2021-04-08, 21:01
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på lapplisan Dahlströms flitiga arbete med att utdela parkeringsböter ställer jag mig tveksam till om det var fri parkering mordkvällen. Men här kanske du har uppgifter om motsatsen .

Och så kan man ju undra varför Polisman F i så fall behövde omparkera sin bil!?
Citera
2021-04-08, 21:03
Medlem
OPK123s avatar
Har någon efternamnet på ”La Carterie-Lennart”?
Citera
2021-04-08, 21:20
Medlem
Vem kan detta ha varit?
Var det en civilklädd polisman?

" UL körde Sveavägen ned mot Sergelstorg.
Vid hörnet Tunnelgatan/Sveavägen fick han rött ljus.
Nära korsningen Sveavägen-Tunnelgatan kunde UL se en man stå snett mot Sveavägen samtidigt som han lyssnade i en Walkie-Talkie.
UL säger att klockan bör ha varit 23,20 när han såg mannen
UL hade sagt till sin passagerare " Det är nog en civilklädd polis ute på uppdrag

Signalement : Mannen är 30-35 år gammal
Smal och spänstig, ca 180 cm lång
Han var klädd i en ljus jacka.

https://drive.google.com/file/d/11J9gLIoG-5aAXkPngtaCOfUV_bdLClKw/view
860326 EAD 2778
Citera
2021-04-08, 21:24
Medlem
Citat:
Börja med exhustrun. Härstammade från polen.

Det hade jag faktiskt inte koll på... Har du mer info?
Kanske PM eller mail? Är intresserad av att få lite koll på fler källor...
Citera
2021-04-08, 21:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Läste för snabbt tidigare, såg inte att frågan gällde fri parkering.

Uppgiften om det läste jag i samma artiklar som tog upp Gio Petrés ändrade vittnesmål. Det är ett påstående hon gör när hon tycker det var märkligt att AE skulle ut och lägga i pengar i automaten.

Kanske var det fri parkering där de bodde men inte närmare centrum? Jag vet bara vad hon så i artikeln.
Citat:
Med tanke på lapplisan Dahlströms flitiga arbete med att utdela parkeringsböter ställer jag mig tveksam till om det var fri parkering mordkvällen. Men här kanske du har uppgifter om motsatsen .
Citera
2021-04-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det hade jag faktiskt inte koll på... Har du mer info?
Kanske PM eller mail? Är intresserad av att få lite koll på fler källor...

Eller vänta, vem pratar du om? Menar du ex-sambo? Och vilken? För UP och familjen P är väl inte från Polen så vitt jag vet...
Citera
2021-04-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För Björkmans sällskap har jag ytterligare en minut än dig... ca. 3 minuter innan mordet.
Detta utifrån att klockan i den bankomaten och Lähdes bankomat, båda skulle ha ställts mot bankgirocentralens system. Och därmed gå lika långt efter "fröken ur".

I annat fall skulle detta sällskap mött paret Palme rätt nära mordplatsen med tanke på att både Gustafsson och Nyberg gör uttag.

Gustafsson gör sitt uttag vid 23:16 (bankomatens tid) D.v.s. drygt 1 minut före Larsson (Morelius sällskap) på andra sidan Sveavägen.

Det där är intressant om det stämmer.
Den diskussionen var väl uppe tidigare tror jag, och jag minns att jag klickade på en länk till en blogg som jag inte kan hitta till igen.
Där fanns en del dokument som jag inte sett tidigare.

Frågan är då när dessa klockor synkades mot den felaktiga centralklockan, och om ingen omställning gjorts sedan dess?
Det enda jag med säkerhet tror mig ha uppfattat är att båda bankomaterna höll sig inom en missvisningsintervall av +- 2 minuter från en redan från början felaktigt ställd övervakningsklocka.
Citera
2021-04-08, 21:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Precis.
Det är just det som skaver.
De borde ha hört skotten om de befann sig på den södra halvan av Skandiahuset, och man kan då undra om de hunnit promenera så långt att de var utanför NF:s synfält norrut. Om de varit 100 meter längre upp tror jag inte att NF lagt dem på minnet.

IM-gänget passar annars ganska bra med AB och de övriga tre förutom att IM tycker att det var ytterligare ett par tre personer.
De passar åtminstone ganska bra sett ur AB:s perspektiv ska tilläggas.

Annars är alternativet ett annat gäng som i så fall passerat Dekorima högst två minuter innan mordet.
Det gänget borde som senast mött Palme vid La Carterie 80 meter norrut, på samma plats som NF eller några meter söderut.
Hm...?

Sen har vi mysteriet med mannen i blå jacka också som liksom lever sitt eget liv.
Detta förbannade Palmemord, inget går ihop riktigt, och på det sättet kan man förstå både LB och TP.
Det är frestande att ta fram släggan och försöka banka ner kuberna i runda hål.
Har svårt att tända till riktigt på ett möte med Länninges uppmätta tidsdifferensen som underlag.
Det troligaste är nog att NF befann sig 50 meter söder om Sveavägen 56 i skottögonblicket.

Jo jag är ju inne på att det är första förhöret där nånting blir fel så att Sveavägen 56 blir nerpräntat som mötesplatsen. Antingen felskrivning, fel kvarter på kartan eller en miss av NF. Och att han sen vid vallning blir tvungen förklara Sveavägen 56 från första förhöret, och att han då vara slänger ut sig att det kanske var där han hörde skotten. Läser man beskrivningen i första förhöret känns det tydligt som att han hör skotten när han gått över första gatan efter mötet.

Jag tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.

Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.
Citera
2021-04-08, 21:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vem kan detta ha varit?
Var det en civilklädd polisman?

" UL körde Sveavägen ned mot Sergelstorg.
Vid hörnet Tunnelgatan/Sveavägen fick han rött ljus.
Nära korsningen Sveavägen-Tunnelgatan kunde UL se en man stå snett mot Sveavägen samtidigt som han lyssnade i en Walkie-Talkie.
UL säger att klockan bör ha varit 23,20 när han såg mannen
UL hade sagt till sin passagerare " Det är nog en civilklädd polis ute på uppdrag

Signalement : Mannen är 30-35 år gammal
Smal och spänstig, ca 180 cm lång
Han var klädd i en ljus jacka.

https://drive.google.com/file/d/11J9gLIoG-5aAXkPngtaCOfUV_bdLClKw/view
860326 EAD 2778

Ja detta är ju alltså den jugoslaviske taxichauffören som berättar om mannen vi döpt till Tunnelbanemannen. 23.20 mittemot mordplatsen. Med WT. Innan vi fick ut förhören trodde jag att taxichaffisen bara kört förbi men han stod alltså och väntade vid rött ljus och betraktade WT-mannen en stund. Det gör att vittnesmålet inte kan snackas bort. Dag A berättade att PU lagt mycket arbete på att försöka identifiera Tunnelbanemannen men inte lyckats.
Citera
2021-04-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja detta är ju alltså den jugoslaviske taxichauffören som berättar om mannen vi döpt till Tunnelbanemannen. 23.20 mittemot mordplatsen. Med WT. Innan vi fick ut förhören trodde jag att taxichaffisen bara kört förbi men han stod alltså och väntade vid rött ljus och betraktade WT-mannen en stund. Det gör att vittnesmålet inte kan snackas bort. Dag A berättade att PU lagt mycket arbete på att försöka identifiera Tunnelbanemannen men inte lyckats.

Kommer att tänka på det här märkliga förhöretmee en självutnämnd dekorimaman som såg mördaren i ansiktet, samt en mängd personer som alla andra verkar ha missat...

Vad är det för nåt?

https://drive.google.com/file/d/1HqND188OiRA6M3iLuKasIWlyqq1ijQEO/view?usp=drivesdk
Citera
2021-04-08, 22:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Kommer att tänka på det här märkliga förhöretmee en självutnämnd dekorimaman som såg mördaren i ansiktet, samt en mängd personer som alla andra verkar ha missat...

Vad är det för nåt?

https://drive.google.com/file/d/1HqND188OiRA6M3iLuKasIWlyqq1ijQEO/view?usp=drivesdk

Ja du det vet jag inte. Men han framstår väl inte som Mr Trovärdighet direkt. Jag fäster mig inte vid det här.
Citera
2021-04-08, 23:17
Medlem
elysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag uppmuntrar en sådan tråd. Har inget att tillföra den själv men följer gärna. LZJ... Swedenborgskyrkan... esoteriska högerextremister... bokhandeln Lyktan... Anders Larsson... hårdföra exbalter o s v. Det är inte en helt ointressant slingerbult.
Först ska allt kanske uppenbaras framöver, som vi sen fick veta. Ett alibi, eller tvärtom - spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in