2021-04-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Om ni vill se SD in action så kolla här

https://www.youtube.com/watch?v=CZpn8peZpSs&ab_channel=PerOlavKvebaek

LW är också med vid 3.40 nånting va? 😕
Edit: vad tjatig, tråkig och för tillfället rörig och ofokuserad han verkar vara.
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-28 kl. 07:26.
Citera
2021-04-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
LW är också med vid 3.40 nånting va? 😕
Edit: vad tjatig, tråkig och för tillfället rörig och ofokuserad han verkar vara.

Ja, det är LW.
Citera
2021-04-28, 07:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vänta lite nu, "fru Justitia" du är väl medveten om att det är oskyldiga människor du utpekar som mördare?
Den som står kvar som misstänkt är SD. När han faller kommer det bli en dominoeffekt och fler dras med.
De du anklagar är avförda, LWs bekantskapskrets är kontrollerad.

HD är avförd också men det är inga problem att anklaga henne för mordet. Så vad är skillnaden? Om du ska vara ordningens man/kvinna får du i så fall ryta ifrån även när den avfärda HD anklagas.
Citera
2021-04-28, 08:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eller var det någon annan av de trånande herrarna som fick nog när han såg kavalkaden av män som hon postade på GC-loggen? Medan han själv blev dissad för att hon var "trött på män" eller för att hon "ville ha en kristen man"? Det måste ha varit ganska tydligt att hon ljög för dem.

Ja enligt tråden är ju åklagaren inkompetent eftersom hon avförde HD. Då kan åklagaren lika gärna ha fel angående att Lenas egen krets är oskyldiga.
Citera
2021-04-28, 08:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Mm... Kan ju också varit så att det var något med den nya cachen som fick LW att skyndsamt bege sig till planket... Fast det är väl inte klarlagt att någon varit och grävt i hennes ficka efter mordet eller?

Det tycker jag verkar klarlagt. Försvaret hävdade därför att SD var oskyldig eftersom han hade minsann ing behov till att rota i hennes ficka.
Citera
2021-04-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag kan tänka mig att hon var oviss fram till bilresan mot Stockholm eller planet mot USA.
Av den enkla anledningen att hon måste vara hyffsat "låst" i situationen och även att det fanns tillräcklig tid för honom att berätta och tid att se henne smälta/lugna sig. Tid att manipulera.
Tid att få henne förstå "hon har inget val".
Därav behövde hon psykhjälp efter resan... Detta var för tungt. Sveket.

Hon är säkerligen skyldig till skyddande, ja.
Men inte medhjälp.
Han är utan tvekan ensam gärningsman.
Planerat sedan länge men inte tidsbestämt.

Hans hot från sommaren innan dådet: - i natt tror jag det är bra om du dör (eller liknande)
talar sitt tydliga språk...
Han har dessvärre dåligt minne och är nonchalant/arrogant och underskattar omgivningen slutledningsförmåga. Därav kläcker han ur sig dumheter som leder till sanningen.
Det gör han i stundens hetta. Det är också där han visar sitt sanna jag.
Han är inte stresstålig.
Ang din avslutande mening och som jag fetat:
Skulle nog säga att du har fel där.

SD satt häktad, med restriktioner, för mord under ett stort antal månader och han gjorde det utan att bryta ihop.

SD lever efter frisläppandet i samma område som tidigare och är säkert väl medveten om den lynchjustis som härjar i denna tråd och att det i hans omgivning finns hatiska självutnämnda mästerdetektiver som fysiskt önskar attackera honom.

Skulle nog hävda att SD är synnerligen stresstålig generellt sett.
Han lever, vad jag förstår, under uttalat dödshot. Det är en stressor inte många klarar av att leva med utan att vidta motåtgärder genom t ex skydd eller att flytta.
SD bor kvar i området.

Edit: Du har f ö fel i dina "analyser" och därigenom också fel i de slutsatser du drar, men välkommen till tråden!
Senast redigerad av Carinah78 2021-04-28 kl. 08:23.
Citera
2021-04-28, 08:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag tror det här är viktigt! Att komma ihåg detta när man ska försöka se/förstå vidden av hans twistade
gärningar.
Vet ej om båda citeringar följer med nu, även Piastrones (?) text angående subtila hot gjorda av S i form av sms till den besökande kvinnan som knappt hann ut genom dörren innan sms dök upp där han uttryckte glädje att hennes besök hos H var så givande, typ.

Vad jag minns från tidigare inlägg (tråden är sanslöst omfattande) har han en förmåga att snoka långt över tillåtna gränser. På alla möjliga. Det verkar som att han inte heller lider av att bli upptäckt, snarare tolkar jag det som att han faktiskt anser sig berättigad. Vilket så klart inte är fallet.
För honom är det dock normalt. Ett verktyg.

Med det i tanken så är det till exempel inte anmärkningsvärt att han även snokar igenom hemliga inloggningar i andras system. Tex Lena och H har båda tagit upp att han vet saker som han bara kan känna till om han har loggat in i smyg och läst. När Lena ställde tog upp detta med honom så sa han inte nej, vad jag minns, däremot spelade han otydlig... typ "jag vet...."

Så han är mycket noga med att lämna osäkerhet efter sig men också ett subtilt hot!
Jag vet... jag ser...
Han har ett hotfullt sätt i mycket han gör.

Jag är inte helt säker på att H har det så lätt.
Tror inte hon visste något om dådet alls innan det var över.
Därav det spontana: -Vad har han NU gjort??? när hon fick veta att Lena saknades.
Den spontana meningen säger allt!

Han har garanterat hotat även henne.
Och även planterat ut något hos henne (eller på brottsplatsen), vem vet?
Han gick hem till hennes hus på natten för en anledning, var så säkra.
Därför gav han också småhintar om H till polisen.
Kanske var det också därför hon bröt ihop hos polisen när de frågade om han hade varit hos henne på natten. Det smärtade henne så att minnas hur lurad hon blev av honom och HUR LÅNGT han var beredd att gå. Inte själba mordet då utan hans val att utpressa henne.
Mina spekulationer.

Ja, om HD varit med om mordet som anstiftare eller utförare, inte hade hon dagen efter varit dum nog att säga till chefen att hon önskade LW's död.

SD är inte så dum att han inviger någon annan i sitt mord varken före eller efter. Risken att åka fast höjs betydligt med fler som vet.
Citera
2021-04-28, 08:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske det... Själv är jag av åsikten att stöld är stöld. Snatteri är också stöld. Oberoende av sak eller värde. Det är beteendet och tankarna kring vad man tar sig rätt att göra eller ej, som är det viktiga.
Sånt borde vuxna geocachare eller tjänstemän också begripa. Så i mina ögon är "bara" några 10tusen från kommunen allvarligt nog och självberättigar i värsta fall att sånt är ok.
Om det inte handlar om mycket pengar så är det inte relevant.
Det kan vara en definitionsfråga hur pengarna i projektet användes och vad som hör till projektet.
Om det handlar det om lite pengar så är det knappast något som har påverkat mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tror att det handlar om miljonbelopp.annars skulle det inte vara några problem att redovisa hur medlen har fördelats.
Det tror egentligen inte jag men det är irriterande att kommunen är som en mussla.
Det gör mig misstänksam.
Citera
2021-04-28, 08:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja enligt tråden är ju åklagaren inkompetent eftersom hon avförde HD. Då kan åklagaren lika gärna ha fel angående att Lenas egen krets är oskyldiga.
HD kanske har genomfört det perfekta brottet.
Älskarinnan är mördad och den otrogne äkta mannen blir inlåst under lång tid.
Sedan kan HD gå vidare och fortsätta att leka och sexchatta med Sillen.
Citera
2021-04-28, 08:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD kanske har genomfört det perfekta brottet.
Älskarinnan är mördad och den otrogne äkta mannen blir inlåst under lång tid.
Sedan kan HD gå vidare och fortsätta att leka och sexchatta med Sillen.

Jo, om det varit i filmvärlden. Men jag tror verkligheten brukar vara enklare än så. SD är den "enklaste" lösningen på mordutredningen och den brukar vara den korrekta, sägs det.
Citera
2021-04-28, 08:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Både LW och HD har berättat om att SD kunde köra igång musik digitalt inne i deras hem, när han passerad utanför.
Jag kan verkligen förstå att SD var så hjälpsam när det gällde att skaffa knapplås till ytterdörren. Han satt i rätten och ljög om att han inte varit inne hos LW och satt ett ljus i hennes säng, vidhöll att han inte varit där när L inte var hemma, ända tills det blev uppenbart att han ljög och ändrade det till att han visst hade det, men att han berättade för L när han förstod hur illa hon tagit vid sig.

A la visningslägenheten:
”Ja, jag vet att hon berättat det men, nej, det stämmer inte. Jag hade inte tillgång till nån visningslägenhet.
—-
Fast för all del så sa jag till henne att jag hade det...”

Först menar han på att LW ljuger. Lögnen består dock i att hon upprepar nåt han ljugit om. Då drar en normal funtad människa slutsatsen att LW talat sanning, så vitt hon visste, och att det är SD som ljugit. Själv sitter han och småmyser över hur slug han är som så lätt kan dupera någon. Och så ”ärlig” han är som erkänner att han ljugit.
Citera
2021-04-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det tycker jag verkar klarlagt. Försvaret hävdade därför att SD var oskyldig eftersom han hade minsann ing behov till att rota i hennes ficka.

Försvaret hävdade vid det tillfället att typ, "SD hade ett eget kort".

Poängen är att det var telefonen han var ute efter (kortet satt tillsammans med telefonen). Kortet var dessutom ej använt efter mordet.

Favorit i repris:
Advokaten avrådde dessutom SD/HD att snabba på fallet... det kunde då bli ett indiciemål. Varför tror du att advokaten avrådde från detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in