2021-04-13, 23:12
Medlem
Åklagaren verkar inte förstått cachernas betydelse i detta fall. De är Centrala. För huvudaktörerna var de bokstavligen på liv och död. Ingen lek eller typ gömma nyckeln.

För de flesta är det ett trevligt sätt att vara i naturen och umgås, men absolut inte för dessa tre.

Cacherna hade högre valörer som vissa var beredda att mörda för. Det fokuset finns Inte med. Man missar Grovt själva Triggar och anlägger fel perspektiv.

Måtte det finnas en aktiv Gc are i HR.
Citera
2021-04-13, 23:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Möjligt.
"Nämnda skor", är kanske det de har lutat sig mot.
Samtidigt motsägs ju möjligheten att kunna para ihop spåren med något skopar om spåren innehåller för lite information för närmare undersökning.

Försvaret idag, NA:
"– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med."

Försvaret har kanske kontaktat dem igen eller en annan expert och fått utlåtande om att det visst kan gå att undersöka skoavtrycken.

Jag är ledsen att säga det men den här utredningen har knappast bestått av noggranna undersökningar och kompetenta experter. Det är bara att titta på IT-delen och hur man inte verkar göra fullständiga undersökningar trots att man fått steg för steg guide från Avel, om jag förstått det rätt. Följer tråden bara av och till numera.
Citera
2021-04-13, 23:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nu tar jag fritt från minnet, men jag tyckte att skoavtryckskillen sa att de var svåra att tyda då t ex tyget legat veckat när avtrycket gjordes och liknande. Han nämnde något med något avtryck där man kunde se något avtryck från en häl?
Det ska ha rört sig om blodiga avtryck, eller hur?

- Hur kan det då komma sig, kan man fråga sig, att pedalerna på den undersökta cykeln inte bär spår av blod?

En förklaring kan ju vara att andra skor bars under brottet, för att efteråt kasseras. De blå skorna kan ha medtagits för ombyte varvid DNA följt med.
Citera
2021-04-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren verkar inte förstått cachernas betydelse i detta fall. De är Centrala. För huvudaktörerna var de bokstavligen på liv och död. Ingen lek eller typ gömma nyckeln.

För de flesta är det ett trevligt sätt att vara i naturen och umgås, men absolut inte för dessa tre.

Cacherna hade högre valörer som vissa var beredda att mörda för. Det fokuset finns Inte med. Man missar Grovt själva Triggar och anlägger fel perspektiv.

Måtte det finnas en aktiv Gc are i HR.

Håller med. Det känns som att staten behöver ha med en yngre/initierad förmåga som kan förklara det nördiga som verkar drabba en del inom GC (precis som i andra sporter förstås). Det åklagaren verkar ta upp är statiska, monotona och intellektuella fakta men missar känsloläget. Då lämnar åklagaren inget bestående intryck på rätten.
Citera
2021-04-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Begriper heller inte varför man gör sig besvär att köra askan till destruering när den, som du skriver, är perfekt att ha i trädgården som gödsel. Verkar lite som en desperat åtgärd vid storstädningen.

Har han kört aska till tippen förr, eller bara nu kan jag undra. (Har haft kolonilott och många gånger önskat att jag hade haft tillgång till just aska).

Ja märkligt då han verkar gödsla och vattna gräsmattan under tiden han ränner runt, jag kastar ut askan på snön kring påsk och 60-70 cm snö är borta på 11/2 vecka så då har man grön gräsmatta då grannarna börjar kratta sina mattor.
Har kollat lite bland hans inlägg på pelletsforumet men inte sett att han kommenterat något om vad man gör av askan men han borde sett att folk gödsla trädgården med den, han askar ur pannan 3 ggr/år så inte mer än ca 10-15 liter/gång men kanske man inte kastar ut askan på gräsmattan om de finns rester av annat där?
Han har haft lite problem med brännaren som inte tänder så han vet då hur man tänder manuellt i pannan.

Såg han skrev att han inte har problem med nerverna då han inte verkar ha några.
Detta gällde då han skulle sjunga på hans bröllop i augusti 2008 men inte kan sjunga, hade 1a i musik/sång i högstadiet.
Citera
2021-04-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
NA:s Christina Eriksson har med dessa ord sammanfattat dagens flum från försvaret:

"Jag och min kollega Stefan sitter och lyssnar och försöker följa med i advokatens uppläsning av olika datasessioner, platshistorik och inloggningar. Jag får lust att räcka upp handen och fråga: Vad vill du med det här? Vart vill du komma? Betyder det här att 46-åringen är oskyldig? Förklara för mig så jag begriper."

Bra att du tar upp att även reportrarna har svårt att begripa den tekniska rappakaljan som omger GC! Det kan vara bra att ha den svåra tekniska biten i åtanke om SD blir frikänd..då ska åklagarna ha skit för att de inte har tagit in någon expert som kunnat förklara detta på ett sätt som rätten förstår!
Citera
2021-04-14, 00:00
Medlem
Men journalistens slutkläm känns viktig. Vad gjorde Sd där på natten? Försvaret tycks inte gå in på det, bara vad de anser att han inte gjorde.

Fast, samtidigt. Vi får inga ordentliga svar. Vad exakt gjorde den misstänkte på natten den 14 maj 2018? Det får vi inte veta.
Senast redigerad av piastrone 2021-04-14 kl. 00:04.
Citera
2021-04-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
....

Du och förslagsvis Sh. Holmes borde begära en sittning med åklagarna snarast möjligt för att förklara de tekniska bitarna med IT samt det emotionella som verkar drabba en del geocashare!
Jag tror inte åklagarna kan förklara de nördiga bitarna mer än på kanslisvenska och då blir det bara monotont rabblade utifrån en A4 som de läser ur. Hur ska rätten då kunna ta till sig i indicierna och ge dem rätt värde??
Senast redigerad av thislookslike 2021-04-14 kl. 00:03. Anledning: Ändrat citering
Citera
2021-04-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det ska ha rört sig om blodiga avtryck, eller hur?

- Hur kan det då komma sig, kan man fråga sig, att pedalerna på den undersökta cykeln inte bär spår av blod?

En förklaring kan ju vara att andra skor bars under brottet, för att efteråt kasseras. De blå skorna kan ha medtagits för ombyte varvid DNA följt med.

Jag tänker också så, SD är faktiskt tillräckligt smart att ha sett till att inte ex sparka Lena med skor som sedan skulle kunna hittas, det får man ge honom. Till och med jag skulle tänka på en sån detalj. Kom ihåg SDs replik om att mordet aldrig kommer lösas/de kommer aldrig hitta något på honom- el hur det nu var han sa?. Aldrig att han skulle falla på en sån sak. Fast plösen är ju rätt nära ändå .
Citera
2021-04-14, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En timmes besök inkluderande förhör om fiskelycka?
Kl 16:41 Svartsjuk S: "Då kan man ringa fritt också. Ifall du måste ringa mamma eller fiskegubben om det blir för jobbigt."

Ja, läget är spänt och S stressad till max. Drömkvinnan är på väg bort.
Att deleta just 14-16 maj, är iögonfallande. - Diskussion om L med krav på att klippa banden till älskarinnan en gång för alla? En ev förklaring till att hon snabbt, och i ett närmast exalterat tillstånd, drar slutsatsen att någonting hänt hatobjektet. Redan samma förmiddag.
Det är mellan JS och HD det är raderat just dessa tider, han måste väl veta nåt om vad som sagts.
13 maj och ett dygn. 14 maj och två dygn.
Allt annat snusk tycks inte bekymra henne.
Fattar öht inte varför detta med HD totalt faller bort, allt från hans nojja om upptäckt och cachekrig.
Blev hon en helig ko efter att hon släpptes?
Oavsett om hon inte kan hamna under ett åtal så kan hon givetvis vara central utifrån SDs sfär.
Rt, öppet. Stängt. Rt. HD hemma, HD på jobbet.
Hälsa på HD enligt ditten eller datten på event.
Smyg ut dit, vi möts där. Logga inte förrän slutet på augusti.
And on and on and on..
Citera
2021-04-14, 00:07
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Möjligt.
"Nämnda skor", är kanske det de har lutat sig mot.
Samtidigt motsägs ju möjligheten att kunna para ihop spåren med något skopar om spåren innehåller för lite information för närmare undersökning.

Försvaret idag, NA:
"– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med."

Som jag uppfattade det hela på plats så har två olika tekniker uttalat sig.
Advokaten sa att dom två hade använt olika termer.
Den ena hade sagt att -om det nu är ett skoavtryck så är det för lite detaljer att gå på. Det som är avsatt går inte att matcha med SD blå sko.

Den andra teknikern hade sagt (vilket stod som en fetad överskrift på försvarets Powerpoint) -om vi hade haft rätt sko, så hade vi kunnat matcha avtryck med sula.

Så, samma slutsats, olika tolkningar.
Försvaret menar då att det inte är SD.

Det som NA skrev om okända fotspår var att någon/några har gjort avtryck i gräset vid bullerplanket (fyndplatsen).
De som var först på plats sade sig gått på gruset precis intill planket. Medan det på bild syns att det är gått i gräset.

Bakom lykta dörrar pratades det om fibertråd och fibertuss. Färg röd.

Hörde inget om hårstrå.
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 00:13. Anledning: Autofuckingkorrekt
Citera
2021-04-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19

Hörde inget om hårstrå.

Det är märkligt om något sådant inte är utrett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in