2021-04-09, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo jag är ju inne på att det är första förhöret där nånting blir fel så att Sveavägen 56 blir nerpräntat som mötesplatsen. Antingen felskrivning, fel kvarter på kartan eller en miss av NF. Och att han sen vid vallning blir tvungen förklara Sveavägen 56 från första förhöret, och att han då vara slänger ut sig att det kanske var där han hörde skotten. Läser man beskrivningen i första förhöret känns det tydligt som att han hör skotten när han gått över första gatan efter mötet.

Jag tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.

Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.

Exakt.
Och det första förhöret var så vitt jag känner till ett telefonförhör där de inte hade någon karta framför sig.
Möjligen kan ju Håkan Ström bett NF bläddra i telefonkatalogen, och han kan också ha suttit med en karta framför sig. Knappast troligt att NF hade husnumret i huvudet.
Vid den tiden var det inte känt att de korsat gatan vid Adolf Fredriks kyrkogata utan polisen hade uppfattningen att de korsat vid Kammakargatan, och det var ju också vad som stod i tidningen.
Att han skulle ha mött Palme vid 56, var nog något de resonerade sig fram till gemensamt.
Att den adressen blev kvar men i stället som platsen där han hörde skotten kan nog bero på det du säger.
Gatukorsandet i det första förhöret kan vara en korrekt minnesbild, men då handlar det utan tvekan om AF kyrkogata.
Det man kan tycka är lite konstigt är att varken han eller Länninge reagerade på det långa avståndet eftersom de måste ha stått och tittat söderut.
En grupp på 4-5 personer som står i förgrunden och tittar.
Mannen i blå jacka är inte inräknad eftersom han står bakom gruppen av människor.
Återigen.
Kan det röra sig om samma grupp som IM berättade om, eller är den iakttagelsen gjord senare?
Även om NF befann sig strax norr om AF är avståndet närmare 150 meter, och människor som befann sig på olika avstånd kan ha flutit ihop till en grupp.
Mannen i beige?
Om Engström befann sig gående mot platsen kan han ha tagits för att vara en av figurerna?
Detta borde de ha rekonstruerat ordentligt i kvällsljus.

Ja, det är ju inte osannolikt att det är AB som går bakom och bestämmer sig för att gå hem betydligt längre norrut. Annars vete f-n.
Då måste det nästan ha varit gm.
Inte heller den frågan reddes ut. Allt detta som vi diskuterar borde ju ha varit av högsta prio.
Citera
2021-04-09, 06:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Har räknat lite på det, och om IM parkerat bilen då Glenn Malmström hade 10 sekunder kvar på sitt uttag, så var klockan ungefär 23.19.30.
Det är beräknat på att Helena L hörde skotten då hon själv hade tio sekunder kvar på sitt uttag och omvandlat till Fröken Ur tid.
Då skulle IM ha stått där i två minuter.
Felkällorna är just mina uppskattningar om hur långt in i sina respektive uttag Glenn och Helena hade kommit.
Har räknat på att han precis höll på att avsluta, och att Helena L slog in kontrollkoden i slutet av uttaget.
Går det att komma närmare?
Jag uppskattar också tiden till runt två minuter med sikt till Dekorimahörnan. För mig mer drygt än knappt. Osäkerhetsfaktorn är hur lång tid det tog för IM att åka och vända. Behövde han vänta på grund av andra bilar vid vändningen eller inte? Har inte sett någon uppgift om det.

Vid diskussioner om gärningsmannens ankomst, och andra vittnens passerande av hörnan, tycker jag att 2 minuter avseende IMs tid är en acceptabel approximation. Det kommer aldrig att kunna komma ned till sekunder.
Citera
2021-04-09, 07:29
Medlem
Citat:
Då måste det nästan ha varit gm.
Inte heller den frågan reddes ut. Allt detta som vi diskuterar borde ju ha varit av högsta prio.

Ja jag tycker det är konstigt att PU inte verkar ha visat NF något intresse efter de initiala insatserna. Men om det nu var GM och polisen är inblandad så får det ju sin förklaring...

Sen är det också lite konstigt att NF hävdar att personen var äldre (och kan tom säga att han är äldre än förhörsledaren) samtidigt som han bedyrar att han aldrig såg mannens ansikte. Han bedömmer åldern främst på gångstil vilket känns rätt osäkert.
Citera
2021-04-09, 07:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det där är intressant om det stämmer.
Den diskussionen var väl uppe tidigare tror jag, och jag minns att jag klickade på en länk till en blogg som jag inte kan hitta till igen.
Där fanns en del dokument som jag inte sett tidigare.

Frågan är då när dessa klockor synkades mot den felaktiga centralklockan, och om ingen omställning gjorts sedan dess?
Det enda jag med säkerhet tror mig ha uppfattat är att båda bankomaterna höll sig inom en missvisningsintervall av +- 2 minuter från en redan från början felaktigt ställd övervakningsklocka.

Kolla man i liggaren så är Bankomatuppslaget hur stort som helst. (Sannolikt för att man även kontrollerade namn på alla som tagit ut pengar under kvällen)

Men i vilket fall, gällande den sk. 2 minutersgränsen som skulle utlösa ett larm så beräknas denna differens mot centralklockan. (ej mot fröken ur).
Centralklockan ställdes manuellt med "jämna mellanrum" och enligt en uppgiftslämnare så gjorde han det genom att titta på väggklockan i datorhallen. (Som då med stor sannolikhet inte gick enligt fröken ur)
Vidare så ställdes sedan bankomatklockorna mot centralklockan. (Vilket gjordes kl.08:00 den 28/2 )

Av Lähdes bankomatuttag och uppgifter om att hon hör skotten, så kan vi se hur mycket efter fröken ur, bankomaterna gick. "På ett ungefär" om vi då säger att skotten brann av 23:21:30.
Med en bankomattid på kanske 23:18:45 ?
Så blir det att bankomatklockorna gick 2:45 minuter efter fröken ur.

Det gick sannolikt inte många sekunder efter/före den sk. centralklockan (eftersom de ställdes på morgonen)

Det är min analys av de dokument jag läst.
Kan återkomma med källor
Citera
2021-04-09, 09:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo jag är ju inne på att det är första förhöret där nånting blir fel så att Sveavägen 56 blir nerpräntat som mötesplatsen. Antingen felskrivning, fel kvarter på kartan eller en miss av NF. Och att han sen vid vallning blir tvungen förklara Sveavägen 56 från första förhöret, och att han då vara slänger ut sig att det kanske var där han hörde skotten. Läser man beskrivningen i första förhöret känns det tydligt som att han hör skotten när han gått över första gatan efter mötet.

Jag tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.

Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.

Nej , AB är inte osynlig utanför bankentrén , han befinner sig inte framför bankentrén efter att han skiljs från gänget han haft sällskap med fram till banken .AB berättar själv vad han gör , han går snett bakåt ut mot trottoarkanten där han står en bra stund och spanar efter resten av gänget som han antar skall komma söderifrån.

Går AB snett bakåt från banken så bör han högst sannolikt med "bakåt" menat den riktning som de kommit ifrån. Då hamnar han ganska exakt vid den södra annonspelaren där han står delvis skymd när NF passerar utan att lägga märke till honom. Efter en stund ger han upp och bestämmer sig för att gå in på trottoaren och gå söderut .

Av en slump hamnar han då några meter bakom LOP med GM efter sig strax innan de når fram till korsningen med Tunnelgatan och platsen för mordet.
Senast redigerad av HAARP 2021-04-09 kl. 09:30.
Citera
2021-04-09, 10:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej , AB är inte osynlig utanför bankentrén , han befinner sig inte framför bankentrén efter att han skiljs från gänget han haft sällskap med fram till banken .AB berättar själv vad han gör , han går snett bakåt ut mot trottoarkanten där han står en bra stund och spanar efter resten av gänget som han antar skall komma söderifrån.

Går AB snett bakåt från banken så bör han högst sannolikt med "bakåt" menat den riktning som de kommit ifrån. Då hamnar han ganska exakt vid den södra annonspelaren där han står delvis skymd när NF passerar utan att lägga märke till honom. Efter en stund ger han upp och bestämmer sig för att gå in på trottoaren och gå söderut .

Av en slump hamnar han då några meter bakom LOP med GM efter sig strax innan de når fram till korsningen med Tunnelgatan och platsen för mordet.
Tack för en vettig teori. Jag har länge funderat över hur sällskapet på tre personer plötsligt kunde dyka upp ur tomma intet framför AB när han går där på gatan, men med din förklaring här faller det på plats. Det är alltså inte de tre som plötsligt dyker upp framför AB, utan det är AB som börjar gå söderut några sekunder efter att de tre har passerat.

Det här förklarar en annan sak jag har grubblat på också, och det är hur gm obemärkt kunde komma in där mellan AB och makarna Palme. Jag tänkte mig förut att gm var den som anslöt sig sist till truppen, genom att snedda in mellan de redan gående AB resp. makarna Palme. Men en rimligare förklaring är alltså som du säger att det är AB som sist ansluter sig till truppen, och att han då hamnar som siste man.
Citera
2021-04-09, 11:17
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack för en vettig teori. Jag har länge funderat över hur sällskapet på tre personer plötsligt kunde dyka upp ur tomma intet framför AB när han går där på gatan, men med din förklaring här faller det på plats. Det är alltså inte de tre som plötsligt dyker upp framför AB, utan det är AB som börjar gå söderut några sekunder efter att de tre har passerat.

Det här förklarar en annan sak jag har grubblat på också, och det är hur gm obemärkt kunde komma in där mellan AB och makarna Palme. Jag tänkte mig förut att gm var den som anslöt sig sist till truppen, genom att snedda in mellan de redan gående AB resp. makarna Palme. Men en rimligare förklaring är alltså som du säger att det är AB som sist ansluter sig till truppen, och att han då hamnar som siste man.

Detta kan påverka tidsramen för Stig Engström.
Citera
2021-04-09, 12:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja tack , jag tror varken NF , LOP eller GM la märke till AB där hans stod intill reklampelaren ute vid trottoarkanten när de passerade honom.

NF med uppfälld huva över huvudet och freestylehörlurar , LOP som inte var observanta på andra personer i sin närhet såg antagligen inte heller AB ute vid reklampelaren , GM var koncentrerad på LOP framför sig och mordet som han snart skulle utföra.
Citera
2021-04-09, 13:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja tack , jag tror varken NF , LOP eller GM la märke till AB där hans stod intill reklampelaren ute vid trottoarkanten när de passerade honom.

NF med uppfälld huva över huvudet och freestylehörlurar , LOP som inte var observanta på andra personer i sin närhet såg antagligen inte heller AB ute vid reklampelaren , GM var koncentrerad på LOP framför sig och mordet som han snart skulle utföra.
För tydlighetens skull kanske det skall sägas att du pratar om den södra reklampelaren, dvs. den som är närmast mordplatsen.

Det är lätt hänt att man blandar ihop den med den norra reklampelaren, som är den syns på den här bilden från rekonstruktionen:
www.itdemokrati.nu/36d/mpv102.png

Här är en bra bild som visar båda reklampelarna (den södra närmast i bild):
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2018/05/skandiahuset.png
Senast redigerad av Draifos 2021-04-09 kl. 13:21.
Citera
2021-04-09, 13:59
Avslutad
Jag har ytterligare en teori som skulle skaka Sverige i dess grundvalar. Det är att såsom Hedberg säger det sker ett byte och 2 personer skådespelar sig fram mot hörnet och Palme o Lisbet lotsas in i bankomatuttagsrummet Där ett poträttlikt par dock inte Palme går ut istället mot den förutbestämda platsen.
Man ska sen köra ett teatermord och skjuta stand-in killen med startpistolen o lösplugg. Då en riktig mördargrupp ovetande om utbytet av Palme skjuter stand-in killen med prickskytte. Varav Lisbetkopian blir skadeskjuten. Detta sker i stay behindlokaler som finns runt om korsningen på båda sidor skandia med tunnlar o vråer som leder överallt. Därav konstigheterna på akuten där det finns en hysterisk stand in Lisbet samt den rikiga som är citat Rimborn"förhållandevis lugn" som skulle följa den uppgjorda planen. För att behålla informationskontrollen o undvika läckor hålls Lisbet bara till Säpo och inget till media eller rekonstruktioner. Denna teori baseras på 2 1/2 chockladkaka i magen samt obducentens uttalande "det här är ju inte olof palme samt ca 59 år samt att någon verkligen verkar ha blivit skjuten dvs Lisbetkopian. De 45 sek som fattas är då själva bytet vid antingen norra trekanten eller skandia eller inne i bankomatuttafsrummet via hemlig dörr?. En teori är att kopiorna står inne på bankomaten och att det är därinne man skiftar. Kanske kommer de ut ur en dörr inne i bankomatrummet.
Uppenbarligen vill inte Pu hitta wt männen. Då har vi 2 saker som kan hända som gör att Pu beter sig så.
Främmande makt eller skandal som skadar landet. Vi vet idag att det fanns promiskuösa bilder på Op på drift. Ändå är det som att man inte vill höra eller se de konsekvenserna. Är det inte just så man kan tänka sig att Pu beter sig om det fanns promiskuösa bilder samt Lisbets ovilja att delta. Man brukar säga att djupt går tjälen i djupa nord Med det menas att man är fast i sina känslostyrda värderingar/tankar om landet och om hur verkligheten är beskaffad. Efter 21 år har denna tråd fortfarande bottenfrusna tjälestela tankar om sekunder o beräkningar Nej detta var något helt annat Det är inte som de ville att vi skulle se det.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-04-09 kl. 14:10.
Citera
2021-04-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kolla man i liggaren så är Bankomatuppslaget hur stort som helst. (Sannolikt för att man även kontrollerade namn på alla som tagit ut pengar under kvällen)

Men i vilket fall, gällande den sk. 2 minutersgränsen som skulle utlösa ett larm så beräknas denna differens mot centralklockan. (ej mot fröken ur).
Centralklockan ställdes manuellt med "jämna mellanrum" och enligt en uppgiftslämnare så gjorde han det genom att titta på väggklockan i datorhallen. (Som då med stor sannolikhet inte gick enligt fröken ur)
Vidare så ställdes sedan bankomatklockorna mot centralklockan. (Vilket gjordes kl.08:00 den 28/2 )

Av Lähdes bankomatuttag och uppgifter om att hon hör skotten, så kan vi se hur mycket efter fröken ur, bankomaterna gick. "På ett ungefär" om vi då säger att skotten brann av 23:21:30.
Med en bankomattid på kanske 23:18:45 ?
Så blir det att bankomatklockorna gick 2:45 minuter efter fröken ur.

Det gick sannolikt inte många sekunder efter/före den sk. centralklockan (eftersom de ställdes på morgonen)

Det är min analys av de dokument jag läst.
Kan återkomma med källor

Tittat lite på Helena Lähdes uttag. Se nedan

Helena Lähde (E-107-01-A, 860314) UM: L Borgström
Lähde uppger att hon befann sig vid en bankomat på Tunnelgatan vid Sveavägens västra sida. Enligt bankens kontrollklocka tog hon ut 700 kronor kl. 23.18. (E-107-01-A Helena Lähde)
Lokal bankomattid ( intern bankomatklocka)
Påbörjad 23:18:15
Avslutad 23:18:56
Tid för uttag 41 sekunder

Helena Lähdes uttag, moment för moment.
23:18:15 Helena Lähde sticker in kortet.
23:18:28 HL knappar in fel kod.
HL knappar in rätt kod
23:18:45 *) HL hinner knappa in belopp 700, sedan smäller skotten, dvs 23:21:30 => differens 2:45 minuter.
"Hon hade slagit in 700 och sin kod då hon hörde två smällar och reflekterade inte alls över det. Hon hade slagit in koden för fort så hon gjorde om det igen och tog ut pengarna." (E-107-01-A Helena Lähde)
HL knappar in OK.
23:18:47 HL väntar på att pengar räknas upp.
23:18:56 HL tar pengar.
HL går rakt över Tunnelgatan och sätter sig i bilen.

*) Klockslaget 23:18:45 är en uppskattning

Slutsats: Den interna bankomatklockan vid Posten, Tunnelgatan, går två minuter och fyrtiofem sekunder för sakta jämfört med officiell mordtidpunkt.

Källa:
https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

Klockslag för uttagen. Malmström, Larsson och Lähde
https://1.bp.blogspot.com/-zmoN-ZX2Z...825_002634.jpg

Ur utredningen:

EG-10019-06 En lokal bankomats interna klocka kan visa fel på +/- fem (5) minuter

EG-10019-06 Central övervakningsapplikation (dataklockan) skriver ut en varning vid avvikelse mer än två (2) minuter.
EG-10019-06 Central övervakningsapplikation tid (dataklockan) ställs manuellt, ej Fröken Ur.

EG-10019-B Dataklockan ställdes 1986-02-28 kl. 08:00
EG-10019-06 Under tiden 1986-02-28 kl. 16:39 - 1986-03-03 kl. 07:56 var övervakningssystemet satt ur funktion.

EG-10019-B Vid kontroll av Bankgirot av bankomaterna har ingen avvikelse före och efter helgen konstaterats.
EG-10019-B Det skulle kunna tyda på att avvikelsen varit mindre än två (2) minuter.
Senast redigerad av Utredaren 2021-04-09 kl. 16:10.
Citera
2021-04-09, 16:28
Medlem
Citat:

Förh 19.09.23.

”Anders tillfrågades om han har någon minnesbild av hur länge han stod utanför bankomaten innan han upptäckte att hans kompisar hade gått iväg och han uppgav att han inte stod så länge. När han vände sig om hade kompisana gått ett par tre steg därifrån. Anders stod då själv några meter söder om ingången till banken och bankomaten.
Förhörsledaren frågar om kompisarna kan ha hunnit 25-50 meter bort men det hade de inte. Anders ville vänta in sina kompisar för att säga att han skulle åka hem”.

Då är frågan: när mitt i allt detta passerade makarna Palme? Hade de redan passerat, var de på väg mot bankomaten? Var de rent av fortfarande kvar vid Grand?
Teorin att kompisarna passerat Adolf Fredriks kyrkogata innan Palmes korsat Sveavägen bygger ju på den förutsättningen.
Men om makarna Palme redan hade passerat bankomaten kan det ju vara så att Anders stod ute vid trottoarkanten, men i så fall måste Palmes ha stannat upp någonstans utanför Dekorima - annars hade ju skotten fallit medan hela gänget stod utanför banken.

Det är ju löjligt att man inom utredningen inte ens gjort det minsta försök att greppa detta.
I stället har man hållit på och ringt till väskaffärer i Norrtälje och liknande.
Om man säger att man börjat om från mordplatsen, kan man ju inte mena att det är liktydigt med att förhöra LJ, YN och AH.
Detta har ju bäring på om IM kan ha sett AB ensam söder om banken, om det eventuellt kan ha ägt rum ett möte med gm, varifrån han kom, om den efterföljande mannen var mördaren eller AB, om det befann sig en grupp människor mindre än 50 meter norr om mordplatsen i skottögonblicket.

Frågan hur Engström kunnat missa AB brukar ju ofta ställas, men frågan hur AB kunnat missat Engström och makarna Palme ställs aldrig. Inte heller hur Lisbeth missat AB, och hur f-n Christer Pettersson kom in i bilden.

Granskningskommission tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in