2021-04-15, 22:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Det är inget som går att fastställa till 100% dock. Han kan lika gärna ha varit dyslektiker.

Aldrig en felstavning på en address eller ett namn, ej heller något återkommande nyckelord. För att inte nämna att han kunde skapa och använda väldigt stora subtitutionskrypton.

Zodiac använde sig av hononymer eller eye dialect på vissa ord men på det stora hela så stavade han korrekt.
Inte han som hittade på konceptet, men det är rätt nischat. Om syftet var intellektuell förklädnad, att framstå som mer korkad så funkar det ju helt klart på vissa. Mer troligt att han var bokmal än ordblind.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_dialect
https://www.grammarly.com/blog/what-is-eye-dialect/
https://www.thoughtco.com/eye-dialect-spelling-term-1690700

Alltså om ordet inte stavas som det låter så skriver Zodiac (och ett gäng kända författare) om det så att det stavas som det uttalas (ibland).

Här är alla autentiska och ett misstänkt Zodiac brev.

https://www.zodiackiller.com/Letters.html

Enklaste sättet att kolla om en text är skriven av en dyslektiker eller ej är om man hittar upprepade/dubblerade konsonanter eller vokaler någonstans där de inte hör hemma. Dyslektiker brukar vara rätt bra på att sätta starten och sluten på ord rätt. Om ordet inte låter rätt när det blir utläst högt så är det möjligt att Zodiac faktiskt var dyslektiker.

Det här brevet t.ex har bara tre omstavade ord.

https://www.zodiackiller.com/DragonCard.html

Säger som Bill O'Reilly "You can't explain that"

Det sagt tror jag inte att han var något geni, smart nog att komma undan visst, men mer än lovligt galen.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-04-15 kl. 22:39.
Citera
2021-04-19, 10:45
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
De flesta har inte särskilt högt IQ, nej. Har för mig att Dan Hörning berättade i Seriemördarpodden att genomsnittet ligger kring 80, alltså lägre än hos normalbefolkningen. Men varför påstår du att bara Kemper skulle ha högt? Det finns och har funnits ruskigt många seriemördare där ute och vissa av dem har haft högt IQ.

Jag drog väl till rejält när jag påstod att bara Kemper hade högt IQ. Bundy hade säkrt högt IQ även han. Min poäng var att de inte är så smarta de som blir seriemördare.
Citera
2021-04-19, 19:59
Medlem
Craiggs avatar
Det finns en detalj som kan tyda på att Zodiac fortfarande levde år 1990, över 20 år efter morderden. 1990 skickades ett julkort till en tidning i San Francisco med en mysko text. Handstilen på kuvertet liknade Zodiacs rejält. Vissa tror att det är en bluff, men jag vill ändå tro att det verkligen kommer från mördaren. Vad tror ni?

Länk: https://zodiackillerfacts.com/zodiac-christmas-card.htm
Citera
2021-04-24, 10:00
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Fast Stine fick ju bara ett enda skott i nacken, det lär ju inte ha gett mördaren några jättefläckar på kläderna och de små fläckarna han fick var säkert svåra att urskilja i nattmörkret, särskilt om han hade svarta kläder på sig vilket jag tror han hade.

Varför mördaren stal Stines plånbok vet vi inte, Zodiac visade aldrig några tecken på att han var ute efter pengar i annat fall. Visst kan han ha gjort ett rånmord bara för att skapa en scen innan själva mordet (som med knivmordet vid sjön tex, även där bad han om plånbok men lämnade sen kvar den på mordplatsen), eller så var det oplanerat att han skulle ta med sig plånboken hem men det skedde ändå. Vill man tro att det var fler mördare än en så går det att anta att han tog plånboken för att bevisa för sina mördarpolare att han hade mördat någon, men det tror jag inte på (jag tror på bara en mördare).

Sedan tror jag inte att han pratade med polisen den kvällen, jag tror det är något mördaren hittade på. Dels för att scenariot låter konstigt och dels för att en av poliserna förnekat det. Zodiac var en mytoman, det vet vi alla. Han hittade förmodligen på det för att jävlas lite med poliserna i brevet. Dessutom borde poliserna kunnat ha bidragit med ännu en fantombild/beskrivning om de verkligen hade stannat och pratat med mördaren, men något sånt har vi aldrig fått. Vi har bara fått en beskrivning av en man som gick förbi polisbilen när polisen var på väg till mordplatsen, men den mannen beskrevs vara 40+ år gammal medan alla andra vittnen snarare beskriver mördaren som 27-30 år. Så förmodligen hade denne man inget med mordet att göra.
Polisen och kriminalteknikarna var tydliga på att Zodiac måste ha blivit täckt av offrets blod när han mördade Paul Stine, eftersom att baksäterna och dvs bakrutan i taxin var det.
Citera
2021-04-24, 10:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Nya uppgifter. Zodiac postade breven kontinuerligt från San Francisco. Den 13e -71 bröt han mönstret och postade från Pleasanton, CA. Gissa vem som fick en trafikbot i San Francisco samma dag? Arthur Leigh Allen. Han har varit min favorit enda sen jag fastnade för fallet och det här stärker bara mina misstankar. Boten placerade honom i SF, så han var smart nog att posta från annan ort.
Att Arthur Leigh Allen var Zodiac är ungefär lika sannolikt som att Christer Pettersson mördade Palme.

Jag var själv länge övertygad om att ALA var Zodiac mördaren. Men ju mer jag läste och studerade den här saken, desto klarare blev det att Arthur Leigh Allen var oskyldig och hade troligen inget med saken att göra.
Citera
2021-04-24, 16:57
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Polisen och kriminalteknikarna var tydliga på att Zodiac måste ha blivit täckt av offrets blod när han mördade Paul Stine, eftersom att baksäterna och dvs bakrutan i taxin var det.

I så fall är det ytterligare en detalj som talar emot att poliserna stannade för att prata med mördaren. Skulle ett par poliser bara skita i en person som är täckt av blod och på väg bort från mordplatsen? Jag har väldigt svårt att tro det.
Citera
2021-04-24, 18:22
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
I så fall är det ytterligare en detalj som talar emot att poliserna stannade för att prata med mördaren. Skulle ett par poliser bara skita i en person som är täckt av blod och på väg bort från mordplatsen? Jag har väldigt svårt att tro det.
Inte nödvändigtvis. I vilken grad Zodiac täcktes i blod är svårt att säga, men polisen var iaf klara på att mördaren måste ha täckts i blod när han sköt Stine från

Jag har alltid varit skeptisk till tesen om att polisen stötte på och ev pratade med Zodiac mördaren den kvällen.
Citera
2021-04-24, 18:26
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. I vilken grad Zodiac täcktes i blod är svårt att säga, men polisen var iaf klara på att mördaren måste ha täckts i blod när han sköt Stine från

Jag har alltid varit skeptisk till tesen om att polisen stötte på och ev pratade med Zodiac mördaren den kvällen.

Jag med, har skrivit tidigare i tråden att jag inte tror ett dugg på att polisen pratade med mördaren den kvällen. Inte heller tror jag att mördaren gömde sig i buskarna bland polispatruller som han påstod i ett brev. Zodiac var en mytoman.
Citera
2021-04-24, 20:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jag med, har skrivit tidigare i tråden att jag inte tror ett dugg på att polisen pratade med mördaren den kvällen. Inte heller tror jag att mördaren gömde sig i buskarna bland polispatruller som han påstod i ett brev. Zodiac var en mytoman.
Jag är tveksam till att mannen som sågs av polisen faktiskt var mördaren, tror det är mer sannolikt att den personen var en vanlig man som bara var ute på en kvällspromenad än att det var Zodiac mördaren.

Däremot så tror jag att Zodiac bodde rätt i närheten av mordplatsen. Att han var känd/trygg i det området, och visste om ev genvägar till sitt hem. Tror inte att en mördare är villig att ta en så stor risk på öppen gata, om inte personen känner området och rutirnerna kring platsen. Tror även att mordet av en taxichaufför planerades i förväg.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-04-24 kl. 21:02.
Citera
2021-04-24, 21:12
Avslutad
Citat:
Tror även att mordet av en taxichaufför planerades i förväg.

Var det inte spekulationer att Zodiac var bög, eftersom de manliga offren tenderade att överleva? Nu skulle han motbevisa detta genom att skjuta en manlig taxichaufför. Att det blev just Stine var bara en slump.
Citera
2021-04-24, 21:29
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Var det inte spekulationer att Zodiac var bög, eftersom de manliga offren tenderade att överleva? Nu skulle han motbevisa detta genom att skjuta en manlig taxichaufför. Att det blev just Stine var bara en slump.

Tvivlar starkt på att detta skulle stämma.
Citera
2021-04-24, 21:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Inte vad jag vet? Däremot så blev Zodiac stämplad som en fegis, eftersom att han mördade unga par. Att just Stine blev offret var en slump, men jag tror absolut inte att det var en slump att det var en taxichaufför som mördades, eller att det var en slump som gjorde att taximordet tog plats vid den aktuella mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in