2020-01-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Här var det dött, men jag provar ändå! Finns det nån vettig butik i Stockholm som säljer belgisk ost? Jag har helt snöat in på det efter en resa till Brügge för två år sedan.

Vet att ICA Liljeholmen har en sort, och den är toppen, men ett större utbud hade varit trevligt

Wijnjas, ligger vid Rådhuset T-bana.

Hör med dem om de har något belgiskt inne!
Citera
2020-01-30, 21:13
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Här var det dött, men jag provar ändå! Finns det nån vettig butik i Stockholm som säljer belgisk ost? Jag har helt snöat in på det efter en resa till Brügge för två år sedan.

Vet att ICA Liljeholmen har en sort, och den är toppen, men ett större utbud hade varit trevligt

Gamla Amsterdam på Hornsgatan säger sig ha belgiska mjuka ölostar, vad det nu är. Kanske inte det du söker?
Citera
2020-08-04, 16:08
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Vart finner man provolone?

// PoK
Citera
2020-11-22, 04:40
Medlem
Västerbottens ost, parmeasan ost samt prästost. De som är mest lagrad
Citera
2021-04-28, 21:48
Desperat behov av tips!

Jag älskar gräddis och försöker mig på präst men faller inte riktigt för den, det är okej men inte liksom wow.

Åländsk gräddost (Kornig) är helt fantastisk men hittar den inte, den dyker upp på Lidl då och då i tillfälligt sortiment. Den är som en blandning av gräddis och präst, precis som jag vill ha det.

Någon som har förslag på vad jag annars jag kan köpa? Den behöver vara gräddig alltså, så herrgård går inte - den är lite för hård.

Tycker f.ö havarti men den är också svår och få tag på, tänker ju inte handla i delikatessbutik för 300kr/kg eller färdigskivad på Lidl (15 skivor...)
Senast redigerad av olikafarger 2021-04-28 kl. 21:53.
Citera
2021-04-28, 22:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Desperat behov av tips!

Jag älskar gräddis och försöker mig på präst men faller inte riktigt för den, det är okej men inte liksom wow.

Åländsk gräddost (Kornig) är helt fantastisk men hittar den inte, den dyker upp på Lidl då och då i tillfälligt sortiment. Den är som en blandning av gräddis och präst, precis som jag vill ha det.

Någon som har förslag på vad jag annars jag kan köpa? Den behöver vara gräddig alltså, så herrgård går inte - den är lite för hård.

Tycker f.ö havarti men den är också svår och få tag på, tänker ju inte handla i delikatessbutik för 300kr/kg eller färdigskivad på Lidl (15 skivor...)

Varför köper du inte helt enkelt Gräddis om du gillar den? Annars är Åseda gräddost, Boxholms gräddost eller Bondmoran från Gäsene tips på ostar som ligger i samma härad. Åländska gräddosten finns i standardsortimentet i mina ICA, Willys och Coop-butiker.
Senast redigerad av JerryCotton 2021-04-28 kl. 22:19.
Citera
2021-04-29, 10:46
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Varför köper du inte helt enkelt Gräddis om du gillar den? Annars är Åseda gräddost, Boxholms gräddost eller Bondmoran från Gäsene tips på ostar som ligger i samma härad. Åländska gräddosten finns i standardsortimentet i mina ICA, Willys och Coop-butiker.

Förvisso har du rätt, men jag vill ha lite mer smak än gräddis - men krämigheten från gräddis.

Ska definitivt prova dina förslag. Tack!
Citera
2021-04-29, 13:34
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Förvisso har du rätt, men jag vill ha lite mer smak än gräddis - men krämigheten från gräddis.

Hej,

Faller cheddar då inte i smaken?

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2021-04-29, 14:58
Medlem
trewqs avatar
Citat:

Någon som har förslag på vad jag annars jag kan köpa?

Ockelbo ost svart 35% och guld 35% tillverkas av Ålands mejeri och borde gå att få tag i hos välsorterade butiker. Kan de vara något?
Citera
2021-04-29, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Hej,

Faller cheddar då inte i smaken?

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Nu kan inte jag något om ost, uppenbarligen - men är cheddar en bra ost på knäckebröd? Bara haft som smältost tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ockelbo ost svart 35% och guld 35% tillverkas av Ålands mejeri och borde gå att få tag i hos välsorterade butiker. Kan de vara något?

Tack, underbara tips!
Citera
2021-04-29, 17:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Desperat behov av tips!

Osten du efterfrågar är Gäsene Special 34 %
https://gasenemejeri.se/ost/gasene-special-34
Citera
2021-04-29, 20:13
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Testa denna, exakt denna och inte standardvarianten eller den lite mer lagrade sorten:
https://www.arla.se/produkter/kvibil...ca750g-492908/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in