2021-04-25, 10:08
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
För den som har haft kapital på börsen kan summorna som nämns här vara helt överkomliga utan att för den delen gröpa ur ekonomin särskilt mycket. Mitt eget kapital har tex stigit med över 100% på ett år nu.

Det handlar ju inte om att man enbart ska ha pengarna, det handlar om vad man får för dessa slantar med. Bara för att något är inom ett visst prissegment innebär inte det per automatik att det är värt det priset.
Således finns det folk som lägger alltför stor del av sin inkomst/besparingar på t.ex. boenden där det inte är värt det. Eller, lånar till det.

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det har du visserligen rätt i, men ett år går ju sjukt fort ändå.
Det är ju väldigt bra med lägenhetsbyte att man kommer åt objekt man förmodligen aldrig skulle vara nära annars.
Jag avböjde ett byte i den här fastigheten för x år sedan, jag frågade kvinnan hur livat det var där (det ligger ju i stan så givetvis finns ett visst skrål) och hon sa att man behöver nog vara OK med grannar som sjunger och partar och sen så ligger ju lägenheten ovanpå två krogar och det gör väl sitt.
Jag såg den som ett potentiellt bytesobjekt men sen kände jag att jag aldrig skulle orka bo ett år mitt i stan.
Hade det varit när man var 20-23 så hade man förmodligen slagit till utan att blinka.

Rent arkitektoniskt är dessa hus dock vackra.

https://www.google.se/maps/@57.69953...7i16384!8i8192

Det är något av det tråkigaste egentligen med innerstaden nu, alla dessa fina vackra hus som inte går att bo i p.g.a. allt stök och då menar jag inte bara krogarna nära inpå.
Det är skräniga vagnar nära på hela dygnet, det är högljudda kroggäster (iaf normala år), det är massa patrask när man går ut på gatorna etc.

Citat:
måste ju vara ett av stans sämsta läge. hur kan man ens behöva fråga om det var livat där...

Du talar dig ju alltid så varm om hur fantastiskt det är att bo i stan... Måste ju vara drömläget för dig där. Kom inte och säg att du kommit till sans och insett att man inte ska bo i stan.
Citera
2021-04-25, 11:12
Medlem
En fördel med att bo centralt eller semicentralt är ju att man slipper lägga minst 5000 kr per månad på bil. Det är en rejäl kostnadsbesparing när man har gått i pension och man kan därmed leva på ett kapital som är cirka 1,5 miljoner mindre än det annars hade behövt vara. Å andra sidan kompenseras detta i många fall av en högre boendekostnad. Men man kan omvänt också se det som att man har 1,5 miljoner extra att lägga på sitt boende.
Citera
2021-04-25, 14:54
Medlem
Det är så pass dyrt i Gbg nu, att man får tänka i termer som: Biskop, Backa, Frölunda, Bergsjön och Angered.
Citera
2021-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det handlar ju inte om att man enbart ska ha pengarna, det handlar om vad man får för dessa slantar med. Bara för att något är inom ett visst prissegment innebär inte det per automatik att det är värt det priset.
Således finns det folk som lägger alltför stor del av sin inkomst/besparingar på t.ex. boenden där det inte är värt det. Eller, lånar till det.

Det är något av det tråkigaste egentligen med innerstaden nu, alla dessa fina vackra hus som inte går att bo i p.g.a. allt stök och då menar jag inte bara krogarna nära inpå.
Det är skräniga vagnar nära på hela dygnet, det är högljudda kroggäster (iaf normala år), det är massa patrask när man går ut på gatorna etc.

Du talar dig ju alltid så varm om hur fantastiskt det är att bo i stan... Måste ju vara drömläget för dig där. Kom inte och säg att du kommit till sans och insett att man inte ska bo i stan.

Herregud -stan är ju bra mycket större än partykrogarna jämte spårvagnskurvor.
Jag bor liksom inte i femmanhuset.
Citera
2021-04-25, 15:08
Medlem
Citat:
Men det är ju svindyrt i trakterna där om man köper, alla ville ju bo där enligt dina siffror.

Du behöver ju bara bo typ 50 m in på Storgatan så har du det betydligt lugnare liksom.
Man behöver ju inte söka stans sämsta läge när det finns så många bättre lägen.
Citera
2021-04-25, 15:47
Medlem
Hur är det i Högsbohöjd nuförtiden? Tycker området har ett bra läge med närhet till Slottskogen, Änggårdsbergen, havet och centrum, men även Hisingen och Majorna (om man nu gillar det).

Ser att det byggs nytt vid Pennygången. Värt att köpa BR där? Hört att det varit/är en del stök runt Pennygången. Synd att de inte renoverade Pennygången.
Citera
2021-04-26, 09:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En fördel med att bo centralt eller semicentralt är ju att man slipper lägga minst 5000 kr per månad på bil. Det är en rejäl kostnadsbesparing när man har gått i pension och man kan därmed leva på ett kapital som är cirka 1,5 miljoner mindre än det annars hade behövt vara. Å andra sidan kompenseras detta i många fall av en högre boendekostnad. Men man kan omvänt också se det som att man har 1,5 miljoner extra att lägga på sitt boende.

Det beror ju på var man väljer att bosätta sig med huruvida man behöver bilen eller ej.
Det går att bo utanför staden men i en mindre ort där man har det man behöver i vardagen såsom mataffär, skolor, dagis etc vilket gör att du inte behöver åka in till staden med bil vareviga dag.
Sedan går det ju att åka kollektivt också vilket givetvis kostar det med men inte den summan och det kräver att man inte bor långt ut på vischan så bussen in går på tisdagen och hem på fredagen ungefär.

Å andra sidan har ju dessa tider visat att man inom mängder med yrken kan arbeta hemifrån och det gör att man om man nu arbetar inom dylika yrken kan sitta "var som helst" och arbeta.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det är så pass dyrt i Gbg nu, att man får tänka i termer som: Biskop, Backa, Frölunda, Bergsjön och Angered.

Det tar man inget av det utan bosätter sig nån annanstans.

Citat:
Herregud -stan är ju bra mycket större än partykrogarna jämte spårvagnskurvor.
Jag bor liksom inte i femmanhuset.

Så vilka underbara pärlor har du i centrala stan där du kan gå längre än typ 200meter från ditt hus utan att se massa skit?
Citera
2021-04-26, 10:47
Medlem
Citat:
Det beror ju på var man väljer att bosätta sig med huruvida man behöver bilen eller ej.
Det går att bo utanför staden men i en mindre ort där man har det man behöver i vardagen såsom mataffär, skolor, dagis etc vilket gör att du inte behöver åka in till staden med bil vareviga dag.
Sedan går det ju att åka kollektivt också vilket givetvis kostar det med men inte den summan och det kräver att man inte bor långt ut på vischan så bussen in går på tisdagen och hem på fredagen ungefär.

Å andra sidan har ju dessa tider visat att man inom mängder med yrken kan arbeta hemifrån och det gör att man om man nu arbetar inom dylika yrken kan sitta "var som helst" och arbeta.

Det tar man inget av det utan bosätter sig nån annanstans.

Så vilka underbara pärlor har du i centrala stan där du kan gå längre än typ 200meter från ditt hus utan att se massa skit?

definerar "skit" - om jag har tolkar dig rätt så kan ju åsynen av en mörkyhad person klassas som att se skit utifrån ditt perspektiv.
Citera
2021-04-27, 10:21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
definerar "skit" - om jag har tolkar dig rätt så kan ju åsynen av en mörkyhad person klassas som att se skit utifrån ditt perspektiv.

Nej det har jag aldrig sagt att det är. En mörkhyad person spelar ingen som helst roll.

Vad som är skit med att bo innerstaden har ju dragit ungefär tusen gånger i tråden redan så har du missat det är det en bedrift.
Citera
2021-04-27, 10:48
Medlem
Citat:
Nej det har jag aldrig sagt att det är. En mörkhyad person spelar ingen som helst roll.

Vad som är skit med att bo innerstaden har ju dragit ungefär tusen gånger i tråden redan så har du missat det är det en bedrift.

men skit för dig är ju i princip "människor".
så om jag säger botaniska, slottskogen, safjället, en öl i solen på linnégatan, en klubb på pustervik, en färja ut till brännö, en middag på bhoga, en kväll på lorensbergsteatern, en lånad bok på stadsbiblioteket, ett par skor från arket, en fika på ahlströms, ett besök på artelleriet, en dag mellan sunk-barerna på kalrjohansgatan, en konsert på ullevi - så kontrar du med kriminella blattar som stjäl, skjuter och knarkar. och det trots att jag har gjort och njutit av allt det jag beskriver utan att någonsin ha blivit utsatt för ett brott större än att min cykeldator blev plockad vid esperanto-platsen en gång.
Citera
2021-04-27, 10:54
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
men skit för dig är ju i princip "människor".
så om jag säger botaniska, slottskogen, safjället, en öl i solen på linnégatan, en klubb på pustervik, en färja ut till brännö, en middag på bhoga, en kväll på lorensbergsteatern, en lånad bok på stadsbiblioteket, ett par skor från arket, en fika på ahlströms, ett besök på artelleriet, en dag mellan sunk-barerna på kalrjohansgatan, en konsert på ullevi - så kontrar du med kriminella blattar som stjäl, skjuter och knarkar. och det trots att jag har gjort och njutit av allt det jag beskriver utan att någonsin ha blivit utsatt för ett brott större än att min cykeldator blev plockad vid esperanto-platsen en gång.
Den klassiska vänsterlogiken gör sig påmind, jag har ju inte drabbats av något, så problemen finns inte.
Alla ljuger!

Jag har inte blivit våldtagen, så våldtäkter existerar inte.
Så det så.
Citera
2021-04-27, 11:05
Medlem
Citat:
Den klassiska vänsterlogiken gör sig påmind, jag har ju inte drabbats av något, så problemen finns inte.
Alla ljuger!

Jag har inte blivit våldtagen, så våldtäkter existerar inte.
Så det så.

du har ju blivit våldtagen, det har vi ju redab rett ut.
därav din beta-flykt till landet.

men den absoluta majoriteten av göteborgarna blir inte knivstuckna på linnégatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in