Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Jag tror ändå att taximordet inte var särskilt välplanerat eftersom det var väldigt slarvigt utfört. Skrev tidigare i tråden att det är mer troligt att det var ett impulsmord. Alla tidigare mord skedde i slutna platser där det i princip inte fanns några vittnen, och nu helt plötsligt får mördaren för sig att skjuta en taxichaufför i ett bostadsområde, precis utanför ett bostadshus. Sen att han glömde en handske på mordplatsen tyder på att det nog inte var ett särskilt välplanerat mord.
En annan faktor som får mig att tro på att det var ett oplanerat mord är att mördaren "egentligen" inte hade någon anledning att mörda Stine, då han tidigare fokuserat på unga par. Vi vet inte exakt vad mördarens motiv var, men jag är nästan hundra på att motivet var ensamhet. Mördaren var med all sannolikhet en outsider som var utanför samhället och utan vänner och kärleksliv. Man blir ju i regel inte mördare utan anledning, utan det finns (i de allra flesta fall) en bakomliggande faktor. Att han attackerade unga par berodde nog på avundsjuka.
Att han aldrig åkte fast lär ju också tyda på att han var en outsider. Tror inte han hade kunnat hålla på med sina aktiviteter om han hade familj eller många vänner, någon hade definitivt lagt märke till något och slagit larm.
Jag tror att mördaren bodde antingen i San Francisco eller Vallejo. De flesta brev skickades från San Francisco. Men det som får mig att tro på Vallejo är faktumet att mördaren verkade känna till området väldigt bra när han ringde och anmälde sitt mord. En annan faktor är att det gick hela 40 minuter från det att mordet i Vallejo skedde tills han ringde och erkände det från en telefonkiosk. Mordet skedde inte långt utanför staden utan alldeles i närheten. Varför skulle det ta 40 min att ta sig från mordplatsen till telefonkiosken? En rimlig hypotes är att han åkte hem först och sedan promenerade till telefonkiosken.
Går man igenom alla morden som vi med säkerhet vet utfördes av Zodiac, så ser man att samtliga av morden/attackerna genomfördes på ett ganska så oorganiserat vis - inte bara mordet av Stine. Samtidigt så ser man klara tecken på förhandsplanering från gärningsmannen i samtliga av morden/mordförsöken, tycker även att man ser signaler på att Zodiac mördaren kände till området och rutinerna vid/kring mordplatserna. Som jag har poängterat längre bak i den här tråden, så tror inte jag att Zodiac var så smart som många hävdar att han var. Tvärt om, så menar jag att det mesta pekar mot att Zodiac var slarvig/klumpig och en oerfaren. Men att han kom undan pga dåligt polisarbete.
Det att Zodiac valde att mörda en taxichaufför av allt, och att mordet skedde just vid den aktuella platsen var knappast en tillfällighet. Tror inte att taximordet var ett oplanerat impulsmord.
Jag tror snarare att Zodiac hade bestämt sig för att mörda en taxichaufför, och planerat dådet och val av mordplats i detalj. Tror även att Zodiac mördaren valde den aktuella mordplatsen för att han kände rutinerna i området och visste om ev flyktvägar. Och att antingen så bodde han rätt i närheten eller så hade han parkerat sin bil i området kring där taximordet tog plats.
När det gäller den ena handsken som hittades i taxin, så kan man inte med säkerhet säga att den tillhörde gärningsmannen.
Håller med om att mkt talar för att avundsjuka kan ha gett Zodiac motivation till att utföra dåden, samtidigt så verkar det inte finnas några motiv öht bakom Zodiac morden - annat än att bara mörda människor. Det mesta talar givetvis för att Zodiac hade psykiska störningar, men det behöver inte betyda att han var en outsider eller en som visade tecken på en som var psykiskt ostabil. Mördare/seriemördare är som oftast bra på att leva ett sorts dubbeltliv, där de döljer den andra sidan för offentligheten.