2021-04-30, 17:47
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Jag motsäger inte att människor, överlag, prioriterar sin egen etniska grupp, vilket exempelvis Robert Putnams studie visar på. Men det vore intressant att reda ut huruvida det egentliga problemet är att svenska kvinnor överlag föder för få barn eller att högutbildade svenska kvinnor föder för få barn?

Det är ju ett problem i sig. I Ungern har man uppnått goda resultat genom familjepolitik med generösa lån och efterskänkta studieskulder vid barnafödande. Dagis på universitet etc.

Det är en vettigare politik än att fylla våra skolor med 3e världenfolks ungar där majoriteten inte har förutsättningar att bli annat än bidragstagare. Dvs så länge det finns några svenskar kvar att beskatta sedan blir det svårt med bidragskarriärer.
Citera
2021-04-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Nej, det borde de inte. Det är bara trams, ungefär som att man borde plugga till meteorolog för att få ha en åsikt om vädret. Skulle våra politiker tvingas genomgå IQ-tester skulle inte socialdemokraterna, vänsterpartiet eller miljöpartiet existera. Var försiktig med vad du ber om.
Jag har inte sett något intresse för att diskutera eventuella flyktingars IQ från andra politiker än just dem som tillhör SD. Snacka om att kasta sten i glashus.
Citera
2021-04-30, 17:56
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Nu utgår du från liberal ideologi där individuella rättigheter trumfar alla andra hänsyn. Där rättvisa handlar om alla individers lika möjligheter, i stället för någon typ av stabil ordning eller katharsis.

Utan en sådan ideologisk låsning är det helt naturligt att ställa sig frågan vad den sammantagna effekten blir av att ha en viss grupp i Sverige. Det är inte att utmåla alla inom gruppen som homogena, det är bara att ta hänsyn till vad som sker på gruppnivå, det som libertarianer med upprörd stämma benämner "kollektivism".

Du summerar det liberala perspektivet ganska bra, även om du inte skriver ut att det är en ideologi, och därmed per definition verklighetsfrånvänt. I verkligheten finns det gruppdynamiker som spelar större roll än enskilda människor. Det finns ingen försyn som upprätthåller en moralisk ordning där den mänskliga individen står i centrum.

Så med lika möjligheter så menar du att en IQ55 skall kunna bli läkare på samma villkor som en person med IQ120+ ?

Det skär sig redan i första klass då elever med lågt IQ hjälplöst hamnar efter och inte ens med individuell hjälp kan prestera ens godkänt på prov.

Vad skall sådana personer syssla med i ett högteknologiskt land där allt fler av de "enkla" jobben försvinner. Är vi alla beredda att arbeta ihop miljontals människors bidrag under en hel livstid och deras extra kostnader i form av stöd ?

Inte jag iaf..
Citera
2021-04-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror man ska vara försiktig med att citera de här geografiska IQ-tabellerna som cirkulerar i debatten på högersidan. Om man ska tro på dessa så framstår det som att den övervägande delen av alla afrikaner skulle vara i det närmaste utvecklingsstörda och som borde ha problem med att lära sig knyta skorna själva, men alla som har träffat och samtalat med afrikaner i Sverige kan se att det inte stämmer.

Nåja. Har du arbetat i Afrika?

Att få en neger att sätta på sig ett par skyddsskor kan ta en arbetsdag. Men självklart kommer den springa därifrån och försöka kränga skorna för några öl och HIV-sex.

Du är en sådan där vänsterfitta som vet precis att alla i Afrika är lika mycket värda utan att ens satt din fot på kontinenten? Nej, världen är inte som det städade Norden. Som är städat för det bor övermänniskor här som avlats fram under tiotusentals år.
Citera
2021-04-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerNiggerson
Nåja. Har du arbetat i Afrika?

Att få en neger att sätta på sig ett par skyddsskor kan ta en arbetsdag. Men självklart kommer den springa därifrån och försöka kränga skorna för några öl och HIV-sex.

Du är en sådan där vänsterfitta som vet precis att alla i Afrika är lika mycket värda utan att ens satt din fot på kontinenten? Nej, världen är inte som det städade Norden. Som är städat för det bor övermänniskor här som avlats fram under tiotusentals år.

Tänker osökt på den där Miljöpartisten vad hon nu hette som fick huvudet avhugget med machete.

Typisk vänster som TROR att vi alla är världsmedborgare och ska samlas och sjunga "we shall overcome" och leva i harmoni.

Är man dum för att man är vänster eller blir man vänster för att man är dum?

Sannolikt det sistnämnda.
Citera
2021-04-30, 18:14
Medlem
Varför gick Bertil ut och sa detta?

Det är bevis på låg-IQ om något.

Han missade "lektionen" i kanslisvenska?

Han skulle sagt ord som "utmaningar" "stöd" "bidrag" "integration".

Eller svår integrerade individer.

Med SDs historik kan man inte komma med "låg IQ" om en folkgrupp från Afrikanska kontinenten.

Hur j-a svårt kan det vara att som SDare tänka i fyra sekunder innan man öppnar käften?

Det handlar inte om vad som är sant utan om vad som passar sig taktiskt och retoriskt.
Citera
2021-04-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Något SD inte klarar av.

Å andra sidan är det bevisat att lantisar har lägre iq än stockholmare med. Bör vi uppmuntra våra politiker att tala sanning om lantisarnas klenare begåvning eller gäller inte ärligheten längre än hudfärgen?
Citera
2021-04-30, 18:51
Medlem
Bortsett från sydsudanesers intelligens, varför pratar någon om den i regionfullmäktige? Jag har svårt att se relevansen i förhållande till de frågor regionerna sysslar med. Men jag blir gärna upplyst (dock betackar jag mig för arga inlägg om att man ska yttrandefrihet).
Citera
2021-04-30, 18:57
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte sett något intresse för att diskutera eventuella flyktingars IQ från andra politiker än just dem som tillhör SD. Snacka om att kasta sten i glashus.
Ditt hus är tyvärr väldigt trångt, saker går sönder för att du inte tål en diskussion. Om du vill kalla det att kasta sten i glashus så får det väl vara så, begränsningarna sitter dock hos dig och dina politiker, inte hos SD.
Citera
2021-04-30, 18:59
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Bortsett från sydsudanesers intelligens, varför pratar någon om den i regionfullmäktige? Jag har svårt att se relevansen i förhållande till de frågor regionerna sysslar med. Men jag blir gärna upplyst (dock betackar jag mig för arga inlägg om att man ska yttrandefrihet).
Vi vet inte om det är flak sydsudaneser på ingång, om det är så är det ytterst relevant att fråga sig vad de ska tillföra.
Citera
2021-04-30, 19:02
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Varför gick Bertil ut och sa detta?

Det är bevis på låg-IQ om något.

Han missade "lektionen" i kanslisvenska?

Han skulle sagt ord som "utmaningar" "stöd" "bidrag" "integration".

Eller svår integrerade individer.

Med SDs historik kan man inte komma med "låg IQ" om en folkgrupp från Afrikanska kontinenten.

Hur j-a svårt kan det vara att som SDare tänka i fyra sekunder innan man öppnar käften?

Det handlar inte om vad som är sant utan om vad som passar sig taktiskt och retoriskt.
Du har helt rätt att det anses vara ett brott mot mänskliga rättigheter att kalla en spade för spade. Om man vill ändra på det är det ganska ointelligent att spela med i farsen, lösningen är naturligtvis att provocera fram en diskussion om dessa negrers intelligensnivå. Beter man sig som en ynkrygg blir man behandlad som en ynkrygg.
Citera
2021-04-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Ja, det undrade jag också. Att spekulera om olika folkgruppers IQ är väl inte en politisk fråga, än mindre en angelägenhet för regionpolitiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in