2021-05-13, 21:41
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbolicxa
Dokumentärer av detta slag är ofta kritiska men samtidigt balanserade till sitt innehåll. Denna dokumentär kan man knappast påstå är särskilt balanserad. Den röda tråden är att ett gäng idealister till lärare grundade en skola. Vissa som gick på skolan hamnade i suboptimala situationer eller fick uppleva negativa händelser, som sedan orsakat trauman. Men detta är inte på något sätt unikt för solvikskolan, utan snarare något de flesta svenskar känner igen. Det är osannolikt att berättelserna från tidigare elever är särskilt representativa, annars hade skolan stängts för länge sedan.

Sigrid och Daniels sorgliga öden kopplas samman med skolan. Exakt vad som hänt dessa under sin skoltid beskrivs aldrig särskilt tydligt. Det är dock uppenbart att publiken ska tolka in det värsta, även om det kanske inte är sant. Det kan var så att deras skoltid hade en väsentlig påverkan deras öden. Men eftersom de beskrivs så vagt, uppfattas det mest som om syftet är att få till en emotionell reaktion av publiken.

Pär är utan tvekan den stora syndabocken. Han kan knappt framställas som en mer osympatisk människa och borde definitiv aldrig tillåtits arbeta som lärare. Men samtidigt undrar man om den karln inte mest bara är ärlig och ej mediatränad? Han är trots allt en bokstavlig Boomer. Man kan jämföra med Helenas närmast överdrivet välpolerade framträdande, man undrar vad som ligger och gömmer sig under den ytan.

Det som är slående efter de två första delarna av denna dokumentär, är hur oklart det är vad Jasper egentligen försöker förmedla för budskap. Är Saltvikskolan densamma nu som då? Är detta ett radikalt men inte helt missvisande porträtt på Montessoriskolor? Vad vill grabben få sagt, att han gick på en lite mer galen skola än alla andra? Kanske kommer svaret i sista delen. Men hittills uppfattas denna dokumentär mest som ett urspårat gymnasiearbete med en stor produktionsbudget.

Jag kan faktiskt hålla med dig lite grand. Att dokumentären byggs upp "så man ska tolka in".
Lite elakt inklippt om Pär.
Sigrid förväntade man sig att det skulle vara så att hon tagit livet av sig, men hon dog i en bilolycka.

Det märks också hur det är inklippt lite elakt, då Pär ska beskriva personlighetstyperna.
Jag tror inte heller han är så mediatränad som du säger.

Men jag håller inte alls med dig om att det är ett urspårat gymnasiearbete.

Detta är folks egna berättelser rakt upp och ned. Vad menar du är vinklat i det hänseendet?

Lärare och även sådana som skapat skolan håller med om till och med aga. Läraren Helena erkänner att hon kanske omedvetet har styrt barnen, men att hon dragits med i andan.

Det är uppenbart att de har rent utsagt reglerad och pinsam pedagogik och att de gått helt vilse i sin lära.
Det är sekteristiskt hur de har gjort sina egna tolkningar och barnen har fått på sig tvångströja i "hur de ska bli fria". Det är de vuxna som satt regler för hur barnen ska bli fria.

Till och med detta med temperamenten sitter ju lärare Helena rakt upp och ned och erkänner att detta är ett verktyg för undervisningen. Hur menar du att detta skulle kunna vara vinklat?
Citera
2021-05-13, 21:44
Medlem
Bandituzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Den som är intresserad kan summera de antroposofiska rörelsernas kapital på denna sida:

https://zooey.wordpress.com/2009/10/26/stiftelser/

Enbart Vidarstiftelsen är god för en halv miljard. Dessa pengar kommer främst från våra skatter.

Ja, utöver det är han där Anders Kumlander som ligger bakom de flesta av de Antroposofiska verksamheterna i Järna en tväräkta riskkapitalist.

Denna lite smått gamla nyhet kan ju ändå ses lite som en tröst:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so.../vidarkliniken

Tycker för övrigt att man borde granska alla kringliggande boenden runt om i området. Det ryktas om att de är EXTREMT vinstdrivande..
Citera
2021-05-13, 21:45
Medlem
Jag vill inte direkt försvara waldorfskolor, för det finns också mycket konstiga saker där, som borde ses över och moderniseras. Även om alla såklart är väldigt olika. Kristofferskolan i Stockholm är ju tex övertagen av fräscha Bromma-morsor som skriver om när de hämtar sina barn därifrån i SvD Perfect Guide.
Men, som sagt, har erfarenhet från både waldorf och kommunal, och jag måste ändå säga att den kommunala ofta kändes flummigare! Så många lektioner man hade som gick ut på att man "skulle jobba i grupper" och gå "och själv söka efter kunskap" dvs wikipedia. Och sen skulle man hålla nån presentation som aldrig blev av. Det var verkligen slöseri med tid mycket av det.
Min spanskalärare, tex, som var folkpartist och hade egna ideer om undervisning, brukade skriva upp några punkter på tavlan åt oss för att sedan gå ut ur klassrummet och inte komma tillbaka. Och ungefär en tredjedel av hans lektioner kollade vi bara på upphackade Pedro Almodovar-filmer eller Alien vs Predator på spanska... Det var rätt skumt
Citera
2021-05-13, 21:47
Medlem
Hittade även intressant information nu om att den man som ska ha godkänt att en elev slog en annan flicka som "terapi" och som Pär Ahlbom gillade pga hans "spirituella utveckling" är den man som det har skrivits om tidigare för att han hade sex med flera elever på skolan och som en gång uteslöts ur SD för att han förnekade förintelsen sin blogg.
Citera
2021-05-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Hittade även intressant information nu om att den man som ska ha godkänt att en elev slog en annan flicka som "terapi" och som Pär Ahlbom gillade pga hans "spirituella utveckling" är den man som det har skrivits om tidigare för att han hade sex med flera elever på skolan och som en gång uteslöts ur SD för att han förnekade förintelsen sin blogg.

Vad heter den läraren?

Förövrigt noterar jag att Pär är 88 år. Måste imponeras av att han har så fin fysik i den åldern. Verkar jobba konstant. Han kunde inte ens avsätta några timmar för intervju utan det var idel arbete...

88 år. Man måste ge mannen cred.
Citera
2021-05-13, 22:14
Medlem
Tja, känner mycket folk i skolvärlden och de flesta waldorfskolorna lever numera efter myndigheternas krav, dvs betyg utfärdas, de måste följa den nationella läroplanen etc och Steinertramset är utöver det. Men skolorna i Järna har alltid setts som extrema, och särskilt Nibbleskolan/Solvik som absolut ingen som jag träffat såg som en "skola" i normal mening. Dokumentärerna bekräftar mitt intryck av att stället var som en sekt. Antagligen också anti-vax som ingen jag träffat på skolorna i Sthlm är nuförtiden.
Citera
2021-05-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Den läskigaste figuren i dokumentären var "gurun", ett gammalt gubbsvin som flinande viftade bort all kritik mot honom själv och skolan. Denne gav ett extremt dåligt intryck. Det räckte att han öppnade munnen för att alla skulle förstå att något inte stämde med deras "utbildning". Sektvarning där.

Klassisk psykopat/narcissist och sektledare, ohja.
Citera
2021-05-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Vad heter den läraren?

Förövrigt noterar jag att Pär är 88 år. Måste imponeras av att han har så fin fysik i den åldern. Verkar jobba konstant. Han kunde inte ens avsätta några timmar för intervju utan det var idel arbete...

88 år. Man måste ge mannen cred.

Klart han är det. Psykopater känner ingen skam/skuld och kan sova hur gott som helst på nätterna. Då lever man ett långt liv.
Citera
2021-05-13, 22:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskafanor
Jag vill inte direkt försvara waldorfskolor, för det finns också mycket konstiga saker där, som borde ses över och moderniseras. Även om alla såklart är väldigt olika. Kristofferskolan i Stockholm är ju tex övertagen av fräscha Bromma-morsor som skriver om när de hämtar sina barn därifrån i SvD Perfect Guide.
Men, som sagt, har erfarenhet från både waldorf och kommunal, och jag måste ändå säga att den kommunala ofta kändes flummigare! Så många lektioner man hade som gick ut på att man "skulle jobba i grupper" och gå "och själv söka efter kunskap" dvs wikipedia. Och sen skulle man hålla nån presentation som aldrig blev av. Det var verkligen slöseri med tid mycket av det.
Min spanskalärare, tex, som var folkpartist och hade egna ideer om undervisning, brukade skriva upp några punkter på tavlan åt oss för att sedan gå ut ur klassrummet och inte komma tillbaka. Och ungefär en tredjedel av hans lektioner kollade vi bara på upphackade Pedro Almodovar-filmer eller Alien vs Predator på spanska... Det var rätt skumt

Det kanske finns exempel på att vissa Waldorfskolor kan vara rätt fungerande.
Och att till och med om man har otur så kan man hamna på en värre skola om man går i kommunala skolan.

Om det är något mer som jag ska vara kritisk mot då det gäller dokumentären, är ju att Jasper Lake lämnar lite outtalat om ifall den här andan och pedagogiken är relevant för andra Waldorfskolor.
Där lämnas tittaren med frågetecken.

Men håller du inte med om att det är uppenbart att de vuxna i den här dokumentären blivit utsatt för en sekteristisk miljö, med direkt vanvård?
Och tycker du det är frihet att bli sådär uppstyrd i hur man ska vara?
Det är uppenbart att de Jasper Lake intervjuar i olika blandning både blivit förtryckta, vissa trasiga, och andra bara känt sig oerhört styrda av en pedagogik med tvångströja.

Och de kan ju bevisa att de inte fått tillräckligt med kunskaper.
Citera
2021-05-13, 22:24
Medlem
Citat:

Kan du ge oss ett namn?
Kan Iv@r Hecksch3r stämma?
3=e
Citera
2021-05-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Klart han är det. Psykopater känner ingen skam/skuld och kan sova hur gott som helst på nätterna. Då lever man ett långt liv.

Lägg också till att ha nog har haft ett rätt behagligt yrkesliv utan stress och tyngre kroppsarbete, gissar att han jobbat som guru och danslärare och poet och antroposof och allt vad det kan ha varit hela livet. Knappast något man sliter ut sig på.
Citera
2021-05-13, 22:27
Medlem
Citat:
Lägg också till att ha nog har haft ett rätt behagligt yrkesliv utan stress och tyngre kroppsarbete, gissar att han jobbat som guru och danslärare och poet och antroposof och allt vad det kan ha varit hela livet. Knappast något man sliter ut sig på.

Bara för att man ogillar personen kan man ändå konstatera att han skött sin hälsa väl. Bara löjligt att förneka det eller att "skylla" det på psykopati.

Äta rätt och röra sig kommer man långt på. Är inte så komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in