Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Märker Du hur det inte går ihop att vi har en definition av same, måhända imperfekt, men ingen av etnisk svensk, trots att JK bestämt att etniska svenskar inte omfattas av HMF-lagen. Du kan ju alltid gnälla på mig för att jag inte har en perfekt definition av etnisk svensk att kasta fram, men det har tydligen inte Sveriges lagstiftare heller.
Ja men här missar du ju lite poängen. Varken jag eller lagstiftaren har ansett att det är viktigt att ha en definition av etnisk svenskhet i lagen. Vi anser att det fungerar utmärkt som det är, eftersom vi inte ser något behov försöker vi inte fylla något sådant och allting går ihop perfekt. Det ironiska här är ju att du, som argumenterar för hur viktigt det är att det ska finnas en juridisk definition av vem som är etniskt svensk, inte ens kan precisera vad du själv menar med begreppet.
Citat:
SCB däremot har sin definition på första och andra generationens invandrare och redan med den kan vi komma ganska långt med att konstatera att infödda svenskar minskar och människor med utländsk bakgrund ökar i Sverige. Vi kan alltså ganska väl extrapolera på dessa siffor för att prognosticera den demografiska utvecklingen. Utan definition av svensk etnicitet. Av det följer inte att en definition vore bra att ha, men den demografiska utvecklingen kan vi spå väl denna förutan.
Ja, sådana prognoser har givetvis också gjorts,
och enligt SCB:s definition och befolkningsprognoser kommer majoritetsbefolkningen att ha svensk bakgrund inom den överskådliga framtiden. Utgår man från SCB:s definition predikar du alltså fantasifoster i vanlig ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Nej, jag påstår att sametingslagen definierar vem som är same och vem som inte är det. De som inte accepteras i röstlängden är inte mer samer än vad jag är. De accepteras inte av omvärlden som etniska
Du kan förstås tycka det, men min eventuella acceptans av någon samiska etnicitet kommer inte att utgå ifrån sametingslagen, och det finns ingen anledning att den borde göra det. Om en person förkunnar sig vara same och ser lite vagt etnisk ut kommer jag förmodligen att acceptera detta, utan att avkräva bevis på att de är upptagna till sametingets röstlängd.
Citat:
Jag vet inte om jag tjatar om svenskhet? Jag menar att det finns en skandinavisk etnicitet. Vad jag påpekade när ni blodhundar fick vittring var att svenska staten visst definierar etniska grupperingar.
Nej, det sker bokstavligt talat bara i en enda instans, inom ramen för en specifik lag, och det är diskutabelt om defintionen av vem som är same i sametingslagen verkligen avser motsvara etnicitet. Att säga att staten definierar etniska gruppering
ar är dock direkt fel då ni inte kan komma med mer än ett enda exempel.
Citat:
Att kurder skulle vara mer homogena eller lättare att definiera etniskt än skandinaver tvekar jag på.
Jag tror inte att någon har påstått det?
Citat:
Svenskar är på väg att bli minoritet påstås det enligt dig (jag skrev inte så)... det är så här att människan segregerar sig naturligt. Jag flyttade från Malmö när bas-servicen runt mig blev sämre för mina behov. Jag kunde inte enkelt handla i närbutikerna, de förde inte längre mina varor (snus, kvällsposten, skinka folköl etc.) De lokala klädbutikerna hade inte kläder jag ville köpa. Det var ett skäl till att jag flyttade, det fanns flera. Men om man ändå måste ta bilen för att köra och handla, varför bo i storstaden?
Och det här är intressant för att...?
Citat:
Men det är inte min poäng. Min poäng är att staten definierar etnicitet i vissa fall
Bostavligt talat ett enda.
Citat:
Jag har inte kommenterat lagen om HMF så varför kommenterar du mig om du inte vill kommentera diskrimineringslagen????????
Det är helt sjukt. Du kan fan inte vara läskunnig. Jag skrev precis:
SAMMMA FAKTUM GÖR SIG GÄLLANDE OAVSETT OM VI PRATAR OM HMF ELLLER DISKRIMINERINGSLAGEN. DET FINNS INGA ETNICITETER DEFINIERADE FÖR HMF-LAGENS ÄNDAMÅL. DET FINNS INGA ETNICITETER DEFINIERADE FÖR DISKRIMINERINGSLAGENS ÄNDAMÅL. OAVSETT OM NI PRATAR OM HMF ELLER DISKRIMINERINGSLAGEN SÅ FINNS DET VARKEN NÅGON DEFINITION AV SVENSKAR ELLLER ANDRA MINORITETSGRUPPER FÖR DESSA LAGAR.