Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-13, 13:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Vilken hälsa? Att förlora jobbet för att regeringen vill förbjuda olja mår man väl inte bra av? Skulle du själv må bättre om du blev portad från Internet pga enorma energin som går åt till servrar och datorer? Bor du eller skulle du trivas att bo i en liten by med mycket skog och mygg eller föredrar du giftigt myggmedel då?
Jag avsåg förstås pandemin, när jag skrev att Trump struntade i människors hälsa.

Vi måste sluta med de fossila bränslena och ersätta dem med förnybar energi. Den omställningen kommer att ta ifrån en del människor deras jobb, men också skapa nya jobb. Nu måste omställningen dessutom ske ganska snabbt eftersom regeringar har struntat i klimatkrisen så länge.

Makthavarna måste ta ansvar för att hjälpa dem som förlorar sin inkomst.
Citera
2021-05-13, 21:34
Medlem
Danneliuss avatar
Historic Cold Spreads Across the U.S. Breaking Low Temperature Records from the 1800s
https://electroverse.net/historic-cold-spreads-across-the-u-s/

"With the official start of summer less than 40 days away, an unseasonably cold air mass is currently gripping large areas of the United States, dropping temperatures some 25 degrees F below seasonal averages."
Citera
2021-05-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag avsåg förstås pandemin, när jag skrev att Trump struntade i människors hälsa.

Vi måste sluta med de fossila bränslena och ersätta dem med förnybar energi. Den omställningen kommer att ta ifrån en del människor deras jobb, men också skapa nya jobb. Nu måste omställningen dessutom ske ganska snabbt eftersom regeringar har struntat i klimatkrisen så länge.

Vilken förnybar energi ska användas? Det krävs konkreta uppoffringar på det. I denna staden är oreanga tak enligt stadsplaneringen och de får inte installera solceller eftersom de är svarta. Så dum är politiken. Hur får vi "grön" energi enligt dig?
Citera
2021-05-14, 08:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vilken förnybar energi ska användas? Det krävs konkreta uppoffringar på det. I denna staden är oreanga tak enligt stadsplaneringen och de får inte installera solceller eftersom de är svarta. Så dum är politiken. Hur får vi "grön" energi enligt dig?
Vi får den från solen, vars energi är oändlig och räcker till alla. Vi får den från vinden, som byggs ut i Sverige och nu står för ca 15 % av el-behovet. Vi har mycket vattenkraft i Sverige, det skall vi vara glada för, även om den har drabbat miljön på många håll.
Citera
2021-05-14, 15:27
Medlem
Citat:
Vi får den från solen, vars energi är oändlig och räcker till alla. Vi får den från vinden, som byggs ut i Sverige och nu står för ca 15 % av el-behovet. Vi har mycket vattenkraft i Sverige, det skall vi vara glada för, även om den har drabbat miljön på många håll.

Du som är en av dem som tänker på framtida generationer och så: Solens energi är ej oändlig, den kommer att brinna ut så småningom liksom hela universum enl. vetenskapen. Hur har du tänkt att våra barn ska klara sig då?
Citera
2021-05-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Moln reflekterar ljus i de flesta våglängder, både synligt ljus från solen och värmestrålning från marken. CO2 är transparent för det synliga ljus som är vad solen i huvudsak skickar ut men absorberar (inte reflekterar) en hel del av den värmestrålning som skickas ut från jordytan.

Och på vintern. Det finns även en hypotes om att om isen på Arktis minskar för mycket så kommer Arktis under vintrarna att få ett mer eller mindre permanent molntäcke som drastiskt höjer temperaturen. Det är enda sättet att förklara hur varmt det tycks varit där uppe under en del tidigare perioder.

Och hur gammal var den? En gång i tiden var ju värdet 0,8 grader korrekt.

Bortsett då från att den inte handlar om gasformig CO2 och alltså inte är relevant.

Det är i det närmaste vakuum och atmosfären för tunn för att ha mycket inverkan, annars skulle ISS bromsas upp och ramla ned.

Atmosfären är lokalt i termisk jämvikt. Molekylerna krockar så ofta med varandra att de får samma temperatur. När en CO2-molekyl absorberar IR och värms upp överförs denna energi snabbt till omkringliggande molekyler tills de alla har samma temperatur. Skulle du vräka på med IR så att CO2 molekylerna värmdes till 1000 grader skulle de i sin tur värma resten av atmosfären till samma temperatur.

Ett sådant här forum är inget substitut för att läsa en kurs och lära sig ämnet ordentligt!
0

- 0.8 grader är färska nyheter ca april, inte gamla, men 0.4 grader är ointressant för mig.

- Du missar poängen igen eller låtsas inte förstå igen? Vetenskapen som du höjer till skyarna säger själv att det är tusentals grader där, det var förstås det jag ville påskina.

- Ja, men hur mycket tror du luften värms om CO2 med 0.04% av luften påverkar temperaturen? Någon här sa "totalt insignifikant" förut som du kanske minns.

Det börjar låta som du tror mer på forskare och sittande regering än mig vilket är helt oförståeligt, jag är ju här och diskussionsbar i motsats till dem.
Citera
2021-05-14, 15:50
Medlem
Citat:

Det är du som är en av makthavarna genom att du röstar fram dem. Bortsett från det, är du beredd själv att ge upp något du är intresserad av för att spara på miljön? Något som är obekvämt för dig alltså.

Kan du tänka dig att bli av med jobbet eller skolan om du nu går där och vänta på att regeringen ska hitta på någon ersättning medan du lever i ovisshet? Är det inte roligare att ha kontroll själv?
Citera
2021-05-14, 15:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du som är en av dem som tänker på framtida generationer och så: Solens energi är ej oändlig, den kommer att brinna ut så småningom liksom hela universum enl. vetenskapen. Hur har du tänkt att våra barn ska klara sig då?

Om våra barn lever i 120 år så är dom borta om ett och ett halvt sekel.

Solen har bränsle för att "brinna" i drygt 10 miljarder år, men redan om 1,1 miljarder år beräknas den vara 10% "ljusare" och Jorden kommer att vara varmare och fuktigare.

http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Lectures/vistas97.html

Personligen tänker jag avvakta lite med att börja oroa mig för vad som händer om drygt en miljard år.

Om vi räknar med att det går 25 år per generation så talar vi om något som händer om drygt 40 miljoner generationer. Jag fortsätter att sova lugnt...

Den nu pågående antropogena globala uppvärmningen, som framförallt beror på förbränning av fossila bränslen och hur utsläpp av växthusgaser gör att Jorden blir varmare, med f.n. ca 0,2°C per årtionde, riskerar att drabba mänskligheten med problem som kan bli tydliga redan under vår livstid. För att inte tala om våra barns och barnbarns livstid.

Citera
2021-05-14, 16:12
Medlem
Citat:
- 0.8 grader är färska nyheter ca april, inte gamla, men 0.4 grader är ointressant för mig.
givet hur opålitliga källor du använder så är svårt att ta vad du påstår på allvar.
Citat:
- Du missar poängen igen eller låtsas inte förstå igen? Vetenskapen som du höjer till skyarna säger själv att det är tusentals grader där, det var förstås det jag ville påskina.
Och? Vad är din poäng med det konstaterandet?
Citat:
- Ja, men hur mycket tror du luften värms om CO2 med 0.04% av luften påverkar temperaturen? Någon här sa "totalt insignifikant" förut som du kanske minns.
CO2 och vattenånga är de två växthusgaserna som tillsammans ger ca 33 graders uppvärmning av jorden.
Citat:
Det börjar låta som du tror mer på forskare och sittande regering än mig vilket är helt oförståeligt, jag är ju här och diskussionsbar i motsats till dem.
LOL! Allt du säger visar ju bara att du inte förstår ämnet, varför skulle det ge dig trovärdighet?
Citera
2021-05-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
givet hur opålitliga källor du använder så är svårt att ta vad du påstår på allvar.

Och? Vad är din poäng med det konstaterandet?

CO2 och vattenånga är de två växthusgaserna som tillsammans ger ca 33 graders uppvärmning av jorden.

LOL! Allt du säger visar ju bara att du inte förstår ämnet, varför skulle det ge dig trovärdighet?

Eftersom du anser vara dig vetenskaplig och faktamässig så kör jag med motargument:
Du har dragit en vetenskaplig slutsats på 2 länkar förstås? Den tredje var SVT som är pålitlig kanske?

Poängen med konstaterandet är att visa att din vetenskap inte vet var den har sig själv ibland. Påstår man att det är flera tusen grader någonstans och sen definierar om det som att "ja, men det är så långt mellan atomerna", vad är då temperatur egentligen? Precis som Newton så är det bäst att hålla sig på jorden.

Vattenånga blev också en växthusgas nu? Du gillar att räkna, här är ett enkelt exempel:
(99.9996*20 grader + 0.0004*100 grader)/100 om solen nu lyckas få upp CO2 i 100 grader till exempel. Effekten är ju inte precis i närheten av något som oroar när det gäller just CO2.

Nja, det var menat som ett skämt, men jag är väl mer trovärdig än Löfven som du aldrig kan fråga om sådant här direkt
Citera
2021-05-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om våra barn lever i 120 år så är dom borta om ett och ett halvt sekel.

Solen har bränsle för att "brinna" i drygt 10 miljarder år, men redan om 1,1 miljarder år beräknas den vara 10% "ljusare" och Jorden kommer att vara varmare och fuktigare.

http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Lectures/vistas97.html

Personligen tänker jag avvakta lite med att börja oroa mig för vad som händer om drygt en miljard år.

Om vi räknar med att det går 25 år per generation så talar vi om något som händer om drygt 40 miljoner generationer. Jag fortsätter att sova lugnt...

Den nu pågående antropogena globala uppvärmningen, som framförallt beror på förbränning av fossila bränslen och hur utsläpp av växthusgaser gör att Jorden blir varmare, med f.n. ca 0,2°C per årtionde, riskerar att drabba mänskligheten med problem som kan bli tydliga redan under vår livstid. För att inte tala om våra barns och barnbarns livstid.

Där ser man, vi ska bara bry oss om dem vi hinner träffa själva Glöm miljöproblemen och lev livet säger jag bara.
Citera
2021-05-14, 18:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Eftersom du anser vara dig vetenskaplig och faktamässig så kör jag med motargument:
Du har dragit en vetenskaplig slutsats på 2 länkar förstås? Den tredje var SVT som är pålitlig kanske?

Poängen med konstaterandet är att visa att din vetenskap inte vet var den har sig själv ibland. Påstår man att det är flera tusen grader någonstans och sen definierar om det som att "ja, men det är så långt mellan atomerna", vad är då temperatur egentligen? Precis som Newton så är det bäst att hålla sig på jorden.

Vattenånga blev också en växthusgas nu? Du gillar att räkna, här är ett enkelt exempel:
(99.9996*20 grader + 0.0004*100 grader)/100 om solen nu lyckas få upp CO2 i 100 grader till exempel. Effekten är ju inte precis i närheten av något som oroar när det gäller just CO2.

Nja, det var menat som ett skämt, men jag är väl mer trovärdig än Löfven som du aldrig kan fråga om sådant här direkt
Vet du vad växthuseffekt anses vara? Tror du på att den finns?
Löfven gör nog som Greta och lyssnar på experterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in