2021-05-15, 09:43
Medlem
Scalpings avatar
De verkar vilja skapa vilda och galna barn istället för omdömesfulla och reflekterande. Tror inte de kommer få fortsätta bedriva den där icke-pedagogiska skolan så länge till.
På min tid fanns det "lekskola eller lekis" och det var väl som dagens sexårs eller nåt. Solvik verkar gjort hela skolgången till ett lekis eller förskola. Klart barnen blir flummare när de blir äldre och får anpassningsproblem, mår dåligt och börjar med droger.

Dessa lärarna är ju själva gamla hippiesar och röker både det ena och det andra.
Citera
2021-05-15, 09:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
.

I ett annat äldre klipp kan man se det ökända repet och hur en vuxen person med full kraft skjuter iväg ett barn på hög höjd medan en annan vuxen skrattande tittar på. Man förstår varför den blev en del benbrott.

https://youtu.be/ah1GI5xnRKo

Det där ser ju helt sjukt ut. Myndigheterna borde tamejfan stänga ner skolan bara för deras livsfarliga beteende med gungan. Ungen ser ju ut att tappa greppet, nära på.

Nu får väl moderator-helvetet Schlesien säga vad hen vill om att jag skriver mycket inlägg i tråden, men det här intresserar mig mycket. Vänners vänner, facebook och hela skiten som är kopplade eller inne i Järna och antroposofin.

Kul att ni börjar namndroppa och få koll på lite människor, i tråden.

Edit: Vi kan PM: a också om intressanta människor. Jag vet mer än jag vill gå ut med här. Stockholm är litet. Antroposof-rörelsen med dess människor i Järna är också rätt liten, ändå.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-15 kl. 09:53.
Citera
2021-05-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Så nu är det tänkt att pöbeln ska bli arg på friskolor, och då börjar man först med Waldorfpedagogiken. Jag har absolut ingen aning om hur det går till på skolan som dokumentären handlar om, är inte heller intresserad av det, men trådsanningarna om Waldorfskolor har i alla fall väldigt lite gemensamt med vad jag själv upplevt från tidigare elever från dessa skolor.

Påståenden om att inte kunna räkna, skriva och läsa etc. Själv har jag läst på både gymnasiet och högskola med f.d. elever från Waldorfskolor, och de har aldrig utmärkt sig kunskapsmässigt avvikande åt varken det ena eller andra hållet. Vissa av dem såg positivt på sina gamla skolor och Waldorfpedagogiken som stort, andra negativt. Vissa skämdes över att ha gått på en sådan skola eftersom det är så udda och flummigt. Själv avskyr jag flum och flumverksamheter och anser att vegetarianism, vilket jag förstått det som är standard på dessa skolor, är barnmisshandel.

Men jag har då aldrig upplevt vad som tas för sanning här.

Jag har något liknande erfarenheter.

Jag ifrågasätter inte att den genomsnittliga kunskapsnivån skulle vara låg, för det vet jag inget om, men känner två olika akademiskt högpresterande före detta waldorfelever.

En av dem är doktorand i matematik, vilket borde nyansera bilden här i tråden något.

Ska nämnas att ingen av dessa två är antroposofer, de har bara av olika anledningar gått i waldorfskola.
Citera
2021-05-15, 10:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Jag har något liknande erfarenheter.

Jag ifrågasätter inte att den genomsnittliga kunskapsnivån skulle vara låg, för det vet jag inget om, men känner två olika akademiskt högpresterande före detta waldorfelever.

En av dem är doktorand i matematik, vilket borde nyansera bilden här i tråden något.

Ska nämnas att ingen av dessa två är antroposofer, de har bara av olika anledningar gått i waldorfskola.

Vad det gäller Waldorfskolorna i landet vet jag ingenting innan den här dokumentären och hur det i kölvattnet har börjat snackas massor i sociala medier om Waldorf i stort (men känningar i Järna har jag) men det verkar som att det kan skilja sig något kopiöst mellan skolorna?
Jag misstänker t ex att det kan finnas rätt högpresterande barn på den där Kristofferskolan, eller har jag fel där?

Sen har jag fått PM av någon som undervisar på en skola där hen knappt fått veta på vilket sätt de kör Waldorf.
Så det finns väl de som har en vag inriktning men knappt vet vad de ska göra med den ändå?

Tilläggas ska göras att det finns skolor inom den vanliga skolan ( ej Waldorf) typ resursskolor som ska ta emot barn med funktionsvariationer och diagnoser och som också får rejäl kritik för att de inte sköter sig. T ex Magitaskolan i Stockholm.
Och vad jag förstått får Waldorfskolor ibland ta emot alla hemmasittare och barn med diagnoser. Inte så lätt kategori att ha och göra med.

Dessa barn har verkligen blivit Svarte Petter som vanliga skolan nekar.
(Det stämmer som Måns Möller säger i sin stand up.)
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-15 kl. 10:16.
Citera
2021-05-15, 10:31
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Det är svårt att granska då mycket drivs i stiftelseform. Inte ens myndigheter får granska stiftelser!
Denna artikel har länkats tidigare, men här är en som försökt göra en granskning:
https://www.vof.se/folkvett/ar-2014/...lsens-ekonomi/
Stort Tack för länken.
Det här tar upp det jag länge anat.
Helt galet hur organiserat det är och ganska självklart hur dom driver sin verksamhet under radarn.
Citat:
Exakt samma kritik som i Lakes dokumentärserie - säkerhetsrisker, mobbning, sekttendenser, bristande kunskaper hos barnen, andligt flum och rena faktafel i undervisningen förekommer i Tyskland, England och USA, där Waldorfskolor ofta kallas Steiner schools. Det är bara att googla lite så dyker otaliga artiklar om liknande skandaler upp.

Det här handlar inte om en skola utan om en hel sekt och alla absurditeter kan förklaras genom Steiners teorier.
Just det här jag menar, hur stort det är och vad de omfattar.
Det handlar inte enbart om hur de sköter allt ekonomiskt utan även rent mänskligt. De vi får se på tv nu är bara en verksamhet som fått en liten granskning men det är såååå mycket större.
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Stiftelseformen har en unik särställning med det överlägset bästa upplägget om man önskar minimal insyn i verksamheten. Vad jag förstår är alla de antroposofiska verksamheternas huvudmän ordnade i ett nätverk av stiftelser. Länsstyrelserna är enda tillsynsmyndighet och i ett brev till Justitiedepartementet 2019 lyfte de problematiken med stiftelseformen bl.a vad gäller jäv. Diarienr. 206-22738-2019.

Där stod bl.a
Hur hamnade dom här. Vilka har hjälpt dom att sätta upp allt det här. Och hur är det möjligt att driva detta utan insyn.
Jag menar att det går långt upp hos våra styrande politiker, stadsmedia osv.
Man pratar ofta om kriminella närverk när de kommer till droghandel, trafiking osv men det här är en riktigt mörk organisation som klarar av att rulla på år efter år och bara växa sig större just för att allt går under radarn för allmänheten. De är ju värre än den Syriskortodoxa kyrkans verksamhet (också placerad i Södertälje kommun, (men nåt som inte hör just hit)).
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jösses! Tack för länken. Laurén och Kumlander har jag förstått att de tillhör ägarklanen, men Steen och Lüthi? Undrar vilka stiftelser som stödjer Solvik och anser att de är "rumsrena". Detta börjar lukta riktigt illa.

Edit: Är det dags att starta en tråd som genomlyser antroposofiska verksamheter i stort?
De luktar riktigt illa. Och det här har pågått i väldigt många år.
Finns det inte redan en tråd om Antroposofiska verksamheterna och dess grunder är det en självklarhet att de bör skapas en.
En Facebokgrupp hade också varit bra, men de lär väl stängas ner så det är kanske här på Flashback som den riktiga granskningen ska ske Finns ju riktigt bra "utredare" med kompentens här vilket vi sett många gånger.
Senast redigerad av aina08 2021-05-15 kl. 10:33.
Citera
2021-05-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Det sjukaste är dock att hon fått stort utrymme bland Solvikfolket. De åker på hennes kurser både inom och utrikes, hon kan sitta och mala i timmar om allt och inget är vederhäftigt eller sant. Det är hennes egna upplevelser som görs till sanningar.

Hon säger sig kunna lösa upp trasslet inom människor men det kan hon inte alls.
Det är en grej för Solvik, inte för de riktiga iWaldorfskolorna i Järna.

Det hela är avskyvärt.

Påminner en del om Margit Norells dunkla inflytande i Quickhärvan. Allt går igen.
Citera
2021-05-15, 11:52
Medlem
Citat:
Det kanske redan har tagits upp i tråden men det här klippet med guru-Pär lades upp för fyra år sedan och i beskrivningen under presenteras han som ”lärare på Solviksskolan”.
https://youtu.be/89inzIu1WjQ

Det är klart att Pär fortfarande är verksam där i någon form och han kommer säkert vara det fortsättningsvis också, om än inte officiellt.

I ett annat äldre klipp kan man se det ökända repet och hur en vuxen person med full kraft skjuter iväg ett barn på hög höjd medan en annan vuxen skrattande tittar på. Man förstår varför den blev en del benbrott.

https://youtu.be/ah1GI5xnRKo
Den sista länken fungerar ej, någon som sparade klippet och kan ladda upp?
Citera
2021-05-15, 11:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starkol.kenta
Den sista länken fungerar ej, någon som sparade klippet och kan ladda upp?

Där var de snabba. De läser här. Funkade bara för någon timme sen för mig.
Fasen måste be sambon hjälpa mig att fixa ett sånt där program där man kan spara youtube-klipp.

Jag ska beskriva hur de gjorde. En lärare höll ungen i luften, tog fart ordentligt, och svingade ungen med så gungan roterade som pariserhjulet på 15 meters höjd (alltså ett liggande pariserhjul). Ungen såg ut att tappa greppet lite. Lärare stod och skrattade. Helt klart nutid.

Livsfarligt. Sånt där utsätter man inte barn för i skolmiljö idag.

Om barnet ramlar kan det bryta ryggen ja.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-15 kl. 12:41.
Citera
2021-05-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fasen måste be sambon hjälpa mig att fixa ett sånt där program där man kan spara youtube-klipp.

Jag ska beskriva hur de gjorde. En lärare höll ungen i luften, tog fart ordentligt, och svingade ungen med så gungan roterade som pariserhjulet på 15 meters höjd. Ungen såg ut att tappa greppet lite. Lärare stod och skrattade. Helt klart nutid.

Tack för sammanfattningen, livsfarligt är det ju helt klart. Väldigt lågt av läraren att skratta men efter ha sett dokumentären är man ej förvånad.
Citera
2021-05-15, 12:36
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Jag ska beskriva hur de gjorde. En lärare höll ungen i luften, tog fart ordentligt, och svingade ungen med så gungan roterade som pariserhjulet på 15 meters höjd. Ungen såg ut att tappa greppet lite. Lärare stod och skrattade. Helt klart nutid.

I Lakes dokumentär var det just en fd elev som tappat taget och brutit ryggen med men för livet.
Citera
2021-05-15, 12:40
Medlem
IdunLos avatar
Fast jag köper fortfarande inte att det skulle handla om några extrema exempel som en del i tråden hävdar. Just det här galna förhållningssättet till säkerhetsrisker för barnen återkommer i flera svenska och utländska artiklar.
Citat:
The problems escalated when Joanna’s father picked her up after school and found her soaking wet. “The children had been playing in a wheelbarrow by a stream,” says Belle, “and they tipped her into the stream. There were no teachers watching. They hadn’t cleaned her up or dried her off and when my husband spoke to the teacher she simply said, ‘Oh, she asked for it’. ”

The school had no bullying policies in place, according to Belle, and the children were left unsupervised at playtime. “It was incredible that no teachers were there to look after her, ” she says. “They believe it’s the karma of the child and the child has to work through it themselves.”
https://www.independent.co.uk/news/e...911.html%3famp
Låter det bekant? Det handlar inte om fri uppfostran utan föreställningar om reinkarnation och att kroppen består av ”översinnliga så kallade väsensled, vilka sägs kunna varseblivas av den som genomgår en esoterisk skolning”.

I tidningen Dagens medicin beskrivs det här synsättet på barnets andliga utveckling och hur det har lett till att den antroposofiska Vidarkliniken ger helt galna råd när det gäller mässling hos barn.
Citat:
Enligt antroposofin är människans ande odödlig och genomgår upprepade jordeliv. Under de första sju levnadsåren måste det inkarnerande barnet bearbeta – individualisera – den från föräldrarna ärvda fysiska kroppen och göra den till sin egen.

Barnsjukdomar och feber är naturliga i denna kamp. I mässlingsjukdomen sker ett slags upplösning av barnets kroppsliga struktur. När barnet tvingas övervinna upplösningen, arbetar det in sin andliga individualitet i kroppen. I febern övervinner barnet inte bara viruset, utan febern medverkar till omgestaltning av organismen.

Antroposofiska behandlingsmetoder syftar till understödjande av självläkningsprocesser. Eftersom sjukdomarna är symptom på obalans på andliga områden, har interventionerna som mål att återställa jämvikten på det översinnliga planet.

Feber är en värmeprocess (luciferisk) och motverkar därför sådana processer (ahrimanska) som leder till ”förhårdnande”. Barnsjukdomar inträffar då de utvecklingsmässigt behövs.

Vad gäller mässlingsutslag ser antroposofiska läkare dem som viktiga och menar att om sjukdomen inte får sitt yttre uttryck, vänds den inåt. Att borsta huden för att sprida utslaget och att ge lavemang ses som olika sätt att hjälpa organismen att utsöndra det kroppen behöver göra sig kvitt.
https://www.dagensmedicin.se/opinion...-markliga-rad/
Enligt den ovan citerade artikeln om den antroposofiska rörelsens ekonomi tillhör Vidarkliniken de ”omsättningsmässigt stora verksamheterna” med ca 70 miljoner. Och mässlingsborstning är bara en bråkdel av den ovetenskapliga skit de utsätter barn för.

Jag gillar och utövar verkligen mycket av det som ingår i den antroposofiska livsstilen - ekologiska produkter, friluftsliv i symbios med naturen, mer fysisk rörelse än skärmtid och fri kreativitet. Fast man kan få allt det utan Steiners flum.

Jag inser att det finns antroposofiska skolor där man utövar en lightversion men varför ska skolor ha en andlig inriktning överhuvudtaget?
Senast redigerad av IdunLo 2021-05-15 kl. 12:46.
Citera
2021-05-15, 12:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
I Lakes dokumentär var det just en fd elev som tappat taget och brutit ryggen med men för livet.

Eller hur. Och det fattar man ju är helt klart risk för då de hanterar gungan så idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in