Citat:
Ursprungligen postat av
Faronstream
Perioden jag använde var ju 1961-1990, du använder årets varma juli som argument för att det inte är normalt, förra årets juli var ovanligt kall istället och inte heller normal, eller juli 2017. Det är naturliga variationer.
Jag svarade på frågan som ställdes: Är det onormala sommartemperaturer vi har nu? Jag svarade ja och visade att SMHI har mätdata som visar precis det.
Men naturligtvis är inte detta ensamt bevis för den globala uppvärmningen. Det är när vi lägger ihop alla dessa avvikelser, de tilltagande temperaturökningarna över tid och de tilltagande extrema vädren som tillsammans visar att klimatet skenar.
Och vi som har satt igång den här processen gör knappt något alls för att stoppa den. Vi är inte ens förberedda på de förvärrade väderkatastroferna, därför att sådana som du blundar för vetenskapen och verkligheten och hånar dem som tar till sig kunskapen om den förändrade verkligheten som påverkar oss alla, förr eller senare.
Du fokuserar på variationerna, men det är den långa trenden som är det väsentliga och den långa trenden är en snabbt ökande global medeltemperatur. Här i norr ökar den dessutom ännu fortare.