2021-04-12, 16:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Etniskt hat mot svenskar är ett större och snabbare växande problem i Sverige idag. Våldet och den sociala åsiktsrepressionen går mot etniska svenskar i högre grad än från svenskar. Våldskapitalet att förnedringsråna eller få någon sparkad riktas i verkligheten inte mot muslimer eller judar, utan främst svenskar.

I det ljuset framstår orden "islamofob" och "antisemit" för vad de är: maktord att tysta och snedvrida verklighetsbeskrivningen till en osynliggjord grupps nackdel. Om det inte är tillåtet att beskriva muslimer-som-hatar eller judar-som-hetsar, blir resultatet en förfalskning av verkligheten och det går inte att komma tillrätta med problem.

Det är denna maktutövning som satt svensk demokrati ur spel och skapat problemen som sunkliberaler som du låtsas beklaga.

Hela din ploj med att ställa "majoritet" mot "minoritet" är genomskinligt hatisk mot svenskar. Den förnedringsrånade svenske grabben är aldrig i majoritet i situationen och det finns ingen "nationell" nivå där det hetsas mot muslimer eller judar. Tvärtom finns en övernationell informationsnivå där det hetsas mot vita européer och de tystas, hur sakliga de än än.

Du har fått för dig att jag inte tycker att man ska diskutera hat och hets mot svenskar, men det är fel. Ursprunget till den här tråden var en mycket specifik diskussion om Richard Jomshofs islamofoba hets och hur den påverkar SD:s opinionssiffror. Se mitt första inlägg i tråden. Det är därför tråden handlar om islamofobi och inte hat och hets mot svenskar.

En anledning till att jag anser att islamofobi är ett problem är att det kan leda till en ond cirkel av eskalerat hat mellan invandrare och infödda svenskar, något som vi till varje pris bör undvika. Det var detta som hände i Bosnien för 30 år sedan, och vi vet hur det slutade.
Citera
2021-04-12, 16:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Islamofobi är ett vedertaget ord för hat mot muslimer precis som antisemtism är ett vedertaget ord för hat mot judar.
Du hävdar dock att jag gör ett islamofobt uttalande när jag påstår att islamism inte går att skilja från islam, då islamism endast utgör en väldigt sträng och bokstavlig tolkning av just islam.

Detta är ett legitimt påstående inom ramen för islamkritik och det är i sig öppet för bemötande och kritik. Var hittar du hatet?

Du verkar vilja stämma väldigt högt upp i bäcken, milt uttryckt.
Citera
2021-04-12, 16:54
Medlem
Citat:
Du har fått för dig att jag inte tycker att man ska diskutera hat och hets mot svenskar, men det är fel. Ursprunget till den här tråden var en mycket specifik diskussion om Richard Jomshofs islamofoba hets och hur den påverkar SD:s opinionssiffror. Se mitt första inlägg i tråden. Det är därför tråden handlar om islamofobi och inte hat och hets mot svenskar.

En anledning till att jag anser att islamofobi är ett problem är att det kan leda till en ond cirkel av eskalerat hat mellan invandrare och infödda svenskar, något som vi till varje pris bör undvika. Det var detta som hände i Bosnien för 30 år sedan, och vi vet hur det slutade.

Vi diskuterar ordets användning. "Islamofob", liksom "rasist", "nazist", fascist" ÄR ofta etniskt hat mot svenskar. Det bygger på en bokstavligt rasistisk premiss att det går för sig att kollektivisera vita, europeiska grupper och sedan ösa skuld och ansvar på dem, men inte på andra grupper.

Du sysslar själv konsekvent med detta. Att tala om rasism i SD eller nazism på Flashback är inte att hetsa till våld mot individuella SD:are eller flashbackare - men att sakligt påtala problem med islam eller judisk identitetspolitik är att använda farligt stereotypa tankefigurer som kommer resultera i massgravar.

Det är det jag menar med att tala om dig som en schizoliberal. Det finns ingen universell värdegrund, utan bara ställningstagande till svensk nackdel i varje enskild fråga. Inget skyddsvärde, bara kollektivt ansvar och skuld.

Du är ju bara ohederlig som låtsas att dessa maktord har en objektiv innebörd och leder till en mer rättvisande omvärldsbeskrivning i debatten.
Citera
2021-04-12, 17:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du hävdar dock att jag gör ett islamofobt uttalande när jag påstår att islamism inte går att skilja från islam, då islamism endast utgör en väldigt sträng och bokstavlig tolkning av just islam.

Detta är ett legitimt påstående inom ramen för islamkritik och det är i sig öppet för bemötande och kritik. Var hittar du hatet?

Du verkar vilja stämma väldigt högt upp i bäcken, milt uttryckt.

Om man ska dra en analogi till antisemitismen så brukar det ju klassas som antisemitism att hålla alla judar, även de i Sverige, ansvariga för vad Israel gör (men inte att kritisera Israel för det Israel gör).

På samma sätt leder en sammanblandning av begreppen islam och islamism till att alla muslimer hålls ansvariga för det som islamisterna gör.

Kritisera därför gärna islamism, med undvik att smeta ner alla muslimer med din kritik.
Citera
2021-04-12, 17:11
Medlem
Citat:
Om man ska dra en analogi till antisemitismen så brukar det ju klassas som antisemitism att hålla alla judar, även de i Sverige, ansvariga för vad Israel gör (men inte att kritisera Israel för det Israel gör).

På samma sätt leder en sammanblandning av begreppen islam och islamism till att alla muslimer hålls ansvariga för det som islamisterna gör.

Kritisera därför gärna islamism, med undvik att smeta ner alla muslimer med din kritik.
Det är alltså enbart islamism som får kritiseras och inte islam i sig? (Jag bortser nu från att distinktionen mellan dessa två är långtifrån glasklar.) Som jag förstår det lägger du dig nära Brottsförebyggande rådets definition av islamofobi ("negativa föreställningar och attityder som finns mot islam och muslimer"). Kan du bekräfta det?

Citat:
I denna rapport beskrivs de islamofobiska hatbrottens karaktär, var de begås och mot vem, samt vilka konsekvenser som dessa handlingar har för de utsatta. Rapporten belyser även andra uttryck för islamofobi, i form av negativa föreställningar och attityder som finns mot islam och muslimer.
https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2021-03-31-islamofobiska-hatbrott.html
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-12 kl. 17:14.
Citera
2021-04-12, 17:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
All kritik av islam eller islamism är inte heller uttryck för islamofobi. Islamofobi blir det när man gör stereotypa påståenden som utmålar alla muslimer som ett hot eller som sämre människor.

Fast idag så är det ju islamofobi att ex. påvisa strukturella problem inom islam, ex. att det inte finns någon försoning inom islam, d.v.s har du haft en öl är du körd för alltid om du inte dör martyrdöden vilket är något som gäller för miljoner muslimer i Europa. Jag har blivit bannad från diskussionsforum bara för att ha tagit upp den saken inkl. worldnews på reddit.

Citat:
Så hur definierar du antisemitism?

Att vara mot judar eller aktivt engagera dig mot judar. Det är ett brett koncept men också ganska snävt. Min erfarenhet är att de flesta antisemiter inte är antisemiter av rasistiska anledningar utan helt och hållet för att de är avundsjuka på judar och avundsjuka kan inte vara rasism enligt den definition av rasism som vi fick lära oss i skolan utan tvärtom en rak motsats till rasism. D.v.s man känner sig underlägsen, därför hatar man judar. Om du tittar på diverse subforum på Flashback så kommer du se bevis för det ganska omgående.
Citera
2021-04-12, 17:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi diskuterar ordets användning. "Islamofob", liksom "rasist", "nazist", fascist" ÄR ofta etniskt hat mot svenskar. Det bygger på en bokstavligt rasistisk premiss att det går för sig att kollektivisera vita, europeiska grupper och sedan ösa skuld och ansvar på dem, men inte på andra grupper.

Du sysslar själv konsekvent med detta. Att tala om rasism i SD eller nazism på Flashback är inte att hetsa till våld mot individuella SD:are eller flashbackare - men att sakligt påtala problem med islam eller judisk identitetspolitik är att använda farligt stereotypa tankefigurer som kommer resultera i massgravar.

Det är det jag menar med att tala om dig som en schizoliberal. Det finns ingen universell värdegrund, utan bara ställningstagande till svensk nackdel i varje enskild fråga. Inget skyddsvärde, bara kollektivt ansvar och skuld.

Du är ju bara ohederlig som låtsas att dessa maktord har en objektiv innebörd och leder till en mer rättvisande omvärldsbeskrivning i debatten.

Du sätter upp halmgubbar. Man kan mycket väl diskutera hat och hets mot muslimer (islamofobi) vilket vi gör i den här tråden, utan att förneka att det även förekommer hat och hets mot judar, etniska svenskar och andra grupper.

Jag är själv mycket försiktig med mitt språkbruk. Att jag kallar Richard Jomshof för islamofob beror på en lång rad islamofoba uttalanden som han gjort genom åren, inte bara det senaste påståendet att islam är en "avskyvärd religion". Du kan se i mitt första inlägg i den här tråden att jag citerade ett inlägg redan för fem år sedan där jag kritiserade Jomshof.

Jag har däremot inte kallat Åkesson för islamofob (han har ju själv kritiserat Jomshof). Jag har inte heller kallat SD för ett islamofobt parti. Det jag skrev var att SD har problem med islamofobi i sina led, och att de bör göra något åt det, precis som när de slängde ut extremhögern i två omgångar (ND och AfS).

Min kritik mot Jomshof och andra islamofober är alltså konkret, specifik och inte något försök att "kollektivisera" olika grupper som du uttrycker dig. Den utesluter inte heller kritik av dem som hetsar mot svenskar, judar, romer eller andra grupper. Etniskt och rasistiskt hat ska fördömas varhelst det förekommer.
Citera
2021-04-12, 17:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är alltså enbart islamism som får kritiseras och inte islam i sig? (Jag bortser nu från att distinktionen mellan dessa två är långtifrån glasklar.) Som jag förstår det lägger du dig nära Brottsförebyggande rådets definition av islamofobi ("negativa föreställningar och attityder som finns mot islam och muslimer"). Kan du bekräfta det?

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2021-03-31-islamofobiska-hatbrott.html

Nej, jag håller inte med BRÅ om att alla "negativa föreställningar om islam" per automatik är islamofobi. Saklig kritik av olika företeelser inom islam och andra religioner är inte att hetsa. Hets blir det när man gör svepande och generaliserande påståenden som drabbar alla muslimer. Framför allt bör man undvika att smeta ner alla muslimer med det som IS och andra extremister ägnar sig åt.
Citera
2021-04-12, 17:32
Medlem
Enydrions avatar
Jag tycker nog att man ska ta till samma metod som ondskan (ursäkta fienden) stoppa in fobi så fort fienden angriper nåt man gillar...

Löfven tex lider av svårartad SDfobi osv...
Och även fobi mot ledare som vill sitt folk väl (typ Orban, han i Polen och han i Brasilien, höll på att glömma nämna Hitler och Trump)

Hörde på podden samtal, där Sjunnesson tyckte man skulle skilja på islamister och de som har islam som religion, annars kan man bli anklagad för Islamofobi, jag tycker att de enda man kan ha i Sverige är sekulära personer, det ska inte märkas på det yttre vilken religion man har, övriga ska betraktas som potentiella islamister och ska förpassas härifrån (alternativt interneras)
Senast redigerad av Enydrion 2021-04-12 kl. 17:40.
Citera
2021-04-12, 18:55
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Jag har aldrig uttryckt missaktning mot muslimer som grupp, det är läran/ideologin jag problematiserar.
Citera
2021-04-12, 19:22
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Kritisera islam och särskilt då islamism kan man göra utan att hetsa mot muslimer. Hanif Bali är ett exempel på det. Men Jomshof går över gränsen med sina islamofoba tirader. Det är möjligt att SD kan vinna en del röster genom att fiska i dessa grumliga vatten, men samtidigt omöjliggörs det seriösa samarbete med de borgerliga partierna som SD eftersträvar.

Hanif Bali stödjer ju fullt ut Jomshofs uttalande.
Citera
2021-04-12, 20:07
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Hanif Bali stödjer ju fullt ut Jomshofs uttalande.

Så gör också de som på riktigt redan flytt från islam en gång och ser vart utvecklingen i Sverige är på väg.
Som Luai Ahmed t.ex.
https://mobile.twitter.com/justluai

Förmenta liberaler som kämpar för att Sverige bör acceptera en totalitär förtryckande ideologi kommer jag nog aldrig att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in