2021-05-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
1mg xanor = 2mg ikto om jag inte missminner mig

Ikto är väl rätt så lik xanor, lite svagare men längre halveringstid.
Att 1 mg Xanor motsvarar 2 mg Iktorivil kan du nog ha rätt i och samma sak med halveringstiderna.

Däremot så upplever jag dem helt olika. Tar jag 2 mg Iktorivil så känner jag inte av något annat än att ångesten lättar.

Tar jag 0.25mg Xanor känner jag förutom ångestdämpning även ett riktigt mysigt välbehag och en smått euforisk känsla, det är alltså på lägsta möjliga dos. Skulle jag ta 1 mg skulle det förmodligen bli total eufori.
Citera
2021-05-05, 09:19
Medlem
Iamthemagicmans avatar
Hur är Rivotril 2mg kartorna från Galenika?
Citera
2021-05-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag tar 2 mg morgon och 2 mg kväll. Effekten börjar jag märka av inom en timme ungefär. På FASS står det att effekten kommer inom en till fyra timmar. För mig håller effekten i sig i ca 12 timmar. Det är därför jag har dosen uppdelad på det sätt som jag har.

Jag hade väl bara turen att råka på en doktor som hade väldigt god erfarenhet av att behandla GAD patienter med Iktorivil, därav hoppet från Sobril till Iktorivil direkt.

Mg för mg så ska Iktorivil och Xanor vara jämnstarka har jag för mig men jag upplever att det iallafall för mig är betydligt mer tryck i Xanoren.

Jag har bara en pyttedos på 0.25 mg Xanor att ta om jag absolut inte kan sova och trots mångårig Bensodiazepinbehandling så känner jag av effekten på ett helt annat sätt.

Skulle jag tex ta 2 mg Xanor istället för 2 mg Iktorivil så skulle jag förmodligen förutom att bli ångestdämpad dessutom bli relativt flummig och euforisk. Det har aldrig hänt när jag har tagit Iktorivil, den gör sitt jobb men märks inte liksom.

För mig är det som att jämföra varm mjölk med starksprit ungefär.
Tagit 0,5 mg imorse och inte känt så mycket - kanske tillstymmelse av lite ångestdämpning.
Fick på recept att ta upp till 2 mg per dag. Så ska testa mig fram
Citera
2021-05-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Tagit 0,5 mg imorse och inte känt så mycket - kanske tillstymmelse av lite ångestdämpning.
Fick på recept att ta upp till 2 mg per dag. Så ska testa mig fram
Ta 1 mg morgon och 1 mg kväll då. Effekten mellan doserna brukar sitta i ungefär 12 timmar.
Citera
2021-05-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ta 1 mg morgon och 1 mg kväll då. Effekten mellan doserna brukar sitta i ungefär 12 timmar.
Ska testa det
Citera
2021-05-05, 19:23
Medlem
En fråga!
Om man ätit 30 mg sobril dagligen under lång tid och nu lägger av med det helt å övergår till att testa iktorivil - kan man uppleva några symtom ( utsättning, abstinens, at ) av att man slutar med sobrilen? Fast att man tar ikto?
Konstig/dum fråga kanske men haft mkt ångest idag, torr i munnen osv...
Senast redigerad av Linisen76 2021-05-05 kl. 19:31.
Citera
2021-05-06, 20:18
Medlem
Seriöst, tagit 1 mg imorse å 1 mg nu kl 18... kan inte påstå jag känner nån direkt ångestlindring.. bara allmänt trött och såsig i skallen.. helt slut!
Ska det vara såhär? Å varför funkar det inte? Behöver jag högre dos? Lr är den här tabletten inget för mig?
Kan även tillägga att jag genom åren varit väldigt restriktiv med benzo - har sån respekt för det och hållit mig t 30 mg sobril per dag under lång tid ( utan att det eg gett nån effekt )

Någon? Några tankar?
Citera
2021-05-06, 20:33
Medlem
Citat:
En fråga!
Om man ätit 30 mg sobril dagligen under lång tid och nu lägger av med det helt å övergår till att testa iktorivil - kan man uppleva några symtom ( utsättning, abstinens, at ) av att man slutar med sobrilen? Fast att man tar ikto?
Konstig/dum fråga kanske men haft mkt ångest idag, torr i munnen osv...
Nej då båda är så närbesläktade rent kemiskt så får du ingen Sobril abstinens om du byter över till Iktorivil direkt.

Jag fick inte det och har inte hört talas om någon annan som fått abstinens vid ett liknande byte heller
Citera
2021-05-06, 20:38
Medlem
Citat:
Seriöst, tagit 1 mg imorse å 1 mg nu kl 18... kan inte påstå jag känner nån direkt ångestlindring.. bara allmänt trött och såsig i skallen.. helt slut!
Ska det vara såhär? Å varför funkar det inte? Behöver jag högre dos? Lr är den här tabletten inget för mig?
Kan även tillägga att jag genom åren varit väldigt restriktiv med benzo - har sån respekt för det och hållit mig t 30 mg sobril per dag under lång tid ( utan att det eg gett nån effekt )

Någon? Några tankar?
Tröttheten är en normal biverkan som går över efter ett par veckors kontinuerligt bruk.

Om du behöver en högre dos eller om Iktorivil inte passar dig är svårt att svara på då vi alla har olika hjärnkemi.

Om du har en generös doktor och Iktorivil absolut inte fungerar så skulle jag föreslå Xanor depotabletter.
Citera
2021-05-06, 20:41
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Någon? Några tankar?

Du är inte den förste som identifierar klona som "dåligt bett på ångest" och absolut inget att festa på. Andra säger att den funkar perfekt. För mig plockar den bort spritsuget (oförbätterlig alkoholist) så jag är nöjd, om än under långsam nedtrappning (extremt långsam... ).

Har du en jävla ångest, panikattacker etc är nog precis om WhiskeyTango84 skriver alpra absolut att föredra, av bensos alltså - det bästa är förstås om man kan låta bli öht.
Citera
2021-05-06, 20:43
Medlem
Citat:
Tröttheten är en normal biverkan som går över efter ett par veckors kontinuerligt bruk.

Om du behöver en högre dos eller om Iktorivil inte passar dig är svårt att svara på då vi alla har olika hjärnkemi.

Om du har en generös doktor och Iktorivil absolut inte fungerar så skulle jag föreslå Xanor depotabletter.
Men hade faktiskt förväntat mig en mer märkbar effekt på ångesten då om jag förstått det hela rätt att ikto är en stark benzo...?
Ja min doktor brukar ge mig det jag önskar - han litar på mig och vet att jag är superförsiktig...
Xanor har jag hemma, dock inte depot tabletter.. e depot bättre? Mindre risk för tolerans till skillnad mot vanliga?

Ska se vad läkaren säger om han vill höja ikto.
Citera
2021-05-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Du är inte den förste som identifierar klona som "dåligt bett på ångest" och absolut inget att festa på. Andra säger att den funkar perfekt. För mig plockar den bort spritsuget (oförbätterlig alkoholist) så jag är nöjd, om än under långsam nedtrappning (extremt långsam... ).

Har du en jävla ångest, panikattacker etc är nog precis om WhiskeyTango84 skriver alpra absolut att föredra, av bensos alltså - det bästa är förstås om man kan låta bli öht.
Fast nu är jag absolut inte ute efter nåt att festa på (!) utan enbart i medicinsk syfte!
Alpra känns så himla ”farligt” och jag behöver nåt för långtidsbehandling... har inte PÅ utan gad, en konstant ihållande känsla av ångest som förlamar mig totalt...behöver nåt ur ett mera långsiktigt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in