Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vet du vad växthuseffekt anses vara? Tror du på att den finns?
Löfven gör nog som Greta och lyssnar på experterna.

Nej, jag tror inte riktigt på det i alla fall inte när det gäller det alla pratar om, dvs CO2, jag tror det är andra saker i görningen som i för sig kan orsaka uppvärmning såväl som nedkylning.
Citera
2021-05-14, 19:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Nej, jag tror inte riktigt på det i alla fall inte när det gäller det alla pratar om, dvs CO2, jag tror det är andra saker i görningen som i för sig kan orsaka uppvärmning såväl som nedkylning.
Nej, varför besväras av vetenskapen när tron är stark.
Citera
2021-05-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nej, varför besväras av vetenskapen när tron är stark.

Ironisk som du är, du kanske kan förklara det där med temperatur och vetenskap som jag tog upp tidigare, du som är så fin och tror benhårt på vetenskapen.
Citera
2021-05-14, 19:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ironisk som du är, du kanske kan förklara det där med temperatur och vetenskap som jag tog upp tidigare, du som är så fin och tror benhårt på vetenskapen.
Jag har inte koll på kvantmekaniken, men tidigare i tråden har det levererats många beskrivningar på hur det funkar.

Ett sånt här område är jag helt beroende av auktoriteter, de som studerat ämnet.
Ditt bludder om 99.999 procent delat med hundra. eller något liknande var inte trovärdigt.

Om du inte accepterar det som kallas växthusgaser kan jag inte förklara för dig.
Men det funkar.
Citera
2021-05-14, 19:43
Medlem
Citat:
Poängen med konstaterandet är att visa att din vetenskap inte vet var den har sig själv ibland. Påstår man att det är flera tusen grader någonstans och sen definierar om det som att "ja, men det är så långt mellan atomerna", vad är då temperatur egentligen?
Temperatur är genomsnittlig energi för varje molekyl, eller rättare sagt för varje frihetsgrad, det finns rotation och vibrationer också. Var det något mer du ville veta?
Citat:
Vattenånga blev också en växthusgas nu?
Det har alltid varit en växthusgas, däremot är det inte en långlivad växthusgas.
Citat:
Du gillar att räkna, här är ett enkelt exempel:
(99.9996*20 grader + 0.0004*100 grader)/100 om solen nu lyckas få upp CO2 i 100 grader till exempel. Effekten är ju inte precis i närheten av något som oroar när det gäller just CO2.
Återigen visar du med ett infantilt räkneexempel att du inte har en aning om vad växthuseffekten är för något. Börja med att läs på!
Citera
2021-05-15, 06:16
Medlem
Det är ju inte många hsp man samlat ihopa här... ett gäng high school drop outs...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/419vpg/vi-maste-vara-med-for-att-radda-var-planet

Hur blev det gänget auktoriteter på klimatpolitik?
Citera
2021-05-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur blev det gänget auktoriteter på klimatpolitik?

Ur inlägget:
Citat:
Vad vi privatpersoner gör har betydelse för att rädda vår natur och biologiska mångfald. Oavsett om vi arbetar i underhållnings- eller miljöbranschen kan vi göra skillnad.

Svenskarnas livsstil har en klimatpåverkan som i genomsnitt leder till åtta ton koldioxid per person och år. Det är högre än det globala genomsnittet.
Citera
2021-05-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ur inlägget:

Skulle tro de får tala för sig själva.

Jill Johnssons klädgarderob är inte att leka med.

Men generellt sett är jag trött på obildade slöfockar som inte orkar läsa en bok som trycker ner moralkakor i halsen på mig.

Vill de göra något åt konsumismen kan de föregå med gott exempel och visa hu lätt det är kanske? Detta problemet löser vi med teknikskifte och att bygga ny infrastruktur.

De har nollorna kunde sluta med att jaga folk, det hade varit en klimatförbättring att tala om.
Citera
2021-05-15, 09:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du som är en av dem som tänker på framtida generationer och så: Solens energi är ej oändlig, den kommer att brinna ut så småningom liksom hela universum enl. vetenskapen. Hur har du tänkt att våra barn ska klara sig då?
Solens energi är oändlig i ett mänskligt perspektiv, du behöver inte oroa dig för barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv.
Citera
2021-05-15, 09:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är du som är en av makthavarna genom att du röstar fram dem. Bortsett från det, är du beredd själv att ge upp något du är intresserad av för att spara på miljön? Något som är obekvämt för dig alltså.
Vad vi kan avstå från är ganska individuellt. En del måste ha bil för att ta sig till jobbet, andra klarar sig med kollektiv trafik. Många känner att de inte behöver bo i en dyr villa, man kan leva bra i en enkel hyreslägenhet också.

Citat:
Kan du tänka dig att bli av med jobbet eller skolan om du nu går där och vänta på att regeringen ska hitta på någon ersättning medan du lever i ovisshet? Är det inte roligare att ha kontroll själv?
Jag vet vad den frågan har med klimatet att göra? Tror du att du har kontroll över klimatet nu, i så fall har du mycket att lära dig.
Citera
2021-05-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är svårt att mäta eftersom vattenånga är så ojämnt fördelat i atmosfären. Just nu har dessutom vattenångan halkat efter i och med att haven som står för större delen av avdunstningen inte värms lika snabbt som land. Vad det är för data som du menar pekar på anti-korrelation har jag ingen aning om.

Hittade inte diskussionen, men hittade datan via min internethistorik.

https://psl.noaa.gov/cgi-bin/data/timeseries/timeseries.pl?ntype=1&var=Precipitable+Water&level =2000&lat1=90&lat2=-90&lon1=-179&lon2=181&iseas=1&mon1=0&mon2=0&iarea=0&typeout =2&Submit=Create+Timeseries

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du blandar uppenbarligen ihop relativ fuktighet och absolut fuktighet.

Nej, jag ser det som osannolikt att jag skulle gjort ett sånt fel. Men även om bara den relativa fuktigheten skulle gå i motfas med temperatursvängningarna innebär ju det att vattenångan inte förstärker lika mycket som teorin om konstant relativ luftfuktighet.
Citera
2021-05-15, 16:00
Global uppvärmning tycks ha pågått i 10.000 år sedan den sista istiden. Vad fick isarna att börja smälta?
Vulkanutbrott och kanske lavaströmmar under isen och därmed varmare strömmar som gick norrut?
Kanske var det golfströmmen som bytte bana för 10.000 år sedan.
Om isen öppnar sig på ett ställe blir det en dominoeffekt. Detta fenomen ser man även varje vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in