2021-04-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske det... Själv är jag av åsikten att stöld är stöld. Snatteri är också stöld. Oberoende av sak eller värde. Det är beteendet och tankarna kring vad man tar sig rätt att göra eller ej, som är det viktiga.
Sånt borde vuxna geocachare eller tjänstemän också begripa. Så i mina ögon är "bara" några 10tusen från kommunen allvarligt nog och självberättigar i värsta fall att sånt är ok.
Tror att det handlar om miljonbelopp.annars skulle det inte vara några problem att redovisa hur medlen har fördelats.
Citera
2021-04-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja, hur mycket pengar var det totalt? Säkert intressant men jag tror nog inte det är direkt kopplat till mordet. Man mördar väl inte en älskarinna för tio- tjugotusen kronor? Vad jag har hört var det pengar som skulle täcka förlorad arbetsinkomst, reseersättning och materialinköp.

Nej mordet handlar om geocaching, mani, svartsjuka, kontrollbehov och hat, inte nödvändigtvis i den ordningen.
Det är så många sjuka individer inblandade så man undrar lätt hur det kan vara så många i så liten grupp av människor. Hur många sjuka individer finns det då inte totalt sett? Otäckt att ens fundera på.

Vad vi vet är ju att åkl uteslutit någon annan mördare än Stefan och har en stark indiciekedja samt några dna bevis. Hans motiv kan vi nog inte riktigt greppa, liksom många mördares motiv ofta är grumliga och svåra att förstå.
Det är ingen slump heller att mordet ägde rum dagar innan usa resan, allt kulminerade inför den.

Det handlar nog snarare om en sammantagen mängd av fulbeteende och oärlighet som Lena tänkte avslöja.
Citera
2021-04-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Hela rättegången fanns på youtube innan att lyssna på men inte längre. Är det någon som vet var man kan lyssna på det?

Välj länken längst ner bland länkarna i trådstarten. De andra funkar inte. Tror det var piastrone som var så snäll och la upp den där sista.
Citera
2021-04-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
"Har du sett LW? Jag såg att dörren var öppen så jag tittade in för att se om allt var okej, man hon tycks inte vara hemma... Är hon uppe på övervåningen?"

Man får chills när man tänker på att denne "någon" säkert hade tänkt ut en ursäkt om pojken skulle vakna och komma ner. I bästa fall. I värsta fall hade "någon" inte velat ha ett vittne.
Jag lider så med barnen, tänk dig att bli berövad på din fördelsedag.
PTSD
A som tyckte SD var snäll, jo undrar vad han tycker idag?
Kolla in eniro, hur nära SD och UW bor. Det är i ett hör, med ett hus emellan.
Fullständigt vidrigt. Tror de kan höra SDs mästrande nasala stämma om de befinner sig utomhus
Citera
2021-04-27, 21:26
Medlem
Citat:
Just det där att det verkar som hon rent bokstavligen släppte allt hon hade för händer (det halvt inslagna paketet) är förbryllande.

Försvaret menar ju att det faktum att hon hade sin fleecetröja på sig visar att hon gått ut på eget bevåg och inte tvingats ut, som den öppna ytterdörren skulle kunna hinta om.

Men tänk om hon tyckte det var kyligt inne och därför hade fleecetröjan? Eller om hon just varit ute.

Jag har funderat på om SD kan ha varit där och de bråkat och han har sprungit iväg ut med hennes mobil för att kolla igenom den eller nån grej till den nya cachen och hon sprang efter. Därav den öppna dörren och de upprörda rösterna/ rösten som någon hört.

Eller om hon stått med paketinslagningen och fått nån indikation via någon kanal att något som hon kanske just monterat vid planket (om hon gjort det, hon planerade ju det) har trashats av typ HD och LW då dragit på sig skor och tröja sprungit dit förbannad för att stoppa det. SD kanske var med på ett hörn någonstans. Väl på plats bakom planket angrips hon av HD. SD kom ivägen eller fick en rispa när han höll fast LW.

Eller så var det helt enkelt saabstefan som flippade...

Precis så. Hon lurades ut. Mordet var planlagt. Åtminstone skulle hon få rejält med stryk. Sen gick det överstyr. Det som motsäger det senare är att USA-resan i såfall skulle ligga löst till, om det gällde grov misshandel. Lena skulle ta ringt polisen. Så jag tror absolut på överlagt mord och har gjort det från start. .
Citera
2021-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Fast HD var väl rimligen nere när hon var på akutpsyk. Om det inte var teater för att få benso eller nåt ("sjukintyg" som Smokey påstod)

Vet faktiskt inte om hon ens är bipolär...
Citera
2021-04-27, 21:39
Medlem
Citat:
Det handlar nog snarare om en sammantagen mängd av fulbeteende och oärlighet som Lena tänkte avslöja.

Kan myckel väl vara så att pip steffe hade nallat av bidraget och LW tänkte avslöja både det och annat.
USA resan och/eller LWs resa till Norge ligger för nära i tiden för att vara en slump.
Var inte LW med Jimmy helgen innan?
Sd fick väl nog när hon skulle till Norge med honom också.
Citera
2021-04-27, 21:48
Medlem
Citat:
Vet faktiskt inte om hon ens är bipolär...
Tror inte det.
Om man ska vara hobbypsykolog, skulle jag snarare tippa på ADD och asperger, i hennes sätt att verkligen gå in för någonting, som UW berättade om.
Hon var väldigt sviken och utsatt
Citera
2021-04-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Kan myckel väl vara så att pip steffe hade nallat av bidraget och LW tänkte avslöja både det och annat.
USA resan och/eller LWs resa till Norge ligger för nära i tiden för att vara en slump.
Var inte LW med Jimmy helgen innan?
Sd fick väl nog när hon skulle till Norge med honom också.
Ja, han såg hur hon gled ur hans grepp. Hon var inte längre rädd.
Citera
2021-04-27, 21:50
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Glad att inte ha honom som granne.
Tänk att sitta med handen i godispåsen, så kommer riddaren och lyser på dig med sin starka lampa, skickar meddelande på messenger om att du inte ska glömma blåsa ut ljusen osv... nej tack

Jag tror det här är viktigt! Att komma ihåg detta när man ska försöka se/förstå vidden av hans twistade
gärningar.
Vet ej om båda citeringar följer med nu, även Piastrones (?) text angående subtila hot gjorda av S i form av sms till den besökande kvinnan som knappt hann ut genom dörren innan sms dök upp där han uttryckte glädje att hennes besök hos H var så givande, typ.

Vad jag minns från tidigare inlägg (tråden är sanslöst omfattande) har han en förmåga att snoka långt över tillåtna gränser. På alla möjliga. Det verkar som att han inte heller lider av att bli upptäckt, snarare tolkar jag det som att han faktiskt anser sig berättigad. Vilket så klart inte är fallet.
För honom är det dock normalt. Ett verktyg.

Med det i tanken så är det till exempel inte anmärkningsvärt att han även snokar igenom hemliga inloggningar i andras system. Tex Lena och H har båda tagit upp att han vet saker som han bara kan känna till om han har loggat in i smyg och läst. När Lena ställde tog upp detta med honom så sa han inte nej, vad jag minns, däremot spelade han otydlig... typ "jag vet...."

Så han är mycket noga med att lämna osäkerhet efter sig men också ett subtilt hot!
Jag vet... jag ser...
Han har ett hotfullt sätt i mycket han gör.

Jag är inte helt säker på att H har det så lätt.
Tror inte hon visste något om dådet alls innan det var över.
Därav det spontana: -Vad har han NU gjort??? när hon fick veta att Lena saknades.
Den spontana meningen säger allt!

Han har garanterat hotat även henne.
Och även planterat ut något hos henne (eller på brottsplatsen), vem vet?
Han gick hem till hennes hus på natten för en anledning, var så säkra.
Därför gav han också småhintar om H till polisen.
Kanske var det också därför hon bröt ihop hos polisen när de frågade om han hade varit hos henne på natten. Det smärtade henne så att minnas hur lurad hon blev av honom och HUR LÅNGT han var beredd att gå. Inte själba mordet då utan hans val att utpressa henne.
Mina spekulationer.
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-04-27 kl. 21:58.
Citera
2021-04-27, 22:01
Medlem
Citat:
OM han inte fälls för detta och drar med de som ska bära hundhuvudet, blir det väl till att flytta till Hjärsta och patrullera kvarteret med ficklampa osv

"Ganska" magstarkt att D-sons ändå valt att bo kvar.
Med tanke på barnen och på LWs barn + UW (som väl fortfarande bor i området). För visst bor både SD och HD kvar än?

Även om familjen D har vänner som ännu står på deras sida så har ju minst tre grannar i området vittnat om dem på ett inte så värst fördelaktigt sätt. SD hade ju tydligen konfronterat någon som tittat bort och inte hälsat... De flesta hade nog valt att flytta i den situationen men inte familjen D.

Nya Hjärsta tycks vara väldigt viktigt för HD iom att när valet stod mellan att flytta in ett bokstavligt stenkast från den person hon hatade mest i världen och som hon ansåg ha raserat hela hennes liv - och att lämna Nya Hjärsta och få lite distans från sitt hatobjekt och sitt ex - så valde hon att "leva med fienden" (även om man kan tycka att SD borde ha haft den titeln).

Eller så var det bara viktigare att kontrollera Steffe än att gå vidare med sitt eget liv....
Citera
2021-04-27, 22:14
Medlem
Citat:
Jag lider så med barnen, tänk dig att bli berövad på din fördelsedag.
PTSD
A som tyckte SD var snäll, jo undrar vad han tycker idag?
Kolla in eniro, hur nära SD och UW bor. Det är i ett hör, med ett hus emellan.
Fullständigt vidrigt. Tror de kan höra SDs mästrande nasala stämma om de befinner sig utomhus

Kollade för länge sedan på en karta som nån lagt upp med husen inringade, men fattade inte att det var nära. *
Det är ju helt makabert.
Vad jobbigt för LWs barn. Låter ju helt overkligt läskigt! Vilken vansinnig situation.

Och vad pinsamt för SDs barn om de är medvetna om att anklagelserna inte bara är en "dum, elak tant som heter Åsa som vill förstöra för pappa". Vilket de säkert inte är annars hade de väl vägrat att gå dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in