2021-04-17, 01:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den slöa hafsiga husrannsakan hos SD, eller ska man kalla det en hastig titt, var ett av alla misstag som skedde i början. Vem var åklagare, jouråklagare då och hur motiverade hen att avbryta? Man visste redan då att SD och Lena hade ett förhållande.

Sen att man avbröt hundsöket i närområdet och istället gick mot skogen för att söka där.

Dessa 2 inledande misstagen var förödande.
Vad avbröt de?
Påbörjad BP-undersökning?
Vilka befogenheter hade de juridiskt i det läge då LW enbart var försvunnen?
Citera
2021-04-17, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad avbröt de?
Påbörjad BP-undersökning?
Vilka befogenheter hade de juridiskt i det läge då LW enbart var försvunnen?

Hundförare och andra poliser fick avbryta söket och dra till skogs. De kunde ha låtit hunden fortsätta i närområdet.

Vet inte vad spaningsledare hetter.

Vet ej, men åklagare har ju mkt stora befogenheter.

Nu räknades ärendet initialt som ett försvinnande vilket jag tycker verkar lågprio. Menar - såsom Lenas lägenhet såg ut, dörren på glänt, halvinslagna presenter. UWs familj som kom dit runt 06.30, letade runt. I mina ögon är åkl beslut om avbruten husis fel. Hade hen i stället sagt misstänkt kidnappning, då hade det kanske gått bättre...
Citera
2021-04-17, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja det är märkligt, pastor som hon var borde hon lärt sig att onda människor ska man inte ha med att göra. Antagligen blev hon förförd av Mr Nice, och sedan när han blev den elaka, hotande och förföljande idioten satt hon redan fast i ett känslomässigt nät.
Hon spred energi och glädje när man än mötte henne, nu när man vet hur hon led är det ännu större.
Hon borde inte veta ett dugg som pastor, inte märkligt alls, för det berör mer troligt det du nämner sen.

Destruktiv relation, ihop med förälskad och att leva på hoppet ang löften, dubbla budskap bröt ner henne till en spillra (ambivalens) - ihop med hennes egna tillkortakommanden om att vara livrädd att lämnas.
Den värsta formen är givetvis psykopati, vad som felar SD passar jag, men rekommenderar varmt boken av Sandra L. Brown.
Där kommer poletten ramlar ner efter läsning:
Senast redigerad av develi 2021-04-17 kl. 02:56.
Citera
2021-04-17, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Hundförare och andra poliser fick avbryta söket och dra till skogs. De kunde ha låtit hunden fortsätta i närområdet.

Vet inte vad spaningsledare hetter.

Vet ej, men åklagare har ju mkt stora befogenheter.

Nu räknades ärendet initialt som ett försvinnande vilket jag tycker verkar lågprio. Menar - såsom Lenas lägenhet såg ut, dörren på glänt, halvinslagna presenter. UWs familj som kom dit runt 06.30, letade runt. I mina ögon är åkl beslut om avbruten husis fel. Hade hen i stället sagt misstänkt kidnappning, då hade det kanske gått bättre...
Jag menar det jag fetade, dvs husrannsakan, och hade SDs hus i åtanke.
Svaret du sen fick berörde krimteknikern GS.
Citat:
Den slöa hafsiga husrannsakan hos SD, eller ska man kalla det en hastig titt, var ett av alla misstag som skedde i början
Det inleds som anmälan om försvinnande och samma dag på em ändras det till brottsrubricering människorov. Står i Fup.
Citera
2021-04-17, 02:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Läste härom dagen om en av kvinnorna som arbetar på avd där man lämnar tillbaks beslagtagna prylar.
Här gällde det SD som ville få tillbaka ett par skor. Kvinnan tyckte att han var läskig: han tittade under lugg, flackade med blicken och flinade. Flörtade.
En tid senare var SD där igen, men då i sällskap med HD. Den gången betedde han sig helt annorlunda, till synes helt normalt.

Verkar som att SD är het på gröten när det gäller kvinnor. Men han kör helt fel taktik. Fler än en kvinna tycker bara att han är läskig. Han är påträngande både fysiskt och verbalt. Men det tycks han inte begripa själv.
Usch!
Ja, han har nog inte värst med framgång, många, om inte de flesta (oavsett ragg eller inte) verkar se honom som helt awkward med total brist på social kompetens.
Som du skriver påträngande, obehaglig.
Skrattar på fel ställen och verkar allmänt korkad. Flackar med blicken.
Inte mycket till smidig kameleont med reptilian gaze där inte..

HD verkar dock få honom att hålla tyst.
Enligt hans kommentar aug 2019 så tackar han för att hon lär honom att bete sig.
"För att du får mig att utvecklas."

Naw...

Citat ang den du nämner:
"L säger att hon har träffat Stefan på hittegods tidigare och då var Hanna med. Stefan betedde sig då väldigt annorlunda mot den här gången. När Hanna var med sa varken han eller hon någonting och han log inte heller, hon beskriver det som att det var en tväromvändning när han var här själv."
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S vill vara kompis. Fick han välja skulle han bjuda alla på middag utom åklagaren o de två dumma poliserna.

.. Och kramas jättemycket. Om det nu inte vore för covid-19 och att han är lika socialt begåvad som en amöba med OCD.
Senast redigerad av develi 2021-04-17 kl. 02:42.
Citera
2021-04-17, 04:44
Medlem
develis avatar
Sjukaste paret ever.
Hela relationen förefaller bipolär, det är rena berg- och dalbanan.

HD behöver kontakt med psykiatrin efter USA och i var och varannan dialog med olika personer skriver SD som ett repetetivt mantra hur dåligt HD mår.
Hon verkar dock ha repat sig snabbt:

"C träffade Hanna, Stefan och Hannas pappa i Värmland ungefär två veckor efter mordet på Lena. De möttes i samband med geocaching. De kramade om varandra och pratade lite. Hanna och Stefan agerade som om ingenting hade hänt, vilket C tycker är det konstiga. Ingen kommenterade det som hänt Lena." (CB)

Som om inget särskilt hänt. Samma fasad som otroheten som skulle tystas ner ihop med JG.
Med pappa struts i släptåg.

I augusti är det som vanligt, förutom att SD går och väntar på att HD ska gå all-in igen.
Även HDs chef noterar att hon piggnat till, är åter på full tjänstgöring:
"I jämförelse med hur Hanna mådde under våren då hon mer "höll ihop" sig själv har Hanna sedan augusti agerar så som hon gjort tidigare då hon varit i balans och mått bra."

" Utifrån det M sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt.
I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi."

HD bjuder med SD på läger:

" I augusti -18 var Hanna och C på geocachingläger i två dagar i Strömstad. Hanna bjöd med Stefan. Både Hanna och Stefan betedde sig normalt under vistelsen, de var varken ledsna eller upprörda. De pratade inte om mordet på Lena. Stefan sa att han hoppades på att få tillbaka Hanna medan Hanna ville fortsätta som vänner. Stefan sa att han var lugn och "hon kommer tillbaka sen" och verkade självsäker i det. C frågade inte Hanna vad hon tänkte om det." (CB)

HD är säker på att "polisen inte har "någonting" och att det är därför Stefan är på fri fot. M förstår det som att Hanna menar att inget kan binda Stefan till mordet." (MT)

I november kommer hon, under falsk flagg, med förslag om alternativ gärningsperson som hon tycker ska granskas.
Hon känner SD och LW.
SD själv är en ganska vanlig och mycket omtyckt och engagerad person i Västerås berättar hon.

Han i sin tur tycker (under häktningsförhandlingen) att hon har lika starkt motiv: " är det nån som har motiv så är det Hanna" och förklarar i förhör:

" (..) Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv."

Han är macho och säker på att HD ska komma lufsande tillbaka.
De reser och har skoj efter mordet, JS har hamnat i skymundan utåt sett (men de har fortsatt sex i det fördolda enligt förhör JS december - 18).

" Sedan Lenas död har Stefan och Hanna verkat vara närmre varandra än någonsin tidigare. Det baserar L på deras geocachingaktivitet och de resor de gjort tillsammans till USA, Tystland, Holland och Belgien. De har även varit på en kanotresa till Hällefors där de tog cacherna, "Brattforsturen" och tältade. L finner umgänget som konstigt då de nyligen separerat. Det umgänge som Hanna tidigare hade med "Sillen" verkar ha avtagit." (LW)

Ett år senare, 2019, så tittar SD längtansfullt mot den tomma bädden och verkar få ligga på armen ibland och iaf lukta på HD.
Han ska få följa med henne på en ny resa och jublar likt ett barn.
Likt hon gjorde ang semesteransökan 5 april när hon fått med honom i båten. Eller på planet..
Det blir en resa!
Citat:
27 juni 2019.
SD: "Ligger nu. Tittar på den tomma platsen bredvid. Fantiserar och drömmer ofta att du ligger där. Kanske på söndag om du vill, nattis. Kram"
(inget svar)

28 juni.
SD: God morgon!"
HD: Inga barn hemma... Äta vid 19?"

29 juni.
SD: "Det var härligt i eftermiddags. Tack för att du är du.
Du är alltid det första jag tänker på när jag vaknar."

2 augusti.
HD är ute på äventyr med nån och SD sitter hemma med barnen:

HD: "Nu incheckade. Gör vid vattnet. Hör vågorna. Super mysigt.
SD:
"WIWT" [wish I was there? Min anm]
"Saknar dig.
Vande mig att ha dig nära under veckan. Njöt."
HD:
"Det samma. Det var mysigt! "
(..)
"Nästa gång vill jag åka med dig."
SD: Åååhh... "
[Skickar stor bild på en man som håller sig för hjärtat och det sprutar ut hjärtan]

22 augusti.
SD: Imorgon vill jag ligga nära.
HD: ❤️
SD: För att du luktar gott."
Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:

" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)
Senast redigerad av develi 2021-04-17 kl. 05:23.
Citera
2021-04-17, 07:50
Medlem
Citat:
Hon borde inte veta ett dugg som pastor, inte märkligt alls, för det berör mer troligt det du nämner sen.

Destruktiv relation, ihop med förälskad och att leva på hoppet ang löften, dubbla budskap bröt ner henne till en spillra (ambivalens) - ihop med hennes egna tillkortakommanden om att vara livrädd att lämnas.
Den värsta formen är givetvis psykopati, vad som felar SD passar jag, men rekommenderar varmt boken av Sandra L. Brown.
Där kommer poletten ramlar ner efter läsning:

Jo, det vore väl bra om främst kvinnor kan ta varning av hur denna relation slutade.
Var aldrig kvar med någon som hotar, misshandlar eller nedvärderar dig.
Trodde väl att om någon kunde inse det så vore det en intelligent pastor som ska hjälpa sin flock med sådana frågor, ge råd till andra i liknande situationer.

Håller helt med om sjukaste relationen någonsin, Sd- Hd.
Så genomsjuk att den inte känns verklig. Det är mordet på LW som håller ihop dom.
Citera
2021-04-17, 08:01
Avslutad
Citat:
Sjukaste paret ever.

HD behöver kontakt med psykiatrin efter USA och i var och varannan dialog med olika personer skriver SD som ett repetetivt mantra hur dåligt HD mår.

"C träffade Hanna, Stefan och Hannas pappa i Värmland ungefär två veckor efter mordet på Lena. De möttes i samband med geocaching. De kramade om varandra och pratade lite. Hanna och Stefan agerade som om ingenting hade hänt, vilket C tycker är det konstiga. Ingen kommenterade det som hänt Lena." (CB)

Som om inget särskilt hänt. Samma fasad som otroheten som skulle tystas ner ihop med JG.

I augusti är det som vanligt, förutom att SD går och väntar på att HD ska gå all-in igen.
"I jämförelse med hur Hanna mådde under våren då hon mer "höll ihop" sig själv har Hanna sedan augusti agerar så som hon gjort tidigare då hon varit i balans och mått bra."

" Utifrån det M sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt.

" I augusti -18 var Hanna och C på geocachingläger i två dagar i Strömstad. Hanna bjöd med Stefan. Både Hanna och Stefan betedde sig normalt under vistelsen, de var varken ledsna eller upprörda. De pratade inte om mordet på Lena. Stefan sa att han hoppades på att få tillbaka Hanna medan Hanna ville fortsätta som vänner. Stefan sa att han var lugn och "hon kommer tillbaka sen" och verkade självsäker i det. C frågade inte Hanna vad hon tänkte om det." (CB)

HD är säker på att "polisen inte har "någonting" och att det är därför Stefan är på fri fot. M förstår det som att Hanna menar att inget kan binda Stefan till mordet." (MT)

I november kommer hon, under falsk flagg, med förslag om alternativ gärningsperson som hon tycker ska granskas.
Hon känner SD och LW.
SD själv är en ganska vanlig och mycket omtyckt och engagerad person i Västerås berättar hon.

Han i sin tur tycker (under häktningsförhandlingen) att hon har lika starkt motiv: " är det nån som har motiv så är det Hanna" och förklarar i förhör:

" (..) Lena har förstört Hannas liv .. genom att vara med mig. Och tar man bort det som förstört livet då tar man bort liksom nånting som .. som inte har varit bra .. men .. nej .. jag vet givetvis att Hanna inte har mördat Lena. Men ... men hon skulle kunna ha ett motiv."

De reser och har skoj efter mordet, JS har hamnat i skymundan utåt sett (men de har fortsatt sex i det fördolda enligt förhör JS december - 18).

" Sedan Lenas död har Stefan och Hanna verkat vara närmre varandra än någonsin tidigare. Det baserar L på deras geocachingaktivitet och de resor de gjort tillsammans till USA, Tystland, Holland och Belgien. De har även varit på en kanotresa till Hällefors där de tog cacherna, "Brattforsturen" och tältade. L finner umgänget som konstigt då de nyligen separerat. Det umgänge som Hanna tidigare hade med "Sillen" verkar ha avtagit." (LW)

Ett år senare, 2019, så tittar SD längtansfullt mot den tomma bädden och verkar få ligga på armen ibland och iaf lukta på HD.
Likt hon gjorde ang semesteransökan 5 april när hon fått med honom i båten. Eller på planet..
Det blir en resa!

Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:

" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)
Jättebra sammanställning!
Det är otroligt många märkliga uttalanden och beteenden som gör att jag kommer på mig själv att sitta gspande, som en fågelholk.
Indicierna och gulligullandet är lika tydligt som i en tantsnuskkioskdeckare.
Det är bara att hoppas att sillen vågar berätta vad han vet.
Hoppas att han är på en säker plats, så att han inte blir hotad, mutad eller mer manipulerad än han blivit. Lite synd om honom.
Citera
2021-04-17, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var den utstuderade bilden (Bahco) nu i mars?
Helt klart att han lägger både bilder och texter med budskap, jag tvivlar inte en sekund längre.
Texten är ju direkt stötande.

Han njuter av det...
Ja, att balansera på kanten av sanningen är någonting SD njuter av.
Bara han vet.
Med det uttalandet är det han som är mördaren.
Hade det varit någon annan, hade det varit två som vetat, dvs SD ich mördaren. Nu är det bara han som vet 1+1=SD
Citera
2021-04-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo, det vore väl bra om främst kvinnor kan ta varning av hur denna relation slutade.
Var aldrig kvar med någon som hotar, misshandlar eller nedvärderar dig.
Trodde väl att om någon kunde inse det så vore det en intelligent pastor som ska hjälpa sin flock med sådana frågor, ge råd till andra i liknande situationer.

Håller helt med om sjukaste relationen någonsin, Sd- Hd.
Så genomsjuk att den inte känns verklig. Det är mordet på LW som håller ihop dom.

Som Du säger... en sjuk relation!

Och sjukt att SD:s fd svärföräldrar håller honom om ryggen.

Funderar på hur mycket HD avslöjade för sina föräldrar första gången otroheten avslöjades. Något enstaka liggande eller berättade hon allt (som hon fick reda på via LW)? Förmodligen inte för i så fall borde SOA tagit ställning mot SD med kraft. Sagt att hos oss är du inte välkommen längre... kanske HD hade fått mer råg i ryggen och orkat vänt SD ryggen för all framtid.

Men, med tanke på SOA:s uppförande nu så tar han väl inte avstånd från SD ens om han blir dömd.

"Rätt ska vara rätt"... jösses!

Tillägg (lite offt men ändå inte)

Hörde på lokalradion (Örebro) igår att en misstänkt GM som varit efterlyst i ett mordfall i Karlskoga hittats i Tyskland (tror jag det var, utomrikes iaf). Åkl i det fallet är också Åsa, hoppas hon inte får för mycket på sitt bord nu inför avgörandet av detta fall!
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-17 kl. 08:40.
Citera
2021-04-17, 09:24
Medlem
Citat:
Sjukaste paret ever.

Hon känner SD och LW.

Det blir en resa!

Angående detta:

”Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:

" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)”

Det är kanske detta (inkl nåt missat dokument sparat på datorn eller Drive?) som bör gås igenom om någon någonsin ska bli klok på hennes nya cacher:

https://www.bildtagg.se/bild/kezxd0y531lexr9xg7szm5vt

https://www.bildtagg.se/bild/903tbqekbg0ie7ysrahq52xt

Och tre veckor innan mordet så vill hon låna verkstad. Vill hon inte snickra mer i SD:s tvättstuga sen hon gjorde illa sig kan man undra...
Citera
2021-04-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Angående detta:

”Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:

" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)”

Det är kanske detta (inkl nåt missat dokument sparat på datorn eller Drive?) som bör gås igenom om någon någonsin ska bli klok på hennes nya cacher:

https://www.bildtagg.se/bild/kezxd0y531lexr9xg7szm5vt

https://www.bildtagg.se/bild/903tbqekbg0ie7ysrahq52xt

Och tre veckor innan mordet så vill hon låna verkstad. Vill hon inte snickra mer i SD:s tvättstuga sen hon gjorde illa sig kan man undra...

Framgår det någonstans om LW lånade någon verkstad? Har C fått frågan i något förhör?

Ps... kom på att det var en dum fråga eftersom han säger att det var sista ggn han träffade LW... Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-04-17 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in