2021-04-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Pelletsbrännaren har nog inte eldats annat än pellets i men pannan kan nog både de ena och de andra eldats, den pannan har en riktigt stor lucka man öppnar om man vill stoppa in lite av varje och med brännaren utdragen ur pannan har man ordentligt hål för syre till de som eldas.
Storstäda kåken inkl avlopp å värmepannan för att sedan köra åskan till tippen, va fan askan från,pelletseldning är som ett damm och man får typ 50 liter fluffig aska från 1 års eldande. Blöter man upp askan blir de typ 3-5 liter aska och inget man åker till tippen med.
Då han verkar vattna å gödsla gräsmattan kunde han kastat askan på gräsmattan som gödsel eller på buskar, Syrén gillar aska.

Begriper heller inte varför man gör sig besvär att köra askan till destruering när den, som du skriver, är perfekt att ha i trädgården som gödsel. Verkar lite som en desperat åtgärd vid storstädningen.

Har han kört aska till tippen förr, eller bara nu kan jag undra. (Har haft kolonilott och många gånger önskat att jag hade haft tillgång till just aska).
Citera
2021-04-13, 17:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du får lära dig läsa. Jag har varit övertydlig med att jag utgår från TR:s dom där påsmannen anses vara alternativ GM. Du får ta upp diskussionen om dess absurditet med Björn Lindén och övriga som skrev TR-domen.
Skärpning på dig! Nyktra till och lägg känslorna åt sidan.
Skärp dig själv och lär dig hur saker fungerar!
Tingsrätten missuppfattade en hel del saker i sin dom.
En hovrättsdom bygger inte på en tingsrättsdom, den bygger på det som tas upp i den här rättegången.
Citera
2021-04-13, 17:03
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19

Jag ser inget av försvarets nya delar som något övertygande.

Exakt! Mest ett flummande från försvaret.
Citera
2021-04-13, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag misstror inte vittnet. Bara försvarets tama försök att försöka skapa misstro mot tidpunkten då LW skulle ha blivit mördad.

De gör väl allt vad de kan, bära eller brista.

Och om man ska försöka att vara lite objektiv, så är det förstås saker som kan skapa tvivel.
Nu var det här vittnet inte så myckettill för att skapa tvivel om tidpunkten för mordet, mer som alternativ gm.

När det gäller att så tvivel om tidpunkten för mordet, är det svårt att utifrån den tunna rapporteringen från NA att dra några slutsatser.

Åklagarna har ju stödbevisning för tiden för mordet. Det är ju Lenas "Min tidslinje", även om precisionscirklarna inte är exakta, det är larmsamtalet till polisen, det är den hastig avbrutna chatten, det är tidpunkten när mobilen vid 23:38 flyttas strax utanför mordplatsen och därefter är "tyst".

jag tror personligen att oavsett om skriken inte hördes av andra som vi känner till, är det ändå ett bra vittnesmål eftersom de har gått upp ur sina sängar, kört runt och till och med ringt polisen.

Att Lena skrikit med likadana skrik upprepade gånger betyder inte heller att det inte kunde vara Lena. De första träffarna kanske träffade just händerna, ansiktet, trädstammen (orent) och medvetslösheten kan ha kommit senare.

Personligen tror jag att försvaret här kan ha svårt att så tvivel, utan att själv ha varit med på rättegången.
Citera
2021-04-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja man kan tycka det.

Från Svea hovrätts information om hur en brottmålsrättegång i hovrätten fungerar:

"I förhandlingen deltar:

Tre juristdomare - en är ordförande och två är ledamöter.

Två nämndemän - lekmannadomare. De är inte utbildade jurister utan har helt andra yrken. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med juristdomarna döma i målet."

https://www.domstol.se/svea-hovratt/till-parter-och-vittnen/brottmalsrattegang-i-hovratten/
Frågan ställdes idag vid rapporteringen. Christina som svarat på frågan insåg att hon varit för snabb. Det är tre juristdomare, två nämndemän samt en protokollförare. Inget annat.
Citera
2021-04-13, 17:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Adressen han uppgav i Vivalla stämde inte med namnet, fel namn dessutom, som han uppgav. Nåt sånt. Ska kolla närmare när jag hinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur det än var lyckas försvaret med detta sänka utredningens trovärdighet ytterligare.

Jag har hela tiden tyckt att polisens redogörelse för "personnummersincidenten" har varit litet märklig. För om SD hade uppgett ett falskt/felaktigt personnummer, vad är oddsen för att detta personnummer de facto går till någon annan person i just Örebro-/Sköllerstaområdet?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

A 145, sid 12-14

”Han svarar att han bor i Vivalla men kan inte riktigt redogöra för vart,vi får ingen adress av honom. Oavsett vad jag frågar honom så får jag inga tillfredställande svar, det är hela tiden någonting som känns fel. Jag tror att vi efterfrågar hans personnummer och att vi gör en registerslagning i mobilen, jag vill också minnas att jag och kollega reagerade för att han var skriven någonstans i Östenärke, kanske Sköllersta .”
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-13 kl. 17:16.
Citera
2021-04-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om jag läst yttrandet om överklagan rätt så är försvaret inne på att det som de menar är ett ihållande skrik i flera minuter går stick i stäv med rättsmedicinarens berättelse.

Försvaret är inne på att LW måste ha blivit medvetslös rätt snart och inte kunnat skrika så länge.

Nåt åt det hållet är de inne på.

LW blev ju väldigt högljudd där i bilen när han började härja så en del av skriken kan ju varit när ”kampen” pågick. Nån form av brottning eller fasthållande medans LW skrek och först nån minut senare fick han in smällar med tillhygge.

Hon kände SD väl och om hon förstod vad han var på väg att göra så skrek hon nog för livet innan slagen föll.

Som vanligt när man läser ikapp så finns det risk för att någon annan redan har svarat...

AB 151

Från vittnet som ringde polisen:
J*han berättade att han precis var på väg att somna in när han fick höra skrik utifrån. Han uppfattade det som kvinnoskrik. Sovrumsfönstret var öppet. Fönstret är placerat så att det längst med Dammvägen. Han hörde skriken 3-4 gånger innan han väckte Em*lie. Intervallen mellan skriken var ca 5 sekunder. Detta var natten/kvällen mellan den 14 och 15 maj 2018. Tidpunkten när han hörde första skriken var runt 23.30-tiden. Em*lie hörde också skriken. Kvinnoskriken upphörde efter några minuter. J*han och Em*lie var fortfarande kvar i lägenheten när kvinnoskriken slutade. Em*lie ville att de skulle gå ut för att se vad som hänt. Deras första tanke var att någon kvinna blivit utsatt för våldtäkt. När de kom ut på parkeringen var det tyst. De hörde ingenting. De tog bilen och åkte vänster in på Dammvägen. De körde sakta för att kunna se in bland buskarna om det fanns någon där. De såg inget som såg konstigt ut. Em*lie ringde 114 14 och blev då placerad i kö. Hon ringde sedan 112 och blev kopplad till polis. De hade inte fått in några samtal om kvinnoskrik i området. Em*lie berättade för polisen att hon hörde kvinnoskrik och att något hade hänt. Det verkade som att den som tog emot samtalet inte tog detta på allvar och inte skickade någon polispatrull till platsen. Em*lie upprepade flera gånger att det var kvinnoskrik och att någon förmodligen blivit överfallen. Polisen svarade att det var bra att de var ute och åkte. Han sa att om de såg eller hörde något mer kunde de höra av sig. J*han uppgav att de fick kontakt med polisen kl 23.47.

Sen det där med utdraget. I AB 164 kan vi läsa att SD tidigare har lovat att LW skulle dö en plågsam död.

"19 feb Det kommer vara en sån plågsam död. Vet inte vem av er jag tar först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot."
Senast redigerad av piastrone 2021-04-13 kl. 17:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tänker lite snabbt ..sa de (poliserna) inte att de gjorde någon koll på honom från bilen när de prata med honom?

Vad jag minns så gjorde de en slagning EFTER mötet med SD i skogsbrynet och konstaterade då att SD hade uppgett felaktigt personnummer.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-13 kl. 18:03.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Få med henne ut likt hundra gånger förr. 23-00 var deras Happy Hour enligt vittnet MÖS.
Bevisligen i direkt närtid vid midnatt, få dagar innan mord.
Citat:
Ja vad övade han på? Ringa dit polisen?
Eftersom han är ett weirdo och att jag tror att HD är inblandad så var det en form av bevittnad manöver.
Citat:
Här är jag med dig men 11-12/5 impar varken på mig eller tingsrätten.
Det är i HovR nu och det är ett indiciemål varav det rör sig om mönster likaväl.
Citat:
Jag ”hackade” Endomondo åt dem för att visa exakt vilken runda han gick 10/5 med ungdomskärleken (där han ska ha fått rivsåret menar han).

Och jag visade dem även skärmdump på de 25 min simning han loggat i appen för den stund han själv i förhör säger han gymmade. Mer än så kan jag inte hjälpa dem i de tankarna.
Det är bra. En del kan väl vara genomfört alt så har vi inte full rapport via live. Vad de gjort och inte har vi väl inte full insyn i?
Citat:
Han har ju gått fri en gång så ja helt klart kan detta vara en riktig master plan som GM om man är beredd på lite ståhej i riksmedia och nåt knappt år som frihetsberövad i häkte osv.
Jag skrev:
"Det kan absolut förekomma planering oavsett om mordet ser ut att ha skett i all hast."

Gollum har lämnat sin precious mobil hemma men inser nog att hennes hallåande är besvärande.
Fortsättningsvis att han får tidsbrist innan USA. Planer kan förändras av olika orsaker.
Det är som sagt i HovR nu och ny bedömning.
Citat:
Tur att ingen uppmärksammat otroheten nu efter mordet då... Det lyckades han dölja bra för omgivningen med denna plan.
Hybris får många på fall och han inbillade sig nog att han kunde prata omkull det mesta.
Han har ju tränat på HD i många år, mycket har hon sväljt via självbedrägeri och annat inbillar han sig att hon inte vet.

Hon vet de har kontakt, en orsak till skilsmässa, men verkar undanhålla det för SD - likt hon låter JS i skymundan.
Hon får väl svårt att åberopa sitt brist på tillit i annat fall.
Efter mordet tycks hon acceptera det mesta och skydda honom. det stärker att hon vetat om det hela - dvs att hon inte hetsar upp sig och tar hans parti.
Hon är säkert rätt nöjd att LW har försvunnit, det har hon ju önskat ett par ggr bevisligen och enligt dialog sept - 16 har de snackat en hel del om hatobjektet.
Citat:
Jag är inne på att det är mer damage control efteråt än planering innan.
Önskar att åklagarna hade haft lite mer på fötterna vad den här planeringen bestod i än bara märkliga omständigheter av stämma träff, ringa polis, hallå hallå, prata med grannen om hundrastning, gymma, cykla, dela vardagen i bilder osv.
Jag vet att du tänkt dig affekt i all hast utan planering och jag är inte av den åsikten.

För att HD löper som en röd tråd i händelseförloppet, han är paranoid att hon ska få veta om att han fortsatt med LW och LW pressar på från sitt håll.

.. och HD ställer som sagt krav på honom om hur deras relation ska utvecklas, drar in LW i gräl om resans to be or not to be strax innan Mållgan och sen är det mord.

Så oavsett tror jag det föreligger en viss planering.
Om än inte perfektion, om än hastigt genomfört och brutalt mord. Det hastar innan planet lyfter.
Citera
2021-04-13, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag misstror inte vittnet. Bara försvarets tama försök att försöka skapa misstro mot tidpunkten då LW skulle ha blivit mördad.

En sak till som jag personligen tycker stöder att det är SD som kommer; det är att Lena inte skriver till någon vem hon går ut med.

Lena säger inget till JJ om det i sina samtal 11-12 maj. Tvärtom nämner hon SD som "någon" sa. Dessutom säger hon till JJ att hon ska lägga sig, men istället får hon ut med SD.

Tror inte åklagarna tar upp det här.

Mer en egen tanke, att skulle typ en främling ringa på dörren oväntat, kanske Lena skulle skriva att någon är där ute, vem? Ska kolla. Eller oj, nu är xx här utanför. vad vill han?
Citera
2021-04-13, 17:17
Medlem
Citat:
Eller så var det lite Kling & Klangbetonat. Skogen blev kanske krogen osv.

Ja inte mycket förvånar här iofs. Oavsett befinner han sig på platsen och oavsett drar han hem direkt efter polisincidenten utan kontakta LW som han stämt möte med på ”krogen”.

För mobilen var ju oturligt nog inte med just i denna vargtimma.

Försvarets bevisvärde kan man kanske fundera, lite, över.
Citera
2021-04-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Adressen han uppgav i Vivalla stämde inte med namnet, fel namn dessutom, som han uppgav. Nåt sånt. Ska kolla närmare när jag hinner.

Ja det hela var lite oklart om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in