2021-05-13, 20:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Jasper Lake jobbar uppenbarligen mycket med cliffhangers. Han släpper bomben med Pär Ahlboms egen son Gudmun i slutet av programmet så nästa avsnitt lär bli ännu värre av Gudmuns kommentarer att döma.

Eller hur:

Per Ahlboms egen son Gudmun:

"Var fan var alla vuxna som såg vad som pågick, men lät det fortgå. Och alla barn som har trasiga liv på grund av den här fucking skolan"...

Och så Merete, Jasper Lakes ändå lite mer nedtonade och bekännande lärare:

"Alla har ju mördat nån och alla har våldtagit nån, så då kanske det inte gör något om man blir lite skrämd i skogen"

säger hon ordagrant. What!
Citera
2021-05-13, 21:01
Medlem
Moruroas avatar
Den som är intresserad kan summera de antroposofiska rörelsernas kapital på denna sida:

https://zooey.wordpress.com/2009/10/26/stiftelser/

Enbart Vidarstiftelsen är god för en halv miljard. Dessa pengar kommer främst från våra skatter.
Citera
2021-05-13, 21:05
Medlem
Det förefaller som att steget till sexuella övergrepp på barnen inte är långt ifrån. Den äldre läraren, kanske heter han Pär, verkar nästintill förståndshandikappad. Han är både obehaglig och äcklig. Jag känner mig illa till mods när jag ser honom i programmet på SVT1.
Citera
2021-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
(Kan någon säga, finns det ett uns av denna skit på andra Waldorfskolor?)
Håller på och spolar lite i dokumentären och kollar efter det.

Nibbleskolan var väl en extrem avvikelse i waldorfpedagoiken men vad jag kan läsa mig till så var personerna bakom inte särskilt kontroversiella i antroposofmiljön. Det verkar ha funnits mycket praktiskt samarbete med Nibbleskolan och Örjanskolan efter splittringen. Och personer som Pär Ahlbom sågs inte som en kontroversiell utan verkar tvärtom ha varit en central och viktig figur i hela rörelsen även om han drev en skola som inte godkändes av Waldorf.
Citera
2021-05-13, 21:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nibbleskolan var väl en extrem avvikelse i waldorfpedagoiken men vad jag kan läsa mig till så var personerna bakom inte särskilt kontroversiella i antroposofmiljön. Det verkar ha funnits mycket praktiskt samarbete med Nibbleskolan och Örjanskolan efter splittringen. Och personer som Pär Ahlbom sågs inte som en kontroversiell utan verkar tvärtom ha varit en central och viktig figur i hela rörelsen även om han drev en skola som inte godkändes av Waldorf.

Det jag menar med uns av skiten är om andra Waldorfskolor har något av detta att man ska styr ungarna, hur de får måla, hur de får göra figurer, vad de får spela för instrument, vad de ska ha för färger på kläderna, etc.
Håller man på så på andra Waldorfskolor?
Citera
2021-05-13, 21:16
Medlem
anbolicxas avatar
Dokumentärer av detta slag är ofta kritiska men samtidigt balanserade till sitt innehåll. Denna dokumentär kan man knappast påstå är särskilt balanserad. Den röda tråden är att ett gäng idealister till lärare grundade en skola. Vissa som gick på skolan hamnade i suboptimala situationer eller fick uppleva negativa händelser, som sedan orsakat trauman. Men detta är inte på något sätt unikt för solvikskolan, utan snarare något de flesta svenskar känner igen. Det är osannolikt att berättelserna från tidigare elever är särskilt representativa, annars hade skolan stängts för länge sedan.

Sigrid och Daniels sorgliga öden kopplas samman med skolan. Exakt vad som hänt dessa under sin skoltid beskrivs aldrig särskilt tydligt. Det är dock uppenbart att publiken ska tolka in det värsta, även om det kanske inte är sant. Det kan var så att deras skoltid hade en väsentlig påverkan deras öden. Men eftersom de beskrivs så vagt, uppfattas det mest som om syftet är att få till en emotionell reaktion av publiken.

Pär är utan tvekan den stora syndabocken. Han kan knappt framställas som en mer osympatisk människa och borde definitiv aldrig tillåtits arbeta som lärare. Men samtidigt undrar man om den karln inte mest bara är ärlig och ej mediatränad? Han är trots allt en bokstavlig Boomer. Man kan jämföra med Helenas närmast överdrivet välpolerade framträdande, man undrar vad som ligger och gömmer sig under den ytan.

Det som är slående efter de två första delarna av denna dokumentär, är hur oklart det är vad Jasper egentligen försöker förmedla för budskap. Är Saltvikskolan densamma nu som då? Är detta ett radikalt men inte helt missvisande porträtt på Montessoriskolor? Vad vill grabben få sagt, att han gick på en lite mer galen skola än alla andra? Kanske kommer svaret i sista delen. Men hittills uppfattas denna dokumentär mest som ett urspårat gymnasiearbete med en stor produktionsbudget.
Citera
2021-05-13, 21:16
Medlem
Citat:
Det jag menar med uns av skiten är om andra Waldorfskolor har något av detta att man ska styr ungarna, hur de får måla, hur de får göra figurer, vad de får spela för instrument, vad de ska ha för färger på kläderna, etc.
Håller man på så på andra Waldorfskolor?

Ja absolut där verkar inte Nibbleskolan ha varit särskilt annorlunda. Allt det du räknar upp är väl klassiska Steiner tankar och väldigt grundläggande för Waldorf.
Citera
2021-05-13, 21:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja absolut där verkar inte Nibbleskolan ha varit särskilt annorlunda. Allt det du räknar upp är väl klassiska Steiner tankar och väldigt grundläggande för Waldorf.

Okeeej. Den pedagogiken verkar ju de som blir intervjuade i dokumentären vara väldigt upplyfta av *eller inte*.

Fria ungar var det ja.

Snacka om trängselkofta, på barnen.
Citera
2021-05-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbolicxa
Dokumentärer av detta slag är ofta kritiska men samtidigt balanserade till sitt innehåll. Denna dokumentär kan man knappast påstå är särskilt balanserad. Den röda tråden är att ett gäng idealister till lärare grundade en skola. Vissa som gick på skolan hamnade i suboptimala situationer eller fick uppleva negativa händelser, som sedan orsakat trauman. Men detta är inte på något sätt unikt för solvikskolan, utan snarare något de flesta svenskar känner igen. Det är osannolikt att berättelserna från tidigare elever är särskilt representativa, annars hade skolan stängts för länge sedan.

Sigrid och Daniels sorgliga öden kopplas samman med skolan. Exakt vad som hänt dessa under sin skoltid beskrivs aldrig särskilt tydligt. Det är dock uppenbart att publiken ska tolka in det värsta, även om det kanske inte är sant. Det kan var så att deras skoltid hade en väsentlig påverkan deras öden. Men eftersom de beskrivs så vagt, uppfattas det mest som om syftet är att få till en emotionell reaktion av publiken.

Pär är utan tvekan den stora syndabocken. Han kan knappt framställas som en mer osympatisk människa och borde definitiv aldrig tillåtits arbeta som lärare. Men samtidigt undrar man om den karln inte mest bara är ärlig och ej mediatränad? Han är trots allt en bokstavlig Boomer. Man kan jämföra med Helenas närmast överdrivet välpolerade framträdande, man undrar vad som ligger och gömmer sig under den ytan.

Det som är slående efter de två första delarna av denna dokumentär, är hur oklart det är vad Jasper egentligen försöker förmedla för budskap. Är Saltvikskolan densamma nu som då? Är detta ett radikalt men inte helt missvisande porträtt på Montessoriskolor? Vad vill grabben få sagt, att han gick på en lite mer galen skola än alla andra? Kanske kommer svaret i sista delen. Men hittills uppfattas denna dokumentär mest som ett urspårat gymnasiearbete med en stor produktionsbudget.
Syftet är att få till en emotionell reaktion hos tittarna. Detta är inte ett konspiratoriskt grepp utan ett uppenbart syfte. Varför skulle det vara ett problem? Jag kan bara anta att du själv är från Solvik om du tror att de flesta svenskar känner igen sin skolgång här. Det stämmer inte. Och även om det vore så finns det anledning att reagera. Utveckla gärna din konspiratoriska syn på Helena, vad menar du?
Senast redigerad av bazaar 2021-05-13 kl. 21:38.
Citera
2021-05-13, 21:35
Medlem
Citat:
Okeeej. Den pedagogiken verkar ju de som blir intervjuade i dokumentären vara väldigt upplyfta av *eller inte*.

Fria ungar var det ja.

Just detta är väldigt intressant. Jag själv har erfarenhet av att gå i både waldorfskola och kommunal svensk skola. Jag bytte till vanlig skola i sexan, och slogs av hur man så ofta använde sig av formulär med uppgifter som skulle fyllas i. I slutet av dessa stod det alltid: reflektera själv kring nämnda ämne. Jag tyckte att det var så bra, att det uppmanades att man skulle tänka själv. Eftersom jag upplevde det att det aldrig efterfrågats (rent ut) i waldorfskolan. Men efter ett par år förstod jag att ingen kunde det. Att folk var otroligt fantasilösa och okreativa (detta är naturligtvis en generalisering, men det var verkligen min upplevelse).
I waldorfskolan använder man sig ju av mycket katederundervisning. Men på så sätt får man också väldigt mycket stoff, i alla möjliga ämnen, som man sedan kan använda till att tänka själv och analysera.
Citera
2021-05-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julie.London
Jag kritiserar inte barnen, jag växte själv upp i slutet av 70-talet/tidigt 80-tal i en kommunal skola och hade tveklöst anammat samma beteende om det nu var det som presenterades som rätt och fel med tanke på att man själv inte hade hunnit reda ut de begreppen. Som Jasper Lake säger i dokumentären, iom att Solvik var den enda skolan de gått på så hade man inget att jämföra med. Människor är ett flockdjur.

Min häpnad och kritik riktas fullt ut till lärarna, vuxna individer med förmågan att analysera och bearbeta sin omvärld på en så mycket större plan. Ta Helena som exempel, hon var !25 år! när hon började jobba som lärare på skolan. Visserligen medger hon att hon var osäker i sin person och ville få bekräftelse hos Merete och Pär, men vid den åldern måste man väl ändå ha någon typ av inre kompass när det kommer till vad som är rimligt? Hennes beteende vittnar om en totalt avsaknad av medkänsla och empati! Hur kan man utsätta barn i situationer som ”Bänken” utan att förstå vilka djupa spår det kan sätta? För mig är det väldigt främmande.

Pär är en svagbegåvad människa som tyvärr fick en bok om antroposofi nerstoppad i brevinkastet och plötsligt kände sig upplyst. Inte helt olik de vilsna själar som Jehovas värvar genom att knacka dörr. På grund av 68-rörelsen, vänsterflum och behovet av nya idéer lyckades han få med sig en flock vilsna tackor och resultatet av det får vi bevittna i dokumentären.

Nästan alla unga kvinnor följer slaviskt normen. Inte det minsta förvånande att Helena inte reagerade. Du har precis samma mönster med kvinnorna i Knutby och det var betydligt mer skruvat.

Ja, Pär verkar inte särskilt intelligent men säkert rolig och karismatisk och lockat människor.
Citera
2021-05-13, 21:40
Medlem
Citat:

Fria ungar var det ja.

Läste runt lite i grupper på facebook och Rudolf Steiner skolan som ligger/låg i Göteborg verkar ha varit samma skit som Nibble.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in