2021-04-08, 21:04
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Åratal av händelser har nu kommit ikapp. Mår dåligt nu och är nedstämd och ser ingen glädje för mitt liv. Behöver söka hjälp men vet inte om jag orkar med den offentliga vården. Har förstått det kan vara lång väntetid. Hur väljer man privat psykolog? Hur mycket kostar det att gå privat?
Citera
2021-04-08, 22:00
Medlem
HeadCreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Åratal av händelser har nu kommit ikapp. Mår dåligt nu och är nedstämd och ser ingen glädje för mitt liv. Behöver söka hjälp men vet inte om jag orkar med den offentliga vården. Har förstått det kan vara lång väntetid. Hur väljer man privat psykolog? Hur mycket kostar det att gå privat?

Googla 'privata psykologer och din kommun'. Mellan 800 - 1500 brukar det kosta. Så betydligt dyrare än på närpsyk och högkostnadsskyddet brukar inte gälla för privata.

Socialstyrelsen borde ju annars kunna hjälpa dig att hitta en privat psykolog eller iaf ge information.
Citera
2021-04-09, 18:28
Medlem
Hupats avatar
Mitt ex jag dumpade för 1 år sedan började idag följa mig på instagram? Hade haft noll problem med detta om det inte vore så att hon när vi var tillsammans psykiskt misshandlade mig och vid flertalet tillfällen också fysiskt. Har tagit ett bra tag att läka sedan dess och jag vill verkligen ha 0 kontakt med henne. Senast vi pratade så var det efter jag gjort slut, dvs först långa meddelanden där hon försökte trycka ner mig och "snälla hupat ta tillbaka mig, sluta fjanta dig nu", och sedan aggressiva meddelanden om hur jag skulle ge henne pengar/ta med hennes grejer till henne när jag skrev att det verkligen var över. Vafan vill hon mig nu? Tog bort henne och slog på privat konto så hon bör fatta hinten.
Citera
2021-04-11, 12:04
Medlem
Känner mig frånkopplad

Jag känner mig frånkopplad från allt och alla.
Jag har social fobi och har egentligen inga vänner alls, bara några som jag har kontakt med online (de bor här i sverige men långt bort ifrån mig).
Jag har 4-5 släktingar som jag har haft nära kontakt med. (föräldrar och syskon)

Men på senaste tiden har min sociala fobi börjat påverka mig. jag känner mig svag och löjlig. jag har sökt hjälp men det verkar inte ske något.
Jag har haft många diskussioner med min mamma på senaste tiden och jag förstår inte varför men hon har visat nån sorts av avsky mot mig. ni vet, sånt där märker man, när någon inte gillar att vara i närheten av en.

Just nu så har jag plötsligt stängt in mig mentalt, inga känslor finns kvar, jag känner mig helt tom inombords och har inga ord kvar, har inget att säga till någon.
Citera
2021-04-11, 13:57
Medlem
Kan bero på något underliggande trauma som du behöver bearbeta. Vanligtvis brukar man prata om fight, flight, freeze och fawn.

Föreslår att du tittar på den här https://www.youtube.com/watch?v=hG-frPf8Iq8 , men naturligtvis är det alltid bra att vara lite skeptisk till olika teorier och modeller och fundera på om det kan vara något som passar in på dig.
Citera
2021-04-11, 14:07
Medlem
Ensambroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speculoo
Jag känner mig frånkopplad från allt och alla.
Jag har social fobi och har egentligen inga vänner alls, bara några som jag har kontakt med online (de bor här i sverige men långt bort ifrån mig).
Jag har 4-5 släktingar som jag har haft nära kontakt med. (föräldrar och syskon)

Men på senaste tiden har min sociala fobi börjat påverka mig. jag känner mig svag och löjlig. jag har sökt hjälp men det verkar inte ske något.
Jag har haft många diskussioner med min mamma på senaste tiden och jag förstår inte varför men hon har visat nån sorts av avsky mot mig. ni vet, sånt där märker man, när någon inte gillar att vara i närheten av en.

Just nu så har jag plötsligt stängt in mig mentalt, inga känslor finns kvar, jag känner mig helt tom inombords och har inga ord kvar, har inget att säga till någon.

Finns det någonting som du vill säga här som skulle kunna hjälpa dig eller i alla fall kunna lätta på hjärtat ditt?

Vilken hjälp har du sökt? och har du sökt information på internet för att få en bättre förståelse eller redskap om social fobi?

Finns det tidpunkter eller olika scenarier där din sociala fobi yttrar sig?

Hur mår du idag TS?
Senast redigerad av Ensambroder 2021-04-11 kl. 14:10.
Citera
2021-04-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensambroder
Finns det någonting som du vill säga här som skulle kunna hjälpa dig eller i alla fall kunna lätta på hjärtat ditt?

Vilken hjälp har du sökt? och har du sökt information på internet för att få en bättre förståelse eller redskap om social fobi?

Finns det tidpunkter eller olika scenarier där din sociala fobi yttrar sig?

Hur mår du idag TS?

Har haft kontakt med BUP och nu vuxen-psykriatin, men jag får inte mycket hjälp. men förhoppningsvis får jag en kontakperson snart.
Kan mycket om social fobi och förstår mig själv bättre då jag har läst mycket om det.

Jag har svår social fobi som har blivit värre och värre med åren, att bara promenera utomhus kan kännas skrämmande. att gå själv in på en affär stressar mig, om nån kollar på mig blir jag osäker och nästan rädd.
Vågar inte prata alls i sociala situationer, är helt tyst.

Jag har inte bara social fobi men depression och ångest också, ibland kan jag leva med det men ibland blir det väldigt svårt för mig.
Citera
2021-04-11, 19:19
Medlem
Jag hatar mitt liv, jag hatar mitt liv, jag hatar mitt liv.
Citera
2021-04-11, 22:21
Medlem
Kackelhuss avatar
Mår som en prins, idioter vinner aldrig!
Citera
2021-04-13, 18:31
Medlem
Kackelhuss avatar
Jag har aldrig känt mig bättre, att låta sin mörka sida taaala ut och sjunga, att det skulle vara lösningen på de dämpade skriken som har kallat, det trodde jag aldrig. Men de kräver mer mer mer. Är så väldigt rädd för dem men måste lyda nu. Nattens ljus ser ut på ett helt annat sätt än dagens.
Citera
2021-04-14, 01:36
Medlem
Mitt liv är för alltid förstört, jag är misslyckad och kommer aldrig kunna hämta mig. Psykiskt vrak utan framtid, och jag får skylla mig själv
Citera
2021-04-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Mitt liv är för alltid förstört, jag är misslyckad och kommer aldrig kunna hämta mig. Psykiskt vrak utan framtid, och jag får skylla mig själv
Nej, det tror jag inte. En människa kan inte vara misslyckad, bara göra misstag (vilket är mänskligt). Så dåligt kan det väl inte vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in