag och Lund-NoGo-zone är överens om.

Bara byggnadsställningen som står där kostar nog minst 10k/veckan. Och har stått där +10 veckor nu.
Citera
2021-05-18, 19:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är det någon som förstår den logik som Lund-NoGo-zone har hittat här?

Det verkar som han menar att priserna stiger mer än vad folk är villiga att betala.
Då skulle inga hus säljas.
Menar han att det är så i Pajala?
Säger han att det är en bostadsbubbla i Pajala?
Du behöver inte hitta på åsikter åt andra. Dina egna stollerier räcker bra. Mitt exempel om mjölk var den enda dryck som fanns och att den då skulle kosta 150 kr var sannolikt för avancerat för dig.

Det är inte bubbla i alla städer. Jag letar fortfarande bostad i Linköping åt min son. En ständig ström av nybyggda lägenheter som kostar 35-45k per kvadrat gör att priserna på de allra bästa äldre Linköpings-BR inte kan kosta mer än 45k. Linköping har alltså ingen bostadsbubbla fast Stockholm har det bara 2 timmar bort. Det tror jag blir riktigt svårt för dig att förklara med din världsbild.
Citera
2021-05-18, 19:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så du har köpt din bostad det senaste halvåret? ja, då har du ju fått ökade kostnader med 20% jämfört med hur du bodde i höstas.

Löpande kostnader som värme och vatten är låga i en komplett boendekalkyl. I min villa betalar jag t.ex 3500 kr per månad för detta. Samtidigt som jag t.ex renoverat för kanske 35.000 kr per månad i snitt.
Frågan var: "Varför skulle de som köpt senaste halvåret fått kostnaderna för renhållning, vatten/avlopp, el, försäkring höjda med 20%."

Mycket påståenden från Lund-NoGo-zone. Men svaren lyser med sin frånvaro.

Jag tvivlar ju starkt på att de som köpt senaste halvåret fått sina kostnader för renhållning, vatten/avlopp, el, försäkring höjda med 20%. Varför skulle just dom få det??
Varför kan inte Lund-NoGo-zone komma med en redogörelse?
Det är väl inte så att Lund-NoGo-zone kommer med grundlösa påståenden.

------------------
Då jag inte har några lån är det just de som är mina kostnader. Visst kan det komma några andra utgifter. Ska nog byta ut bergvärmepumpen mot en nyare. Kommer väl kosta en slant. Men jag ser väl inte att de skulle ha stigit i pris direkt senaste halvåret.
Hade jag haft lån så hade det inte bidragit till kostnaderna heller. Real bolåneränta lär vara negativ nu.
Citera
2021-05-18, 19:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Bara i över 30 år. Inne på min 3:e nu.
Av okänd anledning har jag kunnat sälja de jag haft, och få betalat. Skall inte gå enligt Lund-NoGo-zone. Köpeskillingen är en kostnad enligt honom. Dvs försäljningspriser är 0.

Om Huddingevillan som köptes för 4 MSEK och sedan renoverades upp för 4 mille, nu säljs för 8 mille, vad består då bubblan i?

Låter som de stigande priserna bara handlar om fundamenta.

----------------
Är det någon som ser att Lund-NoGo-zone kommer med någon förklaring till hur köpeskillingen kan vara en kostnad. Dvs fastigheten är värdelös när man haft den.
Varför måste vi betala för villor på successionsmarknaden om köpeskillingen är en kostnad?

Den här frågan "Men Lund-NoGo-zone är ju matematiker så vi kan väl be honom räkna ut vad Huddingevillan kostade innehavaren som köpte den för 3 MSEK och säljer den för 8MSEK."
Ser jag inte något svar på heller.
Skumt. Hur kunde Lund-NoGo-zone missa att få med svaret på det?
Alla dina frågor värdiga en 12-åring besvaras när du själv svarar på denna enkla fråga. Om du köper en Huddingevilla 2017 för 4mkr och säljer den 2022 för 3mkr, vad har din bostadskostnad varit?
Citera
2021-05-18, 19:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Frågan var: "Varför skulle de som köpt senaste halvåret fått kostnaderna för renhållning, vatten/avlopp, el, försäkring höjda med 20%."
Som jag skrev, räntekostnad och renoveringskostnad har varit 90% av min egen bostadskostnad. Värmekostnaden är bredvid dessa jättekostnader låg och har ingenting med den här tråden att göra så du kan lugnt ignorera den i resten av tråden.

Kvarstår faktum att alla som köpt bostad, utan att sälja, nu under corona-bubblan har fått 20% högre räntekostnader och amorteringar. Otroligt att någon försöker förneka ett så självklart faktum. Lönen har under samma period stigit med kanske 1% så bostadskostnaden rusar iväg för alla som köpt nu.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in