Sjukaste paret ever.
Hela relationen förefaller bipolär, det är rena berg- och dalbanan.
HD behöver kontakt med psykiatrin efter USA och i var och varannan dialog med olika personer skriver SD som ett repetetivt mantra hur dåligt HD mår.
Hon verkar dock ha repat sig snabbt:
"C träffade Hanna, Stefan och Hannas pappa i Värmland ungefär två veckor efter mordet på Lena. De möttes i samband med geocaching. De kramade om varandra och pratade lite. Hanna och Stefan agerade som om ingenting hade hänt, vilket C tycker är det konstiga. Ingen kommenterade det som hänt Lena." (CB)
Som om inget särskilt hänt. Samma fasad som otroheten som skulle tystas ner ihop med JG.
Med pappa struts i släptåg.
I augusti är det som vanligt, förutom att SD går och väntar på att HD ska gå all-in igen.
Även HDs chef noterar att hon piggnat till, är åter på full tjänstgöring:
"I jämförelse med hur Hanna mådde under våren då hon mer "höll ihop" sig själv har Hanna sedan augusti agerar så som hon gjort tidigare då hon varit i balans och mått bra."
" Utifrån det M sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt.
I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi."
HD bjuder med SD på läger:
" I augusti -18 var Hanna och C på geocachingläger i två dagar i Strömstad. Hanna bjöd med Stefan. Både Hanna och Stefan betedde sig normalt under vistelsen, de var varken ledsna eller upprörda. De pratade inte om mordet på Lena. Stefan sa att han hoppades på att få tillbaka Hanna medan Hanna ville fortsätta som vänner. Stefan sa att han var lugn och "hon kommer tillbaka sen" och verkade självsäker i det. C frågade inte Hanna vad hon tänkte om det." (CB)
HD är säker på att "
polisen inte har "någonting" och att det är därför Stefan är på fri fot. M förstår det som att Hanna menar att inget kan binda Stefan till mordet." (MT)
I november kommer hon, under falsk flagg, med förslag om alternativ gärningsperson som hon tycker ska granskas.
Hon känner SD och LW.
SD själv är en ganska vanlig och mycket omtyckt och engagerad person i Västerås berättar hon.
Han i sin tur tycker (under häktningsförhandlingen) att hon har lika starkt motiv: " är det nån som har motiv så är det Hanna" och förklarar i förhör:
" (..) Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv."
Han är macho och säker på att HD ska komma lufsande tillbaka.
De reser och har skoj efter mordet, JS har hamnat i skymundan utåt sett (men de har fortsatt sex i det fördolda enligt förhör JS december - 18).
" Sedan Lenas död har Stefan och Hanna verkat vara närmre varandra än någonsin tidigare. Det baserar L på deras geocachingaktivitet och de resor de gjort tillsammans till USA, Tystland, Holland och Belgien. De har även varit på en kanotresa till Hällefors där de tog cacherna, "Brattforsturen" och tältade. L finner umgänget som konstigt då de nyligen separerat. Det umgänge som Hanna tidigare hade med "Sillen" verkar ha avtagit." (LW)
Ett år senare, 2019, så tittar SD längtansfullt mot den tomma bädden och verkar få ligga på armen ibland och iaf lukta på HD.
Han ska få följa med henne på en ny resa och jublar likt ett barn.
Likt hon gjorde ang semesteransökan 5 april när hon fått med honom i båten. Eller på planet..
Det blir en resa!
Citat:
27 juni 2019.
SD: "Ligger nu. Tittar på den tomma platsen bredvid. Fantiserar och drömmer ofta att du ligger där. Kanske på söndag om du vill, nattis. Kram"
(inget svar)
28 juni.
SD: God morgon!"
HD: Inga barn hemma... Äta vid 19?"
29 juni.
SD: "Det var härligt i eftermiddags. Tack för att du är du.
Du är alltid det första jag tänker på när jag vaknar."
2 augusti.
HD är ute på äventyr med nån och SD sitter hemma med barnen:
HD: "Nu incheckade. Gör vid vattnet. Hör vågorna. Super mysigt.
SD:
"WIWT" [wish I was there? Min anm]
"Saknar dig.
Vande mig att ha dig nära under veckan. Njöt."
HD:
"Det samma. Det var mysigt! "
(..)
"Nästa gång vill jag åka med dig."
SD: Åååhh... "
[Skickar stor bild på en man som håller sig för hjärtat och det sprutar ut hjärtan]
22 augusti.
SD: Imorgon vill jag ligga nära.
HD: ❤️
SD: För att du luktar gott."
Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:
" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)