2021-05-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Nog kan man tycka att Riksbanken och regeringen borde försöka dämpa utvecklingen. Fallhöjden är rätt hög nu...

Jag tittar själv på fritidshus nu och det är rätt galna priser. Samtidigt är det lätt att få ihop månadsbudgeten, även med huspriser som för några år sen var helt otänkbara.

Känns som att det är en perfekt storm just nu: högt värderade aktier och historiskt låga lån samtidigt som folk har ”coronabehov” och en enorm vilja att ta ekonomiska risker.

Spännande!

Det handlar inte om vilja utan tvång.
Staten belönar högbelånade och tar du inte lån så halkar du efter i de ekonomiska möjligheterna som presenteras vid högbelåning, hur absurt det än må låta

Det staten måste göra är att stoppa stimuleringarna för de som äger så mycket, för det tvingar folk till att ta ekonomiska risker. Jag menar.. avdrag på bolåneränta samtidigt som man har hävstång på 85% i värderingar som bara ökar och ökar, och på den andra sidan de som hyr och får inte någon fördel förutom mindre ekonomisk risk i en bubbla som aldrig verkar spricka då även politiker är beroende av att bubblande inte gör det.
Citera
2021-05-17, 13:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
De skulle kunna gå upp, men inte lika mycket som räntekostnaden. Tex, om räntan gick upp med blyga 2 procentenheter så skulle det innebära en ökad lånekassans på hundratusen kronor extra per år för en familj som har ett lån på fem miljoner, vilket är ett helt normalt lån i Stockholm. Självklart skulle inte lönerna gå upp lika mycket.

Du antar inflation, dvs. prishöjningar.

Priserna styrs av utbud och efterfrågan.

Om du antar att det inte är ökad efterfrågan som driver upp priserna (då du utgår från blygsamma löneökningar) måste du mena att priserna ska stiga pga minskat utbud.

Förklara, varför tror du producenterna ska minska utbudet?
Citera
2021-05-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du slår in öppna dörrar, det är ingen som sagt något annat än att boendekostnad och "att kvalificera till x lån är två helt olika saker".

Jo det är du som har sagt det.

Vi sitter och diskuterar att man måste vara högt kreditkvalificerad(dvs bra inkomst) för boende och sedan kommer du och snackar om att boendekostnaderna inte har ökat de senaste 10 åren

Som tidigare sagt, tyst nu.
Citera
2021-05-17, 13:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De skulle kunna gå upp, men inte lika mycket som räntekostnaden. Tex, om räntan gick upp med blyga 2 procentenheter så skulle det innebära en ökad lånekostnad på hundratusen kronor extra per år för en familj som har ett lån på fem miljoner, vilket är ett helt normalt lån i Stockholm. Självklart skulle inte lönerna gå upp lika mycket.
Det låter väldigt allvarligt.

Det är ju himla tur att vi kan ta beslutet att inte höja räntan innan lönerna gått upp tillräckligt för att klara denna kostnad.
Citera
2021-05-17, 13:06
Bannlyst
Citat:
Du antar inflation, dvs. prishöjningar.

Priserna styrs av utbud och efterfrågan.

Om du antar att det inte är ökad efterfrågan som driver upp priserna (då du utgår från blygsamma löneökningar) måste du mena att priserna ska stiga pga minskat utbud.

Förklara, varför tror du producenterna ska minska utbudet?

Vet ej om du inte förstår eller medvetet misstolkar för att försöka vinna diskussionen.

Du säger att jag antar inflation. Samtidigt så har du citerat mitt inlägg där jag tydligt säger att det är högst oklart huruvida det kommer bli någon långvarig inflation eller ej. Jag ska besvara resten av ditt inlägg, trots att det bygger på en felaktighet.

Du har rätt i att utbud och efterfrågan styr priset av en vara. Det finns dock även en ytterligare parameter: hur mycket köparen har möjlighet att betala. Det spelar ingen roll om en köpare vill ha en lägenhet till 100%, så länge inte köparen har råd att köpa den. När räntan går upp kommer köparen inte kunna ta ett lika stort lån, alltså kommer det maximala priset hen kan betala att minska.
Senast redigerad av hdsyn 2021-05-17 kl. 13:08.
Citera
2021-05-17, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det låter väldigt allvarligt.

Det är ju himla tur att vi kan ta beslutet att inte höja räntan innan lönerna gått upp tillräckligt för att klara denna kostnad.

Det kan vi inte. Riksbanken måste följa resten av världens ränta, annars skulle allt kapital fly ut ur landet.

Observera dock att det inte är alls säkert att det verkligen kommer bli inflation.
Citera
2021-05-17, 13:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bara så jag förstår: om priset på bostäder corona-stigit 20% senaste året så har inte bostadskostnaden stigit med 20%?

Du bör inte betrakta så korta perioder som 1 år om du ska kunna förstå prisökningarna som skett de senaste decennierna. Se på boendekostnaderna under de senaste 10-20 åren och jämför det med förändringen av boendekostnaderna under den tiden. Det är billigt att bo nu!

Citat:
Berätta mer om din löneförhöjning 2021 på 20%. jag är nyfiken.

Du visar återigen upp att du är ordblind, jag skrev inte att min lön har ökat med 20% men att däremot mina inkomster har ökat betydligt mer än så. Förmodligen förstår du inte ens skillnaden eller hur?

Citat:
Du är nog ensam i tråden att tycka att en Huddingevilla som kostar 8mkr inte innebär en kostnad på 8mkr.

Kompetensnivån här är skrämmande låg så detta kan stämma men alla ekonomer håller med mig om att priset på en villa inte är en kostnad. Jag skrev dock heller inte att priset leder till en kostnad.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-05-17 kl. 13:11.
Citera
2021-05-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Nog kan man tycka att Riksbanken och regeringen borde försöka dämpa utvecklingen.
Det är för att du tror att regeringen är någon abstrakt enhet som verkar för samhällets framgång. Så är självklart inte fallet. Regeringen är människor, med egna behov. I regel fungerar det så att det byggs incitament för att dessa människor indirekt ska verka för samhällets framgång. Inom ramen för hur människorna i regeringen utan konsekvens istället kan premiera sig själva kommer de nämligen göra det. För de är människor.

I Sverige är det som internationellt kallas "korruption" fullt lagligt. Fundera på vad det innebär, sedan är du redo att titta på påståendet att bostadsmarknaden är svensk regerings tydligaste utlopp för korruption.

Det finns förövrigt ingen tydlig separation mellan "riksbanken och regeringen". Sveriges uppdelning i stat och myndighet används för produkten som säljs, både internationellt och inom landet. Men i praktiken - i verkligheten - är dessa myndigheter bara en slags division av staten (där staten kan undvika att samhället får välja bort människor och agera mot beslut osv, dvs mer transparent korruption och annat beteende folket tycker är dåligt kan utföras av en myndighet utan demokratisk konsekvens för regeringen).
Senast redigerad av LarryLarry 2021-05-17 kl. 13:13.
Citera
2021-05-17, 13:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Vet ej om du inte förstår eller medvetet misstolkar för att försöka vinna diskussionen.

Du säger att jag antar inflation. Samtidigt så har du citerar mitt inlägg där jag tydligt säger att det är högst oklart huruvida det kommer bli någon långvarig inflation eller ej. Jag ska besvara resten av ditt inlägg, trots att det bygger på en felaktighet.

Du har rätt i att utbud och efterfrågan styr priset av en vara. Det finns dock även en ytterligare parameter: hur mycket köparen har möjlighet att betala. Det spelar ingen roll om en köpare vill ha en lägenhet till 100%, så länge inte köparen har råd att köpa den. När räntan går upp kommer köparen inte kunna ta ett lika stort lån, alltså kommer det maximala priset hen kan betala att minska.

Resonemanget du framförde var inflation utan motsvarande löneökningar och det kräver att producenterna minskar utbudet, men du kunde alltså inte påvisa varför det skulle ske?
Citera
2021-05-17, 13:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det kan vi inte. Riksbanken måste följa resten av världens ränta, annars skulle allt kapital fly ut ur landet.

Observera dock att det inte är alls säkert att det verkligen kommer bli inflation.
Det har jag inte hört något om. Har du någon källa till detta påstående?
Citera
2021-05-17, 13:17
Bannlyst
Citat:
Resonemanget du framförde var inflation utan motsvarande löneökningar och det kräver att producenterna minskar utbudet, men du kunde alltså inte påvisa varför det skulle ske?

Ingenting av det jag sa kräver att utbudet av lägenheter minskar. Vi har idag bostadsbrist i Sverige, och dessutom ökar den hela tiden eftersom antalet personer som behöver bostad ökar snabbare än det byggs.

Och nej, lönerna kommer inte öka lika mycket som de ökade räntekostnaderna. Tror du det?
Citera
2021-05-17, 13:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ingenting av det jag sa kräver att utbudet av lägenheter minskar. Vi har idag bostadsbrist i Sverige, och dessutom ökar den hela tiden eftersom antalet personer som behöver bostad ökar snabbare än det byggs.

Och nej, lönerna kommer inte öka lika mycket som de ökade räntekostnaderna. Tror du det?

Det var inte specifikt utbudet av bostäder som behöver minskas om du antar inflation utan motsvarande löneökningar, det allmänna utbudet av varor behöver minska.

Detta eftersom priset styrs av utbud och efterfrågan. Om du då antar att efterfrågan inte driver upp priserna (inflation) måste utbudet ned. Varför skulle det ske?

Ser vi vad som hänt de senaste årtiondena så har tvärtom lönerna ökat samtidigt som räntekostnaderna har gått ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in