2021-04-13, 03:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Islam har varit politiskt från get go: Familjepolitik, rättskipning, förhållningssätt till andra folkgrupper etc.

De flesta länder i världen har någon gång under sin historias gång låtit religionen diktera över socialantropologin, med (naturligtvis) katastrofala resultat som följd då religion bygger på dogm (beständighet) medan framgångsrik socialantropologi bygger på evolution (föränderlighet).

Det är en omöjlig ekvation som ofelbart leder till total kollaps av båda strukturerna i det samhälle som har oturen att bli föremål för implementation av en sådan ekvation.

I korthet: Religion som politiskt verktyg, är en självförstörande mekanism för samhället som sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
What about anspråk på världsherravälde?

Till och med Jag har en "Master Plan för att uppnå världsherravälde". So what?
Citera
2021-04-13, 06:55
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De radikala islamistiska rörelser du räknar upp utgör mindre än en promille av världens muslimer. Att hålla alla muslimer och islam som religion ansvarig för extremisternas dåd är inte rimligt. Det finns fundamentalister och extremister i alla religioner.

Att vi har mycket terrorism i och från de muslimska länderna beror inte på religionen utan på USA:s krig i dessa länder, som genererar ständigt mer extremism i en ond cirkel.

Nej.
Alla har ett ansvar för sig eget beteende.
Även muslimer.
USAs krig har inget att göra med att serietecknare i Frankrike mördas.
De gör detta FÖR ATT religionen påbuder det. Samma religion, samma koran.
Att de flesta människor är bra folk TROTS sin religion är inte relevant.
Eller säger du att de flesta nazister höll inte på med folkmord, så då måste du försvara nazism?

Och ”moderata muslimer” (som har mer extrema åsikter än du verkar förstå) spelar ingen som helst roll i sammanhanget.
Angående detta kan jag rekommendera
https://youtu.be/_Z_RAbOJcu0

Islam ÄR problemet
Citera
2021-04-13, 07:17
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Samtidigt ser vi i resten av europa, att avhållsamheten mot islam enar många olika partier, framförallt kanske i Polen, Ungern och Italien nu, men det sker samtidigt i Frankrike, storbritanien och andra länder.

Ständigt återkommande islamistisk terror kommer till slut att skapa ett motstånd mot islam.
Citera
2021-04-13, 07:22
Medlem
styckets avatar
Nej inte om det är berättigat bara om det är fördomsfullt
Citera
2021-04-13, 07:24
Bannlyst
Jag hoppas att ni alla som INTE är emot islam inser att ni stöder avrättningar av homosexuella (i saudiarabien tex halshugger de dem!), att tjejer som blivit våldtagna ska stenas till döds, hedersvåld, balkongkastning, barngiftemål (normaliserad pedofili), dödsdiktatur där de dödar alla som säger emot, med mera. Grundstenen inom islam är dessutom att ALLA icke-muslimer, dvs tex vi vita, måste göras till sexslavar eller mördas. En religion där de tror att de får knulla oskulder i paradiset om de kör ihjäl och kapar vita barn på mitten med lastbil.

Att det ens är en fråga hurvida man är negativ till islam eller inte, är en gåta för mig.
Senast redigerad av kingofShenn 2021-04-13 kl. 07:28.
Citera
2021-04-13, 07:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hur tar man en saklig debatt om religionen Islam utan att läsa källmaterialet (dvs Koranen) och faktiskt studera vad som står där?

Problemet är ju att det egentligen inte finns några argument som håller. Letar man upp några av de problematiska verserna i Koranen och vill diskutera dem så har inte en sådan som Anders Lindberg något argument. Åtminstone inget argument han själv vill stå för. Alltså gäller det att tlll varje pris undvika saklig diskussion. Det är nog hela saken med "Islamofobi"...
Jag har läst koranen, av de två Svenska översättningarna som fanns tillgängliga på 90-talet så valde jag att läsa den senaste. Men kanske viktigare än detta är att jag har bott och arbetat utanför EU i strax över 30 år varav kanske 23-24 år har varit i muslimska länder (hard core såväl som sekulära)

Mina praktiska erfarenheter inkluderar även Muslimer (Islam) i kombination med klantraditioner (även där hard core såväl som soft version).

Man skall inte missta sig och tro att man begriper Islam bara för att man har läst koranen. Och där ligger religionens svaghet, en läsare behöver hjälp med att tolka koranen och det är "tolkarna" (skolorna) som till stor del motverkar att religionen utvecklas i takt med samhällsutvecklingen i stort.

Läser du koranen så hittar du absoluta "nej" vad det gäller alkohol för att i samma koran hitta "ok, om måttligt bruk". Koranen har många motsägelser så att säga.

Islams svaghet är att religionen inte är "organiserad" eller "strukturerad" likt kristendomen. Det går således inte att på hög nivå samlas för att typ "bestämma" att för att kunna kallas "kristen" så skall vi nu tro på den heliga tre-enigheten "fadern, sonen och den heliga anden".

Se vilket "religiöst rabalder" som följde p.g.a. "Sanaa Quran" som hittades när arbetare av misstag slog hål i väggen när en gammal moské renoverades:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanaa_manuscript
Citat:
So many Muslims have this belief that everything between the two covers of the Quran is Allah's unaltered word. They like to quote the textual work that shows that the Bible has a history and did not fall straight out of the sky, but until now the Quran has been out of this discussion. The only way to break through this wall is to prove that the Quran has a history too. The Sana'a fragments will help us accomplish this

Det riktigt stora problemet är att när den välintegrerade Turken (sedan flera generationer) tar sig ett järn, låter dottern gifta sig med en kristen och käkar lunch med kollegorna under ramadan, så är han en kättare/otrogen i allt för många muslimers ögon. I allt för många muslimers ögon så är han värre än kristna och judar.

Visst är det värt att diskutera Islam och dess vara eller icke vara i Sverige.
Citera
2021-04-13, 08:04
Medlem
Citat:
Du sätter upp halmgubbar. Man kan mycket väl diskutera hat och hets mot muslimer (islamofobi) vilket vi gör i den här tråden, utan att förneka att det även förekommer hat och hets mot judar, etniska svenskar och andra grupper.

Jag är själv mycket försiktig med mitt språkbruk. Att jag kallar Richard Jomshof för islamofob beror på en lång rad islamofoba uttalanden som han gjort genom åren, inte bara det senaste påståendet att islam är en "avskyvärd religion". Du kan se i mitt första inlägg i den här tråden att jag citerade ett inlägg redan för fem år sedan där jag kritiserade Jomshof.

Jag har däremot inte kallat Åkesson för islamofob (han har ju själv kritiserat Jomshof). Jag har inte heller kallat SD för ett islamofobt parti. Det jag skrev var att SD har problem med islamofobi i sina led, och att de bör göra något åt det, precis som när de slängde ut extremhögern i två omgångar (ND och AfS).

Min kritik mot Jomshof och andra islamofober är alltså konkret, specifik och inte något försök att "kollektivisera" olika grupper som du uttrycker dig. Den utesluter inte heller kritik av dem som hetsar mot svenskar, judar, romer eller andra grupper. Etniskt och rasistiskt hat ska fördömas varhelst det förekommer.

Nej, det är du som slingrar dig och vägrar besvara frågeställningen: Ord som "islamofob/rasist/antisemit/nazist/fascist" saknar alla objektiva, konsekventa kriterier för vad de betyder, liksom mantrat "hat och hets".

Den enda objektiva betydelsen är den fientliga avsikten som alltid finns gentemot den utpekade. Detta drabbar oroliga föräldrar i Filipstad som kallas rasister av politiker, det drabbar SD:are som stämplas som fascister av statsministern, det drabbar mig när du kallar mig antisemit här på Flashback. Detta är maktord avsedda att tysta och det är hatord som oftast används mot etniska svenskar.

Du behöver alltså som sagt bara gå till dig själv och ditt sätt att kategorisera och smeta epitet - samtidigt som du varnar för att smeta epitet. Ord leder till handling. Det drabbar individen och dödar debatten, vilket skapar konsekvenser som du sedan låtsas beklaga. Fastän du är en del av problemet. Du har ingen universell regel som du följer om att inte kritisera ett kollektiv utan ett obligatorisk "inte-alla!" eller en individ om denne uttrycker sig sakligt och vårdat.

Du fejkar omsorg om "minoriteter" som föreställs vara i underläge, vilket inte stämmer. Judiska neocons som köper inflytande i amerikansk politik är ingen svag grupp, liksom vita europeiska män inte är en privilegierad grupp i Rinkeby eller inför Twitter-moderatorn.

Var vänlig att bemöta mitt resonemang för en gångs skull.
Citera
2021-04-13, 08:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Samtidigt måste vi ha ord för de problem som finns i samhället om vi ska kunna diskutera dem. Islamofobi är, precis som antisemtism, en växande problem i dagens Sverige. Det skulle inte försvinna om vi döper om det eller talar om det med omskrivningar och inlindade ord.

Ett problem är att när du brukar "islamofobi" så cementerar du uttrycket för alla som brukar uttrycket för att kväsa yttrandefriheten.
Du kan ha världens alla goda intentioner men resultatet blir att uttrycket erhåller en helt annan "sanningsstatus" än vad du kanske avser?

En stor andel Svenskar tycker uppenbarligen illa om Islam (se BRÅ). Och myndigheten har redan bakat in dessa Svenskar bland "islamofoberna". Den som eftersöker en hälsosam debatt, även med Jomshof, borde därför undvika ordvalet.

En religion som förbjuder kvinnan att gifta sig med vem hon vill, redan där finns goda skäl för fria människor att "hata" religionen. Att hata en religion som så uttryckligen begränsar kvinnans fri och rättigheter kan det vara islamofobi?

Ditt envisa försvar av uttrycket "islamofobi" gör därför en stor skada, även om du personligen anser att det passar in på en sån liten del av "debatten". Bara att du brukar "islamofobi" cementerar värdet av uttrycket för alla som missbrukar det istället för att ta en debatt.
Citera
2021-04-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ett problem är att när du brukar "islamofobi" så cementerar du uttrycket för alla som brukar uttrycket för att kväsa yttrandefriheten.
Du kan ha världens alla goda intentioner men resultatet blir att uttrycket erhåller en helt annan "sanningsstatus" än vad du kanske avser?

En stor andel Svenskar tycker uppenbarligen illa om Islam (se BRÅ). Och myndigheten har redan bakat in dessa Svenskar bland "islamofoberna". Den som eftersöker en hälsosam debatt, även med Jomshof, borde därför undvika ordvalet.

En religion som förbjuder kvinnan att gifta sig med vem hon vill, redan där finns goda skäl för fria människor att "hata" religionen. Att hata en religion som så uttryckligen begränsar kvinnans fri och rättigheter kan det vara islamofobi?

Ditt envisa försvar av uttrycket "islamofobi" gör därför en stor skada, även om du personligen anser att det passar in på en sån liten del av "debatten". Bara att du brukar "islamofobi" cementerar värdet av uttrycket för alla som missbrukar det istället för att ta en debatt.

Narrativet om utbredd svensk "islamofobi" skapar också ett ressentiment hos muslimer gentemot det svenska samhället och svenskar. Det späder på föreställningar om svenskar som hatiska rasister, vilket sedan kan färga interaktioner med individuella svenskar som inte befinner sig i majoritet i situationen. Alltså samma sak som Regulus varnar för när det gäller beskrivning av "muslimer" som det ena eller det andra. Även en hypotetiskt korrekt statistik om muslimska värderingar kan alltså vara problematisk för honom att lyfta fram, eftersom den kan förstärka en ovilja som skulle kunna drabba oskyldiga personer.
Citera
2021-04-13, 09:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Religion och Politik skall hålla sig så långt ifrån varandra som det bara går. Politiska partier skall således inte ens ha ett förhållningssätt till religion, annat än ett STOPP-tecken.

Religionen islam gör anspråk på staten.
Citera
2021-04-13, 10:36
Medlem
Grodriddares avatar
"Islamofobi" är ett tramsord som används för att svartmåla de som står upp mot denna totalitära, människohatande och våldsamma ideologi.

En fobi är en irrationell eller ogrundad rädsla. Det finns inget irrationellt med att vara rädd för denna dödskult som kastar bögar från hustak och stenar kvinnor som blivit våldtagna.
Citera
2021-04-13, 10:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Religionen islam gör anspråk på staten.

och jag gör anspråk på de 300 miljoner dollar som en nigeriansk prins mailade mig om förra veckan, men som läget ser ut idag så verkar det inte som om vare sig jag eller islam kommer att få som vi vill där anytime soon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in