Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Problemet är att kristendomen (och islam) ändrats så mycket under seklerna att man kan skriva hela böcker om det, vilket många redan gjort. Det var därför jag rekommenderade en bok om islams historia.
Kristendoman har ändrats ännu mer eftersom det är en äldre religion. Du kan väl inte på fullt allvar tro att det som predikas i Svenska kyrkan idag är samma budskap som den medeltida katolska kyrkan eller de första judekristna församlingarna lärde ut?
Centrala dogmer i modern kristendom som treenigheten slogs t.ex. fast först på 300-talet och har inget stöd i bibeln. Celibatet för präster drevs igenom på medeltiden av ekonomiska skäl, och när de protestantiska reformatorerna avskaffade det var det en anpassning till den nya tidens krav. I modern tid har vi fått kvinnliga präster, något som Paulus knappast skulle ha gillat. Men det han skrev om kvinnan tige i församlingen har omtolkats, precis som muslimerna omtolkar koranen när det behövs.
Nej jag tror absolut inte att det som predikas i svenska kyrkan är samma sak som predikades i urkyrkan, eller någon annan kyrka för den delen.
Om du tar svenska kyrkan som exempel på (positiv) förändring så har jag svårt att ta det på allvar. Svenska kyrkan är en styggelse och är mer politisk än kyrkan varit på väldigt länge. Bägaren rann över senast när Eva Brunne höll sin politiska predikan vid riksdagens öppnande och delade upp församlingen i goda och onda.
Den enda anpassning till nutid som är relevant är kvinnoprästfrågan. Även där tycker jag att det kunde ha fått vara som det var. Det är ingen stor ojämlikhet att låta prästämbetet vara förbehållet män. Ingen far illa av det.
När jag igen tänker på Eva Brunnes tarvliga politiska predikan så undrar jag om det var så lyckat att låta kvinnorna få utöva prästämbetet. Det finns många kvinnoprästmotståndare fortfarande och ett av de icke-teologiska argumenten har varit att kvinnor är för följsamma och fogliga för att inneha prästämbetet. Det såg vi som sagt exempel på också då Eva Brunne tog tydlig politisk ställning i sin predikan. Det skall en präst inte göra.
“Det behövs en man för att stå emot yttre påverkan”. Ungefär så har det icke-teologiska argumentet varit. Jag håller med. Kvinnorna har gjort svenska kyrkan en stor otjänst.
Treenigheten slogs fast på 300-talet säger du. Vad har det då med modernisering och anpassning att göra?
Jag tycker också treenigheten är konstigt. Det är en term som ytterst få reflekterar över. Det har ingen betydelse för någons tro eller för kristendomens anpassning till samtiden.
Celibatet för prästerna var också “mänskors regler” som infördes i kyrkan. Det varen försämring det också.
Det verkar som alla dina exempel på förändringar har varit saker som gjort kristendomen sämre. Kristendomen skulle fungera precis lika bra i det moderna samhället utan dessa förändringar.
Ingen av dessa förändringar har heller gått emot skrifterna, förutom kvinnoprästanpassningen.
Det är ändå lite fel att säga att kristendomen ändrat sig. Svenska kyrka har gjort det. Många kyrkor har inte gjort det. Katolska kyrkan har inga kvinnliga präster.