Citat:
Jo jag är ju inne på att det är första förhöret där nånting blir fel så att Sveavägen 56 blir nerpräntat som mötesplatsen. Antingen felskrivning, fel kvarter på kartan eller en miss av NF. Och att han sen vid vallning blir tvungen förklara Sveavägen 56 från första förhöret, och att han då vara slänger ut sig att det kanske var där han hörde skotten. Läser man beskrivningen i första förhöret känns det tydligt som att han hör skotten när han gått över första gatan efter mötet.
Jag tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.
Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.
Jag tror att kollegorna går ut från banken och direkt norrut. AB upplever det som att de bara går ifrån honom, han låter nästan kränkt i nåt förhör. Han staplar efter men beslutar sig för att vänta in sina trevligare kollegor. Han går ett par meter från vägbanan (eller ända ute på kanten) söderut och spanar ner för gatan. NF ser honom, men AB noterar varken NF eller LOP. Plötsligt bestämmer han sig för att ta sig hem. Han vänder rätt blicken och då sker ett mord framför honom.
Jag kan inte få ihop det om det inte är AB som är Tensonmannen. Osynlig utanför banken. Blå jacka, om än inte helt matchande längd. Samma förhållande till LOP som när mordet sker.
Exakt.
Och det första förhöret var så vitt jag känner till ett telefonförhör där de inte hade någon karta framför sig.
Möjligen kan ju Håkan Ström bett NF bläddra i telefonkatalogen, och han kan också ha suttit med en karta framför sig. Knappast troligt att NF hade husnumret i huvudet.
Vid den tiden var det inte känt att de korsat gatan vid Adolf Fredriks kyrkogata utan polisen hade uppfattningen att de korsat vid Kammakargatan, och det var ju också vad som stod i tidningen.
Att han skulle ha mött Palme vid 56, var nog något de resonerade sig fram till gemensamt.
Att den adressen blev kvar men i stället som platsen där han hörde skotten kan nog bero på det du säger.
Gatukorsandet i det första förhöret kan vara en korrekt minnesbild, men då handlar det utan tvekan om AF kyrkogata.
Det man kan tycka är lite konstigt är att varken han eller Länninge reagerade på det långa avståndet eftersom de måste ha stått och tittat söderut.
En grupp på 4-5 personer som står i förgrunden och tittar.
Mannen i blå jacka är inte inräknad eftersom han står bakom gruppen av människor.
Återigen.
Kan det röra sig om samma grupp som IM berättade om, eller är den iakttagelsen gjord senare?
Även om NF befann sig strax norr om AF är avståndet närmare 150 meter, och människor som befann sig på olika avstånd kan ha flutit ihop till en grupp.
Mannen i beige?
Om Engström befann sig gående mot platsen kan han ha tagits för att vara en av figurerna?
Detta borde de ha rekonstruerat ordentligt i kvällsljus.
Ja, det är ju inte osannolikt att det är AB som går bakom och bestämmer sig för att gå hem betydligt längre norrut. Annars vete f-n.
Då måste det nästan ha varit gm.
Inte heller den frågan reddes ut. Allt detta som vi diskuterar borde ju ha varit av högsta prio.