Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-14, 22:50
Medlem
När det gäller vapen är det naturligtvis mycket märkligt hur man agerar med att avfärda vapen och dölja i olika kretsar kända innehav till synes aktivt men det är naturligtvis också intressant att gräva kring de vapen som stay behind disponerade och som användes vid övningen. Där finns potentiella vapen som knappast gått upp i rök spårlöst.

Nisse eller några av hans kollegor kan inte uteslutas.

Det finns en del personer som tror att Nisse var fallskärmsjägare. Kanske var det epitetet som förvillar. Ja han var i Kalsborg men hos grannen F6 flygbasjägare (som hade S&W som tjänstevapen) och det var Attackflygarna på F6 som myntade uttrycket då han gjorde allt för att framstå som sådan och gärna anmälde sig frivilligt. Han gick vad jag vet den sk befälskursen men det är oklart hur mycket han faktiskt tjänstgjort på FJS.

Min erfarenhet är att det ingår för vissa med den typ av krigstidsupdrag som övades vid tillfället att få viss utbildning på både FJS och KJS utanför utbildningen av vpl.

Det vore intressant att veta fler namn från den övningen Nisse deltog i.
Citera
2021-03-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
Det är Stigsson och Hall hon möter.
https://drive.google.com/file/d/1bqf37PjyeOBflY3HllHqVFLpmk_PZzzO/view

Det är mycket möjligt att det handlar om Hall/Stigsson.
Även om inte Brunnsgatan nämns, så har de befunnit sig i samma kvarter.
Tänkte först på Ljunglin eller någon i hor-gruppen, sedan kom jag att tänka på Wikner/Sundin, men dom var det med största sannolikhet inte.
Ditt förslag är bäst hittills, och egentligen är ju frågan av akademiskt intresse, men om man vill få en helhetsbild över polispatrullernas positioner 20 min efter mordet, så är det intressant.
Stigsson/Hall är det bästa förslaget!
Citera
2021-03-14, 23:56
Medlem
Jag tror att Olof Palme ville föra ut den demokrati vi har i Skandinavien till övriga världen. Välfärd, social rättvisa, jämlikhet och broderskap. Sådana tankar är inte populära i England och USA.
Citera
2021-03-15, 03:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När jag begärde ut uppgifter om namngivna personer var inte det nationella registret upprättat. De gamla registren var offentliga.

Den som hade hand om detta register var en kvinna som dubblade sitt jobb i PU precis som andra i PU dubblade för att identifiera tsunamioffer. Inget större jobb lades alltså på PU arbetet.

Det dröjde ett år innan min begäran besvarades och då meddelade hon mig att det nationella registret upprättats men att det inte importerats uppgifter bakåt i tiden i det registret utan bara aktuella uppgifter fån dags datum. Resten hade som hon uttryckte sig eldats upp.

PU hade alltså aktivt deltagit i att dessa register från 86 raderats samtidigt som de inte aktivt utredde mordet. Är det inte märkligt?

Kanske mindre märkligt när en av de omfrågade var Sonny himself.
Tack för påfyllandet!

Du har tidigare skrivit att det förekom att knarkspanare använde privata vapen i tjänsten. Vad har du för källa/källor till den kunskapen?

När det gäller gärningsmannen finns det ett antal olika plausibla varianter angående vapnet. Bland annat att det var hans eget och att han hade det på sig redan ''från början.'' Så att säga i tjänsten eller som deltagare i någon form av övning eller annan verksamhet mordkvällen. Utan att för den skull peka ut en narkotikaspanare som mördare. Det saknas helt underlag för det i dagsläget.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-15 kl. 03:33.
Citera
2021-03-15, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det kan falla på att man måste begära ut det exakta namnet på handlingen. M a o måste man visa att man redan vet att handlingen finns, var den finns och vad den heter för att kunna få ut den. Ibland fungerar det så.

Jag vet inget om vapenregister men här kan jag tänka mig att begäran är för stor för att de ska bli behjälpliga. För otymplig, felrubricerad och kanske feladresserad.
Som tidigare redovisats så är uppslags/avsnitts eller diarienummer överlägset bäst. Som kompletta uppslaget XX-XXXX-XX.

Därefter kommer begäran om förhör, uppgifter och annat som rör en namngiven person NN. Alternativt samtliga dokument som innehåller namnet NN. Eller samtliga dokument där NN förekommer eller nämns. Har visats sig fungera i ett flertal fall.

Stora svepande beskrivningar fungera dåligt, eller inte alls. Precis som du skriver.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-15 kl. 03:42.
Citera
2021-03-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tack för påfyllandet!

Du har tidigare skrivit att det förekom att knarkspanare använde privata vapen i tjänsten. Vad har du för källa/källor till den kunskapen?

När det gäller gärningsmannen finns det ett antal olika plausibla varianter angående vapnet. Bland annat att det var hans eget och att han hade det på sig redan ''från början.'' Så att säga i tjänsten eller som deltagare i någon form av övning eller annan verksamhet mordkvällen. Utan att för den skull peka ut en narkotikaspanare som mördare. Det saknas helt underlag för det i dagsläget.

Källan i fråga är en insider som tjänstgjort där bland annat som delat den informationen med mig. Det var då en stor svårighet att få licens för vapen vars huvudsakliga uppgift inte är målskytte. Nästan alla tillstånd rör personer med tjänsteutövning som motiverade behovet. Även bland flygbasjägarbefäl byttes 38r mot 357.

Vi ser nu hur det slarvats bort all utredning kring dessa poliser som skulle varit där till långt efter mordet med WT men med unisont story att de gått hem och inte använt sina WT i området de opererade i. Så hur kommunicerade spanarna med varandra i dessa spaningar?

Det är så enkelt. Offentliggör spanarnas beväpning. Vi kan inte få ut de uppgifterna.

De skulle vara där, de skulle ha WT och om de hade vapen som kan vara mordvapnet ja då frågar vi oss varför man lagt år på långsökta jakter på att binda vapen till CP och SE på mycket lösa grunder och totalt ignorerat och occhams rakkniv.
Senast redigerad av boboslacke 2021-03-15 kl. 08:47.
Citera
2021-03-15, 12:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Förhören heter EAE-46.
Kan tyvärr inte länka, men de kommer nog så småningom.

Det finns en hel del intressant där, det mest intressanta tycker jag är den felaktiga slutsatsen att Birgit Dahlströms observation av mannen skedde före 23.16 - vilket skulle vara tio minuter för tidigt.
Det är helt fel!!
De lämnade Snickarbacken 23.30.

I förhöret med hennes kollega den 11/3 står följande:

”[Dahlström] satt sedan kvar i bilen som parkerades några meter från korsningen med Snickarbacken. Själv gick han ut på denna gata, och har för sig att han direkt rapporterade några bilar. Han återvände sedan till [Dahlström] tog hennes färdigskrivna lappar angående bilarna på Smala Gränd och gick sedan och satte parkeringsanmärkningarna på alla bilarna på den gatan. Därefter återvände han till Snickarbacken. Klockan var då något mer än 23.16, vilken tidpunkt han kom att anteckna som sluttid för bilarna på Snickarbacken. Han skrev ut anmärkningarna och fäste dem på bilarna, och tror att han fäste den sista lappen mellan kl 23.25-23.30. Han gick sedan tillbaka till bilen. De förde upp anmärkningarna på en statistikrapport vilket tog några
minuter, och sedan åkte de därifrån”

Här står det ju svart på vitt att Birgit Dahlström satt ensam i bilen efter 23.25, och P-vakterna sågs ju av Klas Gedda som kom nerför trappen samtidigt som de lämnade platsen.
Slutsatsen att observationen var tio minuter för tidig grundar sig på helt felaktiga antaganden.

Kan dom inte läsa innantill?

Precis. Jag har kommit till samma slutsats. Eftersom, som jag såg att du skrev, Hongelin är vinglig så uppstår den intressanta situationen att det är p-vakten Dahlström som prickar in en intressant observation. Hennes signalement på Snickarbacken-mannen har stora likheter med GM:s signalement. Vid en tidpunkt som är relevant. Det finns ju ett kort Dahström-förhör insmuget efter ett förhör med Hongelin.

HH skriver i sin bok att Dahström är ointressant pga tiden "23.16". Den mannen hade inte många rätt.
Citera
2021-03-15, 12:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Som tidigare redovisats så är uppslags/avsnitts eller diarienummer överlägset bäst. Som kompletta uppslaget XX-XXXX-XX.

Därefter kommer begäran om förhör, uppgifter och annat som rör en namngiven person NN. Alternativt samtliga dokument som innehåller namnet NN. Eller samtliga dokument där NN förekommer eller nämns. Har visats sig fungera i ett flertal fall.

Stora svepande beskrivningar fungera dåligt, eller inte alls. Precis som du skriver.

Och då står vi väl i ett betydande problem gällande knarkspanarnas vapenlicenser?
Citera
2021-03-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Och då står vi väl i ett betydande problem gällande knarkspanarnas vapenlicenser?
Ja, det är uppenbart.

Avsnittet X i PU avhandlar ''Vapenlicenser och vapenhandlare.'' Men att hitta licenser avseende namngivna narkotikaspanare i Liggaren, för att därmed få fram uppslagsnummer, är utsiktslöst.

Förslag kan vara:

Vapeninnehav och vapenlicenser knutna till polis och narkotikaspanare XX.

PM och andra dokument som redogör för narkotikaspanarnas beväpning 1986.

Eller någonting liknande.

Som sagt. Det värsta som kan hända är beskedet ''finns ej.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-15 kl. 14:40.
Citera
2021-03-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis. Jag har kommit till samma slutsats. Eftersom, som jag såg att du skrev, Hongelin är vinglig så uppstår den intressanta situationen att det är p-vakten Dahlström som prickar in en intressant observation. Hennes signalement på Snickarbacken-mannen har stora likheter med GM:s signalement. Vid en tidpunkt som är relevant. Det finns ju ett kort Dahström-förhör insmuget efter ett förhör med Hongelin.

HH skriver i sin bok att Dahström är ointressant pga tiden "23.16". Den mannen hade inte många rätt.

Trots allt får man ge Lennart Gustafsson ett litet erkännande för att han i september 1988 kom fram till att de tidigare slutsatsen om 23.16 var felaktig.
Men det tog alltså 2,5 år att komma fram till något som man borde upptäckt på några minuters genomläsning av förhören.

Det kan mycket väl vara den man som Robrandt/Samson sett, men att han åkt iväg i en blå bil av något slag, har inte Dahlström sett.
Citera
2021-03-15, 15:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Trots allt får man ge Lennart Gustafsson ett litet erkännande för att han i september 1988 kom fram till att de tidigare slutsatsen om 23.16 var felaktig.
Men det tog alltså 2,5 år att komma fram till något som man borde upptäckt på några minuters genomläsning av förhören.

Det kan mycket väl vara den man som Robrandt/Samson sett, men att han åkt iväg i en blå bil av något slag, har inte Dahlström sett.

Nej, precis. Här får vi tänka oss olika flyktvägar och då kanske till fots norrut eller söderut längs Birger Jarlsgatan. Samtidigt behövde han ju komma bort fort som f-n. Bara efter 4-5 minuter vimlade det av inte minst bilburna poliser i city. Rakt över gatan Engelbreksgatan/Humlegården är också ett alternativ. Om det nu inte fanns någon annan bil i närheten.

Längs Birger Jarlsgatan till fots söderut känns spontant inte så klokt? Jag tänker på Kungsgatan. Samtidigt ett sätt att dölja sig i vimlet. Vi får börja titta på vittnesobservationer igen, men då i dessa områden. 23.30-tiden.

Norrut? Buss 43?
Citera
2021-03-15, 15:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det är uppenbart.

Avsnittet X i PU avhandlar ''Vapenlicenser och vapenhandlare.'' Men att hitta licenser avseende namngivna narkotikaspanare i Liggaren, för att därmed få fram uppslagsnummer, är utsiktslöst.

Förslag kan vara:

Vapeninnehav och vapenlicenser knutna till polis och narkotikaspanare XX.

PM och andra dokument som redogör för narkotikaspanarnas beväpning 1986.

Eller någonting liknande.

Som sagt. Det värsta som kan hända är beskedet ''finns ej.''

Bra, jag grunnar på det. Spontant: "Vapeninnehav och vapenlicenser knutna till polis och narkotikaspanare XX". Samma formulering på var och en. Ett 10-tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in