2021-04-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Kan minnas fel, men var det inte vid Boglundsängen?

Jag tror att Du har rätt där... som jag kommer ihåg det så ändrade sig lastbilschaffisen vad gäller avfart efter att ha tittat på någon karta vid förhöret som jag kommer ihåg det.
Citera
2021-04-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Kan minnas fel, men var det inte vid Boglundsängen?
Ska man till citygross är det avfarten mot vivalla boglungsängen man använder sig av. Men citygross ligger närmare mordplatsen än avfarte
Citera
2021-04-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
FTF går ju typ före världsfred och hans barns liv så trots att HD inte gillar att SD har kontakt med LW så är såklart ett grattis till FTF-kingen himself - His Royal Weirdness - från LW till SD helt ok för HD.

Kan även tänka mig att eftersom han är så härlig med de här FTF så har han grönt ljus att skicka massa SMS med skryt till allt och alla. Inkl LW då är samktionerat för detta är viktigt i SD:s liv och då är det viktigt för HD att han får leva ut den lyckliga känslan.

Sen tolkar jag ”raderar löpande” som att ”raderar löpande så jag har inte koll på exakt när och när hon och jag hade kontakt senast osv”.

Som jag kommer ihåg det skickade HD ett SMS till SD när han stod utanför polishuset (vid första förhöret den dagen?) och skulle in på förhör.

- när hade du senast kontakt (med LW), SD svarar något typ igår kväll... raderar löpande.
Citera
2021-04-14, 10:39
Medlem
Vilka av er här tror på en fällande dom (av vad som hittills framkommit i HR)?
Jag tror dessvärre nej
Citera
2021-04-14, 10:42
Medlem
Citat:
Det är runt 70 sidor totalt inkl bilder där kanske 40 sidor inkl bilder är relevanta för de viktiga delarna. Resten är ”lull lull” om allt från ryssar till SD:s gamla cykel.

Fatta vilket galet gediget arbete du har lagt ner....! (Som en fup i sig i ett mindre omfattande mål utan saabstefan)
Citera
2021-04-14, 10:44
Medlem
Citat:
Vadå FTF-chanser? Skulle LW skicka SMS till SD varje gång en ny cache släpps? Typ ”Ut och spring nu och ta cachen!”?

Menar de inte som gratulation till SD:s FTF kanske? För det är ju ”oskyldigt” och lite schysst bara att gratta där.

Tveksam till att LW skulle skriva ett grattis varje gång SD tog en FTF.

Hon skrev inte ens på eget bevåg ett grattis till SD när han fyllde år. SD skickade i ett sms till LW att hon skulle göra det så det inte skulle verka misstänkt i HD:s ögon om hon inte skickade något grattis!!!

Kul kille, väldigt om sig och kring sig! Visar hur han vill bemästra sina "fruar" för att få allt att verka troligt. Hans hjärna måste ha gått på högvarv för att verka så oskyldig som möjligt!
Citera
2021-04-14, 10:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Bara höger pedal och handtag har skickats till NFC kan tilläggas.

För min del hade de gärna fått skicka hela cykeln...

Intelligent att skicka höger pedal till NFC - när dna:t hittades på vänster sko.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-14 kl. 10:54.
Citera
2021-04-14, 10:53
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Jag kopierar in ditt svar här, eftersom det som är inom citatrutan faller bort i svaret:

"Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Första inlägget i denna kedja var mitt svar till Smhf angående om det fanns massor av material som ej analyserats:

"Vid förhör med en forensiker, finns på YT, nämner han att han hade i uppgift att analysera eventuella skospår på LW:s kropp och kläder. Det gick inte att göra en analys för det fanns för lite att gå på. Försvaret ville tolka det som att det fanns något som tydde på att spåren inte kom från SD:s skor.
Forensikern underströk att innebörden i hans utlåtande var att det fanns för lite material att gå på, det gick inte att analysera. Resultatet blev inte att det inte kom från SD. Det var inte hans slutsats. Han kunder inte säga varken bu eller bä.
I nuläget.
Sådant kan ju ändras med förfinade sökmetoder."
----
Och det är ju precis vad det handlar om: Forensikern säger att försvaret inte kan använda ett skospår som inte kan bindas till SD - eftersom det inte ens kan analyseras! - till att säga att det inte är SD:s skospår.

...
Spåren TALADE INTE EMOT HONOM SOM GM. De gick inte att analysera!
Jag har inte sagt att det är SD:s spår.
Forensikern har inte sagt att det är SD:s spår.
Försvaret däremot försökte få det till att det inte är SD:s spår.
...
...
...
Försvaret menade att eftersom de eventuella spåren efter skosulor som fanns på LW:s kropp inte kunde kopplas till SD:s skor så talade det till hans fördel.
Forensikern sa att det var ett missförstånd. Det fanns för lite material/spår för att kunna göra en ordentlig analys och dra en slutsats. Att då gå så långt som försvaret ville, och säga att SD var oskyldigt till att ha sparkat LW, det var att gå för långt....

...
"

Alltså:

"[...]Försvaret menade att eftersom de eventuella spåren efter skosulor som fanns på LW:s kropp inte kunde kopplas till SD:s skor så talade det till hans fördel.
Forensikern sa att det var ett missförstånd. Det fanns för lite material/spår för att kunna göra en ordentlig analys och dra en slutsats.
[...]"

Då verkar det som att försvaret drar samma vals igen, samma som i TR.
Medan forensikerns vittnesmål kommer att spelas upp i HR och då kommer alltså forensikern att förklara att det inte går att tolka fotavtrycken. Det är helt enkelt för lite information i dom.

Om inte försvaret har nya undersökningar att luta sig mot så är det gammal skåpmat, och dessutom avfärdat.
Teknikern är inte alls så kategorisk och klar som till exempel AL, rättsläkaren, men han står fast vid det han säger: det gick inte ens att säkert säga att det var skospår. Han tillägger att han kunde ha varit tydligare i sitt utlåtande, alltså protokollet som ligger i FUP.
Citera
2021-04-14, 10:55
Medlem
Citat:
Precis! Det finns ju massa fall som avgjorts med skoavtryck. I det här fallet så var kanske själva avtrycket lite otydligt men i teorin gör man ju en skiss och jämför mot databaser. Sen har nog tyvärr en skiss rätt dåligt bevisvärde.

Ytterligare en anledning till att det är så beklagligt att LWs kropp fick ligga så länge på BP innan den hittades är ju att livor mortis kan ha dolt ev skoformade blåmärken på kroppen (beroende på vilken sida hon ev sparkades/ stampades/ trampades på om
märket avsattes med kraft). Sparkar med sko kan ju ge väldigt distinkta och exakta märken på en (levande) kropp.
Citera
2021-04-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Jag tror dessvärre nej
Jag tror inte att han blir fälld fortfarande för mycket lösa trådar för att man inte ska kunna utesluta en annan gärningsman. Hade jag suttit som nämndeman hade jag bedömt sannolikheten til att sd är skyldig till drygt 80% men det räcker inte för att döma i brottmål
Citera
2021-04-14, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Som jag uppfattade det hela på plats så har två olika tekniker uttalat sig.
Advokaten sa att dom två hade använt olika termer.
Den ena hade sagt att -om det nu är ett skoavtryck så är det för lite detaljer att gå på. Det som är avsatt går inte att matcha med SD blå sko.

Den andra teknikern hade sagt (vilket stod som en fetad överskrift på försvarets Powerpoint) -om vi hade haft rätt sko, så hade vi kunnat matcha avtryck med sula.

Så, samma slutsats, olika tolkningar.
Försvaret menar då att det inte är SD.

Det som NA skrev om okända fotspår var att någon/några har gjort avtryck i gräset vid bullerplanket (fyndplatsen).
De som var först på plats sade sig gått på gruset precis intill planket. Medan det på bild syns att det är gått i gräset.

Bakom lykta dörrar pratades det om fibertråd och fibertuss. Färg röd.

Hörde inget om hårstrå.

Tack!
Och tack för bra komplettering till NA:s rapportering!

För de reportrar som sitter vid direktrapporteringen kan det förstås vara svårt att få med detaljer. Det är ju ändå viktigt att det inte blir galet. Och det kan gå ganska snabbt. De har ju andra krav på sig än vad du har. Rapporteringen från NA igår, sa verkligen inte så mycket.

Det var länge sedan jag lyssnade på fotspårsanalytikerns vittnesmål i TR, men läste nu i morse ett inlägg från @Studbaker som gav ytterligare belysning/förklaring till våra frågor och funderingar.

Jo, jag minns att de som hittade Lena hade gått en bit in, men ändå inte alltför nära kroppen. Det man fundera är ju om man kollade de skoavtrycken mot deras skor? Det för att utesluta dom?

Funderar också på varför den röda fibertussen och tråden kördes bakom lykta dörrar?

Angående hårstrået har jag förstått att det inte går att koppla till person (mitokondriellt DNA), utan används för att utesluta personer. @piatrone har skrivit flera intressanta inlägg om detta.

Försvaret kanhända är insatt i den biten och förstår att det inte är något att invända mot?
Citera
2021-04-14, 11:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Jag tror dessvärre nej

Jag tror att det inte blir en fällande dom.

Enligt mig ligger bristerna fortfarande i motivbilden, avsaknad av mordvapen samt att det inte är säkerställt utom rimligt tvivel att SD befann sig på mordplatsen vid tiden för brottet. Utifrån dessa faktorer kan en alternativ gärningsperson fortfarande inte uteslutas. Resonerat ur ett juridiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in