2021-04-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Det visades en bild på hennes kjol igår, i rätten.
Där var det ett slags mönster i blod som det råder delade meningar om.

Fleecetröjan och blodspår pratade inte försvaret om.
Däremot ansåg försvaret att denna tröja pekar på att LW klätt på sig och gått ut till sin cache, frivilligt och ensam.

Jag har kollat i NFC Sakkunnighetsutlåtande nu. 160/79 ff.

Spåren på lår, fleece och kjol är är undersökta genom att titta på foton som forensikern på NFC fått på CD-skiva...

Så mycket var det med Luminol och ”CSI-varianter”.

Tragiskt...

Eller hittar nån nåt som tyder på en grundligare undersökning?

”Ändamålet är att undersöka om de fotograferade spåren på låret, kjolen 20l 8-5000- BO52903-3 och tröjan 2018-5000-BO52903-l har avsatts med en sko (alternativt flera skor) och om de i så fall har avsatts med någon av skorna 2018-5000-(BO53027-l, BO55955-2, BO61252-2, BO61270-1, BO71234-(8, 10, 12, 18)), alternativt med en sko med samma sulmönstertyp som referensskorna 5702/23383-18/(0250, 0256).”

” CD-skiva med foton på kläder
Foton på grön tröja G057 och kjol G059 Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/0255 Forums materialnr: 2018010081113 Materialhantering: Materialet återgår separat Metodik: 885*
Skor/referensm”

Osv.
Citera
2021-04-14, 13:15
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja men då får de ju nämna Luminol i protokollet då istället för vifta med uttryck som ”övergripande” osv.

De har ett misstänkt skoavtryck på hennes plagg och då tar man väl till ”state of the art” metoder. Jag tror de bara tittat på avtrycken med ett sånt Sherlock Holmes glas på sin höjd vid NFC. Annars så borde de ha visat Luminolfoto i protokollet tycker jag ändå.

Men nåt underlag måste de ju ha haft för att jämföra mot SD:s dojor och jag hoppas att det inte är de foton vi har tillgång till...

SD snackade ju i termer som "sparkat ihjäl" i de initiala förhören, mot bakgrund av det framstår ett skoavtryck på offrets kläder som både troligt och rimligt.
Citera
2021-04-14, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Utan konkreta bevis men med inrapporterade, potentiellt farliga, Mållgans så är det väl tvivel han vill skapa. Sen tror jag det är överdrivet hur han har planerat för sitt försvar: jag tror inte han hade räknat med att han skulle behövs nått försvar. Jag tror att hans plan var att det skulle se ut som ett överfall av några random rånare (såna som rört sig i området och kunde vara potentiellt farliga för tjejer).

Jag har för mig att jag har läst (någon får gärna hjälpa mig att hitta) att han vid något tidigt polisförhör uttryckte lite förvåning över att så många visste om hans och L*enas relation. Jag tror att han själv trodde att han skulle falla utanför radarn när Lenas kropp upptäcktes.

Moi?

Ja, jag tror inte heller att han ljög om hans och Lena förhållande i första förhör för att dölja det för HD (som man skriver i domen att det kan vara en anledning till att man ljuger).

Jag tror att han är ganska säker på att han kan slippa undan allvarliga misstankar från polisen genom att

1. Han är en risktagare. Planerar vissa delar noga, men tar överdrivet stora risker annars också som han sedan är van att "radera" genom gaslighting" av andra personer. Han tänker igenom vissa delar, räknar med att kunna fixa till resten på det vanliga sätt han brukar.

Det visar han senare genom att:

2. Visa upp snabbt valda delar av hans och Lenas konversation på kvällen till polisen i första förhöret
3. Genom att delvis servera sanningen (verkar trovärdig och ärlig), precis som han brukar göra
4. Genom att han är säker på att både han och Lena har kunnat dölja för omgivningen att de ännu ses. De har använt Telegram, han har lurat till och med JG, Lena har undvikit att logga cacher som de tagit gemensamt osv.

Så fortsätter han såsom han har gjort många gånger för att lura sin omgivning. Han visar på hur han tänker i andra situationer:

5. Han känner sig säker på att han har eliminerat spår från brottsplats och raderingar på olika sätt. Han har hennes mobil och har gjort "alla rätt" och resten kan han fixa senare eftersom han kommer att sticka till USA. Han är van att kunna manipulera och fixa/trixa så han är inte nervös. Visar hur oskyldig han är genom att bara jobba på som vilken oskyldig som helst.

6. Jobbar på med att påverka vittnen och lämna sin version, visa att han är oskyldig genom att meddela människor i omgivniningen att "de kan fråga honom om vad de vill" osv. Det är ju så han arbetat förr, och klarat sig.

Jag tror att SD bara tänkt på ett ytligt plan vilka försvar han kan ta till. Grovt och yxigt.

Största delen av tankarna har nog gått till själva mordet, hur han ska lura Lena att vara helt orädd och följa med till en bra vals plats, hur han ska se till att det inte syns att de har bestämt träff oscv
Citera
2021-04-14, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har kollat i NFC Sakkunnighetsutlåtande nu. 160/79 ff.

Spåren på lår, fleece och kjol är är undersökta genom att titta på foton som forensikern på NFC fått på CD-skiva...

Så mycket var det med Luminol och ”CSI-varianter”.

Tragiskt...

Luminol är sista steget vid en brottsplatsundersökning. Fattar inte riktigt vad du menar med att spraya kläder på NFC som är nedsmetade med blod?
Citera
2021-04-14, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Det visades en bild på hennes kjol igår, i rätten.
Där var det ett slags mönster i blod som det råder delade meningar om.

Fleecetröjan och blodspår pratade inte försvaret om.
Däremot ansåg försvaret att denna tröja pekar på att LW klätt på sig och gått ut till sin cache, frivilligt och ensam.

Det där begriper jag inte.
Varför skulle det faktum att Lena klätt på sig en fleecetröja, innebära att hon gått ut ensam och inte med SD?
Frivilligt, det är jag med på, men inte ensam.
Citera
2021-04-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
SD snackade ju i termer som "sparkat ihjäl" i de initiala förhören, mot bakgrund av det framstår ett skoavtryck på offrets kläder som både troligt och rimligt.

Ja så snart den här killen börjar prata cyklar, blod, vattenslangar, tvätt, och då även sparkar så sna man dra öronen åt sig.

Å andra sidan är det ju att outa sig själv lite att spontant föra sparkar på tal om han faktiskt har sparkat och lämnat skoavtryck.

Och se skoavtryck som hittats har då NFC fått på cd-skiva för att analysera m h a foton.

Jag tycker att de ska utgå från den faktiska kjolen och tröjan och göra en grundlig undersökning men det är väl inte så det funkar.
Citera
2021-04-14, 13:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Största delen av tankarna har nog gått till själva mordet, hur han ska lura Lena att vara helt orädd och följa med till en bra vals plats, hur han ska se till att det inte syns att de har bestämt träff oscv
Ja, utan att se angelägen om att träffa henne digitalt.

Fö kan han nog se ut som vad som helst, förutom att se brutalt aggressiv ut.
Hon vill han ska komma, likt oändligt många andra ggr tidig morgon innan jobbet eller just denna tidpunkt.
Hennes akilleshäl - just där och då - är att hon alltid vill prata och reda ut eller förklara sig, få förklaringar.
Vad han än kommer med så kan han nog lätt få ut henne ur lgh en kort stund.
Vilket pekar mot SD i sig, att hon släpper allt mitt i en chatt.
Citera
2021-04-14, 13:30
Medlem
Citat:
Det där begriper jag inte.
Varför skulle det faktum att Lena klätt på sig en fleecetröja, innebära att hon gått ut ensam och inte med SD?
Frivilligt, det är jag med på, men inte ensam.

De kanske menar att hon inte ”rusat ut” för att möta upp SD utan att hon minsann klätt på sig ordentligt för att hon hade ett annat planerat ändmål med promenaden.

Men det är bara långsökt från försvarets sida med såna argument.
Citera
2021-04-14, 13:39
Medlem
Citat:
De kanske menar att hon inte ”rusat ut” för att möta upp SD utan att hon minsann klätt på sig ordentligt för att hon hade ett annat planerat ändmål med promenaden.

Men det är bara långsökt från försvarets sida med såna argument.

Eller inte hade anledning att rusa till en förutbestämd träff ute. Hon visste tiden, började med paketinslagningen så länge, gick ut för att passa tiden och tänkte fortsätta med paketen när hon kom tillbaka. Hon hade ingen aning om att hon lämnade hemmet för gott...
Citera
2021-04-14, 13:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bevisligen i direkt närtid vid midnatt, få dagar innan mord.

Eftersom han är ett weirdo och att jag tror att HD är inblandad så var det en form av bevittnad manöver.

Det är i HovR nu och det är ett indiciemål varav det rör sig om mönster likaväl.

Det är bra. En del kan väl vara genomfört alt så har vi inte full rapport via live. Vad de gjort och inte har vi väl inte full insyn i?

Jag skrev:
"Det kan absolut förekomma planering oavsett om mordet ser ut att ha skett i all hast."

Gollum har lämnat sin precious mobil hemma men inser nog att hennes hallåande är besvärande.
Fortsättningsvis att han får tidsbrist innan USA. Planer kan förändras av olika orsaker.
Det är som sagt i HovR nu och ny bedömning.
Hybris får många på fall och han inbillade sig nog att han kunde prata omkull det mesta.
Han har ju tränat på HD i många år, mycket har hon sväljt via självbedrägeri och annat inbillar han sig att hon inte vet.

Hon vet de har kontakt, en orsak till skilsmässa, men verkar undanhålla det för SD - likt hon låter JS i skymundan.
Hon får väl svårt att åberopa sitt brist på tillit i annat fall.
Efter mordet tycks hon acceptera det mesta och skydda honom. det stärker att hon vetat om det hela - dvs att hon inte hetsar upp sig och tar hans parti.
Hon är säkert rätt nöjd att LW har försvunnit, det har hon ju önskat ett par ggr bevisligen och enligt dialog sept - 16 har de snackat en hel del om hatobjektet.

Jag vet att du tänkt dig affekt i all hast utan planering och jag är inte av den åsikten.

För att HD löper som en röd tråd i händelseförloppet, han är paranoid att hon ska få veta om att han fortsatt med LW och LW pressar på från sitt håll.

.. och HD ställer som sagt krav på honom om hur deras relation ska utvecklas, drar in LW i gräl om resans to be or not to be strax innan Mållgan och sen är det mord.

Så oavsett tror jag det föreligger en viss planering.
Om än inte perfektion, om än hastigt genomfört och brutalt mord. Det hastar innan planet lyfter.

Gollum...jag dör av garv!😂 När jag letade efter ett foto på SD första gången svajpade jag bara förbi den nördiga pojkgubben i cykelhjälm, minns att jag tänkte att det bara var någon random snubbe som stod och muppade sig bredvid LW. Trodde faktiskt att JG var SD eftersom JG:s och LW:s utseende matchade så mycket bättre.
Blev minst sagt förvånad när jag läste namnen under bilderna och det visade sig vara Gollum i cykelhjälmen trots allt.

OnT: jag tror också att mordet var planerat, men bara av SD själv -utan hjälp från någon annan. "Bara jag vet om jag mördat Softis" säger allt.
Senast redigerad av Lova33 2021-04-14 kl. 13:49. Anledning: OnT
Citera
2021-04-14, 13:49
Medlem
Citat:

Mycket glömska, mycket ändrade historier om han hade haft kontakt med Lena och om han hade haft barnen i ett och samma förhör. Till sist tappade PS tålamodet och sa rent ut till SD att han ljög. En lång harang om att PS hade förhört så många människor under så många år att han fattade att SD bara glömde det som han själv valde att glömma..

Visst, att ha dåligt minne, det kan vara en del av ploten. Men jag känner att det ligger en hund begravd här.

Med tanke på omfattningen av ohjälpsamt i förhör och märkliga omständigheter så är det snarare en hel kennel som ligger begraven!

Enligt mig är det mest uppenbara SD:s tidigare plan att döda sin hustru och deras gemensamma barn samt mordhot mot LW och hennes ena barn som gör att fokus ligger på rätt person. Med det i åtanke så blir indicierna starkare i min värld.
Förhoppningsvis tycket några av domarna det med.
Citera
2021-04-14, 13:49
Medlem
Citat:
” övergripande form”??

”översiktlig jämförelse” ???

Men blås upp bilden med Luminol och låt Photoshop jobba lite för fa-an!!

”Kan de inte göra nånting rätt nån gång”. Det är fasen tragikomiskt vissa delar här.

Citat:
A160/
"Standardförfarande och metoder som har använts anges med dokumentbeteckning.
Standardförfarande och metoder som ingår i laboratoriets ackreditering enligt lSO/IEC
I 7025 är markerade med asterisk (*).
För förklaring av dokumentbeteckningar hänvisas till laboratoriets hemsida på lntraPolis
eller Internet. Önskas mer information kontakta ärendeansvarig.
"

//
"Spår på kjolen 2018-5000-BG52903-3
På DVD-skivan 5702/23383-18/0252 samt på CD-skivorna 5702/23383-18/(0253, 0255)
fanns det bildfiler på spår 5702/23383-18/(S 143, S 146) samt ytterligare ett antal spår
fotograferade på kjolen BO52903-3. Spår 5702/23383-18/S 143 visade en övergripande
form som påminde om ett skoavtryck. Det bedöms vara möjligt att spåren kan se ut såhär
om de har avsatts med en eller flera skor, men de bedöms också kunna se ut såhär om de
har uppkommit på något annat sätt. Vid en översiktlig jämförelse iakttogs inte några
likheter mellan spåren och sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga
spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning.
"

Tack nötis!

@Avel, kan bara instämma. NFC beter sig som om det vore en kostnadsfråga att analysera material i den här utredningen.

"Vi får bara betalt för X därför gör vi bara X.
Men jag har svårt att tro att de fått andra direktiv och uppdrag än att de ska göra alla analyser som går att göra, oavsett kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in