2021-03-13, 18:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vilket för oss tillbaka till (FB) Liknelser och jämförbarhet. Du fokuserar ännu en gång på helt ovidkommande omständigheter som inte alls förändrar argumentets giltighet.

Om man som du föreslår ska tolka det faktum att den utsatta personen har haft ett val i något skede som ett bevis på att något inte utgör tvång, följer det att talibanerna i Afghanistan inte utövar tvång eftersom människor kan välja att fly från talibanstyrda områden. Detta ska inte förstås som att din föreslagna politik är likvärdig med talibanernas i alla avseenden. Poängen är tvärtom att exemplet visar att de mest extrema tvångsutövandena måste avskrivas om man tillämpar samma (felaktiga) argument där.

I anledning av att Sverige tagit emot tusentals flyktingar och "flyktingar" från Afghanistan, kan just det förhållandet faktiskt föreligga. Emellertid leder Ditt sätt att använda tvångsbegreppet att det blir tillämpligt vid så gott som alla situationer där fullständig valfrihet inte råder, vilket blir orimligt. Om man vid glasskiosken kan välja på 25 olika smaker - föreligger då ett tvång om en 26 smak inte finns i utbudet? Min uppfattning är att uttrycket tvång bör reserveras för mera direkta tvångssituationer och absolut inte där ett stort mått av frivillighet föreligger.
Citera
2021-03-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Emellertid leder Ditt sätt att använda tvångsbegreppet att det blir tillämpligt vid så gott som alla situationer där fullständig valfrihet inte råder, vilket blir orimligt. Om man vid glasskiosken kan välja på 25 olika smaker - föreligger då ett tvång om en 26 smak inte finns i utbudet? Min uppfattning är att uttrycket tvång bör reserveras för mera direkta tvångssituationer och absolut inte där ett stort mått av frivillighet föreligger.
Nej, det är återigen en halmgubbe från din sida. Om vi återvänder till defintionen:

TVINGA - med fysisk styrka l. maktmedel l. hot o. d. förmå (ngn (till ngt l. att göra ngt))

Föreligger det ett bruk av fysisk styrka, maktmedel eller hot i ditt exempel? Nej, att den smak jag vill ha inte finns i sortimentet är en olycklig omständighet, men det innebär ju inte att jag utsatts för någon typ av fysisk styrka, maktmedel eller hot.

Exemplet kan dock med lätthet modifieras för att ett tvång ska finnas, exempelvis genom att någon håller fast mig och hindrar mig från att gå fram till glasskiosken (tvång genom fysisk styrka), eller att en polis hotar att lagföra mig om jag köper pistageglass (tvång genom hot om maktmedel). På samma sätt är det också tvång om man hotar att lagföra mig om jag importerar pistagenötter för att göra min egen pistageglass. Detta är sant oavsett om jag har 25 eller inga andra glassmaker att välja på.

Detta är exakt samma definition som tillämpas på dina förslag om lagstifning mot abort. Du vill hota att lagföra kvinnor som vidtar åtgärder nödvändiga för en abort, vilket är tvång genom hot om maktmedel.
Citera
2021-03-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ett förbud innebär att en person tvingas att undvika vissa aktiviteter. Det finns i detta avseende inga fundamentala skillnader mellan förbud och påbud, utan vi kan tvingas att följa bådadera.
Märkligt att kämpa med näbbar och klor för att byta ett ord mot ett annat och samtidigt hävda att det inte är någon fundamental skillnad mellan dem.

Ett förbud mot rattfylla innebär inget tvång att köra nykter. Man kan ta bussen eller stanna hemma. Ett abortförbud innebär inget tvång att föda barn. Man kan låta bli att bli gravid.

Citat:
trollkonto
Du tycker inte det där är under din värdighet?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-03-13 kl. 19:20.
Citera
2021-03-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
1. En sådan p-gel skulle jag aldrig använda.

2. Aborter kommer bevisligen finnas trots preventivmedel.

Varför vill du inte använda den??
Citera
2021-03-13, 19:36
Medlem
Citat:
På samma sätt är det också tvång om man hotar att lagföra mig om jag importerar pistagenötter för att göra min egen pistageglass.
Nej, det är inget tvång, det är ett importförbud. Tvång skulle föreligga om det vore obligatoriskt för alla medborgare att importera nötter och ägna sig åt glasstillverkning.
Citera
2021-03-13, 20:19
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför vill du inte använda den??

Vill ej stoppa in massa sådan hormonmixtrande skit i kroppen. Hade jag varit kvinna hade jag också vägrat p-piller och dess bieffekter.
Citera
2021-03-13, 21:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, det är återigen en halmgubbe från din sida. Om vi återvänder till defintionen:

TVINGA - med fysisk styrka l. maktmedel l. hot o. d. förmå (ngn (till ngt l. att göra ngt))

Föreligger det ett bruk av fysisk styrka, maktmedel eller hot i ditt exempel? Nej, att den smak jag vill ha inte finns i sortimentet är en olycklig omständighet, men det innebär ju inte att jag utsatts för någon typ av fysisk styrka, maktmedel eller hot.

Exemplet kan dock med lätthet modifieras för att ett tvång ska finnas, exempelvis genom att någon håller fast mig och hindrar mig från att gå fram till glasskiosken (tvång genom fysisk styrka), eller att en polis hotar att lagföra mig om jag köper pistageglass (tvång genom hot om maktmedel). På samma sätt är det också tvång om man hotar att lagföra mig om jag importerar pistagenötter för att göra min egen pistageglass. Detta är sant oavsett om jag har 25 eller inga andra glassmaker att välja på.

Detta är exakt samma definition som tillämpas på dina förslag om lagstifning mot abort. Du vill hota att lagföra kvinnor som vidtar åtgärder nödvändiga för en abort, vilket är tvång genom hot om maktmedel.

Inte mot kvinnorna! Du tycks så gärna missa poängen att inget tvång utövas mot kvinnorna. Det som händer är att de legala möjligheterna till abort försvinner - ingen gör något mot kvinnorna. Ingen hotar, inga vapen, ingen lagföring. Däremot förmås kvinnorna att föda sina barn genom utbildning, värdeförmedling och ett uppvärderande av kärnfamiljen.
Citera
2021-03-13, 22:05
Medlem
Citat:
- Jag vill inte utöva tvång mot gravida kvinnor, bara mot vårdpersonal!
I respons till vilket vi återigen konstaterar att du visst inte heller vill lämna något utrymme för kvinnor att själva utföra aborter utan sjukvårdens assistans, utan att du också vill hota med rättsliga påföljder för de som själva utför sina aborter, även om du menar att de symboliskt bör dömas för "varusmuggling" istället för utförandet av själva aborten.
Vilket för oss tillbaka till inlägget där jag sammanfattade dina fem felaktiga argument som du fortsätter cirkulera mellan:
Citat:
- Jag vill inte utöva tvång mot gravida kvinnor, bara mot vårdpersonal!
I respons till vilket vi återigen konstaterar att du visst inte heller vill lämna något utrymme för kvinnor att själva utföra aborter utan sjukvårdens assistans, utan att du också vill hota med rättsliga påföljder för de som själva utför sina aborter, även om du menar att de symboliskt bör dömas för "varusmuggling" istället för utförandet av själva aborten.
Jag är färdig med den här jävla cirkeldiskussionen.
Citera
2021-03-13, 22:19
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Vilket för oss tillbaka till inlägget där jag sammanfattade dina fem felaktiga argument som du fortsätter cirkulera mellan:

Jag är färdig med den här jävla cirkeldiskussionen.

Vad menar du med cirkeldiskussion? Hur definierar du ordet cirkeldiskussion?
Citera
2021-03-13, 22:32
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ok. Fair enough.

Kan nämna Pewdiepie som gifte sig med en italiensk tjej också, men dessa är alla män med status och därmed irrelevanta. Det är statistiskt sätt enbart svenska män med sydostasiatiskor och svenska kvinnor med arabiska och sydeuropeiska män som är typiska blandparen, anledningarna kan man givetvis gräva efter länge. Jag har faktiskt lite svårt att tänka mig snittsvensken bli ihop med en sydeuropeisk kvinna, men tror de har lagom chans ifall de är något över snittet och inte sådär typiskt stela svenskar.

Enligt scb har vi 7500 barn med en italiensk pappa och en svensk mamma och 2000 barn med en italiensk mamma och en svensk pappa, och spanska förhållandet är något jämnare med 5200 mot 2500, så det är givetvis överrepresentation på attraktion från sydländska män och svenska kvinnor (liggstatistiken lär vara betydligt mer ojämn). Söker man sig till Sydamerika så är det dock betydligt jämnare, exempelvis 3000 barn med svensk pappa och kolombiansk mamma och 2800 barn där det är tvärtom förhållande.

Snittsvensken skulle jag tro har bättre chans med latinamerikanskor ifall de vill söka något mer naturligt än thailändskor, dock med golddigger-varning även där.

Här är en rolig artikel där man kommit fram att svenska män är bästa makarna i Världen (enligt absurda egalitära mått):

https://www.thelocal.se/20090804/21098/

Dessutom är de antagligen bland de snyggaste männen i Världen, så vad är liksom problemet kan man fråga sig? Haha...

Men detta var ju speciellt intressant:

Och det är kärnan av vad jag först försökte diskutera, vi ser som familjelivet som något otroligt tråkigt, det är vad vi förväntar oss från "att skaffa familj". Att överhuvudtaget "bli vuxen" har en ångestfylld ton som är extra laddad i Sverige jämfört med andra länder.

Ja, att det framförallt är importfruar från Sydostasien som väger upp svenskors utgruppspreferenser talar emot att svenskens jämställda attityd till hushållsarbete skulle göra honom till ett så fantastiskt kap.
Citera
2021-03-13, 23:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Ja, att det framförallt är importfruar från Sydostasien som väger upp svenskors utgruppspreferenser talar emot att svenskens jämställda attityd till hushållsarbete skulle göra honom till ett så fantastiskt kap.

Tänker på något som muslimer ofta säger till varandra: gift dig aldrig med en svenska, hon kommer förstöra ditt liv, mannen.

Folk förväxlar ofta dominanta mäns förmåga att erövra och få en kvinna att böja sig för honom under förälskelseperioden och förmågan att få det att hålla utöver förälskelseperioden.

Kan inte finnas något enklare än att få en thailändska nöjd, dessutom är det hon som utför hemmaarbetet, människor tenderar att ta det lätta alternativet ifall inte någotslags social tryck gör det till tabu.
Citera
2021-03-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte mot kvinnorna! Du tycks så gärna missa poängen att inget tvång utövas mot kvinnorna. Det som händer är att de legala möjligheterna till abort försvinner - ingen gör något mot kvinnorna. Ingen hotar, inga vapen, ingen lagföring. Däremot förmås kvinnorna att föda sina barn genom utbildning, värdeförmedling och ett uppvärderande av kärnfamiljen.

Nä så klart! Kvinnor tvingas ju inte alls gå gravida/ föda samt ta hand om avkomma, om man inför abortförbud. De kan ju bara i händelse av oönskad befruktning, koppla ifrån livmodern, rycka på axlarna och gå därifrån.
Självklart inget tvång alls, när där finns sådana möjligheter.

Du är verkligen sjukt verklighetsfrånvänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in