Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Det ska ha rört sig om blodiga avtryck, eller hur?
- Hur kan det då komma sig, kan man fråga sig, att pedalerna på den undersökta cykeln inte bär spår av blod?
En förklaring kan ju vara att andra skor bars under brottet, för att efteråt kasseras. De blå skorna kan ha medtagits för ombyte varvid DNA följt med.
Om man tittat på pedaler (iaf de som vi har på våra hemma) är de ju ganska räfflade. Jag tror som du att det är väldigt svårt att få bort blod där, särskilt mitt i natten, i en trädgård, med en vattenslang. Tankar går åt, att å andra sidan kan det handla om ganska lite blod på sulan, vilket gör att kontaktytan på en räfflad pedal inte blir så stor och blodet på sulan kan ha under transportsträckan till cykeln smetas av på gräs/mark.
Här får jag nya tankar på att det är så märkligt att hunden inte fick upp någon lukt av spår från blodet. Har cykeln stått alldeles vid mordplatsen? Så nära att han inte har behövt ta särskilt många steg?
Jag minns inte (och har en lång lista på vad jag skulle vilja kolla) när cykeln togs i beslag? Helt utan att ha på fötterna får jag en känsla av att det var sent. Så iofs kan SD vid annat tillfälle tvättat cykeln noggrannare.
Din teori kan mycket väl stämma, alternativt att han har haft med sig några skydd för skorna (därav enbart blod på plösen. Jag har tänkt några gånger att det kan vara av den anledningen avtrycken på Lena och Lenas kläder är så svåra att avläsa, att det kan ha funnits något skydd över skorna.
Jag tycker dock att det låter ganska avancerat att planeringen ska ha gått så långt, att han kunnat tänka ut att skor kan bli blodiga. Det kräver nästan att du har lite koll på mord och forensik. Hur han ska kunna få på sig ett par skydd när Lena är på plats? Innan mordet verkar det ju väldigt suspekt att ta på sig skydd.
Ett alternativ är att han tar av sig skorna efter mordet, sätter dom på pakethållaren, alternativt har en plastpåse med sig i ryggsäck eller instucket inne i sadeln (som skydd mot regn), dvs inte planerat.