Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Hur tar man en saklig debatt om religionen Islam utan att läsa källmaterialet (dvs Koranen) och faktiskt studera vad som står där?
Problemet är ju att det egentligen inte finns några argument som håller. Letar man upp några av de problematiska verserna i Koranen och vill diskutera dem så har inte en sådan som Anders Lindberg något argument. Åtminstone inget argument han själv vill stå för. Alltså gäller det att tlll varje pris undvika saklig diskussion. Det är nog hela saken med "Islamofobi"...
Jag har läst koranen, av de två Svenska översättningarna som fanns tillgängliga på 90-talet så valde jag att läsa den senaste. Men kanske viktigare än detta är att jag har bott och arbetat utanför EU i strax över 30 år varav kanske 23-24 år har varit i muslimska länder (hard core såväl som sekulära)
Mina praktiska erfarenheter inkluderar även Muslimer (Islam) i kombination med klantraditioner (även där hard core såväl som soft version).
Man skall inte missta sig och tro att man begriper Islam bara för att man har läst koranen. Och där ligger religionens svaghet, en läsare behöver hjälp med att tolka koranen och det är "tolkarna" (skolorna) som till stor del motverkar att religionen utvecklas i takt med samhällsutvecklingen i stort.
Läser du koranen så hittar du absoluta "nej" vad det gäller alkohol för att i samma koran hitta "ok, om måttligt bruk". Koranen har många motsägelser så att säga.
Islams svaghet är att religionen inte är "organiserad" eller "strukturerad" likt kristendomen. Det går således inte att på hög nivå samlas för att typ "bestämma" att för att kunna kallas "kristen" så skall vi nu tro på den heliga tre-enigheten "fadern, sonen och den heliga anden".
Se vilket "religiöst rabalder" som följde p.g.a. "Sanaa Quran" som hittades när arbetare av misstag slog hål i väggen när en gammal moské renoverades:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanaa_manuscript
Citat:
So many Muslims have this belief that everything between the two covers of the Quran is Allah's unaltered word. They like to quote the textual work that shows that the Bible has a history and did not fall straight out of the sky, but until now the Quran has been out of this discussion. The only way to break through this wall is to prove that the Quran has a history too. The Sana'a fragments will help us accomplish this
Det riktigt stora problemet är att när den välintegrerade Turken (sedan flera generationer) tar sig ett järn, låter dottern gifta sig med en kristen och käkar lunch med kollegorna under ramadan, så är han en kättare/otrogen i allt för många muslimers ögon. I allt för många muslimers ögon så är han värre än kristna och judar.
Visst är det värt att diskutera Islam och dess vara eller icke vara i Sverige.