2023-01-25, 06:21
Medlem
Sockss avatar
Jag hann bara läsa lite i början, men har bott i Järna en längre tid och älskar Järna som så.

Mycket med antroposoferna är bra, annat är katastrofalt dock.

Har en nära släkting som har gått på Waldorfskolan, dock inte den i Järna utan en av deras skolor som finns ute i landet.
Har haft klasskamrater på gymnasiet som har gått på Waldorf innan och gick på idskola med några antroposofer. Har även varit vän med antoposofer.

Kan bekräfta att skolan är knas, till stor del iaf, min släkting gick där och blev utsatt av andra elever och lärarna gjorde ingenting. Personlig utveckling och så där ni vet...
Vissa lärare (eller iaf personal, kommer inte ihåg vad släktingen sa att personen jobbade som) är bra, men så är det ju på alla skolor, det finns bra och dålig personal.

Den jag gick i samma klass som låg väldigt långt efter trots att hon gått tio år i grundskola (då iaf kunde man få gå ett tionde år tydligen). Hon var inte ointelligent, men får man inte lära sig något så kan man ju inget så att säga.
Mycket som för oss var självklart var rena grekiskan för henne. Men det värsta jag hörde var dock från hennes hemsituation, tio syskon, samma tandborste.

Min vän som jag lärde känna via en danskurs fick barn ungefär samtidigt som jag så vi umgicks då och då under småbarnsåren.
Mitt i sommaren var mitt barn lätt klätt, hennes hade flera lager ylle på sig samt mössa. Hennes ban var kinkigt och jag sa att hon nog hade för varmt på sig. Min vän såg oförstående ut och jag förklarade att ja, ylle är bra på så vis att det reglerar temperatur bra, men tre lager plus tygblöjor i ylle blev väl varmt ändå. Hon såg orolig ut, hon hade ju blivit lärd hur man skulle klä barn, men hon plockade ändå av två lager så det bara var de tunna, innersta plaggen kvar. Hennes barn blev nöjd så hon tänkte förhoppningsvis på det framöver också.

Mössan fick bli på dock, det var som skydd, för vad vet jag inte, hon pekade lite obestämt på huvudet och jag tror hon menade fontanellen, men hon visste inte riktigt själv, hon bara gjorde som hon blivit lärd, så så mycket för att de vill uppfostra fritt tänkande människor i skolan...
Citera
2023-01-31, 01:42
Medlem
Rex Roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Heter sonen verkligen Gudmund. Jag har bara hittat att Pär har tre barn med kvinnan som gav namnet till Barsjabrödet. De fick fem barn och ingen av dem hette Gudmund.

"Gudmund" heter Dylan Lindborg!
Citera
2023-09-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Jag hann bara läsa lite i början, men har bott i Järna en längre tid och älskar Järna som så.

Mycket med antroposoferna är bra, annat är katastrofalt dock.

Har en nära släkting som har gått på Waldorfskolan, dock inte den i Järna utan en av deras skolor som finns ute i landet.
Har haft klasskamrater på gymnasiet som har gått på Waldorf innan och gick på idskola med några antroposofer. Har även varit vän med antoposofer.

Kan bekräfta att skolan är knas, till stor del iaf, min släkting gick där och blev utsatt av andra elever och lärarna gjorde ingenting. Personlig utveckling och så där ni vet...
Vissa lärare (eller iaf personal, kommer inte ihåg vad släktingen sa att personen jobbade som) är bra, men så är det ju på alla skolor, det finns bra och dålig personal.

Den jag gick i samma klass som låg väldigt långt efter trots att hon gått tio år i grundskola (då iaf kunde man få gå ett tionde år tydligen). Hon var inte ointelligent, men får man inte lära sig något så kan man ju inget så att säga.
Mycket som för oss var självklart var rena grekiskan för henne. Men det värsta jag hörde var dock från hennes hemsituation, tio syskon, samma tandborste.

Min vän som jag lärde känna via en danskurs fick barn ungefär samtidigt som jag så vi umgicks då och då under småbarnsåren.
Mitt i sommaren var mitt barn lätt klätt, hennes hade flera lager ylle på sig samt mössa. Hennes ban var kinkigt och jag sa att hon nog hade för varmt på sig. Min vän såg oförstående ut och jag förklarade att ja, ylle är bra på så vis att det reglerar temperatur bra, men tre lager plus tygblöjor i ylle blev väl varmt ändå. Hon såg orolig ut, hon hade ju blivit lärd hur man skulle klä barn, men hon plockade ändå av två lager så det bara var de tunna, innersta plaggen kvar. Hennes barn blev nöjd så hon tänkte förhoppningsvis på det framöver också.

Mössan fick bli på dock, det var som skydd, för vad vet jag inte, hon pekade lite obestämt på huvudet och jag tror hon menade fontanellen, men hon visste inte riktigt själv, hon bara gjorde som hon blivit lärd, så så mycket för att de vill uppfostra fritt tänkande människor i skolan...
Borde man inte gjort en mer noggrannare utredning mot antroposofernas verksamhet Solviksskolan och borde man inte dragit in verksamhetens rätt att bedriva skolverksamhet efter avslöjandet ommycket skit som förekom där mellan 1980 och 2010? För en av antroposofernas verksamhet i Järna Mora Park fick sitt tillstånd att bedriva fortsatt verksamhet på Mora Park indraget i mars 2023 sedan det hade kommit in anmälningar om en serie händelser som har skett på Mora Park mellan 2018 och 2022, och sen är det konstigt och under all kritik att inte Mikaelgården i Järna fick sitt tillstånd indraget 2011 efter att det hade avslöjats att det hade förekommit saker på Mikaelgården från 1980-talet fram till ungefär 2011. Sen borde man även synat antroposofernas övriga verksamheter i Järna i sömmarna då pratar jag om Solberga by som nämndes förr som Solbergahemmets läkepedagogiska institut där det förekom saker som inte var okej från 1970 fram till mitten av 1980-talet.
Senast redigerad av Umpalavemang 2023-09-29 kl. 09:24. Anledning: Redigering
Citera
2023-11-06, 01:52
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Borde man inte gjort en mer noggrannare utredning mot antroposofernas verksamhet Solviksskolan och borde man inte dragit in verksamhetens rätt att bedriva skolverksamhet efter avslöjandet ommycket skit som förekom där mellan 1980 och 2010? För en av antroposofernas verksamhet i Järna Mora Park fick sitt tillstånd att bedriva fortsatt verksamhet på Mora Park indraget i mars 2023 sedan det hade kommit in anmälningar om en serie händelser som har skett på Mora Park mellan 2018 och 2022, och sen är det konstigt och under all kritik att inte Mikaelgården i Järna fick sitt tillstånd indraget 2011 efter att det hade avslöjats att det hade förekommit saker på Mikaelgården från 1980-talet fram till ungefär 2011. Sen borde man även synat antroposofernas övriga verksamheter i Järna i sömmarna då pratar jag om Solberga by som nämndes förr som Solbergahemmets läkepedagogiska institut där det förekom saker som inte var okej från 1970 fram till mitten av 1980-talet.
Man bör alltid regelbundet granska alla aktörer som arbetar med människor.
Citera
2023-11-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Man bör alltid regelbundet granska alla aktörer som arbetar med människor.
Tack för de bra svaren "Socks" för granskning av såna verksamheter som drivs av antroposoferna bör göras mer oftare.
Citera
2024-09-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tidigare Nibbleskolan, senare namnbyte till Solviksskolan* har alltid varit, och är fortfarande, en Waldorfskola.

Det jag undrar över är om elever/tidigare elever i Järnas Waldorfskolor har en högre frekvens missbruk och/eller självmord än genomsnittet i Sverige.

Edit: *S. är flummigast av dom alla.
Svar: Nej!
Citera
2025-07-13, 03:15
Medlem
NotNowMadames avatar
Ännu en sekt-liknande rörelse som leds av en narcissistisk, egoistisk och outbildad fåne, vilken förvåning. Det måste kännas så skönt för dessa låg IQ människor när de hittar en enda bok som förklarar allting för dem. Då slipper de ju läsa alla de där andra böckerna som alla smarta människor behövde läsa. Det blir som deras bibel. De hittar en "genväg" istället för, i Steiners bok, där finns svaren på alla våra frågor. Ron L Hubbard skrev i vart fall sin egen bok istället för att använda någon annans.

Den här Pär Ahlbom framstår ju som en outbildad bonnläpp som tror sig veta allt mellan himmel och jord och ska säga åt andra i sin omgivning hur de ska leva och tänka. Man måste nog tänka extremt fritt för att inte associera honom med en sektledare, för han uppfyller ju nästan alla kriterier. Han verkar i vart fall inte ha haft något sexuellt motiv och det ska man väl vara tacksam för, men det verkar inte spela någon roll för honom hur han fått andra att må och hur han faktiskt påverkat de här barnens liv negativt när de sedan blivit vuxna. Det är deras eget fel om det gått snett tycker han. Dock så tog han in andra idioter runt omkring sig, så kallade "lärare", som fick utöva sin sadistiska övergrepp på barnen utan några som helst konsekvenser och det är väl där skon klämmer för de flesta. Ska de få hålla på så här utan att bli straffade? I princip alla avsäger sig allt ansvar för sina handlingar i dokumentären eller så kommer de väldigt bekvämt "inte ihåg det där" och det får de att framstå som ryggradslösa mobbare som gav sig på barn. Fy fan vilket jävla drägg till människor.
Jag skiter fullständigt i om det finns bra Waldorf-skolor eller om Steiner har någon vettig poäng som dessa idioter inte hade hjärnkapacitet att förstå, för det handlar om dessa människors handlingarna mot barnen i fråga medans de varit en del av vårt samhälle där det finns lagar och regler.

Jag tycker vi kan knyta ihop dem och putta dem över jordens kant, för det skulle inte förvåna mig om dessa människor tror att jorden är platt också.
Citera
2025-07-13, 06:49
Medlem
Christopher.s avatar
Blir skrämd av att se det hela, hur kan skolinspektionen vara så värdelös att de inte stängt ner verksamheten trots decennier av missförhållanden. Dock roligt att se föreståndarna vara så ärliga och öppna, sällan man ser sådant nu för tiden.
Senast redigerad av Christopher. 2025-07-13 kl. 06:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in