Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
DN har säkert vinklat intervjun. Fast det spelar ingen roll, ja, Marcus är inte främst kock, utan numer rasifierad svart. Han talar svenska men är förstås världsmedborgare.
Jag läste också den där intervjun. Marcus Samuelsson (född 1971) är ingen "rasifierad svart". Han är en affärsman och talar aldrig illa om Sverige och om människor överlag. Vad jag läst och sätt av honom är han vettig och opolitisk. I det här reportaget från 2017 sade han att för honom själv så var rasism inte en del av hans kockupplevelse. (
https://www.youtube.com/watch?v=sdNnS8OXw5E). Det finns en del anledningar till detta - han må vara en etnisk afrikan men han är kulturellt och religiöst svensk. Adopterade (i synnerhet från bra familjer som Samuelsson) till skillnad från invandrare bemöts på ett annat sätt. Till skillnad från migranter så adopteras de adopterade informellt av oss etnisk svenskar även fast de inte delar vår etnicitet.
Samuelsson adopterades som tvååring från Etiopien. Han växte upp i ett akademikerhem i Göteborg. Efter gymnasiet (han gick Hotel & Restaurang) så arbetade han på finkrogar i Göteborg och sedan på finkrogar i Frankrike, Schweiz och Österrike. Han flyttade till NYC år 1994 för att jobba på svenska Aquavit. Den har två stjärnor i Guide michelin på Manhattan. Förnäma restaurang-organisationen "James Beard Foundation" gav Samuelsson utmärkelsen "Rising Star Chef” år 1999. År 2003 utsågs Samuelsson som årets bästa kock i NY. Sedan följde reklamuppdrag, TV-kock uppdrag och kokböcker. Samuelsson slutade på Aquavit 2003 och blev miljonär på sina egna restauranger, kokböcker, reklam och TV-uppdrag. På många sätt så har Sverige använt Marcus Samuelsson som reklampelare. Zlatan må vara vit och född i Sverige men han det skriker "jugge" om honom. Marcus Samuelsson är däremot en blyg svensk i en svart kropp och oförarglig och okontroversiell.
Det bor drygt 25,000 svenska medborgare i New York. Sverige har ett konsulat, en kyrka, ett Community center, hotell (om det finns kvar), en tankesmedja, en handelskammare, exportrådet, en FN-ambassad, en teater, svenska-kök restauranger (Aquavit, Aska osv.) och en massor med företag (Hästens, H&M, Ikea, Volvo, Nordea, Acne osv.). Vi har även godisaffärer och kaféer. Vi har också ett dagis (i New Jersey) och språkprogram för svenska barn. Utöver det så har vi flera hockeyspelare i de tre NHL-lagen som finns i Tri-state. Sverige älskar USA av ekonomiska och av kulturella skäl.
Sverige ansåg att Marcus Samuelsson var en vettig reklampelare och det är han. Som tidigare skrivits. Alla adopterade är som Marcus Samuelsson - en kulturellt och religiös svensk i en brun/gul/svart/slavisk kropp. Han talar engelska med en svensk brytning. Hans nya grej är att profitera på han är svart och migrant för att sälja en ny kokbok. Han dock är fruktansvärt dålig på att svart och politisk.
Samuelsson flyttade till USA 1994 då Sverige fortfarande var 95% europeiskt och säkert 70% etniskt svenskt. Samuelsson bodde som 23-åring på fina Manhattan och har aldrig lämnat Manhattan. Hans vänner umgänge består av kändisar, rika människor och svenskar. Precis som Barack Obama går han hem hos rika urbana vita människor i USA. De vill ha något ofarligt och någon som delar deras åsikter - och det gör "medelklassvennen" och nu mer miljonärsvennen Marcus Samuelsson. Jag har varit på Red Rooster (lunch) i Harlem. Hans kunder består ungefär den yngre vita högre utbildade urbana medelklassen som arbetar med något "trendigt" samt deras bruna/svarta/gula vänner - också dem ur medelklassen. Jag tycker ändå Samuelsson är en bra reklampelare i NY restaurangbransch. Vi har flera så som Emma Bengtsson (
https://www.youtube.com/watch?v=KJxbHfAxIuI) och Fredrik Berselius (
https://www.youtube.com/watch?v=vsoW_83AmAM). I slutändan handlar det om "sälja, sälja och sälja" så vår stam kan bli rikare. Det är dock trist att svenska politiker saboterar vår varumärke. De bör vara mer som Marcus Samuelsson.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Jag drar slutsatsen att Landin alltså är en posör. Ja det framgår ju av min länk också...Har skummat några av hans senaste utgåvor och det var ju inte direkt någon kritik av jämlikhet och demokrati. Dietrich Eckharts tredje öga var ett ett nedsablande förgörande av densamme som en nedpissad nolla. Så jag förstår inte ens varför han skrev boken? Eller skriver han i kod? Poserar han på riktigt som Ernst Röhm eller Ludendorff? Den "radikalism" som omhuldades av Cavefors uppfattar jag mest som en "radikal individualism" som vad jag kan förstå utgör en aspekt av bohemklassens interna uppror mot borgerskapet. Dvs ingen ska begränsa individens provokationer, och då kan det ju ta sig uttryck som att sympatisera med RAF, kokettera med pedofiler (mycket vanligt) eller dra en lans för gamla aristokratiska värderingar. Sedan så begriper jag ändå inte hur Landin kunde hänga kvar så länge vid DN Kultur då det var en totalt kulturmarxistisk institution redan år 2000. Eller är han helt enkelt en "kulturmarxist" som håller högerflygeln för att inte släppa in någon verklig konservativ eller fascist där? De kanske satt på Res Publika och drog lott någon gång kring 1990 och delade upp det ideologiska spektrumet mellan sig och just den lotten föll helt enkelt på Landin? Det låter osannolikt så klart... Men jag har så svårt att förstå mig på hans position - past and present.Jag menar han måste ju ha tillgång till en hel del stipendier för att försörja sig också?
/Johan
Per Landin är tillräckligt smart för att inte förstöra sin egen karriär. Han hoppade av Salt efter två nummer. Han försörjer sig på att översätta tyska böcker för bland annat bokförlagen Augusti, Atlantis och ett par andra förlag. Han gör också översättningar åt företag - till exempel manualer eller vad det nu kan vara. Du kan skrapa ihop en lön på översättningar, smallitteratur, föreläsningar osv. Du blir inte rik men det går att leva på det. Du kan göra mycket så länge du ligger lågt med dina åsikter. Peter Englund skall också ha en del förbjudna åsikter och tankar men han är verkligen en offentlig person så det är antagligen än mer "hysch-hysch".
Universitetssvängen har också en del individer som har förbjudna åsikter. Så länge du inte skriker ut dem så brukar inget sägas. Johan Lundberg däremot "skrek" ut dem under sin tid på Axess för tio år sedan. Det blir inte bättre av att han delvis har en del korkade uppfattningar. Han brände därför sina broar och straffades av hans kollegor på universitetet. Som sagt - låg profil och du kommer undan. Sedan är det så att jobbar du i MSM så måste du hålla en mycket låg profil jämfört med någon affärsjurist eller civilingenjör - som media hänger ut två gånger om året om de skrivit N-ordet på Flashback.