2021-05-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Har inte boken. Har du läst vad MOP-spanaren skrev för några inlägg sen, att veckopendlaren inte var hundra på att det var 3/3 han hade hört SE:s telefonsamtal? Det är väl ganska självklart att det rör sig om 10/3 eftersom det då finns ett registrerat telefonsamtal mellan SE och polisen.

Glöm inte bort stugägaren. Han var förvisso inte i Idre samtidigt som SE, men SE kunde bekräfta att toalettpappershållaren var felplacerad i stugan. Se förhöret på palmemordsarkivet, kul läsning! SEs sinne för detaljer visar sig igen
Citera
2021-05-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lugna ner dig, du kastar i detta inlägg ur dig saker utan substans.

Tiden är inte fastställd till 23:19, för materialet ger visst stöd för att RB minns fel. Att klockan gått en minut fel åt något håll känns ju helt fastställt. Då är det ord mot ord mellan SE och RB. Men... PH har SE:s tider för hela månaden i sitt PM. Dessa verkar tagna ftån lönesystemet.

Stämplingstiden är där 23:19... Vilket då borde ge verkliga tiden 23:20 efter korrigering.

RB verkar ha vänt på det i förhöret. Men det är inte konstigt, det hölls 9 juni. Det är materialet som säger detta, inte jag.

När har jag sagt att SE sprang efter polisen? Vad finns. Det för grund i att LP inte sagt blå jacka till SE? Vi vet ju att hon säger blå jacka i förhör. Så precis som GW skriver så kan man inte påstå att det är en solklar lögn att SE pratat med Lisbet på detta sätt, det är trots allt en fri fantasi att det är en lögn. Men att det kan vara lögn har jag tidigare nämnt, och förklarat varför.

Vad är det för vittnesmål som utesluter ett samtal mellan LP och SE? Är det de andra personerna som pratade med LP?
Ja inga andra vittnen har sett SE och ingen ger något som helst stöd för varken för att han jagade efter poliser eller samtalade med LP.
Inte ens hon själv stödjer ju det påståendet.
Jag vet att andra vittnen inte fått några direkta frågor kring detta vilket så klart är en svaghet.
Jag utgår bara från vad vittnen säger i sina förhör och har inte hittat nåt stöd nånstans för att SE ska ha hjort dessa saker, det är bara han själv som påstår det , inga andra av de som vi vet var på platsen.
Citera
2021-05-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE pep iväg till Idre förmodligen måndag förmiddag, RB kanske aldrig hann se honom.

Vi har dock veckopendlaren och en annan kollega (SH?) som hört och sett honom på Skandia den 3 mars, kanske även praktikanten gjorde det. Det vi vet om praktikanten numera är alltså att han verkligen var på Skandia den veckan.
Har praktikanten verkligen bekräftat att han var på Skandia den 3(3?
Om det är så att praktikanten bodde i Norrland så bör han ha haft sportlov just den veckan .vecka 10.
Citera
2021-05-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Nu har jag givetvis inte tid att gå genom tråden.
Men skulle inte Robert Gustafsson spela Skandiamannen? någon film som är på gång. Kan ha fel tyckte jag hört något om detta.
Stämmer.
TV-serien "den osannolika mördaren har premiär på Netflix i höst.
Med Robert Gustafsson i huvudrollen.
Citera
2021-05-08, 08:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Har praktikanten verkligen bekräftat att han var på Skandia den 3(3?
Om det är så att praktikanten bodde i Norrland så bör han ha haft sportlov just den veckan .vecka 10.
Ja han har bekräftat det för Gunnar Wall, åtminstone att han var på Skandia den veckan.

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-05-08, 09:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Kan du länka dialogen mellan TP och veckopendlaren?

Citat:
Boken sidorna 40-41.

MrBarnaby
Ja, du har läst TP's uppgifter om detta och köper det rakt av?
Jämför det du ser i boken med det förhör jag länkade.

Barkarrow
Så här skriver TP i boken, sida 40 om Norrlandspendlaren:
-"Jag kom till Skandia någon gång mellan sju och åtta på morgonen. Jag gick in via en dörr i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan och passerade Engströms rum på vägen upp genom huset, jag tänkte bara heja på honom helt kort"

"På väg in till Engström hörde mannen att Engström talade i telefon. Kollegan hejdade sig utanför den halvöppna dörren och råkade avlyssna samtalet."

-"Engström var väldigt bekymrad över det signalement som lämnats på gärningsmannen. Det var egentligen en beskrivning av honom själv, sa han i telefon. Han försökte verkligen övertyga den personen som han talade med att det var på det viset."

"Kollegan uppfattade det som om Engström talade med någon på polisen, men något sådant samtal finns inte registrerat så det måste ha varit någon annan."

-"Det var ingen journalist och det var heller inget förhör , säger kollegan. Jag blev illa berörd av det jag hörde, men talade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon."
Citera
2021-05-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja inga andra vittnen har sett SE och ingen ger något som helst stöd för varken för att han jagade efter poliser eller samtalade med LP.
Inte ens hon själv stödjer ju det påståendet.
Jag vet att andra vittnen inte fått några direkta frågor kring detta vilket så klart är en svaghet.
Jag utgår bara från vad vittnen säger i sina förhör och har inte hittat nåt stöd nånstans för att SE ska ha hjort dessa saker, det är bara han själv som påstår det , inga andra av de som vi vet var på platsen.

”Inte ens hon själv stödjer ju det påståendet”

Den ende identifierbara personen som Lisbeth någonsin nämner är taxichauffören som tillkallade ambulans.
I övrigt mördaren, mannen i gränden och mannen i beige.
Inget av de övriga vittnena på platsen, och ingen polis eller ambulansman omnämns.

Att påstå att hon inte stödjer påståendet är i den kontexten en väldigt billig retorik.
Citera
2021-05-08, 09:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
MrBarnaby

Barkarrow
-"Jag kom till Skandia någon gång mellan sju och åtta på morgonen. Jag gick in via en dörr i hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan och passerade Engströms rum på vägen upp genom huset, jag tänkte bara heja på honom helt kort"

"På väg in till Engström hörde mannen att Engström talade i telefon. Kollegan hejdade sig utanför den halvöppna dörren och råkade avlyssna samtalet."

-"Engström var väldigt bekymrad över det signalement som lämnats på gärningsmannen. Det var egentligen en beskrivning av honom själv, sa han i telefon. Han försökte verkligen övertyga den personen som han talade med att det var på det viset."

"Kollegan uppfattade det som om Engström talade med någon på polisen, men något sådant samtal finns inte registrerat så det måste ha varit någon annan."

-"Det var ingen journalist och det var heller inget förhör , säger kollegan. Jag blev illa berörd av det jag hörde, men talade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon."
Ja i båda "... ankommer som vanligt med morgontåget tidigt måndag morgon" och i boken att han kommer till Skandia "mellan sju och åtta på morgonen". "Förhöret" den 10 mars hölls mellan 9.52-10.22. I så fall har han tagit fel på både tid och vecka.

Sedan varför han inte pratat med någon om detta kan säkert ha sin grund i att han ansåg att han tjuvlyssnat på ett samtal som han "blev väldigt illa berörd av".

Om telefonsamtalet ägde rum måndagen den 3 mars hade SE all anledning att vara bekymrad över signalementet som lämnats. Dagen innan hade Holmér nämligen efterlyst kvinnan som sett den springande rock- och väskmannen på David Bagares gata. En vecka senare var det fantombilden som var det intressanta och som inte hade några som helst likheter med SE.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-05-08 kl. 10:00.
Citera
2021-05-08, 11:08
Medlem
Citat:
MrBarnaby

Barkarrow

Tack jag minns nu att jag läst det här och det är ju bara att konstatera ännu en gång att TP är en stor lögnare.

Norrlandspendlaren säger i förhör som du också påpekar att han är i stort sett hundra på att det är polisen SE pratar med och att han inte är hundra på att det var 3/3. Alltså var det 10/3, punkt slut.
Citera
2021-05-08, 11:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja i båda "... ankommer som vanligt med morgontåget tidigt måndag morgon" och i boken att han kommer till Skandia "mellan sju och åtta på morgonen". "Förhöret" den 10 mars hölls mellan 9.52-10.22. I så fall har han tagit fel på både tid och vecka.

Sedan varför han inte pratat med någon om detta kan säkert ha sin grund i att han ansåg att han tjuvlyssnat på ett samtal som han "blev väldigt illa berörd av".

Om telefonsamtalet ägde rum måndagen den 3 mars hade SE all anledning att vara bekymrad över signalementet som lämnats. Dagen innan hade Holmér nämligen efterlyst kvinnan som sett den springande rock- och väskmannen på David Bagares gata. En vecka senare var det fantombilden som var det intressanta och som inte hade några som helst likheter med SE.

Ett sundhetstecken är i.a.f. att du skriver i termer "om" samtalet ägde rum..
För TP och MG så påstås bergsäkert att samtalet ägde rum den 3 mars och de bygger upp en hel sagolik teori kring denna uppgift.
Fultolkning var ordet du myntade.
Citera
2021-05-08, 11:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
För TP och MG så påstås bergsäkert att samtalet ägde rum den 3 mars och de bygger upp en hel sagolik teori kring denna uppgift.
Självklart "om", det finns ju en liten liten möjlighet att han gjort ett dubbelfel och tagit fel på både tid och vecka, trots att han som stöd för minnet har att han ankommit med ett tidigt morgontåg, som vanligt.
Citera
2021-05-08, 11:57
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det är en grov feltolkning att påstå att man bygger upp hela teorin på den enda uppgiften (vilket datum han säger det)

Fundera istället på vad samtalet faktiskt handlade om - varför han är så mån om att signalementet måste bort ...

Har redan diskuterat det orimliga i att han som aldrig sett mördaren (ev flera personer enligt Lisbet) ska lägga sig i att ta bort saker från signalementen , det finns uppgifter om stickade mössor, keps, barhuvad , blå täckjacka och mörk rock - ändå kände han sig så utpekad att han slängde sig på telefonen efter att kepsen nämnts.

Denne man som själv säger sig ha befunnit sig 5-6 sekunder från mordplatsen - sprungit samma väg som mördaren och dessutom har en mörk liten väska likt den som YN såg ...
Senast redigerad av matsqq 2021-05-08 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in