Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
ICA: s ost Folke verkar gillas av många. Jag har inte testat den. Har du testat den? Vad tycker du i så fall om den?
Olika människor tycker om olika ostar.
Det är helt i sin ordning och inget att hänga upp sig på.
Den osten som kallas "Folke" är framtagen i syfte att vara en sk "allemansost."
En vardaglig ost för frukostmackan helt enkelt.
En sådan ost måste ju vara så neutral i smaken som bara möjligt, för annars kan den inte uppskattas av den stora massan.
Jag gillar inte sådan ost.
Jag vill att det ska smaka lite. Liksom jag vill ha karaktär.
Hushållsost är alltså inget för mig ... och jag antar att "Folke-osten" är ungefär detsamma som Hushållsost.
Det betyder inte att jag bara kräver långlagrade och "starka" ostar.
För jag gillar lika mycket ostar med en mer "subtil" smak och karaktär, som Gruyere tex.
Orsaken till varför jag talade så gott om de nya långlagrade Greve- och Prästosterna, var ju inte för att jag var så vansinnigt stort fan av just Greve och Präst, osv ...
Utan för att det är något Efterlängtat.
Dittills var det ju bara i specialbutiker man kunde få de vanliga svenska ostarna lagrade.
Men nu kan man köpa för en billig peng redan färdiglagrade.
Och det gillar jag.
Men det är ändå bara "bruksostar," för macka och matlagningen.
Vill man ha ost som är mer "på riktigt," så kan man inte hålla till godo med standardiserade svenska bruksostar - ens om de är långlagrade.
Den Enda överlevande svenska osten som det är värt att nämna är ju Västerbotten.
Alla andra traditionella svenska ostar försvann i början av 1900-talet när de stora rikstäckande mejerierna fick monopolställning.
Bara Västerbotten lyckades överleva.
Men det betyder ju faktiskt inte att Västerbotten var unik då, på den "gamla goda tiden."
För det fanns ju massor av liknande ostar, som alla var lokalt tillverkade av lokala råvaror.
Men det var ofta Prästost. Som ju Västerbotten i grund och botten är.
Det var en "världsberömd" ost då, förr i tiden.
Vissa var så berömda att de t.o.m. exporterades till utländska kungahus.
Det är synd att vi inte har kvar några andra förutom just Präst-sorten (genom Västerbotten).
Men man kan åtminstone äta den, och även handla danska ostar - som fortfarande finns kvar.
Dessa är i stil med det som idag kallas Greveost, fast bara bättre lagrade.