2021-04-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Ska man till citygross är det avfarten mot vivalla boglungsängen man använder sig av. Men citygross ligger närmare mordplatsen än avfarte

Jo, det vet jag. Men tycker ändå att det är märkligt att han ens nämns i sammanhanget, då han går långt ifrån mordplatsen MOT den.

Han gick väl vid motorvägen och inte på själva avfarten, eller minns jag fel? Var det inte någon mer som såg honom, eller var det bara en person (?)
Det är ju en motorväg som trafikeras frekvent så är det mycket märkligt om ingen annan sett honom. Speciellt om han gick på vägrenen och inte i diket. (Även om jag tror att man uppmärksamhet det också.)

Jag får läsa om förhören tror jag. Det var länge sedan jag läste fup. 😉
Citera
2021-04-14, 11:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag kommer ihåg det skickade HD ett SMS till SD när han stod utanför polishuset (vid första förhöret den dagen?) och skulle in på förhör.

- när hade du senast kontakt (med LW), SD svarar något typ igår kväll... raderar löpande.

2018--05-15 17:45
HD: "Messa när du är klar"
"När pratade du med henne sist"
2018--05-15 17:46
SD: "Kort igår eller förrgår. Raderar löpande, skriver alltid vid Ftf "

Förhör HD
"Fl: Varför raderar han löpande?
HD: Ingen aning"
Citera
2021-04-14, 11:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur ska de annars skapa rimligt tvivel?

Det jag blir brydd över är att det snarast stärker misstankarna mot SD.

Edit: ändrat ”styrker” till ”stärker”.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-04-14 kl. 12:05.
Citera
2021-04-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
2018--05-15 17:45
HD: "Messa när du är klar"
"När pratade du med henne sist"
2018--05-15 17:46
SD: "Kort igår eller förrgår. Raderar löpande, skriver alltid vid Ftf "

Förhör HD
"Fl: Varför raderar han löpande?
HD: Ingen aning"

Tack, då kom jag ihåg ganska bra... men missade att det var inför andra förhöret sms-kontakten var.

Tyder på att SD fortfarande försöker med sina lögner gentemot HD. Han vill inte erkänna att det var sent på mordkvällen han hade sin senaste kontakt med LW.

Försöker han lura i HD att han har kontakt med LW efter varje gång att hon har tagit en FTF? Menar han att han raderar löpande så han inte kan kolla när sista kontakten var?

Efter förhöret är han iaf medveten om att han är misstänkt och erkänner några timmar senare för HD att han fortsatt sitt umgänge med LW. Men... HD vill inte lyssna på det örat så hon är inte intresserad av att höra mer. HD sticker ner sitt huvud i sanden... och där verkar det vara kvar än idag!
Citera
2021-04-14, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vilka av er här tror på en fällande dom (av vad som hittills framkommit i HR)?
Jag tror dessvärre nej

Tror också nej, tyvärr, för Kumla vill att han ska komma dit. 😉
Citera
2021-04-14, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är bra att bygga upp att man minns lite dåligt när sen ännu mer graverande händelser inte ska minnas.

Hm, jag var lite trött igår, och var nog inte så tydlig med att förhöret den 31 maj, handlade i mångt och mycket om 11-12 maj.

Mycket glömska, mycket ändrade historier om han hade haft kontakt med Lena och om han hade haft barnen i ett och samma förhör. Till sist tappade PS tålamodet och sa rent ut till SD att han ljög. En lång harang om att PS hade förhört så många människor under så många år att han fattade att SD bara glömde det som han själv valde att glömma medan han däremot mindes en massa saker som allt efter förhöret pågick ändrades till att han visst hade haft kontakt med Lena och att han hade haft barnen.

Därför känner jag att 11-12 maj har en annan innebörd än att bara plantera "dåligt minne".

Visst, att ha dåligt minne, det kan vara en del av ploten. Men jag känner att det ligger en hund begravd här.

Ska se om jag hinner kolla lite mer igenom 11-12 maj.
Tidslinjen för SD, Lena, deras konversationer.
Förhöret med PM som var ute med hunden osv.

Det jag minns är att SD har stor luckor (tyst) i sin kommunikation precis då Lena är ute på sina två vändor.

Så att SD ska ha träffat henne, det är troligt. Och även SDs aktivitet fram till 01:34 är minimal. Jag ser att vid den tidpunkten har han kontakt med J*ani. Några grejor strax före handlra om Chrome visits om jag nu bara tar fritt från minnet.

Som sagt, ska se om jag hinner (och orkar) kolla det närmre.

Jag vet att jag sticker ut hakan här. Du och letsdoit tror att det är bara hans vanliga knäppa "hero" beteende (vilket vi vet att han har). Ni är två skribenter som har mycket på fötterna innan ni uttalar er och som jag har stor tilltro till.

Därför lämnar jag en dörr öppen åt att ni kan ha rätt.
Men jag är (som alltid) lite jobbigt envis.
Citera
2021-04-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ytterligare en anledning till att det är så beklagligt att LWs kropp fick ligga så länge på BP innan den hittades är ju att livor mortis kan ha dolt ev skoformade blåmärken på kroppen (beroende på vilken sida hon ev sparkades/ stampades/ trampades på om
märket avsattes med kraft). Sparkar med sko kan ju ge väldigt distinkta och exakta märken på en (levande) kropp.

Ibland dagdrömmer jag om att man skulle få se en Luminol-bild av hennes fleece-tröja. Då för att lättare se nåt mönster.

Kanske inte så här tydligt men ändå:

https://www.bildtagg.se/bild/tpx1mugodla9lcfi68xk9zp

Om någon vet vilken teknik de använt för att analysera det evtl avtrycket så hojta till.
Annars ska jag bläddra i fup.
Citera
2021-04-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tror att det inte blir en fällande dom.

Enligt mig ligger bristerna fortfarande i motivbilden, avsaknad av mordvapen samt att det inte är säkerställt utom rimligt tvivel att SD befann sig på mordplatsen vid tiden för brottet. Utifrån dessa faktorer kan en alternativ gärningsperson fortfarande inte uteslutas. Resonerat ur ett juridiskt perspektiv.

Ja lutar man sig mot juridiken så ser det surt ut. Hur mycket optimist man än vill vara i detta.

Däremot så tror jag att om man kan uppbringa resurser så är nog inte en ”privat” utredning helt fel.

I linje med Balkongfallet alltså. Där hittades ny teknisk bevisning som övertygade självaste högsta domstolen.

”Bara” att göra en lista på sånt som kan kollas och hoppas nån har resurser att ta det vidare. Går han fri så får vi brainstorma fram en sån lista. Skoavtryck, IT, you name it.
Citera
2021-04-14, 12:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den kommentaren antyder att en, i närtid, oenighet dem emellan har ägt rum. Han lugnar henne med att nu behöver hon inte längre oroa sig.

Fullkomligt ofattbart att loggremsan inte nämns som möjlig, för att inte säga trolig, utlösande faktor.

Ja, jag börjar också tycka att det är underligt att loggremsan inte nämns som en del av cahekriget mellan Lena och HD och därigenom SD. Sd har ju skrivit ett väldigt hotfullt meddelande till Lena om det här.

Å andra sidan kanske åklagarna tycker att det är alltför lösa spekulationer vad betydelsen av cahremsan innebär och att de nu försöker slimma sin stämningsansökan till att sätta fingret på att SD vill ha tillbaka HD till varje pris och att inte blanda in för många komponenter. Särskilt om det är för mycket spekulationer.

Kommentaren som SD skriver till HD om att allt ska bli så bra nu; det kan innebära att han försäkrar sig själv, att nu är ett problem löst.

Jag är inte lika säker på att den meningen är avsedd (eller innebär) att lugna HD på det plan vi tänker.

Men vad vet man om den här mannen?
Han kan ha sagt vid något tidigare tillfälle, att han ska se till att ordna så att allt löser sig, att HD kan komma att lita på honom. Han fixar det...

Och att han med orden "allt kommer bli så bra nu" får HD att förstå att nu har han löst (problemet Lena), utan att tala om hur.

Därför kommer kommentarerna från HD senare som "Vad har han nu gjort" och "Hoppas hon är död" som uttryck för något hon egentligen inte vet så mycket om, men anar att SD har ett finger med i spelet.

"Hoppas hon är död" kan vara ett uttryck för att HD önskar att Lena t ex har tagit självmord eller något för att SD har sagt att han åker till USA med HD på en återföreningsresa med HD eller liknande. Det kan också bara ett uttryck för den stora frustration HD har känt genom åratal över otrohet och svek och att hon är så förbannad på henne. Det utan att mena det bokstavligt.

I värsta fall menar hon det bokstavligt, men det känns för mig osannolikt att man säger det så uttryckligen om man vare sig vet om mordet eller önskar det på riktigt.
Citera
2021-04-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vilka av er här tror på en fällande dom (av vad som hittills framkommit i HR)?
Jag tror dessvärre nej

Haha dysterkvistar, ut i solen med er, livet är härligt och Sd kommer bli fälld!
Åklagarna har lyckats bevisa att Sd är skyldig utom RIMLIGT tvivel, jag har fullt förtroende och hoppas på ett livstidsstraff.
Citera
2021-04-14, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ibland dagdrömmer jag om att man skulle få se en Luminol-bild av hennes fleece-tröja. Då för att lättare se nåt mönster.

Kanske inte så här tydligt men ändå:

https://www.bildtagg.se/bild/tpx1mugodla9lcfi68xk9zp

Om någon vet vilken teknik de använt för att analysera det evtl avtrycket så hojta till.
Annars ska jag bläddra i fup.

A160/
"Standardförfarande och metoder som har använts anges med dokumentbeteckning.
Standardförfarande och metoder som ingår i laboratoriets ackreditering enligt lSO/IEC
I 7025 är markerade med asterisk (*).
För förklaring av dokumentbeteckningar hänvisas till laboratoriets hemsida på lntraPolis
eller Internet. Önskas mer information kontakta ärendeansvarig.
"

//
"Spår på kjolen 2018-5000-BG52903-3
På DVD-skivan 5702/23383-18/0252 samt på CD-skivorna 5702/23383-18/(0253, 0255)
fanns det bildfiler på spår 5702/23383-18/(S 143, S 146) samt ytterligare ett antal spår
fotograferade på kjolen BO52903-3. Spår 5702/23383-18/S 143 visade en övergripande
form som påminde om ett skoavtryck. Det bedöms vara möjligt att spåren kan se ut såhär
om de har avsatts med en eller flera skor, men de bedöms också kunna se ut såhär om de
har uppkommit på något annat sätt. Vid en översiktlig jämförelse iakttogs inte några
likheter mellan spåren och sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga
spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning.
"
Citera
2021-04-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A160/
"Standardförfarande och metoder som har använts anges med dokumentbeteckning.
Standardförfarande och metoder som ingår i laboratoriets ackreditering enligt lSO/IEC
I 7025 är markerade med asterisk (*).
För förklaring av dokumentbeteckningar hänvisas till laboratoriets hemsida på lntraPolis
eller Internet. Önskas mer information kontakta ärendeansvarig.
"

//
"Spår på kjolen 2018-5000-BG52903-3
På DVD-skivan 5702/23383-18/0252 samt på CD-skivorna 5702/23383-18/(0253, 0255)
fanns det bildfiler på spår 5702/23383-18/(S 143, S 146) samt ytterligare ett antal spår
fotograferade på kjolen BO52903-3. Spår 5702/23383-18/S 143 visade en övergripande
form som påminde om ett skoavtryck. Det bedöms vara möjligt att spåren kan se ut såhär
om de har avsatts med en eller flera skor, men de bedöms också kunna se ut såhär om de
har uppkommit på något annat sätt. Vid en översiktlig jämförelse iakttogs inte några
likheter mellan spåren och sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga
spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning.
"

” övergripande form”??

”översiktlig jämförelse” ???

Men blås upp bilden med Luminol och låt Photoshop jobba lite för fa-an!!

”Kan de inte göra nånting rätt nån gång”. Det är fasen tragikomiskt vissa delar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in