2013-04-30, 22:37
Medlem
Germanofils avatar
Köpte mig en bit Chaumes häromdagen. God fransk "kommerciell" ost i stil med traditionella handgjorda trappistostar. God att smälta över en bit kött/potatis i ugnen men också god att ha direkt på en skiva rostat bröd.
Citera
2013-11-02, 21:49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Sitter just med en jätte-mega-bit Old Amsterdam

Tjejen är holländska och när jag vi åkte ner till hennes morsa en vecka i april, så frågade jag den församlade släkt- & bekantskaran vilken som var den bästa osten i byn.
Svaret kom i korus: Old Amsterdam!
Så jag köpte med mig en bit, som tog slut tämligen snabbt.

Nu var tjejen nere en vecka och köpte med rejäl bit.
Sukt, sukt...
Ja det är en riktig höjdare! I den matbutik jag vanligtvis handlar har de haft den på extrapris två gånger under hösten och båda gångerna har jag köpt en bit. Mycket smakrig ost. Lite lagom "torr" med angenäm sälta. Perfekt till öl!
Citera
2013-11-02, 22:05
Medlem
Aktivers avatar
Det jag vill ha på mackan är greve!

Sen är ju västerbottenost självklart gott!

Tycker också om prästost men det är alltid så smuligt!!

Men till det viktiga

De godaste ostarna är ju självklart gorgonzola, bluecheese, ädelost, all blåmögelost mm!!
Citera
2013-11-02, 22:33
Medlem
christerys avatar
Rökt ost är ju nåt alldeles underbart, hittat det bara på ett ställe som såklart stängde.

Har testat andra som hävdar att det är rökta ostar men dom är inte ens i närheten.

Med sorg i hjärtat så inser jag att jag nog aldrig hittar den osten igen. Det var som en hårdost men med ett skal som man fick ta av, smakade inte egentligen rökt utan bara gott. Sen var den nedskuren och det stod bara rökt öl-ost eller nåt på förpackningen så jag har inte ens en ledtråd till vad jag käkade. Liten affär som tyvärr konkade/la ner så jag kan inte fråga där heller.
Citera
2013-12-07, 21:38
Medlem
Germanofils avatar
Idag unnade jag mig en bit Provolone till kvällen. Kanongod italiensk hårdost som passar utmärkt till ett glas öl.

http://en.wikipedia.org/wiki/Provolone
Citera
2014-02-18, 01:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Någon som smakat den turkiska osten peyniri? Den är gjord på getmjölk och i saltlake lite som feta.
Citera
2014-02-18, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon som smakat den turkiska osten peyniri? Den är gjord på getmjölk och i saltlake lite som feta.
Ja, har testat den många gånger. Den är inte specifikt turkisk. Förmodligen har turkarna tagit över receptet från perserna som i sin tur fått det från länderna längre österut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paneer

~Paul~
Citera
2014-02-22, 23:27
Medlem
Germanofils avatar
Köpte mig idag en bit av den schweiziska osten Der Scharfe Maxx. Enligt ostförsäljaren skulle den påminna om Appenzeller men med en lite rundare smak. Tycker väl själv inte att den kommer upp i Appenzellers nivå men trots det en ganska god ost. Ganska mild då den endast lagrats ca ett halvår men gjord på opasteuriserad mjölk vilket ofta är ett plus för smaken tycker jag. Rund, "gräddig" och smakrik. Väl värd att testa om ni springer på den.
Citera
2014-02-23, 06:41
Bannlyst
Keso, åt en hel burk igår med sked. Så jävla gott!
Citera
2014-02-24, 10:41
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Köpte mig idag en bit av den schweiziska osten Der Scharfe Maxx. Enligt ostförsäljaren skulle den påminna om Appenzeller men med en lite rundare smak. Tycker väl själv inte att den kommer upp i Appenzellers nivå men trots det en ganska god ost. Ganska mild då den endast lagrats ca ett halvår men gjord på opasteuriserad mjölk vilket ofta är ett plus för smaken tycker jag. Rund, "gräddig" och smakrik. Väl värd att testa om ni springer på den.

Bor du i Tyskland och köpte den där? Tror inte jag sett den i Sverige.
Citera
2014-02-24, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Tyvärr är inte tyska produkter speciellt populära inrikes. Titta bara på Lidl vars tyska utbud fått stryka på foten under loppet av några år till förmån för inhemska produkter.

Svenskens inställning är: Hellre mamma Scan än Meister Reinert.

~Paul~
Citera
2014-02-24, 20:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Bor du i Tyskland och köpte den där? Tror inte jag sett den i Sverige.
Ja det stämmer. Köpt i Tyskland.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tyvärr är inte tyska produkter speciellt populära inrikes. Titta bara på Lidl vars tyska utbud fått stryka på foten under loppet av några år till förmån för inhemska produkter.

Svenskens inställning är: Hellre mamma Scan än Meister Reinert.

~Paul~
Nu var osten ovan visserligen från Schweiz men du har rätt i sak. Lidl kanske inte direkt har de bästa tyska produkterna men vissa grejer som säljs/såldes där i Sverige var värda att köpa. Nürnberger Bratwurst och olika typer av leverkorv t.ex. Men få svenskar verkar gilla sådant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in