2021-04-28, 00:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det skulle behövas en vetenskaplig undersökning och utvärdering hur det kommer sig att det endast är religionen islam som använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen.

Varför uppstod detta just i den religionen när det inte uppståt i andra religioner?

Ordet islamofobi är ursprungligen franskt och myntades 1910, för mer än 100 år sedan. Det betyder det det betyder: hat och hets mot muslimer (inte rädsla). Det är alltså inte någon muslimsk konspiration som ligger bakom ordvalet.
Citera
2021-04-28, 00:38
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ordet islamofobi är ursprungligen franskt och myntades 1910, för mer än 100 år sedan. Det betyder det det betyder: hat och hets mot muslimer (inte rädsla). Det är alltså inte någon muslimsk konspiration som ligger bakom ordvalet.
Det är ingen annan religon som tagit in ordet fobi utom islam och det bör undersökas hur det kommer sig. Alla andra religioner har icke symatisörer men det är endast religionen islam som började använda ordet för 100 år sedan i Europa.
Citera
2021-04-28, 01:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är ingen annan religon som tagit in ordet fobi utom islam och det bör undersökas hur det kommer sig. Alla andra religioner har icke symatisörer men det är endast religionen islam som började använda ordet för 100 år sedan i Europa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristofobi
Citera
2021-04-28, 01:24
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristofobi
Okej, kritik mot kristendomen är inte fobi.
Som sagt det bör ske en vetenskaplig undersökning och utvärdering varför islam använder fobi.
Citera
2021-04-28, 08:05
Avslutad
Citat:
Varför talar du om "muslimsk konspiration"? Du är den ende som har talat om "konspiration" i tråden. Hur kommer det sig?

"Hat" och "hets" ligger i detta fall, bekvämt nog, i betraktarens öga. Extremister behöver därför inte någon vidare ursäkt för att använda ordet "islamofobi". Det är därmed, enligt din egen uppfattning, "vedertaget". Där har du din konspiration.
Citera
2021-04-28, 08:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varför talar du om "muslimsk konspiration"? Du är den ende som har talat om "konspiration" i tråden. Hur kommer det sig?

Inlägget jag svarade på hävdade att religionen islam "använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen", vilket antyder att muslimer på något sätt ligger bakom uttrycket. Jag ville klarlägga att så inte är fallet. Det var en fransman som myntade ordet, inte någon muslim.

Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
"Hat" och "hets" ligger i detta fall, bekvämt nog, i betraktarens öga. Extremister behöver därför inte någon vidare ursäkt för att använda ordet "islamofobi". Det är därmed, enligt din egen uppfattning, "vedertaget". Där har du din konspiration.

Ett ord blir vedertaget inte därför att jag vill så utan därför att det använts i en viss betydelse mer än 100 år. Något som varken du eller jag kan ändra på.

Men oavsett vilka ord vi använder för hat och hets mot religioner och folkgrupper så blir det ju en bedömningsfråga vad som är hat och hets. Det är inget konstigt med det. Livet är fullt av bedömningar.
Citera
2021-04-28, 08:22
Medlem
LucNNs avatar
Islamofobi används nedsättande om kritiker av militant islamofascism, inte om bodegarasister. Jag är gift med en muslim men jag är stolt islamofob i ordets vanliga mening. Det är hon också.
Citera
2021-04-28, 08:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Okej, kritik mot kristendomen är inte fobi. Som sagt det bör ske en vetenskaplig undersökning och utvärdering varför islam använder fobi.

Ingen har påstått att var sig islamofobi eller kristofobi är en klinisk fobi. Orden betyder hat och hets mot respektive religion, inte sjuklig rädsla.
Citera
2021-04-28, 08:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Islamofobi används nedsättande om kritiker av militant islamofascism, inte om bodegarasister. Jag är gift med en muslim men jag är stolt islamofob i ordets vanliga mening. Det är hon också.

Kritik av våldsbejakande islamism är inte islamofobi. Islamofobi blir det när du gör stereotypa påståenden som drabbar alla muslimer.
Citera
2021-04-28, 08:31
Medlem
Citat:
Inlägget jag svarade på hävdade att religionen islam "använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen", vilket antyder att muslimer på något sätt ligger bakom uttrycket. Jag ville klarlägga att så inte är fallet. Det var en fransman som myntade ordet, inte någon muslim.

Ett ord blir vedertaget inte därför att jag vill så utan därför att det använts i en viss betydelse mer än 100 år. Något som varken du eller jag kan ändra på.

Men oavsett vilka ord vi använder för hat och hets mot religioner och folkgrupper så blir det ju en bedömningsfråga vad som är hat och hets. Det är inget konstigt med det. Livet är fullt av bedömningar.
Begreppet har inte alls varit spritt så länge, även om det använts sporadiskt. Det slog igenom först med tankesmedjan Runnymedes rapport 1997. Sedan har muslimska aktivister och antirasistiska debattörer (Mattias Gardell är väl det främsta svenska exemplet) arbetat hårt för att normalisera det.

Citat:
Two decades since Runnymede was first credited with coining the term 'Islamophobia' in our flagship 1997 report, we look at how the phenomenon has evolved over the past 20 years, and how it manifests itself today.
https://www.runnymedetrust.org/projects-and-publications/equality-and-integration/islamophobia.html
Citera
2021-04-28, 08:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Begreppet har inte alls varit spritt så länge, även om det använts sporadiskt. Det slog igenom först med tankesmedjan Runnymedes rapport 1997. Sedan har muslimska aktivister och antirasistiska debattörer (Mattias Gardell är väl det främsta svenska exemplet) arbetat hårt för att normalisera det.

https://www.runnymedetrust.org/projects-and-publications/equality-and-integration/islamophobia.html

Runnymede får gärna ta kredit för att ha populariserat ordet i den brittiska debatten, men de kan inte rimligtvis hävda att de hittat på ett franskt ord. Ordet finns för övrigt belagt också i engelska redan 1923, 45 år innan Runnymede bildades.
Citera
2021-04-28, 09:00
Avslutad
[quote=Regulus|75673316]Inlägget jag svarade på hävdade att religionen islam "använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen", vilket antyder att muslimer på något sätt ligger bakom uttrycket. Jag ville klarlägga att så inte är fallet. Det var en fransman som myntade ordet, inte någon muslim.[/qoute]
"Islamofobi" används för att brännmärka uppfattade fiender till Islam. Ordet är ett politiskt vapen som används av, låt oss säga, "aktivister". Det är ingen konspiration.

Citat:
Ordformen har inte varit allmänt accepterad i "mer än hundra år". Det är ett nytillskott i den politiska debatten, samtida med den stora (muslimska) invandringen och försvarare av den uppfattat "utsatta" religionen.

Citat:
Ja, "hat och hets" kan ibland vara så subtilt som blickar. Det är inget konstigt med det. "Bedömningsfrågan" är en del av det mångkulturella vansinnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in