Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-09, 16:59
Medlem
p.norths avatar
Låter som en vettig förklaring till allt, hindret i utredning har egentligen varit att man tog för givet med ABs utsago men såg inte mellanrummen att han var ovetande vad han gjorde exakt, är man i fyllan och man går o vänta på sina kollegor och det blåser lite kallt så söker man skydd för en stund eller rastlöst väntande på någon och samtidigt vill hem. Dekorimannen bör ju vara AB?
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ja tack , jag tror varken NF , LOP eller GM la märke till AB där hans stod intill reklampelaren ute vid trottoarkanten när de passerade honom.

NF med uppfälld huva över huvudet och freestylehörlurar , LOP som inte var observanta på andra personer i sin närhet såg antagligen inte heller AB ute vid reklampelaren , GM var koncentrerad på LOP framför sig och mordet som han snart skulle utföra.
Citera
2021-04-09, 17:42
Medlem
Telefonsamtal 10/4 1987 angående Skelleftehamnsmannen
Synd att jag har svårt att höra vad mannen säger

https://drive.google.com/file/d/1WmrtjvvXNAoOF535nvadsvDlVeGizFN4/view
Senast redigerad av Sumer 2021-04-09 kl. 18:04.
Citera
2021-04-09, 17:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej , AB är inte osynlig utanför bankentrén , han befinner sig inte framför bankentrén efter att han skiljs från gänget han haft sällskap med fram till banken .AB berättar själv vad han gör , han går snett bakåt ut mot trottoarkanten där han står en bra stund och spanar efter resten av gänget som han antar skall komma söderifrån.

Går AB snett bakåt från banken så bör han högst sannolikt med "bakåt" menat den riktning som de kommit ifrån. Då hamnar han ganska exakt vid den södra annonspelaren där han står delvis skymd när NF passerar utan att lägga märke till honom. Efter en stund ger han upp och bestämmer sig för att gå in på trottoaren och gå söderut .

Av en slump hamnar han då några meter bakom LOP med GM efter sig strax innan de når fram till korsningen med Tunnelgatan och platsen för mordet.

Är det verkligen rimligt att tro att AB som försöker se personer söderut är osynlig av personer söderifrån?

Han tittar ju dessutom inte efter att kollegorna ska gå ute i vägbanan. Han tittar efter dom på trottoaren, han borde således befinna sig något nordöst om reklampelaren . Norr om eller nordväst om så får han ju ingen sikt söderut.

Och han går mot trottoarkanten, det betyder inte samma sak som till trottoarkanten.

Bakåt kan också betyda "mot trottoarkanten". Det är bakåt sett från bankomaten.

Om AB går längre norrifrån där Tensonmannen syntes så finns det också en förklaring till att de tre dyker upp framför honom. Att han svänger aningen vänster för att inte gå in i reklampelarens kant. Och att LOP tar nåt steg åt höger för att inte gå in i en man vid Dekorima.

Jag har svårt att inte ta Tensonmannen som AB, det är en helhet för mig. Men vem vet, du kan ha rätt. Spelar ju inte större roll för vem som är mördaren ändå egentligen. Mer än att ytterligare ett vittne säger att mördaren hade blå jacka (om Tensonmannen är GM alltså)
Citera
2021-04-09, 18:12
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det verkligen rimligt att tro att AB som försöker se personer söderut är osynlig av personer söderifrån?

Han tittar ju dessutom inte efter att kollegorna ska gå ute i vägbanan. Han tittar efter dom på trottoaren, han borde således befinna sig något nordöst om reklampelaren . Norr om eller nordväst om så får han ju ingen sikt söderut.

Och han går mot trottoarkanten, det betyder inte samma sak som till trottoarkanten.

Bakåt kan också betyda "mot trottoarkanten". Det är bakåt sett från bankomaten.

Om AB går längre norrifrån där Tensonmannen syntes så finns det också en förklaring till att de tre dyker upp framför honom. Att han svänger aningen vänster för att inte gå in i reklampelarens kant. Och att LOP tar nåt steg åt höger för att inte gå in i en man vid Dekorima.

Jag har svårt att inte ta Tensonmannen som AB, det är en helhet för mig. Men vem vet, du kan ha rätt. Spelar ju inte större roll för vem som är mördaren ändå egentligen. Mer än att ytterligare ett vittne säger att mördaren hade blå jacka (om Tensonmannen är GM alltså)

Jag ser inte riktigt problemen med att ta sig fram ute vid sträckstenskanten om jag studerar den här bilden. https://i.imgur.com/eo2Hfb4.jpg

Ingen jättelik snövall ute mot vägbanan. Skottat och rent hela vägen upp till norra annonspelaren.
Mannen ute vid bilen i höjd med södra annonspelaren står inte upp till midjan i en snövall. Behövs varken snöskor eller skidor för att ta sig fram där.

Du säger att NF och AB passerade varandra på mindre än armlängds avstånd . NF kunde då minnas att mannen han mötte gick exakt 3,0meter från sträckstenskanten . Men han missade att jackan som han beskrev som liknande en blå Tensonjacka och som enl. NF gick halvvägs ner till låren istället var en väldigt bullig midjekort jacka. https://imgur.com/a/FODkMUJ

Också LP beskrev den förmodade GM:s jacka som blå täckjacka , gick ner 3-4 dm nedanför midjan och något litet bullig.

Jag vet inte säkert hur man skall beskriva AB:s jacka men den går inte ner halvvägs på låren.
Bullighetsgraden hade jag heller inte beskrivit som "något litet" , istället mer åt Michelingubbe-hållet.
Citera
2021-04-09, 18:18
Medlem
p.norths avatar
Om ett vittne säger att han ser en person som står och väntar ett bra tag där borta vid dekorima. Vem är personen? AB som väntar och velar på sina kollegor eller dra sig hemåt?Eller är det GM som tydligen hade bestämt möte med Palme? Eller någon annan person som bara försvann strax före, en med walkie talkie? Lite skumt..
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag ser inte riktigt problemen med att ta sig fram ute vid sträckstenskanten om jag studerar den här bilden. https://i.imgur.com/eo2Hfb4.jpg

Ingen jättelik snövall ute mot vägbanan. Skottat och rent hela vägen upp till norra annonspelaren.
Mannen ute vid bilen i höjd med södra annonspelaren står inte upp till midjan i en snövall. Behövs varken snöskor eller skidor för att ta sig fram där.

Du säger att NF och AB passerade varandra på mindre än armlängds avstånd . NF kunde då minnas att mannen han mötte gick exakt 3,0meter från sträckstenskanten . Men han missade att jackan som han beskrev som liknande en blå Tensonjacka och som enl. NF gick halvvägs ner till låren istället var en väldigt bullig midjekort jacka. https://imgur.com/a/FODkMUJ

Också LP beskrev den förmodade GM:s jacka som blå täckjacka , gick ner 3-4 dm nedanför midjan och något litet bullig.

Jag vet inte säkert hur man skall beskriva AB:s jacka men den går inte ner halvvägs på låren.
Bullighetsgraden hade jag heller inte beskrivit som "något litet" , istället mer åt Michelingubbe-hållet.

Jag har aldrig sagt att det är en snövall. Det är en liten kam av is och snö. Du ser tydligt en kant till höger om reklampelarna, gränslinjen mellan bar backe och snö/is.. Mördaren bar tydligen lågskor enligt vittnen, det är inte optimalt att välja gå därute om man inte vil synas då. Ganska onödigt av dig att raljera om snöskor och skidor.

Antar du ser linjen som går ungefär precis till höger om reklampelararna. Gränslinjen mellan var trottoar och snö/is. Titta lite på bilderna här:
http://www.itdemokrati.nu/page60.html så ser du att det är kanske 5 cm tjockt av snö och is yttersta metern på trottoaren

3 meter säger han väl? 3,0 meter nämnde jag, det var för att belysa ett exempel på hur de kan ha varit placerade för att passa in på det som NF säger. I förhöret står svart på vitt att mannen går tre meter från sträckstenskanten. Det överbevisas inte av att du slår fast att det måste vara fel och att han egentligen sagt "3 m från mig".

Bullig eller ej så har den likheter med tensonjacka. En dm i jacklängd är inget det står och faller med.

Sen ska vi inte glömma NFs ihopkopplande mellan Tensonmannen och AB i porten.

I förhörsprotokollen så går Tensonmannen 3 meter från sträckstenskanten. Ordagrannt.
På bild från rekonstruktionen går han längst ut. Och vi vet att personer är felplacerade på andra bilder. Palme ligger flera meter fel tex.

Att utgå från att mannen gick längst ut har man inte belägg för. Så är det. Iaf inte med argumentet "inte kan NF och Tensonmannen passera varandra så nära varandra". Varför inte? Bar trottoar är 5,5 m bred, fyra pers i mer eller mindre bredd. Vad ska NF göra? S-sväng
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-09 kl. 19:03.
Citera
2021-04-09, 19:31
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har aldrig sagt att det är en snövall. Det är en liten kam av is och snö. Du ser tydligt en kant till höger om reklampelarna, gränslinjen mellan bar backe och snö/is.. Mördaren bar tydligen lågskor enligt vittnen, det är inte optimalt att välja gå därute om man inte vil synas då. Ganska onödigt av dig att raljera om snöskor och skidor.

Antar du ser linjen som går ungefär precis till höger om reklampelararna. Gränslinjen mellan var trottoar och snö/is. Titta lite på bilderna här:
http://www.itdemokrati.nu/page60.html så ser du att det är kanske 5 cm tjockt av snö och is yttersta metern på trottoaren

3 meter säger han väl? 3,0 meter nämnde jag, det var för att belysa ett exempel på hur de kan ha varit placerade för att passa in på det som NF säger. I förhöret står svart på vitt att mannen går tre meter från sträckstenskanten. Det överbevisas inte av att du slår fast att det måste vara fel och att han egentligen sagt "3 m från mig".

Bullig eller ej så har den likheter med tensonjacka. En dm i jacklängd är inget det står och faller med.

Sen ska vi inte glömma NFs ihopkopplande mellan Tensonmannen och AB i porten.

I förhörsprotokollen så går Tensonmannen 3 meter från sträckstenskanten. Ordagrannt.
På bild från rekonstruktionen går han längst ut. Och vi vet att personer är felplacerade på andra bilder. Palme ligger flera meter fel tex.

Att utgå från att mannen gick längst ut har man inte belägg för. Så är det. Iaf inte med argumentet "inte kan NF och Tensonmannen passera varandra så nära varandra". Varför inte? Bar trottoar är 5,5 m bred, fyra pers i mer eller mindre bredd. Vad ska NF göra? S-sväng

Man kan till och med röra sig utanför dom parkerade bilarna och misstas för en bilägare. Därifrån har man ett bra spaningsläge på människor som finns på trottoaren, utan att själv synas. Man kan till och med sitta på huk mellan två bilar. Man ska nog inte bara tänka på att trottoaren var 5.5m bred. Dom parkerade bilarna skapar en möjlighet att inte synas för dom som är på trottoaren.
Citera
2021-04-09, 22:55
Medlem
Kan Ekman och Almsätter tillhört knattegruppen som P G Näss pratat om skulle ha varit ute på mordkvällen?
Kan detta vittnesmål syfta på Ekman och Almsätter?

https://drive.google.com/file/d/1GXWOD3hPSCfXefiglcP0aGfHoEVOldlh/view
860301 Två män Malmskillnadsgatan
Citera
2021-04-09, 23:40
Medlem
Tre olika skolor:

1. AB har gått bakom Palme från La Carterie - minst, han kan ju ha vänt längre norrut.
2. AB har stått vid ytterkanten av trottoaren och dold av annonspelaren har både Lisbeth Palme och Nicola missat honom. Samt alla övriga som passerat platsen från 4 min före mordet
3. AB har befunnit sig nära avfasningen och blivit förväxlad av IM som inte upptäckt när och varifrån gm anlände, och trott att den man (Anders) han tidigare sett var samma man.

Det är bara att välja.

Åsikterna om huruvida LP förväxlat AB med gm som hon av någon anledning pekade ut som CP är ungefär lika uppdelade.
Men på den första frågan hade man ju kunnat utreda om mannen NF sett bakom Palmes bar en vadderad täckjacka eller inte.
NF hade bara behövt svara ja eller nej för att kunna utesluta AB.

Vad sa LP om sin observation.
Kan hon ha misstagit sig på ett chockat vittne?
Det är en nygammal slutsats som gällde 1986, och åter börjat gälla 2020.
Frågan berördes inte i rättegångarna mot CP och hon hann avlida 2018 innan KP hann ställa frågan.
Om han egentligen ville ställa den - eller om han väntade på att hon skulle gå bort kan man undra.
32 år och aldrig fick hon frågan.
I potten låg 3 års utredning som gått fullständigt till intet om de fått det svar som hon med all sannolikhet skulle gett.
Det var hennes död som banade vägen för utpekandet av Engström.
Inte kul för AB att hamna i denna dessa förväxlingsdiskussioner som lever vidare, men det är utredningen som från början satt honom där.
Hans Melander trodde på den förväxlingen även om han inte ville säga det rent ut.
Man kan ju inte ducka de hetaste frågorna, och låta hänsyn till Lisbeth Palmes starkt ifrågasatta utpekande av CP bana vägen för att sätta dit ett annat oskyldigt vittne.
Mordet har inte utretts förutsättningslöst, och det är det största problemet.
Senast redigerad av MacMackay 2021-04-09 kl. 23:45.
Citera
2021-04-10, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Jag har ytterligare en teori som skulle skaka Sverige i dess grundvalar. Det är att såsom Hedberg säger det sker ett byte och 2 personer skådespelar sig fram mot hörnet och Palme o Lisbet lotsas in i bankomatuttagsrummet Där ett poträttlikt par dock inte Palme går ut istället mot den förutbestämda platsen.
Man ska sen köra ett teatermord och skjuta stand-in killen med startpistolen o lösplugg. Då en riktig mördargrupp ovetande om utbytet av Palme skjuter stand-in killen med prickskytte. Varav Lisbetkopian blir skadeskjuten. Detta sker i stay behindlokaler som finns runt om korsningen på båda sidor skandia med tunnlar o vråer som leder överallt. Därav konstigheterna på akuten där det finns en hysterisk stand in Lisbet samt den rikiga som är citat Rimborn"förhållandevis lugn" som skulle följa den uppgjorda planen. För att behålla informationskontrollen o undvika läckor hålls Lisbet bara till Säpo och inget till media eller rekonstruktioner. Denna teori baseras på 2 1/2 chockladkaka i magen samt obducentens uttalande "det här är ju inte olof palme samt ca 59 år samt att någon verkligen verkar ha blivit skjuten dvs Lisbetkopian. De 45 sek som fattas är då själva bytet vid antingen norra trekanten eller skandia eller inne i bankomatuttafsrummet via hemlig dörr?. En teori är att kopiorna står inne på bankomaten och att det är därinne man skiftar. Kanske kommer de ut ur en dörr inne i bankomatrummet.
Uppenbarligen vill inte Pu hitta wt männen. Då har vi 2 saker som kan hända som gör att Pu beter sig så.
Främmande makt eller skandal som skadar landet. Vi vet idag att det fanns promiskuösa bilder på Op på drift. Ändå är det som att man inte vill höra eller se de konsekvenserna. Är det inte just så man kan tänka sig att Pu beter sig om det fanns promiskuösa bilder samt Lisbets ovilja att delta. Man brukar säga att djupt går tjälen i djupa nord Med det menas att man är fast i sina känslostyrda värderingar/tankar om landet och om hur verkligheten är beskaffad. Efter 21 år har denna tråd fortfarande bottenfrusna tjälestela tankar om sekunder o beräkningar Nej detta var något helt annat Det är inte som de ville att vi skulle se det.

Och sen kom ett rymdskepp. Och swosh! Tog det med båda makarna Palme och samtliga medlemmar av det mäktiga Verkställande Utskottet. Till den hemliga planeten Socialium, där alla tidigare socialdemokratiska partiledare lever i välönsklig välmåga efter att ha räddats av teaterkopior.

Nej. Detta är inte teorier. Det är foliehattssvammel. Deluxe.

Det är så man undrar över hur vissa klarar av att gå och andas samtidigt.
Citera
2021-04-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men på den första frågan hade man ju kunnat utreda om mannen NF sett bakom Palmes bar en vadderad täckjacka eller inte.
NF hade bara behövt svara ja eller nej för att kunna utesluta AB.

I konfrontationsförhöret säger han att jackan var längre än alla de jackor som visas. Om det var AB han såg måste alla i konfrontationen haft väldigt korta jackor. Jag tycker det visar att AB är utesluten.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view?usp%3Dsharing&sa=D&source=editors&ust=1617998 221529000&usg=AFQjCNHjaCo-egIyAYosGPPLNnCQzH2lyA
Citera
2021-04-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan Ekman och Almsätter tillhört knattegruppen som P G Näss pratat om skulle ha varit ute på mordkvällen?
Kan detta vittnesmål syfta på Ekman och Almsätter?

https://drive.google.com/file/d/1GXWOD3hPSCfXefiglcP0aGfHoEVOldlh/view
860301 Två män Malmskillnadsgatan

Vad var knattegruppens syfte med att vara ute pa stan denna kvall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in