Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Det är omtanke att lära unga tjejer att inte sexualisera sig själva genom att klä sig på ett sexuellt sätt, degradera sig själva till ett sexuellt objekt.
Man kan inte förvänta sig att unga människor ska förstå detta, så det är vuxenvärldens roll att steppa in, bland annat genom att sätta gränser.
Hur har objektifieringen egentligen skett? Du skriver att hon valt att sexualisera sig själv och därigenom även avhumaniserat sig själv. Vad händer sedan, dagen därpå, när hon är klädd annorlunda. Är hon då, i sina egna ögon, fortfarande inte människa? Hon har agerat fritt hela tiden och fri vilja är kännetecknande för människan. Ingenstans i detta ser jag objektifiering.
Marxistisk maktanalys kanske inte är användbar alla gånger.
Du vill att det ska sättas gränser. Får jag fråga om du vill ha dessa gränser för hennes skull eller om det är för att du känner ett behov av att bestämma över andra som du vill det?
Ponera att hennes klädval leder till att någon jämnårig tafsar på henne. Är det verkligen så hemskt? I så fall, vad är det som är hemskt? En jämnårig pojke kan skryta för andra pojkar om hur mjuk och härlig hon kändes i hans händer. Sedan är det över. Sker det öppet står någon från "vuxenvärlden" och fördömer det hela med ord om att hon inte vill, utan att ha frågat henne.
Auktoritära personer skulle lätt anta en attityd av "se vad som hände nu när du inte lyssnade på mina förmaningar". Detta är inget annat än ett till uttryck för deras auktoritära tendenser. Den auktoritära personen vet bäst, för sig själv och för andra i alla lägen. Någon som går emot det blir straffad för att ha agerat fritt, bortom den auktoritäres kontroll, inte för att ha kränkt någon annans frihet.