Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Utan konkreta bevis men med inrapporterade, potentiellt farliga, Mållgans så är det väl tvivel han vill skapa. Sen tror jag det är överdrivet hur han har planerat för sitt försvar: jag tror inte han hade räknat med att han skulle behövs nått försvar. Jag tror att hans plan var att det skulle se ut som ett överfall av några random rånare (såna som rört sig i området och kunde vara potentiellt farliga för tjejer).
Jag har för mig att jag har läst (någon får gärna hjälpa mig att hitta) att han vid något tidigt polisförhör uttryckte lite förvåning över att så många visste om hans och L*enas relation. Jag tror att han själv trodde att han skulle falla utanför radarn när Lenas kropp upptäcktes.
Moi?
Ja, jag tror inte heller att han ljög om hans och Lena förhållande i första förhör för att dölja det för HD (som man skriver i domen att det kan vara en anledning till att man ljuger).
Jag tror att han är ganska säker på att han kan slippa undan allvarliga misstankar från polisen genom att
1. Han är en risktagare. Planerar vissa delar noga, men tar överdrivet stora risker annars också som han sedan är van att "radera" genom gaslighting" av andra personer. Han tänker igenom vissa delar, räknar med att kunna fixa till resten på det vanliga sätt han brukar.
Det visar han senare genom att:
2. Visa upp snabbt valda delar av hans och Lenas konversation på kvällen till polisen i första förhöret
3. Genom att delvis servera sanningen (verkar trovärdig och ärlig), precis som han brukar göra
4. Genom att han är säker på att både han och Lena har kunnat dölja för omgivningen att de ännu ses. De har använt Telegram, han har lurat till och med JG, Lena har undvikit att logga cacher som de tagit gemensamt osv.
Så fortsätter han såsom han har gjort många gånger för att lura sin omgivning. Han visar på hur han tänker i andra situationer:
5. Han känner sig säker på att han har eliminerat spår från brottsplats och raderingar på olika sätt. Han har hennes mobil och har gjort "alla rätt" och resten kan han fixa senare eftersom han kommer att sticka till USA. Han är van att kunna manipulera och fixa/trixa så han är inte nervös. Visar hur oskyldig han är genom att bara jobba på som vilken oskyldig som helst.
6. Jobbar på med att påverka vittnen och lämna sin version, visa att han är oskyldig genom att meddela människor i omgivniningen att "de kan fråga honom om vad de vill" osv. Det är ju så han arbetat förr, och klarat sig.
Jag tror att SD bara tänkt på ett ytligt plan vilka försvar han kan ta till. Grovt och yxigt.
Största delen av tankarna har nog gått till själva mordet, hur han ska lura Lena att vara helt orädd och följa med till en bra vals plats, hur han ska se till att det inte syns att de har bestämt träff oscv