2021-04-05, 17:40
Medlem
Undrar hur han kom på det där med att skriva i koder som enbart vissa personer kan skriva o läsa.
Citera
2021-04-05, 19:05
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihatelifeofibra
Undrar hur han kom på det där med att skriva i koder som enbart vissa personer kan skriva o läsa.

Kryptografi eller dolda meddelanden har folk hållit på med sen urminnes tider.

Om Zodiac inte hade tränats i kryptografi inom det militära (där det används regelbundet t.ex) så kan han fått idén från en bok. Fanns många böcker på området långt innan slutet av 60-talet då breven kom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Books_on_cryptography

https://en.wikipedia.org/wiki/Substitution_cipher
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-04-05 kl. 19:52.
Citera
2021-04-07, 22:30
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Nya uppgifter. Zodiac postade breven kontinuerligt från San Francisco. Den 13e -71 bröt han mönstret och postade från Pleasanton, CA. Gissa vem som fick en trafikbot i San Francisco samma dag? Arthur Leigh Allen. Han har varit min favorit enda sen jag fastnade för fallet och det här stärker bara mina misstankar. Boten placerade honom i SF, så han var smart nog att posta från annan ort.

Hur kan man nu 50 år senare veta vart och när nånstans breven postades?
Citera
2021-04-07, 22:40
Medlem
Craiggs avatar
Richard Gaikowski låter ju inte som en helt orimlig kandidat heller. Jag har börjat kolla in honom mer och mer de senaste dagarna.

Saker som talar för att han är Zodiac:

* Han är lik fantombilden.

* Nancy Slover, som tog emot Zodiacs telefonsamtal, har sagt att Gaikowskis röst låter exakt som Zodiacs.

* I en av Zodiacs koder kan man hitta ordet "Gyke", som ska ha varit Gaikowskis smeknamn.

*Folk påstår sig ha sett honom dyka upp på en av offrens begravningar. Han kände dock inte någon av offrena.

* Han jobbade som journalist för någon tidning i San Francisco, och en av hans kollegor ska ha reagerat på att Gakowski verkade veta lite väl för mycket fakta om morden. Dessutom låg hans arbetsplats inte långt ifrån den plats där man tror att Zodiac hoppade på Paul Stines taxi.

*Gaikowskis vänner försökte skydda honom genom att säga att han var i New York samtidigt som morden ägde rum. Det visade sig att vännerna ljög om detta.

*Han tjänstgjorde som militär några år innan morden och ägde därmed ett par militärkängor. Under sin tid som militär lärde han sig också hur man skär upp skadade individers tröjor för att kunna ge dem medicinsk vård. Han fick lära sig hur man skär ut rektangulära hål i tröjor under denna tid. Biten av Stines skjorta som skickades till polisen ska ha varit rektangulärformad.

Det som talar emot:

*Fingeravtrycket som hittades i taxibilen matchade inte Gaikowski. Dock har det erkänts att fingeravtrycket inte var i sin fulla form, och dessutom vet man inte ens om fingeravtrycket kommer från mördaren.
Senast redigerad av Craigg 2021-04-07 kl. 22:55.
Citera
2021-04-08, 22:01
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hur kan man nu 50 år senare veta vart och när nånstans breven postades?

Man vet inte exakt vart de postades ifrån men olika distrikt har olika postkontor som stämplar frimärkena med olika stämplar. Distrikten är inte obegränsade i storlek. Stämplarna avslöjar vilket distrikt som samlat upp breven och vilket datum de hämtades upp.

Man visste denna information redan för 50 år sedan, att man minns det idag beror på allmänintresset och att det skrevs ned för eftervärlden.
Citera
2021-04-10, 21:11
Medlem
SkogsKonungs avatar
Jag har läst in mig sporadiskt på Zodiac-mördaren och är ingen expert alls.

Vad är de största felen Graysmith gör i boken? Läser ofta att boken är "full av fel" men egentligen aldrig hittat en lista över felen.
Senast redigerad av SkogsKonung 2021-04-10 kl. 21:14.
Citera
2021-04-10, 21:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Jag har läst in mig sporadiskt på Zodiac-mördaren och är ingen expert alls.

Vad är de största felen Graysmith gör i boken? Läser ofta att boken är "full av fel" men egentligen aldrig hittat en lista över felen.

Har du testat att söka på Google? Det tar bara några sekunder att hitta det du söker.
Citera
2021-04-10, 22:42
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Har du testat att söka på Google? Det tar bara några sekunder att hitta det du söker.

Sorry. Är nog en dålig "googlare".

Hittade detta:

https://zodiackillerfacts.com/zodiac-theories/the-accused-the-accusers/graysmith-unmasked-2/

Hur mycket kan man lita på Michael Butterfield då? Är han mer trovärdig?
Senast redigerad av SkogsKonung 2021-04-10 kl. 23:36.
Citera
2021-04-15, 12:10
Medlem
Citat:
Det som får mig att misstänka att mördaren hade någon psykisk störning är att han stavar fel lite för ofta i breven. Han skriver "cid" istället för "kid" tex och det finns mängder med fler exempel. Jag tror inte att han medvetet stavade fel, varför skulle han ha gjort det? Makes no sense.

De som analyserat breven är nog överens om att han skrev fel medvetet. Han ändrade sin handstil medvetet så varför skulle han inte kunna stava fel medvetet?
Citera
2021-04-15, 16:49
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
De som analyserat breven är nog överens om att han skrev fel medvetet. Han ändrade sin handstil medvetet så varför skulle han inte kunna stava fel medvetet?

Det är inget som går att fastställa till 100% dock. Han kan lika gärna ha varit dyslektiker.
Citera
2021-04-15, 17:15
Medlem
Citat:
Det är inget som går att fastställa till 100% dock. Han kan lika gärna ha varit dyslektiker.

Det är lite intressant att han stavade fel på samma ord och på samma sätt som James Joyce i Finnegans wake.
https://zodiackillersite.com/viewtopic.php?f=46&t=363
Citera
2021-04-15, 18:01
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
De flesta mördarna har inte så högt IQ. Är bara Edmund Kemper som har högt IQ.
Sedan att Zodiac har klarat sig undan lagen är mest för att han hade tur och inte hans intellekt.

De flesta har inte särskilt högt IQ, nej. Har för mig att Dan Hörning berättade i Seriemördarpodden att genomsnittet ligger kring 80, alltså lägre än hos normalbefolkningen. Men varför påstår du att bara Kemper skulle ha högt? Det finns och har funnits ruskigt många seriemördare där ute och vissa av dem har haft högt IQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in