Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Emellertid leder Ditt sätt att använda tvångsbegreppet att det blir tillämpligt vid så gott som alla situationer där fullständig valfrihet inte råder, vilket blir orimligt. Om man vid glasskiosken kan välja på 25 olika smaker - föreligger då ett tvång om en 26 smak inte finns i utbudet? Min uppfattning är att uttrycket tvång bör reserveras för mera direkta tvångssituationer och absolut inte där ett stort mått av frivillighet föreligger.
Nej, det är återigen en halmgubbe från din sida. Om vi återvänder till defintionen:
TVINGA - med fysisk styrka l. maktmedel l. hot o. d. förmå (ngn (till ngt l. att göra ngt))
Föreligger det ett bruk av fysisk styrka, maktmedel eller hot i ditt exempel? Nej, att den smak jag vill ha inte finns i sortimentet är en olycklig omständighet, men det innebär ju inte att jag utsatts för någon typ av fysisk styrka, maktmedel eller hot.
Exemplet kan dock med lätthet modifieras för att ett tvång ska finnas, exempelvis genom att någon håller fast mig och hindrar mig från att gå fram till glasskiosken (tvång genom fysisk styrka), eller att en polis hotar att lagföra mig om jag köper pistageglass (tvång genom hot om maktmedel). På samma sätt är det också tvång om man hotar att lagföra mig om jag importerar pistagenötter för att göra min egen pistageglass. Detta är sant oavsett om jag har 25 eller inga andra glassmaker att välja på.
Detta är exakt samma definition som tillämpas på dina förslag om lagstifning mot abort. Du vill hota att lagföra kvinnor som vidtar åtgärder nödvändiga för en abort, vilket är tvång genom hot om maktmedel.