2021-05-22, 10:16
Medlem
Scientologys avatar
Varför förnekar Antroposofer Homeopatins principer?
De tidigare Nibblegrannarna: Vidarkliniken klarade tyvärr inte av omställningen till Homeopatiska pengar och den stärkande utspädningens effekter i praktiken. Antagligen för att den andliga tron sviktar i praktiken inför mötet med verkligheten och antisarnas plyten fejsande evigheten gör dem ganska så lama i praktiken. Att delarna betyder allt för helheten är fan så lätt att missa inför evigheten.

Alla dessa antroposofiska verksamheter i så stort behov av materialismen de älskar att förneka. Vad gör det för människorna däruti? Och kan bubblan påverka partialtrycket på O2 i hemisfärernas leveranssystem? Är det via matningen pCO2? Eller utfallets utspädning? https://www.lt.se/artikel/los-avlopp...a-jarnafjarden

Antroposofer med anafylaktisk chock
De Antroposofer som bevittnats få en anafylaktiskt chock förefaller påtaglig ointresserade av läkepedagogisk gestaltning eller någon arnikasalva insmörjelse. Inte heller avsvällande citronskivor på halsen verkar väcka intresset hos Antisar under anafylaktisk chock. Svårt att veta varför. Läkepedagogiken är ju stark som rörelse. Inte ens D12 Atropa Belladonna verkar intressera när man för den fram och tillbaka framför Antisen med anafylaktisk chock, de slår påtagligt stereotypt bara med huvudet fram och tillbaka, fram och tillbaka i någon slags närmast barnslig förnekelse. Nä-Nä syndromet kanhända? Eller de klentrognas matriella väckelsemöte? Flackering Flickr?

När deras huvudrörelser börjar närma sig rytmen på ambulanssirenerna och ansiktsfärgen närmar sig det dova blåljuset tänker man så klart på eurutmin über alles. Jawohl! Översinnligt underfuntat som grupp betraktat. Prismat. Vilka naturliga färger.

Dr Analys inte Antis
Mikael Nordfors och hans sejourer i Järna har det skrivits lite om här i tråden, men han är inte på något vis en representant för antroposofi utan mer för sig själv. De som studerat hans rörelsemönster i 20 års tid är väl i princip överens om ett par saker. Titta gärna på kartan och se den grundläggande kringflackningen https://archive.ph/j3NYo (tyvärr fungerar inte flash grafiken längre där man närmare kunde klicka och se respektive sejour)

Ovanstående fakta är strikt baserat på djupintervjuer med andeväsen i den yppersta eliten av allt outtalat (och därmed okritiserbart) Antiauktoritativa auktoriteter uttalar sig om antimode modets fördelar & annat i eliten av grötmyndig pölsa som du bara ser slamsorna utav.

Antroposofer ger andevärlden dåligt rykte
Många andar har hört av sig och ber att få meddela att det är företeelser som antroposofi som ger andevärlden dåligt rykte.
Behållningen med Lakes film är nog att det åtminstone väcks några frågor kring de som förlorat sin röst och verkligen befriats i anden eller åtminstone befriats från det materiella i kroppen.

Den konsekvensen är lättare att se än allt det outtalade som lett händelsernas klockspång.
Citera
2021-05-22, 10:21
Medlem
schipperke77s avatar
Det diskuteras huruvida Solvikskolan var representativ för waldorfpedagogiken i stort på 80- och 90-talet. Mycket var extremt men vissa saker gick igen hos den andra waldorfskolan i Järna som jag gick på den tiden, Örjanskolan. Jag har skrivit en text om det.

https://ledarsidorna.se/2021/05/wald...t-fria-valdet/

Två invändningar man alltid får.

1. Det fanns mobbning på andra skolor också!

Absolut. Men hur många andra skolor påstod samtidigt att de bedrev en pedagogik som innebar att skolan var fri från mobbning?

2. Jag känner en före detta waldorfelev som är läkare/professor/astronaut whatever.

Visst. Vissa elever med mycket hög begåvning klarar sig alltid. De hade nog klarat sig på vilken skola som helst. Men en skola kan inte mätas utifrån hur bra det går för de främsta eleverna. Hur går det för medelmåttorna, för de skoltrötta, de svagbegåvade?

Jag går inte in djupare på utbildningens nivå eftersom jag inte kan bedöma den. Jag var inte uppmärksam på lektionerna överhuvudtaget. Men vi hade till skillnad från Solvik riktiga lektioner. F.d waldorfelever som gått vidare till studier/yrken som är mer tekniskt/naturvetenskapligt inriktade har i efterhand sagt till mig att utbildningen inte var tillräcklig på de områdena, att det fanns mycket att ta igen för dem.
Citera
2021-05-22, 10:34
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag kan identifiera mig med några av dem på så vis att de är där jag var för 10 år sedan.

Man fokuserar på de som försvårat livet för en och hoppar in i en försvarslös offerroll som befriar en från ansvar. Och det i sin tur leder till passivitet. I mitt fall hade jag föräldrar som inte gav känslomässig kärlek, föräldrar som inte förberedde mig för vuxenlivet utan gjorde mig beroende. Jag var även i skolan under delar socialt utstött.

Jag levde som vuxen under många år ett liv utan arbete eller aktivt liv. Fast jag intalade mig att det inte var mitt fel och att jag var fri från ansvar. Det var mina föräldrars fel och de som varit elaka mot mig under uppväxten. Det jag fick ut av det vara att jag kunde leva i illusionen att jag gjort rätt och jag behövde aldrig heller göra något obekvämt.

Jag började dock med åren tröttna på mitt liv och blev deprimerad. Samtidigt visste jag hur sjukt mycket jobb som krävdes för att vända på mitt liv att jag stannade i offerrollen i flera år efter att jag kommit till insikt.

Tillslut beslutade jag mig ändå för att ta tag i mitt liv och började jobba hårt som få. Tog några månader att bygga mig så stark att jag orkade ringa företag. Minns att jag t.o.m. stammade när jag ringde upp så hamnade långt ner i listan pga av min osäkerhet. Nåväl, tilslut fick jag ett arbete och kunde jobba vidare från det. Idag 10 år senare är jag både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt oerhört stark. Men det har krävts sinnessjukt mycket arbete och lidande att komma hit.

Jag kan se tilbaka på tiden då jag var nere och förundras över att det var jag. Hur kunde jag hamna så lågt? Jag har samma motgångar i bagaget då som nu. Skillnaden är att jag tacklar det annorlunda. Istället för att se min barndom som en ursäkt att slippa ta ansvar och att anklaga andra för vad som hänt mig, ser jag det istället som en drivkraft för att inte hamna i en liknande situation igen. Det gör att jag numera har ett enormt driv att arbeta och att ta hand om mig själv och min familj.
Tack för att du berättar och bra jobbat. Härligt att du lyckats.
Du skulle börjat med att berätta det här om dig själv så hade det funnits mer förståelse i det du tidigare skrev.
Sen är de ju som ja skrev tidigare att alla har olika upplevelser, erfarenheter osv och framför allt är olika som människa. Att göra som du är ju väldigt bra och en triumf för både dig själv och din familj, och fler skulle behöva gå den resan också. Men alla klarar det inte hur mycket dom ens vill. Och i många fall handlar de nog också om rädsla och okunskap, de i sin tur gör också att en ovilja byggs upp och sen fastnar man i hjulet där en förändring aldrig sker.
För många är de kanske egentligen inte svårare än att ta sig i kragen, kavla upp ärmarna och ta tag i sitt liv, men för många som varit nedtryckta stora delar av sitt liv av olika orsaker är det enklare sagt än gjort.
Bra gjort av dig att ta tag i din situation, det ska du ha kredd för men samtidigt måste du förstå att din väg inte fungerar för alla.
Men nu förstår jag hur du menade och det var ju lite onödigt att det skulle behövas flera inlägg fram och tillbaka för att hamna här Din berättelse gav förståelse.

Ha en fin dag!
Citera
2021-05-22, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det diskuteras huruvida Solvikskolan var representativ för waldorfpedagogiken i stort på 80- och 90-talet. Mycket var extremt men vissa saker gick igen hos den andra waldorfskolan i Järna som jag gick på den tiden, Örjanskolan. Jag har skrivit en text om det.

Två invändningar man alltid får.

1. Det fanns mobbning på andra skolor också!

Absolut. Men hur många andra skolor påstod samtidigt att de bedrev en pedagogik som innebar att skolan var fri från mobbning?

2. Jag känner en före detta waldorfelev som är läkare/professor/astronaut whatever.

Visst. Vissa elever med mycket hög begåvning klarar sig alltid. De hade nog klarat sig på vilken skola som helst. Men en skola kan inte mätas utifrån hur bra det går för de främsta eleverna. Hur går det för medelmåttorna, för de skoltrötta, de svagbegåvade?

Jag går inte in djupare på utbildningens nivå eftersom jag inte kan bedöma den. Jag var inte uppmärksam på lektionerna överhuvudtaget. Men vi hade till skillnad från Solvik riktiga lektioner. F.d waldorfelever som gått vidare till studier/yrken som är mer tekniskt/naturvetenskapligt inriktade har i efterhand sagt till mig att utbildningen inte var tillräcklig på de områdena, att det fanns mycket att ta igen för dem.
Ja. Det du skriver stämmer helt in på den Waldorfskola jag gick på i en annan svensk stad på 80-90 talet. Det fanns mycket mobbning. Det fanns mycket av tankegodset som var likt det på Solvik. De bygger ju på samma sak- Rudolf steiners idéer och fantasier från 1800- talet. Spelar ingen roll om waldorffederationen uteslutit Solvik. Alla de skolorna har samma grundtankar och idéer. Och ja, jag tror även vi från den Waldorfskolan som hade statens läroplan och alla dess ämnen har stora kunskapsluckor i vissa ämnen ändå.
Citera
2021-05-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Du är ju helt tappad.

Hur många gånger hade du sett dokumentärerna? Tre, fyra gånger har du sagt va?

Och ändå har du missat att Lake gör en stor analys av Steiner, antroposofin och waldorfrörelsen i stort och dess kopplingar till det skolan höll på med.
Solvikskolan frös ut ett tag, men sen blev de till och med föregångare inom rörelsen, speciellt på den internationella antroposof-scenen.
Och Pär turnerar fortfarande jorden runt om skolans pedagogik (nu citerar jag direkt från programmet avsnitt två).

Jag blir mörkrädd att ha dig som moderator.

Du har missat hur mycket Lake direkt tar in inslag från Kristofferskolan?
Du har missat hur mycket han talar om Waldorfrörelsen i stort?
Du har missat hur mycket han pratar om antroposofrörelsen och tankarna kopplat till hans gamla Solvikskola.

Ja, jag missar då inte vad Lake vill säga. Vi kan ju fråga honom, eftersom du inte verkar ha begripit dokumentären fast du tittat igenom den ett otal gånger.

Det vore intressant med en dokument iniifrån om en antroposofisk skola idag.

Inga datorer antar jag. Tillverkar eleverna själva sina skolböcker? (Inte konstigt då om de lär sig väldigt lite, då små barn knappast är lämpade läromedelsförfattare) Hur många av lärarna har legitimation? Vad är det gör morgonramsor som läses upp i kör? Pratar man med barnen om Steiners teorier om åldersutveckling? Hur hanteras t ex ADHD, antrposofer förr fattade ingenting av det, då ju Steiner inte vägledde dem i sånt, utan man trodde fotbad och växtomslag med främst Arnika botade allt

Detta är relevant eftersom skolan ska vara konfesssionsfri. Och lika illa som muslimska friskolor eller kristna för den delen.
Senast redigerad av Florman 2021-05-22 kl. 11:13.
Citera
2021-05-22, 11:18
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det vore intressant med en dokument iniifrån om en antroposofisk skola idag.

Inga datorer antar jag. Tillverkar eleverna själva sina skolböcker? (Inte konstigt då om de lär sig väldigt lite, då små barn knappast är lämpade läromedelsförfattare) Hur många av lärarna har legitimation? Vad är det gör morgonramsor som läses upp i kör? Pratar man med barnen om Steiners teorier om åldersutveckling? Hur hanteras t ex ADHD, antrposofer förr fattade ingenting av det, då ju Steiner inte vägledde dem i sånt.

Detta är relevant eftersom skolan ska vara konfesssionsfri. Och lika illa som muslimska friskolor eller kristna för den delen.

Datorer används, och har i synnerhet gjort det under pandemin. Antagligen i mindre utsträckning än på vanliga skolor men det ser jag som positivt. Ren slapphet från vissa skolor att lura sig själva och andra att förmågan att hantera datorer och ipads ska höra till skolans uppgifter, eftersom barnen lär sig detta lekande lätt ändå. Datorer och paddor görs ju för att vara lätta att använda.

Så kallade periodhäften görs fortfarande och återigen ser jag den delen som positiv. I periodhäften är uppgiften att sammanfatta ämnet i essä/artikelform. Det är en bra metod för undervisning. Sen kan ju periodhäften vara av väldigt varierande kvalitet. Jag lämnade själv in oerhört ambitiösa periodhäften i ämnen som intresserade mig, t.ex historia, medan tråkigare ämnen fick åtta slappa sidor med anteckningar från svarta tavlan.

Det finns en del områden där waldorfskolorna kan behöva rannsaka sig själva men man behöver inte kasta ut barnen med barnvattnet.
Citera
2021-05-22, 12:04
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag kan identifiera mig med några av dem på så vis att de är där jag var för 10 år sedan.

Man fokuserar på de som försvårat livet för en och hoppar in i en försvarslös offerroll som befriar en från ansvar. Och det i sin tur leder till passivitet. I mitt fall hade jag föräldrar som inte gav känslomässig kärlek, föräldrar som inte förberedde mig för vuxenlivet utan gjorde mig beroende. Jag var även i skolan under delar socialt utstött.

Jag levde som vuxen under många år ett liv utan arbete eller aktivt liv. Fast jag intalade mig att det inte var mitt fel och att jag var fri från ansvar. Det var mina föräldrars fel och de som varit elaka mot mig under uppväxten. Det jag fick ut av det vara att jag kunde leva i illusionen att jag gjort rätt och jag behövde aldrig heller göra något obekvämt.

Jag började dock med åren tröttna på mitt liv och blev deprimerad. Samtidigt visste jag hur sjukt mycket jobb som krävdes för att vända på mitt liv att jag stannade i offerrollen i flera år efter att jag kommit till insikt.

Tillslut beslutade jag mig ändå för att ta tag i mitt liv och började jobba hårt som få. Tog några månader att bygga mig så stark att jag orkade ringa företag. Minns att jag t.o.m. stammade när jag ringde upp så hamnade långt ner i listan pga av min osäkerhet. Nåväl, tilslut fick jag ett arbete och kunde jobba vidare från det. Idag 10 år senare är jag både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt oerhört stark. Men det har krävts sinnessjukt mycket arbete och lidande att komma hit.

Jag kan se tilbaka på tiden då jag var nere och förundras över att det var jag. Hur kunde jag hamna så lågt? Jag har samma motgångar i bagaget då som nu. Skillnaden är att jag tacklar det annorlunda. Istället för att se min barndom som en ursäkt att slippa ta ansvar och att anklaga andra för vad som hänt mig, ser jag det istället som en drivkraft för att inte hamna i en liknande situation igen. Det gör att jag numera har ett enormt driv att arbeta och att ta hand om mig själv och min familj.
Bra jobbat och grattis!
Maskrosbarn!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskrosbarn
Citera
2021-05-22, 14:06
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77

Mycket intressant text, speciellt slutsatsen:

Citat:
Många tidigare waldorfelever fick också sociala och psykologiska problem efter sin skoltid: drogmissbruk, psykisk ohälsa inklusive självmord, den ekonomiska fattigdom som följer på svårigheter med att anpassa sig till yrkeslivets tristess. För en del blir lösningen att ansluta sig till det antroposofiska rörelsen istället för till samhället, och det är förmodligen så det är tänkt. Man anpassas till antroposofin istället för till omvärlden.

Jag tror det är huvudet på spiken. Utan påfyllning av unga (och föräldrar) som gått på waldorf skulle antroposoferna föra en tynande tillvaro. Vem skulle bry sig om en smått galen teosof som dog för hundra år sedan?
Citera
2021-05-22, 14:21
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Mycket intressant text, speciellt slutsatsen:

Jag tror det är huvudet på spiken. Utan påfyllning av unga (och föräldrar) som gått på waldorf skulle antroposoferna föra en tynande tillvaro. Vem skulle bry sig om en smått galen teosof som dog för hundra år sedan?

I princip hela min lillebrors klass blev knarkare.
När jag var på min gudfars begravning - han var en ikon bland Göteborgs waldorf/antroposof-community - slog det mig: De är KVAR! De mest uppskattade eleverna var KVAR i rörelsen. De pratade exakt som då om ”spelet i 12:an” och ”kände du att jag lyckades gestalta det bra?” och sådant internt. Jag var så lycklig att jag var fri, trots att jag vid 42 års ålder inte hade lyckats med mer än att få en magisterexamen vad gällde karriärsmål. När min bok kom ut var jag glad att jag kritiserade waldorf-bubblan i den och inte var som alla på begravningen - totalt beslöjade.
Citera
2021-05-22, 14:56
Medlem
Alex kaiding verkar ha en del djupa tankar på youtube. Inget fel med det.
Får ändå känslan att inte alla hästar är i stallet. Har han fått en smäll nån gång då han har en guldtand?
Skulle spontant inte vilja att han var lärare till mina barn om man säger så
Flyttat till Falun nyligen, vet att det finns en hel del sd folk i dalarna
Vurmar för katoliker? Korsriddare? Samma nisch som bering breivik?

För övrigt tror jag att största problemet med waldorf är den något ockulta inriktningen, solvik verkar ha dragit det till gränsen
Måste även ta i beräkning att folk kan ändras och många som drev på i solvik verkar uppvuxna under 60 talets flowerpower mm och 70 talets flum
I tyskland hade ”alla” en bild på hitler förr(30-40tal), i antisjärna hade dom steiner. Samma fel på båda ställen, folk dras med i nån hysteri och byhålementalitet där dom slutar tänka själv

Hoppas iaf att solviksfolket slipper tokar som ringer och knackar på och att dom finner ro
”Döm icke så ska du icke bliva dömd”
Citera
2021-05-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag känner mig ambivalent inför hans metoder.
Han närmar sig sina gamla lärare med sken av vänskap och en positiv inställning till skolan men är i själva verket djupt kritisk.
Det är troligt att de varit mer slutna om han varit ärlig men för mig hade det känts bättre.
Det är mycket bra att detta kommer upp till ytan, men han hade kommit långt, med de gamla elevernas vittnesmål, för att senare be gamla lärare kommentera dessa.

Ja, precis, och för en fd lärare som minns honom som barn kan jag tänka mig att man tycker att det är kul att han blivit dokumentärfilmare, att han hör av sig och vill prata gamla minnen och att man gärna vill ”ställa upp” och vara behjälplig i hans filmprojekt. Så även om jag är kritisk till Waldorf och tycker det är väldigt bra att frågorna kommer upp så var det kanske lite tveksamt med metoden som du säger.
Gissar att övriga lärare och ansvariga kanske nekade att medverka? Men jag kan förstå att Ahlboms barn som medverkat och öppnat sig så pass får en dålig känsla.

Som det klipptes ihop så blir det ju i praktiken de lärare som var öppna för att resonera om får bära hela hundhuvudet. Han visar Ahlboms barns kritik och relation till sin pappa på ett ganska utelämnande sätt men hoppar över det som rör hans egen familj. Även när incidenter (som enligt uppgift i tråden) rör hans styvfar skildras så underlåter han att beröra detta och sin egen inställning till det.

Samtidigt kan jag förstå att det inte är så lätt för Jasper heller. Han är inte UG-redaktionen och måhända finns juridiska hinder / beslut han inte råder över? Och det är som sagt bra att dessa saker kommer upp till ytan, så vill inte gå alltför hårt åt honom heller. Men man får kanske se detta som början på en diskussion och inte hela sanningen.
Citera
2021-05-22, 16:44
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag känner mig ambivalent inför hans metoder.
Han närmar sig sina gamla lärare med sken av vänskap och en positiv inställning till skolan men är i själva verket djupt kritisk.
Det är troligt att de varit mer slutna om han varit ärlig men för mig hade det känts bättre.
Det är mycket bra att detta kommer upp till ytan, men han hade kommit långt, med de gamla elevernas vittnesmål, för att senare be gamla lärare kommentera dessa.

Så jobbar ju alla journalister.
Han sa ju i början att han bara hade ljusa minnen från skolan, men att gruppen fått honom att undra varför andra upplevde skolan annorlunda. Som journalist ska man ju undersöka saker förutsättningslöst. Om han går dit och frågar - vafan har ni gjort så hade ju ingen ställt upp på en intervju. De flesta dokumentärfilmare vill förstå det de gör film om, sen blir narrativet till i klippningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in