Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Precis.
Det är just det som skaver.
De borde ha hört skotten om de befann sig på den södra halvan av Skandiahuset, och man kan då undra om de hunnit promenera så långt att de var utanför NF:s synfält norrut. Om de varit 100 meter längre upp tror jag inte att NF lagt dem på minnet.
IM-gänget passar annars ganska bra med AB och de övriga tre förutom att IM tycker att det var ytterligare ett par tre personer.
De passar åtminstone ganska bra sett ur AB:s perspektiv ska tilläggas.
Annars är alternativet ett annat gäng som i så fall passerat Dekorima högst två minuter innan mordet.
Det gänget borde som senast mött Palme vid La Carterie 80 meter norrut, på samma plats som NF eller några meter söderut.
Hm...?
Sen har vi mysteriet med mannen i blå jacka också som liksom lever sitt eget liv.
Detta förbannade Palmemord, inget går ihop riktigt, och på det sättet kan man förstå både LB och TP.
Det är frestande att ta fram släggan och försöka banka ner kuberna i runda hål.
Har svårt att tända till riktigt på ett möte med Länninges uppmätta tidsdifferensen som underlag.
Det troligaste är nog att NF befann sig 50 meter söder om Sveavägen 56 i skottögonblicket.
Jo jag är ju inne på att det är första förhöret där nånting blir fel så att Sveavägen 56 blir nerpräntat som mötesplatsen. Antingen felskrivning, fel kvarter på kartan eller en miss av NF. Och att han sen vid vallning blir tvungen förklara Sveavägen 56 från första förhöret, och att han då vara slänger ut sig att det kanske var där han hörde skotten. Läser man beskrivningen i första förhöret känns det tydligt som att han hör skotten när han gått över första gatan efter mötet.
Jag
tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.
Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.