2021-04-14, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Utan konkreta bevis men med inrapporterade, potentiellt farliga, Mållgans så är det väl tvivel han vill skapa. Sen tror jag det är överdrivet hur han har planerat för sitt försvar: jag tror inte han hade räknat med att han skulle behövs nått försvar. Jag tror att hans plan var att det skulle se ut som ett överfall av några random rånare (såna som rört sig i området och kunde vara potentiellt farliga för tjejer).

Jag har för mig att jag har läst (någon får gärna hjälpa mig att hitta) att han vid något tidigt polisförhör uttryckte lite förvåning över att så många visste om hans och L*enas relation. Jag tror att han själv trodde att han skulle falla utanför radarn när Lenas kropp upptäcktes.
Moi?

Det är överdrivet att han skulle kalkylera med ett FUP i den storleksordningen.
1. Han räknade med att bli misstänkt pga av relationen men likaväl att komma undan likt många andra mördare.

2. Han har en överdriven tilltro på sig själv likt alla med starka narcissistiska drag. Han är världsmästare på de flesta områden och arrogant.
Allt alla andra gör är han bättre på, han vill likt varenda narcissist ha strålkastarljuset på sig och beundras. I all sin självgodhet drömmer han om att bli hjälte.
Det återspeglas i det mesta han gör och säger.
Han är smartast, han kan lura de flesta och han är manipulativ.
En narcissist överdriver sin egen förträfflighet.
Därav att han inte tror att HD vet nåt och uttrycker förvåning om att flera vet om relationen. Han är väl även förvånad att LW har andra partners och han tycks tro att JS är bara en vän som HD tutar i honom.
Att han dock är ständigt misstänksam hör till hans abnorma kontrollbehov.

Grav narcissism ger en dumhet.
Det går hand i hand med hybris, de faller inte sällan på eget rep bland allt skryt (narcissistic downfall).

Han är fö som en seriefigur med sina militanta kommandoord, heroiska syn på sig själv.
Stereotyp, lever efter arketyper.
The handyman - en bild som HD inte är sen att bejaka när han räddar drömkvinnan från lidande eller att projicera all skuld på LW.
Nu ska han dock finjusteras så att Kärnfamiljen blir mer stabil. SD limmar för HD: "För att du får mig att utvecklas."

LWs hallå till en mobil lämnad hemma (händer inte) fick honom att inse att han inte kan ha en uppgörelse med LW, att hennes ordval och beteende avslöjar honom när han leker Robin Hood i Vivallaskogen.

Det är samma sak vid mordet - det är LW som kontaktar honom och han lär behöva svara.
De har tät kontakt, det kan han inte komma undan.
... men han ser till att vara så oerhört upptagen.
Det är extremt överdrivet, han skriver till och med till den amerikanska kvinnan om sen träning och hur upptagen han minsann är.
Lämnar spår överallt.

Mordet skulle se ut som nån annan än honom själv på en plats tillgänglig för vem som helst.
Han lurar med henne bakom planket, vilket är i sig planering.
Tror inte ett dugg på mord i stundens hetta, han ska tysta ner henne för att försöka rädda relationen med HD.

Ett dåligt spaningsarbete gav honom vind i seglen och ett stort försprång, han har fortsatt tur i utredningen.
Han skulle snacka sig ur det hela på det skeva sätt han gör med lite skyddseld fr tant gredelin.
Ränner överallt, varför inte kolla Kilsbergen?
Hon vill btw säkert bara jävlas mot stackars HD.
Varför inte misstänkliggöra på fb eller dra upp LWs son. LW är ju även helt sjuk, vad som helst kan hända och hon har pippat så blodet sprutar.
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 12:57.
Citera
2021-04-14, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intelligent att skicka höger pedal till NFC - när dna:t hittades på vänster sko.

Har det inte att göra med (okunnig fråga) vilka spår man får på brottsplatsen, dvs med luminol och Leukomalakitgrönt-reagens? Att man sållar.

Blodet på pedalen kan ju ha kommit från något helt annat tillfälle och därför enbart givit utslag på just höger pedal.
Citera
2021-04-14, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
” övergripande form”??

”översiktlig jämförelse” ???

Men blås upp bilden med Luminol och låt Photoshop jobba lite för fa-an!!

”Kan de inte göra nånting rätt nån gång”. Det är fasen tragikomiskt vissa delar här.

Men det vet vi väl inte om det har gjorts?
Fotograferingen kan ju ha skett med luminol i första steget?
Men de bilder vi har sett är från kjolen helt utan luminol. Men vet vi helt säkert att de inte använt Luminol?
Citera
2021-04-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ibland dagdrömmer jag om att man skulle få se en Luminol-bild av hennes fleece-tröja. Då för att lättare se nåt mönster.

Kanske inte så här tydligt men ändå:

https://www.bildtagg.se/bild/tpx1mugodla9lcfi68xk9zp

Om någon vet vilken teknik de använt för att analysera det evtl avtrycket så hojta till.
Annars ska jag bläddra i fup.

Jag pingar upp det här inlägget ifall nån har svaret på Avels fråga om analysen av LWs tröja.

@Avel jag läste eller hörde nyligen att skoavtrycket fanns på LWs kjol. Minns inte om det var nåt inlägg här i tråden eller i ngt förhör. Men det var alltså på fleecetröjan det förmodade skoavtrycket fanns, inte på hennes kjol?
Citera
2021-04-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, jag var lite trött igår, och var nog inte så tydlig med att förhöret den 31 maj, handlade i mångt och mycket om 11-12 maj.

Mycket glömska, mycket ändrade historier om han hade haft kontakt med Lena och om han hade haft barnen i ett och samma förhör. Till sist tappade PS tålamodet och sa rent ut till SD att han ljög. En lång harang om att PS hade förhört så många människor under så många år att han fattade att SD bara glömde det som han själv valde att glömma medan han däremot mindes en massa saker som allt efter förhöret pågick ändrades till att han visst hade haft kontakt med Lena och att han hade haft barnen.

Därför känner jag att 11-12 maj har en annan innebörd än att bara plantera "dåligt minne".

Visst, att ha dåligt minne, det kan vara en del av ploten. Men jag känner att det ligger en hund begravd här.

Ska se om jag hinner kolla lite mer igenom 11-12 maj.
Tidslinjen för SD, Lena, deras konversationer.
Förhöret med PM som var ute med hunden osv.

Det jag minns är att SD har stor luckor (tyst) i sin kommunikation precis då Lena är ute på sina två vändor.

Så att SD ska ha träffat henne, det är troligt. Och även SDs aktivitet fram till 01:34 är minimal. Jag ser att vid den tidpunkten har han kontakt med J*ani. Några grejor strax före handlra om Chrome visits om jag nu bara tar fritt från minnet.

Som sagt, ska se om jag hinner (och orkar) kolla det närmre.

Jag vet att jag sticker ut hakan här. Du och letsdoit tror att det är bara hans vanliga knäppa "hero" beteende (vilket vi vet att han har). Ni är två skribenter som har mycket på fötterna innan ni uttalar er och som jag har stor tilltro till.

Därför lämnar jag en dörr öppen åt att ni kan ha rätt.
Men jag är (som alltid) lite jobbigt envis.

Ja jag tycker nog att han tramsar mest runt där men han bygger samtidigt upp den stress och sinnesstämning som fick det att rinna över 14/5.
Citera
2021-04-14, 12:56
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du som var på plats igår, såg Du vem som var på plats och "försvarade" SD?

Från Christina Erikssons tankar/redogörelse i NA igår:

"I pausen vid kaffeautomaten kommer en anhörig till den misstänkte fram. Han vill bara berätta att jag har skrivit fel i NA:s liverapportering. den misstänkte är inte den ende som har munskydd på sig i rättegångssalen. Det finns faktiskt en åhörare som också dragit på sig ansiktsmask. Hon sitter snett bakom mig och jag har missat henne.

- Rätt ska vara rätt, säger den anhörige bestämt.

Och det är som mannen säger; rätt ska vara rätt."

Undrar vem denne manliga anhörig är... räknas JG som anhörig tro? Det kan inte vara SOA iaf vad jag förstår eftersom han är vittne och inte får vistas i salen nu. Även SD:s bror har väl vittnat och har iom det tillträdelseförbud.

Vet inte vem det är. En äldre herre. Hade jag behövt gissa hade jag gissat en fadergestalt.
Citera
2021-04-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det vet vi väl inte om det har gjorts?
Fotograferingen kan ju ha skett med luminol i första steget?
Men de bilder vi har sett är från kjolen helt utan luminol. Men vet vi helt säkert att de inte använt Luminol?

Ja men då får de ju nämna Luminol i protokollet då istället för vifta med uttryck som ”övergripande” osv.

De har ett misstänkt skoavtryck på hennes plagg och då tar man väl till ”state of the art” metoder. Jag tror de bara tittat på avtrycken med ett sånt Sherlock Holmes glas på sin höjd vid NFC. Annars så borde de ha visat Luminolfoto i protokollet tycker jag ändå.

Men nåt underlag måste de ju ha haft för att jämföra mot SD:s dojor och jag hoppas att det inte är de foton vi har tillgång till...
Citera
2021-04-14, 13:01
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag pingar upp det här inlägget ifall nån har svaret på Avels fråga om analysen av LWs tröja.

@Avel jag läste eller hörde nyligen att skoavtrycket fanns på LWs kjol. Minns inte om det var nåt inlägg här i tråden eller i ngt förhör. Men det var alltså på fleecetröjan det förmodade skoavtrycket fanns, inte på hennes kjol?

Det visades en bild på hennes kjol igår, i rätten.
Där var det ett slags mönster i blod som det råder delade meningar om.

Fleecetröjan och blodspår pratade inte försvaret om.
Däremot ansåg försvaret att denna tröja pekar på att LW klätt på sig och gått ut till sin cache, frivilligt och ensam.
Citera
2021-04-14, 13:02
Medlem
Blessedfruits avatar
Är det inga förhandlingar idag? Hur länge planeras rättegången pågå?
Citera
2021-04-14, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Vet inte vem det är. En äldre herre. Hade jag behövt gissa hade jag gissat en fadergestalt.
Nån som läser här med tanke på allt om munskyddet.
Vem vill rygga SD i nuläget men som inte är kallad som vittne i HovR?
Det lär vara nån i nära krets, oavsett ålder.
Citera
2021-04-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Stämmer.
Spår S143
Citera
2021-04-14, 13:05
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Är det inga förhandlingar idag? Hur länge planeras rättegången pågå?

Idag är det ledigt.
Imorgon, torsdag, ska de vara ute i Hjärsta och gå runt.

Sen kommer hovrätten lyssna på förhör som genomfördes i tingsrätten.

Sedan är de tillbaka i rättssalen 3 maj och öppnar för allmänheten.
Planerat slutdatum är 5 maj.
6 maj är en reservdag.
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in