2021-04-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Suck. Jaha. Exakt samma sak gäller oavsett om du pratar om HMF- eller diskrimineringslagen. Ingenstans definieras varken svenskar eller andra etniciteter.

Skillnaden är att det i HMF rör sig om en grupp alla kan vara överns om att den existerar.

I diskrimineringslagen rör det sig om en individ där det är svårt att fastställa om individen tillhör gruppen eller inte.

Det är vad jag problematiserar. Om t ex en "same" är accepterad i röstlängden som varande same kan denne givievis diskrimi9neras för sitt ursprung. Men accepterar inte svensk lag personen som same kan denne inte diskrimineras på den grunden.

Jag svarade på ett infall av Merapi om att Sverige inte definierar etnicitet med att det förekom, och att man rimligen kan definiera svenskhet på samma bogsvall, utan att blanda in gener. Det går naturligtvis att definiera svenskhet på härkomst språk och kultur.

Sedan får jag tusen frågor av nazistjägarnas blodhund runt allt möjligt jag egentligen inte har en åsikt om.

suck.

Vad fan vill du egentligen??
Citera
2021-04-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du får ta upp det med bokförfattaren.

Mitt inlägg kukade ur helt på citateringen i förra inlägget, liksom ditt. Och detta blev också ankskit!

Min poäng stod längst ner och jag skulle säga att kultur visar sig i vilken kultur som omger en, där musik, film, poesi och litteratur är viktiga, men även sådant som folkminne.

Det är oväsentligt att ha kryddpeppar i köttbullarna eller inte. Kebab på pizzan eller inte. Det har fasen inte mycket med kultur att göra i Sverige, vi är ett fattigt folk vid Nordpolen som inte har maten i centrum för kulturen som andra länder (typ Italien, Spanien etc.)

Vi har annat, där närhet och samspråk med naturen är i vårt väsen. Snacka med en arab hur många olika fågelarter de kan räkna upp. Det blir inte många, medan ett svensk barn ofta kan namnge i alla fall en handfull.

Det är kultur.
Citera
2021-04-15, 18:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mitt inlägg kukade ur helt på citateringen i förra inlägget, liksom ditt. Och detta blev också ankskit!

Min poäng stod längst ner och jag skulle säga att kultur visar sig i vilken kultur som omger en, där musik, film, poesi och litteratur är viktiga, men även sådant som folkminne.

Det är oväsentligt att ha kryddpeppar i köttbullarna eller inte. Kebab på pizzan eller inte. Det har fasen inte mycket med kultur att göra i Sverige, vi är ett fattigt folk vid Nordpolen som inte har maten i centrum för kulturen som andra länder (typ Italien, Spanien etc.)

Vi har annat, där närhet och samspråk med naturen är i vårt väsen. Snacka med en arab hur många olika fågelarter de kan räkna upp. Det blir inte många, medan ett svensk barn ofta kan namnge i alla fall en handfull.

Det är kultur.

Det är en kulturyttring.(fågeln alltså)
Citera
2021-04-15, 18:51
Medlem
Citat:
Det är en kulturyttring.(fågeln alltså)

Det är kultur att värdera kunskapen om naturen. Att barnen lär sig namn på träd, blommor, fåglar och andra djur av sina föräldrar är kultur.

Andra länder som t ex arabvärlden centrerar ofta runt t ex mat, eller religion. Där är det kultur att lära om maten, att lara sig om religionen med mera.

Det är det som är kultur och det är där det krockar mellan olika folk.

Det är kultur hur man fostrar sina barn, det är kultur har man möter en främling, det är kultur hur man köar... Det är kultur om man ser människor som en del av naturen eller inte, hur man värderar människors påverkan på miljön. Det finns en massa regler, värderingar och kunskaper i ett samhälle som inte är lagfästa och som inte lärs ut i skola (per nödvändighet).

Föräldrar lär barnen att naturen är viktig (eller inte). Föräldrar lär barnen att köa.. skall man ta för sig, eller vänta på sin tur? Skall man som myndighetsperson behandla alla lika, eller ta individuell hänsyn efter eget omdöme?

Det blir ingen kulturkrock av hur man lagar sina köttbullar, men köande... där blir det krockar. Om en tjänsteman inte går på varken smicker, presenter eller gråt... där krockar det.
Citera
2021-04-15, 19:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är kultur att värdera kunskapen om naturen. Att barnen lär sig namn på träd, blommor, fåglar och andra djur av sina föräldrar är kultur.

Andra länder som t ex arabvärlden centrerar ofta runt t ex mat, eller religion. Där är det kultur att lära om maten, att lara sig om religionen med mera.

Det är det som är kultur och det är där det krockar mellan olika folk.

Det är kultur hur man fostrar sina barn, det är kultur har man möter en främling, det är kultur hur man köar... Det är kultur om man ser människor som en del av naturen eller inte, hur man värderar människors påverkan på miljön. Det finns en massa regler, värderingar och kunskaper i ett samhälle som inte är lagfästa och som inte lärs ut i skola (per nödvändighet).

Föräldrar lär barnen att naturen är viktig (eller inte). Föräldrar lär barnen att köa.. skall man ta för sig, eller vänta på sin tur? Skall man som myndighetsperson behandla alla lika, eller ta individuell hänsyn efter eget omdöme?

Det blir ingen kulturkrock av hur man lagar sina köttbullar, men köande... där blir det krockar. Om en tjänsteman inte går på varken smicker, presenter eller gråt... där krockar det.
Jag säger inte emot dig.
Citera
2021-04-15, 20:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vi reducerar inte människovärdet, tvärtom.
Zygoter bestämmer kvinnan om den är önskad eller ej.
Ingen baksida.
(Min kursiv.)

Det är just därigenom som människovärdet reduceras. Genom godtycklighet.
Citera
2021-04-15, 22:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej. Man kan förstås argumentera för att begreppen var nästintill synonyma, men den samiska etniciteten definierades aldrig utifrån renskötseln. En svensk som vallade renar hade inte plötsligt "blivit same", utan hade enbart brutit mot lagen, då det lagen säger är att samerna har ensamrätt tillrenskötsel.

Citat:
Det här är ju också precis vad jag säger, etnicitet är flytande, och definieras i praktiken av vad vi som samhälle gemensamt kommer överens om. Som precis påpekats, är detta oftast, för såväl svenskar som samer också en konfliktgrund. När man talar om konkreta ändamål som vem som får rösta i sametinget eller att vi (av någon anledning) måste undvika en situation där etniska svenskar blir en befolkningsminoritet så blir det påfallande nödvändigt att specificera bedömningsbara kriterier så att man faktiskt kan kvantifiera gruppen.

Ja och nej. I ett normalsamhälle anses det i regel inte så viktigt att definiera majoritetsbefolkningen, emedan denna närmast intuitivt utgör normaliteten eller "befolkningslikaren" om man så vill. I Storbritannien har det t ex ansetts angeläget att definiera skottar, walesare, olika sorters irländare osv - men inte särskilt viktigt att definiera engelsmän. Av samma anledning finns det särskilda parlament för skottar, walesare och nordirländare - men inte för engelsmän. Till engelsmännens parlament har även de övriga rösträtt, men engelsmännen har inget eget. I Sverige ansågs det viktigt att i lag tydliggöra minoritetsspråken, men det dröjde med att fastställa svenska som majoritets- och normalspråk i Sverige. Detta skedde fr a när upplevelsen var att svenskan blev ett sorts minoritetsspråk t ex inom universitetssektorn.

På samma sätt har behovet att definiera vem som är etnisk svensk ansetts obehövligt, men nu när det etniskt närmast homogena Sverige är ett minne blott så blir detta allt mer betydelsefullt.

Citat:
I ditt fall återstår att klargöra vilka kriterier som du anser borde gälla för definiera den som är etniskt svensk, och därefter göra det trovärdigt att de som uppfyller denna definition skulle vara en minoritet i landet inom en överskådlig framtid.

Det är faktiskt ganska lustigt, att samma person som talar om hur viktigt det är att det finns en tydlig defintion av vem som är same i sametingslagen konsekvent vägrar att uttrycka en tydlig uppfattning om vad defintionen av en etnisk svensk är.

SCB använder födelseland och "av föräldrar födda utomlands" som definitionsgrund. Det är ett oantastligt sätt, men behöver inte vara en komplett definition. Vi börjar nu få en tredje generationens invandrare som t ex talar mycket bristfällig eller ingen svenska. Efter hand kommer krav att ställas på en definition av vem som är etnisk svensk. Min startpunkt, som jag redovisade, var att "uppfatta sig själv som, och med självklarhet uppfattas av andra som, svensk". I ett etniskt svenskhetsbegrepp kommer förmodligen att behövas införas sådana kriterier som språkhantering, familjeband, kulturellt beteende och så vidare. Men, minns att blott för att det är viktigt med en definition, så betyder det inte att det är enkelt. Särskilt inte att definiera det som (ännu) är majoritetsbefolkningen.

Citat:
Haha ja om man är ett sådant fucking jon att man misstar rubriker i Tino Sanandajis Bulletinflopp för verkligheten så är det säkert lätt att få det intrycket. Det finns inga särskilda regler för att dra tillbaka medborgarskap som väl utdelats baserat på personens etnicitet. Den som är barn till en svensk medborgare men aldrig bott i Sverige kan förlora sitt medborgarskap, oavsett om denne är svensk eller arab. Såvida man inte vill mena att alla andra generationens invandrare är svenskar, men det måste nog ändå vara svårt att kombinera en sådan bild av svenskhetsbegreppet med idén att svenskar riskerar att bli minoritet i Sverige?

Tja, det var ett exempel, om jag tror inte är så ointressant. Det sakliga innehållet kan med fördel diskuteras med Merit Wager. Personligen ogillar jag Sanandaji, men tycker Bulletin har en plats att fylla.

Citat:
Ja fast det här har ju inte ett dyft att göra med om det finns en tydlig juridisk defintion av etniciteten svensk eller ej. Varken svensk eller arab definieras med någon som helst detalj i lagtexten.

Igen, så tas majoritetsetniciteten för given, såsom både HMF-lagen och JK gör. Fr a hos JK så hade en definition av vem som är svensk behövts, och just bristen på detta är ett problem.

Citat:
Ja men det är väl för fan ingen som har påstått något annat?

Sedan kan ni ju grina om hur orättvist det är att svenskar inte kan utsättas för HMF och hur den omvända rasismen är på riktigt. Inget nytt under solen där, och inge tjag avser tjafsa med er om igen, men det har ju som ovan påpekats inget att göra med om det finns en juridisk defintion av varenda etnicitet.

Det är inte poängen - poängen är att det visar på avsaknaden av juridiska definitioner och också en påtaglig juridisk (och politisk) godtycklighet, samt ett inte oviktigt avstånd mellan lagens formulering och JK:s tolkning av densamma.

[quote]Ja, om du nu är medveten om att du inte är i stånd att statistikföra något kanske det är läge att sluta göra statistiska utsagor som "svenskar är i minoritet!"

Att något inte så lätt går att göra statistik av, innebär förstås inte att det inte existerar i verkligheten, och att människor kommer att agera på olika sätt utifrån denna verklighet.

Citat:
a visst en "noga utvald" "bok". Allvarligt talat tror du att någon går på det här?

Kvinnor brukar man kunna lura i en hel massa - se på feministerna.

Citat:
Vilket då roterar tillbaka hjulet till "en cellklump är ett barn!" Ett ämne som jag tror du får älta med Merapi om du måste fortsätta den diskussionen. För det argument som nu utreddes är det dock egalt, kontentan är att det faktum att preventivmedel existerar, om de så vore 100 % säkra, inte är ett tillräckligt argument för att neka någon rättigheter.

Att godtyckligt avliva ett mänskligt liv kan aldrig vara en rättighet - cellklump eller inte.
Citera
2021-04-15, 22:39
Medlem
Citat:
Skillnaden är att det i HMF rör sig om en grupp alla kan vara överns om att den existerar.

I diskrimineringslagen rör det sig om en individ där det är svårt att fastställa om individen tillhör gruppen eller inte.

Det är vad jag problematiserar. Om t ex en "same" är accepterad i röstlängden som varande same kan denne givievis diskrimi9neras för sitt ursprung. Men accepterar inte svensk lag personen som same kan denne inte diskrimineras på den grunden.
Jo, det är precis det här jag förklarar är ett missförstånd. Sametingslagen har inget med varken HMF eller diskrimineringslagen att göra, och definitionen av vem som är same i sametingslagen har ingen särskild vikt utanför sametingslagen. Det är alltså inte någon sorts enda sann definition av vem som är same, bara ett kriterium som existerar specifikt för att definiera vem som kan upptas till sametingets röstlängd.

För diskrimineringslagen är det dessutom inte ens relevant att målsägande ska bevisa sin etnicitet. Det som utreds är om den åtalade handlat med uppsåt att särbehandla människor baserat på någon av diskrimineringsgrunderna. Om någon avvisar dig med motiveringen att "lappjävlar är inte välkomna här" är det totalt oviktigt om du är upptagen till sametingets röstlängd eller ej.

Citat:
Jag svarade på ett infall av Merapi om att Sverige inte definierar etnicitet med att det förekom, och att man rimligen kan definiera svenskhet på samma bogsvall, utan att blanda in gener. Det går naturligtvis att definiera svenskhet på härkomst språk och kultur.

Sedan får jag tusen frågor av nazistjägarnas blodhund runt allt möjligt jag egentligen inte har en åsikt om.

suck.

Vad fan vill du egentligen??
Du verkade förvirrad över varför skåningar inte betraktas som en etnicitet jämbördig med samer eller svenskar, så jag tänkte att jag med mina överlägsna kunskaper kanske kunde erbjuda lite insikt i frågan genom att förklara hur etniciteter är socialt konstruerade. Jag vet inte varför du tjafsar om diskrimineringslagen, det var det inte min idé att prata om.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja och nej. I ett normalsamhälle anses det i regel inte så viktigt att definiera majoritetsbefolkningen, emedan denna närmast intuitivt utgör normaliteten eller "befolkningslikaren" om man så vill. I Storbritannien har det t ex ansetts angeläget att definiera skottar, walesare, olika sorters irländare osv - men inte särskilt viktigt att definiera engelsmän. Av samma anledning finns det särskilda parlament för skottar, walesare och nordirländare - men inte för engelsmän. Till engelsmännens parlament har även de övriga rösträtt, men engelsmännen har inget eget. I Sverige ansågs det viktigt att i lag tydliggöra minoritetsspråken, men det dröjde med att fastställa svenska som majoritets- och normalspråk i Sverige. Detta skedde fr a när upplevelsen var att svenskan blev ett sorts minoritetsspråk t ex inom universitetssektorn.

På samma sätt har behovet att definiera vem som är etnisk svensk ansetts obehövligt, men nu när det etniskt närmast homogena Sverige är ett minne blott så blir detta allt mer betydelsefullt.

SCB använder födelseland och "av föräldrar födda utomlands" som definitionsgrund. Det är ett oantastligt sätt, men behöver inte vara en komplett definition. Vi börjar nu få en tredje generationens invandrare som t ex talar mycket bristfällig eller ingen svenska. Efter hand kommer krav att ställas på en definition av vem som är etnisk svensk. Min startpunkt, som jag redovisade, var att "uppfatta sig själv som, och med självklarhet uppfattas av andra som, svensk". I ett etniskt svenskhetsbegrepp kommer förmodligen att behövas införas sådana kriterier som språkhantering, familjeband, kulturellt beteende och så vidare. Men, minns att blott för att det är viktigt med en definition, så betyder det inte att det är enkelt. Särskilt inte att definiera det som (ännu) är majoritetsbefolkningen.
Allt det här är bara ett långdraget sätt att tala runt frågan. SCB för inte statistik över etnicitet. Det finns inte någon jävla lista över etncititer i Sveriges lag. Det finns en definition av same för vilka som får rösta i sametinget, men det är inte ens någon som hävdar att den här definitionen skulle spegla vad det innebär att vara etnisk same perfekt. Och det är allt.

Du fortsätter tjata om hur viktigt det är att det ska finnas en definition av etnisk svenskhet. Samtidigt vägrar du lämna konkreta förslag på hur en sådan definition faktiskt ska se ut.

Citat:
Igen, så tas majoritetsetniciteten för given, såsom både HMF-lagen och JK gör. Fr a hos JK så hade en definition av vem som är svensk behövts, och just bristen på detta är ett problem.
Än gång till nu: Ingen etnicitet, majoritet eller minoritet, definieras på något särskilt sätt.

Citat:
Att något inte så lätt går att göra statistik av, innebär förstås inte att det inte existerar i verkligheten, och att människor kommer att agera på olika sätt utifrån denna verklighet.
"Svenskar är på väg att bli minoritet. Man kan inte föra statistik över det, men snart är de minoritet!" Märker du hur det här inte går ihop?
Citera
2021-04-15, 22:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
det är det väl för helvete inte.
Du har ett alldeles uppenbart!! lidande hos kvinnor som ska tvingas mot sin vilja, eller utsättas för all den stress det innebär att fixa en oönskad graviditet utan samhället stöd.
det är också uppenbart för alla, det enorma lidandet hos alla de barn som ska tvångsfödas rakt in i det lidande som din politik försöker fixa åt dem, så deras mödrar minsann! ska "akta sig".

Jag vågar påstå att det ingår i en frisk kvinnas liv att bli gravid och föda barn, så även om omständigheterna kan vara oönskade, så är det inte alls självklart att en oönskad graviditet medför lidande.

Citat:
Inte bara det, du argumenterar hela tiden som OM...befruktade äggceller etc. varit och är barn.
Vilket de alltså INTE är.

De är mänskliga liv, proto-barn blev nog ett rätt bra uttryck.

Citat:
Vi reproduceras hela tiden, det FÖDS nu barn, att det inte är exakt samma antal som generationen innan, är en rätt ointressant faktor och snarare en stor fördel i dessa tider av annalkande klimatkris.
Så DET lär motverka väldigt mycket mer lidande, än din fantasi över att 8 miljoner svenskar istället för 10 skulle sitt aoch gråta blod nånstans på nån utrotnigslista.
Ursäkta men.

Det är inte lätt att ursäkta dumhet. Att svenska folket är på väg att bli en minoritet i Sverige kommer att få förödande och irreversibla konsekvenser.

Citat:
DU!
Hela din politik bygger på att just fäder inte ska behöva bry sig....de kan betala lite underhåll ja, men that's it av tvångspolitik du är villig att utsätta stackars ömtåliga män för.
Kvinnor däremot.

Det är för att Du tolkar allting utifrån ett tvångsperspektiv. Du märker inte när jag lyfter fram det manliga ansvaret för ett stort antal saker, men framför allt för sin familj.

Citat:
Män och kvinnor har vinnlagt sig om ansvarsfullt sex i alla tider....eller tja... kvinnor har i vart fall tvingats till detta, MEN!!! uven tänka sig....det har blivit graviditeter och barn ändå och tänka sig!!! det blir det även fortsatt med preventivmedel.
Va konstigt!

Ja, det är litet konstigt. Hur dåliga kan man vara?

Citat:
Du får ta upp det med Wikipedia.

Snarare med artikelförfattaren. Wikipedia fungerar inte som Nationalencyklopedien.
Citera
2021-04-15, 23:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Allt det här är bara ett långdraget sätt att tala runt frågan. SCB för inte statistik över etnicitet. Det finns inte någon jävla lista över etncititer i Sveriges lag. Det finns en definition av same för vilka som får rösta i sametinget, men det är inte ens någon som hävdar att den här definitionen skulle spegla vad det innebär att vara etnisk same perfekt. Och det är allt.

Du fortsätter tjata om hur viktigt det är att det ska finnas en definition av etnisk svenskhet. Samtidigt vägrar du lämna konkreta förslag på hur en sådan definition faktiskt ska se ut.

Än gång till nu: Ingen etnicitet, majoritet eller minoritet, definieras på något särskilt sätt.

"Svenskar är på väg att bli minoritet. Man kan inte föra statistik över det, men snart är de minoritet!" Märker du hur det här inte går ihop?

Märker Du hur det inte går ihop att vi har en definition av same, måhända imperfekt, men ingen av etnisk svensk, trots att JK bestämt att etniska svenskar inte omfattas av HMF-lagen. Du kan ju alltid gnälla på mig för att jag inte har en perfekt definition av etnisk svensk att kasta fram, men det har tydligen inte Sveriges lagstiftare heller. SCB däremot har sin definition på första och andra generationens invandrare och redan med den kan vi komma ganska långt med att konstatera att infödda svenskar minskar och människor med utländsk bakgrund ökar i Sverige. Vi kan alltså ganska väl extrapolera på dessa siffor för att prognosticera den demografiska utvecklingen. Utan definition av svensk etnicitet. Av det följer inte att en definition vore bra att ha, men den demografiska utvecklingen kan vi spå väl denna förutan.
Citera
2021-04-16, 09:08
Medlem
Citat:
Jo, det är precis det här jag förklarar är ett missförstånd. Sametingslagen har inget med varken HMF eller diskrimineringslagen att göra, och definitionen av vem som är same i sametingslagen har ingen särskild vikt utanför sametingslagen. Det är alltså inte någon sorts enda sann definition av vem som är same, bara ett kriterium som existerar specifikt för att definiera vem som kan upptas till sametingets röstlängd.

För diskrimineringslagen är det dessutom inte ens relevant att målsägande ska bevisa sin etnicitet. Det som utreds är om den åtalade handlat med uppsåt att särbehandla människor baserat på någon av diskrimineringsgrunderna. Om någon avvisar dig med motiveringen att "lappjävlar är inte välkomna här" är det totalt oviktigt om du är upptagen till sametingets röstlängd eller ej.

Du verkade förvirrad över varför skåningar inte betraktas som en etnicitet jämbördig med samer eller svenskar, så jag tänkte att jag med mina överlägsna kunskaper kanske kunde erbjuda lite insikt i frågan genom att förklara hur etniciteter är socialt konstruerade. Jag vet inte varför du tjafsar om diskrimineringslagen, det var det inte min idé att prata om.

Nej, jag påstår att sametingslagen definierar vem som är same och vem som inte är det. De som inte accepteras i röstlängden är inte mer samer än vad jag är. De accepteras inte av omvärlden som etniska, lika lite som skåningar accepteras som etniska.

Jag vet inte om jag tjatar om svenskhet? Jag menar att det finns en skandinavisk etnicitet. Vad jag påpekade när ni blodhundar fick vittring var att svenska staten visst definierar etniska grupperingar. Och jag påpekar att man då även skulle kunna definiera en svensk minoritet (eller majoritet på landsorter).

Att kurder skulle vara mer homogena eller lättare att definiera etniskt än skandinaver tvekar jag på.

Så jag påpekar att gällande rättsbruk kan problematiseras.

Jag tror ditt problem uppstår i din nazistjakt faktiskt och jag tror du behöver slappna av.

Svenskar är på väg att bli minoritet påstås det enligt dig (jag skrev inte så)... det är så här att människan segregerar sig naturligt. Jag flyttade från Malmö när bas-servicen runt mig blev sämre för mina behov. Jag kunde inte enkelt handla i närbutikerna, de förde inte längre mina varor (snus, kvällsposten, skinka folköl etc.) De lokala klädbutikerna hade inte kläder jag ville köpa. Det var ett skäl till att jag flyttade, det fanns flera. Men om man ändå måste ta bilen för att köra och handla, varför bo i storstaden?

Men det är inte min poäng. Min poäng är att staten definierar etnicitet i vissa fall och jag kan tycka att då kan man göra det i samtliga fall. Det finns trots allt arbetsgivare som inte anställer svenskar, hela branscher som tas över av en etnisk gruppering eller klan.

Uppdelningen i ett stort majoritetssamhälle med några små minoriteter är extremt daterad. Malmö ser inte alls ut så, det är en stor stad med en mängd minoriteter av olika storlekar. Där finns inget majoritetssamhälle längre, det är ett faktum. Ingen risk, det har redan hänt.

För övrigt bör även begreppet "klan" ingå som diskrimineringsgrund. En klan skall inte få diskriminera andra klaner.

Jag har inte kommenterat lagen om HMF så varför kommenterar du mig om du inte vill kommentera diskrimineringslagen????????
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-04-16 kl. 09:13.
Citera
2021-04-16, 09:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
(Min kursiv.)

Det är just därigenom som människovärdet reduceras. Genom godtycklighet.
Zygoter är inte människor, människovärdet är kvinnans.

Kvinnan värderas högre än en zygot. Därav kvinnans beslutsrätt.

Där ligger vår skillnad i åsikter.
Mycket arbiträrt, så länge majoriteten håller med mig så gäller min lag.

Du försöker få det till någon sorts fakta, men det finns inte.

tillägg
Människovärdet är också godtyckligt.
Många enas om FNs deklarationer om rättigheter, men maffian skiter helt i det och dödar den som står i vägen.
Så länge FN vinner kommer mördare att lagföras. (i bästa fall)
Senast redigerad av pollenper 2021-04-16 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in